Nieuwsbericht

C&A start productie in EU & werkt aan afschaffen uitverkoop

Sector

  • Aantal webwinkels in huis- en tuinspullen groeit het sterkst
  • ‘Jeans markt bereikt waarde van 76,1 miljard dollar in 2026’ 
  • Pensioenfonds Detailhandel steekt €100 mln in circulaire economie 
  • EU-ranglijst: in deze landen wordt bijzonder veel mode online gekocht 
  • Ontwerp EU-wet op de toeleveringsketen komt in februari 

Bedrijven

  • Productie in Europa - Zo werkt C&A aan het afschaffen van de uitverkoop (tevens te zien Rens Tap Modint met inzichten hierover)
  • Familie Wierdsma uit Epe trekt zich terug uit prijsvechter Wibra: Wat betekent dit voor de klant? 
  • H&M Resell: zo werkt het precies 
  • Wehkamp pusht groeiambities met groter dc
  • ByBorre stapt van de traditionele modeseizoenen af
  • Luxe producten stuwen omzet van Italiaanse modegroep OTB
  • 'Ik miste vooral een ziel bij C&A, we zijn geen modern bedrijf meer' (Interview Giny Boer C&A)


Sector 
Aantal webwinkels in huis- en tuinspullen groeit het sterkst

Het aantal webwinkels is sinds januari 2020 met ruim 63 procent gestegen naar bijna 80 duizend. 18,5 duizend webwinkels verkopen kleding, dat is ruim 50 procent meer dan voor corona. De grootste stijging lag bij webwinkels met een algemeen assortiment, deze zijn meer dan verdubbeld in aantal. Webwinkels in huis- en tuinartikelen (+89 procent), en webwinkels in voeding (+83 procent) namen ook sterk in aantal toe in de afgelopen twee jaar. Ruim 80 procent van de webwinkels in 2022 zijn bedrijven met 1 werkzame persoon. Lees meer

‘Jeans markt bereikt waarde van 76,1 miljard dollar in 2026’ 
De wereldwijde jeans markt zal de komende jaren met 4,8 procent stijgen, aldus het nieuwste rapport van Research and Markets. In ‘Denim Jeans - Global Market Trajectory & Analytics’ blijkt dat de markt tegen 2026 naar verwachting een formaat van 76,1 miljard dollar zal hebben, schrijft FashionUnited. Lees meer

Pensioenfonds Detailhandel steekt €100 mln in circulaire economie 
Het pensioenfonds is de eerste belegger in een fonds van impactinvesteerder Polestar Capital dat leningen verstrekt aan Nederlandse innovatieve projecten in de circulaire economie.Het Polestar Capital Circular Debt Fund, dat deze maand is gelanceerd, wil aan ruim dertig Nederlandse projecten geld lenen. Projecten die de ontwikkelingsfase hebben overleefd, zogeheten scale-ups, maar zonder deze financiering niet of alleen met vertraging kunnen doorgroeien, meldt Pensioen pro. Lees meer

EU-ranglijst: in deze landen wordt bijzonder veel mode online gekocht – TextilWirtschaft 
Dit artikel is vertaald door Google translate
In Ierland kocht 80% van de online shoppers onlangs modeproducten online. Dit plaatst de eilandbewoners 12 procentpunten boven het EU-gemiddelde en ook boven de door Eurostat gemeten waarde voor Duitsland. De ranglijst laat ook zien hoe populair het online kopen van kleding is in vergelijking met andere categorieën, zoals meubels en sportartikelen. Ierland is enthousiaster over online winkelen dan enige andere EU-lidstaat. Dat blijkt uit de laatste cijfers uit de EU-databank Eurostat . Volgens deze gegevens plaatste ongeveer 80% van de Ierse online shoppers in het vierde kwartaal van 2021 kleding, schoenen en accessoires in hun virtuele winkelmandjes. Nederland volgt met 78% voor Bulgarije (76%), Griekenland (76%) en Roemenië (74%). 


 
Duitsland kwam op de zevende plaats met 70%, 2 procentpunten boven het EU-gemiddelde van 68%. Maar slechts één procentpunt boven de waarde van dezelfde periode vorig jaar. Daarentegen is het aandeel online fashion shoppers in Ierland met 23 procentpunten gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Volgens Eurostat waren er ook sterke groeicijfers in Slovenië (plus 19 procentpunten), Luxemburg (plus 17 procentpunten), Letland (plus 16 procentpunten), Oostenrijk (plus 14 procentpunten) evenals Spanje en Tsjechië (plus 12 procentpunten elk). Er kunnen geen vergelijkingen worden gemaakt voor Italië en Frankrijk, aangezien de cijfers voor 2020 (Frankrijk) of 2021 (Italië) niet beschikbaar zijn. 

E-mode populairder dan elektronica
Als we de categorieën vergelijken, loopt de e-mode-industrie duidelijk voorop binnen de EU: 68% van de ondervraagde online shoppers kocht tijdens de enquêteperiode online modeproducten. Dat is drie procentpunt meer dan in het eerste Corona-jaar 2020. Leveringen van restaurants, fastfoodketens en cateringdiensten staan met 31% op de tweede plaats. Voor meubels, woonaccessoires en tuinproducten (29%) en cosmetica en wellnessproducten (27%).  Printproducten zoals kranten, tijdschriften en kranten staan met 25% op de vijfde plaats. Daarna volgen sportartikelen (24%), elektronische producten zoals computers, tablets, smartphones (23%) en speelgoed en andere producten voor kinderen (20%).


 
Eurostat
De Eurostat-studie geeft geen informatie over de verkoop. Volgens branchevereniging bevh werd vorig jaar in Duitsland zo'n 24,73 miljard euro gegenereerd met de online handel in kleding, schoenen en accessoires . Dit komt overeen met een aandeel van 25% van alle e-commerce met goederen. Alleen het entertainmentcluster had een groter aandeel in de omzet, dat verantwoordelijk was voor bijna een derde (31,1%) van de e-commerce met fysieke goederen met een omzet van 32,83 miljard euro. Het segment Entertainment omvat onder meer boeken, e-books, video's, elektronica en computers.

Ontwerp EU-wet op de toeleveringsketen komt in februari – TextilWirtschaft 
Dit artikel is vertaald door Google translate
Op 23 februari wordt het lang gevraagde en herhaaldelijk uitgestelde ontwerp voor een EU -wet op de toeleveringsketen gepresenteerd. In een dinsdag vrijgegeven verklaring van het Business and Human Rights Resource Center pleiten meer dan 100 bedrijven en investeerders voor duidelijke aansprakelijkheidsregels, schrijft het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Lees meer

Bedrijven
Productie in Europa - Zo werkt C&A aan het afschaffen van de uitverkoop (tevens te zien Rens Tap Modint met inzichten hierover)

C&A heeft een deel van de productie van spijkerbroeken teruggehaald uit lagelonenlanden in Azië. De broeken worden net over de grens bij Venlo in een deels gerobotiseerde fabriek gemaakt. Het is volgens het Nederlands-Duitse kledinghuis het begin van het terughalen van kledingproductie naar Europa. En van het einde van de voor C&A zo gehate uitverkoop, meldt RTLZ. In de video is Rens Tap van Modint te zien met inzichten over reshoring. Bekijk de video hier

Familie Wierdsma uit Epe trekt zich terug uit prijsvechter Wibra: Wat betekent dit voor de klant? 
De familie Wierdsma uit Epe trekt zich terug uit winkelketen Wibra. Eigenaar Ron Wierdsma heeft een meerderheid van de aandelen verkocht aan de huidige directie. Wat betekent dit voor de toekomst van de prijsvechter? Het bedrijf kent zijn oorsprong in 1956. In dat jaar neemt Jo Wierdsma het winkeltje van zijn schoonouders over, de familie Braam. Dat klanten zelf hun spullen uit bakken mogen pakken blijkt een succes. Wibra groeit uit tot een winkelketen met op dit moment ruim 200 vestigingen in Nederland en 36 in België. Ondanks de coronacrisis en een faillissement in België blijft de prijsvechter naar eigen zeggen goede resultaten boeken, schrijft de Stentro. Lees meer

H&M Resell: zo werkt het precies 
tel aviv, israel   march 13 anna aronov wearing denim jacket and meital katz wearing white tshirt with brooklyn printed, metallic midi skirt, gucci fanny bag is seen during tel aviv fashion week on march 13, 2018 in tel aviv, israel Bij H&M kan je nu tweedehands kleding kopen. Ja, echt! De fast fashion keten zet met H&M Resell een volgende stap in haar duurzaamheidsstrategie. En dit is hoe het werkt, meldt Harpers Bazaar. Lees meer

Wehkamp pusht groeiambities met groter dc
Het logistieke centrum van Wehkamp in Zwolle wordt uitgebreid met 30 duizend vierkante meter. Het concern spreekt van grote groei door de verschuiving naar online winkelen en de overname van kleertjes.com, schrijft RetailTrends. Lees meer

ByBorre stapt van de traditionele modeseizoenen af
Innovatief textielbedrijf ByBorre brengt in 2022 maar één collectie uit. “We geloven dat dit passender is in de tijd waarin we leven en de wereld die we willen zien,” aldus een persbericht van het bedrijf. “We zullen de regels van verantwoorde textielcreatie blijven herschrijven, ontwerp- en productieprocessen digitaliseren en texile-as-a-service aanbieden”, meldt FashionUnited. Lees meer

Luxe producten stuwen omzet van Italiaanse modegroep OTB
De Italiaanse modegroep OTB, eigenaar van onder meer Viktor & Rolf, Maison Margiela, Diesel en Dsquared2, boekte in 2021 een netto-omzet van €1,5 mrd. In vergelijking met 2020 is dat een stijging van 18%. Daarmee is het bedrijf weer bijna op het oude niveau van 2019,schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

'Ik miste vooral een ziel bij C&A, we zijn geen modern bedrijf meer' (Interview Giny Boer C&A)
Na lange tijd bij Ikea is Giny Boer (60) sinds anderhalf jaar de baas van C&A. Ze moet de modereus van de familie Brennink-meijer weer trendsettend maken, terwijl de kledingindustrie onder vuur ligt. 'Het is niet alleen C&A, we moeten het als industrie doen.', zegt ze tegen de Volkskrant. Lees meer