Met meer spelers achter de knikkers aan
23-03-2022- Iedere 4 à 5 jaar trekt NL NextFashion & Textiles een nieuw jasje aan, zo lijkt het. Het NL NextFashion and Textiles netwerk is oorspronkelijk in 2012 opgericht door het ArtEZ Fashion lectoraat en Modint als “ClickNL Next Fashion”, gefinancierd door Gelderland, Arnhem en RvO-financiering via ClickNL. TMO Fashion School, Saxion Lectoraat Duurzaam & Functioneel Textiel en HvA/AMFI Lectoraat Fashion Research and Technology zijn daarna toegetreden. Nadat financiering vanuit het Topsectorbeleid niet meer mogelijk was, zetten deze partijen het netwerk zelfstandig voort tot eind 2021.
De toenemende druk van beleidsmakers en bewustwording bij overheden, bedrijven, onderzoekers en de samenleving (Klimaatactie, Green Deal, Resilience Fund, UPV) hebben aangetoond dat meer academische kenniscentra in heel Nederland en de EU nauwer moeten samenwerken en hun krachten moeten bundelen. Er is een veel groter netwerk van kenniscentra op de belangrijkste strategische gebieden (duurzaamheid, digitalisering, circulariteit, functionaliteit van textiel) in verschillende toepassingsgebieden nodig. Het primaire doel van het netwerk is het zoeken naar fondsen van voldoende omvang om onderzoek en innovaties op het gebied van textiel en kleding in Nederland of internationaal, met bedrijven, te stimuleren.
Het netwerk heeft zich in 2022 belangrijk uitgebreid en bestaat op dit moment uit gespecialiseerde wetenschappers die over het algemeen verbonden zijn aan hogescholen en Universiteiten: ArtEZ Arnhem, Erasmus Rotterdam, Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, HVA Amsterdam, Leiden Universiteit, Modint, Natascha van der Velden, New Order of Fashion Eindhoven, Saxion Enschede, TMO Doorn en WUR Wageningen. Uitbreiding is nog goed mogelijk, meldt u zich!
Het NL NextFashion and Textiles netwerk wordt gerund door Modint-medewerkers, onder leiding van Rens Tap, onder voorzitterschap van Patric Hanselman, algemeen directeur Modint. Belangrijke activiteiten zijn het onderhouden van een onderzoek agenda, het verbinden van de private bijdragen van bedrijven aan de onderzoeken van de onderzoeksinstellingen en het gezamenlijk in kaart brengen van kansen om onderzoeksgeld voor onze sectoren te mobiliseren. Een andere belangrijke taak is PR en het versterken van de zichtbaarheid en positie van innovatie in kleding en textiel. Dit doen we via deze nieuwsbrief, de website nlnextfashionandtextiles.nl en de pagina op Linkedin met al meer dan 1200 volgers. Daarnaast organiseren we “Powered by ClickNL” bijeenkomsten, maar leggen we vooral, het belangrijkste, veel individuele contacten binnen ons netwerk.
In 2022 zullen we ons internationaal manifesteren via oa het Europese onderzoeksprogramma van ETP, de onderzoekagenda actualiseren, (inter)nationale calls in kaart brengen, samenwerking met (grote) bedrijven intensiveren en trachten de effectiviteit in het binnenhalen van onderzoek te vergroten. Uiteindelijk gaat het ook in onderzoek om de knikkers, net als in de handel van de textiel en kledingbedrijven. Die knikkers moeten dezelfde kant op gaan rollen…
Rens Tap, tap@modint.nl