Nieuwsbericht

Nieuwsbrief Business Development februari 2022

Nieuws of in de media

  • Amsterdam’s Lalaland launches new product that enables fashion brands to generate virtual fashion models
  • Verschil tussen platformen en winkels - Sneakers rechtstreeks naar de klant
  • Retouren onder het vergrootglas
  • Shopping 2030
  • Chinese Gen Z will drive sustainability conversation in fashion, say experts, as Covid-19 heightens a sense of responsibility towards the natural world 
  • Shoppen in de toekomst met 3D-winkels: passen, scannen, thuisbezorgen 
  • Waar blijft de Europese wet over ketenverantwoordelijkheid voor bedrijven?  – NPO Radio1 24/01/22
  • Weinig Nederlandse verkopers op Amazon.nl


Nieuws of in de media 
Amsterdam’s Lalaland launches new product that enables fashion brands to generate virtual fashion models
Lalaland, an Amsterdam-based fashion-tech startup, announced the launch of their new product, the Genesis Meta Model Creator, at CES 2022. The latest product helps fashion brands and retailers create a highly personalised and inclusive shopping experience by generating a virtual fashion model of different body types, sizes, hair types, and skin complexions closest to the shopper’s preference. Read more>>

Verschil tussen platformen en winkels - Sneakers rechtstreeks naar de klant
Een platform is meer dan een groep zelfstandige aanbieders. Juist door de toepassing van data, analyse technieken en moderne vormen van communicatie zijn ze bedreigend voor de winkels, schrijft Cor Molenaar is zijn blog. Winkels moeten klanten opnieuw motiveren om te kopen, niet door een platform te imiteren maar door persoonlijke waarden. Lees meer>>

Retouren onder het vergrootglas
Retouren zijn een onderdeel van de e-commercesector waar vanuit media en de overheid veel aandacht voor is. Wat is de milieu-impact van het retourzenden van de producten? En wat gebeurt er met de producten die retour gaan? Berichten over het vernietigen van kleding en andere producten in andere landen wakkeren ook hier zorgen aan, meldt Thuiswinkel.org. Lees meer>>

Shopping 2030
Als je ooit ShoppingTomorrow-bluepapers gedownload hebt, zul je blij zijn met het feit dat vanaf nu het boek Shopping 2030 te koop is. Het boek vertelt jou alles over veranderend consumentengedrag, duurzaamheid, mobiliteit, technologische en marktontwikkelingen richting 2030. Het helpt je in de toekomst online succesvol te blijven, nationaal én internationaal. Klik hier om het boek te kopen. Meer op www.shoppingtomorrow.nl 

Chinese Gen Z will drive sustainability conversation in fashion, say experts, as Covid-19 heightens a sense of responsibility towards the natural world 
The pandemic certainly hasn’t brought us much to be cheerful about – but one undoubted positive is the shift seen in Chinese customers on sustainability. China, as the “factory of the world”, is the most polluting country on Earth (although only the seventh biggest per capita), and for any real change in fashion consumption and manufacturing to take place, its citizens need to play their part in driving it. For now, it seems as if they might be on track. “The pandemic has made people in China reassess their relationship with the environment,” says Gu Xiaofeng, a fashion marketing expert. “I think the disaster we have witnessed over the last two years has made people realise they have a real responsibility to the natural world, and that we all have to do better”, report South China Morning Post. Read more>>

Shoppen in de toekomst met 3D-winkels: passen, scannen, thuisbezorgen 
Virtuele winkelervaringen zullen steeds meer op fysiek winkelen lijken. Mobiele apps geven klanten de mogelijkheid om virtueel door de winkel te struinen en digitaal kleding te passen. Fysieke winkels kijken daarentegen steeds vaker naar welke snufjes zij uit de digitale omgeving kunnen halen. „Fysiek en online kunnen niet meer zonder elkaar”, concludeert Nick Botter, innovatiemanager bij Salesforce, schrijft de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Waar blijft de Europese wet over ketenverantwoordelijkheid voor bedrijven? – NPO Radio1 24/01/22
Een initiatiefwet die ervoor moet zorgen dat bedrijven niet zomaar hun ogen kunnen sluiten voor kinderarbeid of milieuvervuiling is vorig jaar met overduidelijke meerderheid in Brussel aangenomen. Maar nu een jaar later loopt het wetsvoorstel al veel vertraging op. Europarlementariër en initiatiefnemer van deze wet, Lara Wolters, maakt zich boos en wil weten wie deze belangrijke wet dwars zit. Natasja Gibbs praat hierover met Lara Wolters in De Nieuws BV op Radio NPO1. Luister het hier terug.

Weinig Nederlandse verkopers op Amazon.nl
Slechts twee procent van de verkooppartners op de Nederlandse site van Amazon is afkomstig uit Nederland. Dat blijkt uit een representatieve steekproef van Data Department van 19,5 miljoen producten schrijft RetailTrends. Lees meer>>