Dilemma tweedehandskledingplatforms: meer aanbod of minder uitstoot
Sector
- Tweedehandskledingplatforms staan voor dilemma: meer aanbod of minder uitstoot
- Are Fashion’s Supply Chain Problems Easing?
- Fashion brands open virtual stores in metaverse
Bedrijven
- Stofontwerper Borre Akkersdijk bedacht een manier om overproductie van stof tegen te gaan; 'Groot denken is nooit mijn probleem geweest'
- H&M krimpt winkelbestand verder in
- H&M publishes annual and sustainability report for 2021
- Vloerenfabrikant wint speciale oeuvreprijs
Sector
Tweedehandskledingplatforms staan voor dilemma: meer aanbod of minder uitstoot
Tweedehandskleding is populair. De Europese marktleider in onlinemarktplaatsen voor tweedehandskleding, Vinted, sleept miljoenen aan investeringen binnen en ook andere onlineplatforms groeien. Met name jonge mensen geven kleding graag een tweede leven. Maar hoe duurzaam is tweedehands als een bloesje van vijf euro van Marseille naar Amsterdam komt? Vraagt het Financieele Dagblad zich af. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Are Fashion’s Supply Chain Problems Easing?
This week, everyone will be talking about the latest developments in Ukraine and China and their impact on fashion’s global supply chainWe’re in the middle of a relatively quiet stretch in the fashion universe — fashion month and the Oscars are over, festival season and the Met Gala are still a short ways off. The industry could use a breather to take stock of the many variables clouding its outlook, writes Business of fashion. Supply chain: There are signs fashion’s supply chain bottlenecks may finally be easing. The cost of moving a container from Shanghai to Los Angeles has fallen about 20 percent from its peak to their lowest level since June, according to maritime research consultancy Drewry. Of course, the rate is still double this time last year, and between China’s lockdowns and the war in Ukraine, few in the logistics community are ready to declare victory just yet. Read more (you may need a loging to read the complete article)
Fashion brands open virtual stores in metaverse
American fashion brand DKNY and UK-based department store chain Selfridges opened their virtual stores on the metaverse at the recently concluded Metaverse Fashion Week organised by virtual social world Decentraland. Tommy Hilfiger also participated in the event to showcase its Spring 2022 collections and host a digital retail platform where consumers can shop NFTs for their avatars or purchase physical items from within the Metaverse, repirts Fibre2Fashion. Read more
Bedrijven
Stofontwerper Borre Akkersdijk bedacht een manier om overproductie van stof tegen te gaan; 'Groot denken is nooit mijn probleem geweest'
Met zijn bedrijf Byborre ontwikkelt Borre Akkersdijk duurzame stoffen voor merken als Prada, Hugo Boss en BMW. ,,Groot denken is nooit mijn probleem geweest”, schrijft het NRC Handelslad. Lees meer
H&M krimpt winkelbestand verder in
H&M is van plan dit jaar wereldwijd 240 winkels te sluiten. Er worden er ook zo’n 95 geopend, waardoor het winkelbestand van de moderetailer netto met 145 filialen afneemt.H&M wil vooral nieuwe winkels openen in groeimarkten, zoals in Zuid-Amerika. De sluitingen vinden vooral plaats in de gevestigde markten in West- en Noord-Europa. In het afgelopen jaar nam het winkelbestand van H&M al met zo’n tweehonderd af tot 4167 winkels. Ook zusterformules Cos en Monki hebben minder winkels dan een jaar geleden. Arket en & Other Stores kregen er een paar bij.H&M maakt verder bekend in het eerste kwartaal een winst van omgerekend bijna 21 miljoen euro te hebben geboekt. Een jaar eerder stond nog een verlies van 137 miljoen euro in de boeken als gevolg van de lockdownmaatregelen. Vorige maand maakte de fastfashionretailer al bekend in het eerste kwartaal 25 procent meer omzet te hebben geboekt dan een jaar geleden: ruim 4,6 miljard euro. Lees meer
H&M publishes annual and sustainability report for 2021
H&M has published its Annual and Sustainability Report for the financial year 2021 on the company’s website, hmgroup.com. The report highlights, around 80 per cent of H&M’s materials are either recycled or sourced in a more sustainable way. The brand tripled the share of recycled materials used in its garments from 5.8 per cent to 17.9 per cent, keeping its goal in focus to reach 30 per cent by 2025. Read the report here.
Vloerenfabrikant wint speciale oeuvreprijs
Vloerenfabrikant Interface heeft tijdens de bekendmaking van het ‘Initiatief van het Jaar’ van Sustainable Brand Index (SBI) een speciale oeuvreprijs toegekend gekregen voor hun langdurige impact. De Embodied Beauty™-collectie van Interface behoorde tot één van de zes finalisten van de SBI ‘Initiatief van het Jaar’-verkiezing. Lees meer