Nieuwsbrief Tapijt april 2022
Duurzaamheid en innovatie
- ‘De Stoffeerders Academy’ tackelt een tekort
Markt en economie
- Ook consumentenprijzen vloerbedekking in de lift
- Omzet non-food in teken lockdown vorig jaar
Bedrijven
- Assertieve handelsupdate Victoria
- Balta rondt verkoop van drie divisies aan Victoria af
- Vloerenfabrikant wint speciale oeuvreprijs
- Tijd dringt voor Armstrong Flooring
Overig
- Carpet Wool Might Make a Better Performance Sock
Duurzaamheid en innovatie
‘De Stoffeerders Academy’ tackelt een tekort
Onder het motto ‘Tijd om een écht vak te leren!’ en inspelend op het tekort aan (jonge) woning- en projectstoffeerders, hebben woning- en projectinrichters Klift Roest in Driebergen en Gooiland in Naarden ‘De Stoffeerders Academy’ opgericht. Dit is een tweejarige interne opleiding tot beginnend allround stoffeerder met garantie tot een vaste aanstelling bij het succesvol afronden van de opleiding.
Er is voorzien in een wekelijks programma bestaande uit vier dagen op de werkvloer onder begeleiding van een ervaren leermeester en één dag cursus. Alle dagelijkse werkzaamheden komen naar voren, maar er is ook aandacht voor instructies en ruimte voor vragen. De eerste negen maanden zal de opleiding tot beginnend interieurvakman woning- en projectstoffering worden gevolgd aan het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Rotterdam, waar zowel vaktheorie als praktijk aan bod komt. Het traject start in september 2022. De opleiding wordt verzorgd in samenwerking met alle grote spelers uit de branche en de brancheverenigingen InRetail en Branchevereniging Projectinrichting (BVP). Na een positieve afronding is de cursist branche-gecertificeerd.
Na deze opleiding bieden verschillende vloerfabrikanten en leveranciers van beide initiatiefnemers cursussen aan op locatie. Tarkett (en Desso), Uzin, Eurocol, Forbo, Gerflor, Interface, IVC, Peitsman, Therdex, Moduleo en Multisol participeren.
Voorts biedt ‘De Stoffeerders Academy’ eens per kwartaal een trainingsweek rond een speciaal aspect van het vak, met veel persoonlijke aandacht voor de maximaal vier kandidaten. De organisatoren beschouwen een goede begeleiding als essentieel voor een succesvol traject als projectstoffeerder. Iedere leerling krijgt een leermeester als begeleider tijdens het werken op de vloer. Daarnaast is voorzien in een mentor, die de deelnemer coacht tijdens het traject en de voortgang monitort.
De opleiding zoekt kandidaten tussen de 18 en 30 jaar met de ambitie om met hun handen te werken en de motivatie om een echte vakman te worden. Ervaring in het vak stofferen is niet nodig, een flinke dosis doorzettingsvermogen wel. Bij beide bedrijven zijn maximaal twee plekken beschikbaar. Tijdens de opleiding krijgt men een marktconform salaris voor de volledige werkweek, met inbegrip van de lesdag. Na het succesvol afronden van het tweejarig traject wordt een vast contract aangeboden met een volgens Klift Roest en Gooiland bovengemiddeld startsalaris. Meer informatie en aanmelden: www.destoffeerdersacademy.nl
Bron: Vloerenplein
Markt & Economie
Ook consumentenprijzen vloerbedekking in de lift
Voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS een prijsstijging van de betreffende goederen en diensten van inmiddels 10,8 procent in de voorbije maand maart.In februari werd een stijging van 7,7 procent genoteerd. De maand ervoor, januari, week met een toename van 3,2 procent nog weinig af van de scores in de maanden december en november vorig jaar.
In geheel 2021 werd een prijsstijging voor ‘vloerbedekking’ van 3,7 procent opgetekend. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking. Alle consumentengoederen en -diensten bij elkaar waren in maart 9,7 procent duurder dan een jaar eerder. De forse toename van de inflatie kwam volgens berekeningen van het CBS vooral door de prijsontwikkeling van energie, motorbrandstoffen en voedingsmiddelen, die zwaar meewegen in het geheel. In februari bedroeg de inflatie 6,2 procent.
Bron: Vloerenplein
Omzet non-food in teken lockdown vorig jaar
Afgelopen februari is de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting en van de winkels in doe-het-zelf, keukens en vloeren gegroeid met respectievelijk 50,3 procent en 34,0 procent, zo rapporteert het CBS. Hun volumes (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzetten) lagen 36,7 procent en 23,0 procent hoger dan een jaar eerder.
De omzet van alle non-foodwinkels bij elkaar nam in februari met 57,7 procent toe, bij een 50,8 procent hoger volume. Het CBS wijst ter verklaring van het hoge groeicijfer op de lockdown die in de gehele maand februari vorig jaar van kracht was. Ten opzichte van februari 2020 (toen corona nog iets ver weg in China leek te zijn, red.) lag de omzet van non-foodwinkels in februari dit jaar 10,5 procent hoger, met een 3,6 procent hoger volume.
De detailhandel als geheel heeft de voorbije februari 16,5 procent meer omgezet dan vorig jaar en 13,2 procent meer dan in de verslagmaand twee jaar terug. De online omzet was in februari 24,7 procent lager dan in februari 2021. Webwinkels hebben 8,7 procent minder omgezet, multi-channelers 39,9 procent minder. In februari 2021 was de online omzet met bijna 104 procent gegroeid.
Brn:Vloerenplein
Bedrijven
Assertieve handelsupdate Victoria
Ook na de overname van de Balta-divisies Rugs, Residential polypropyleen en Non-Woven is het Britse vloerenconglomeraat Victoria Plc nog lang niet verzadigd, zo valt op te merken uit zijn handelsupdate over het afgelopen boekjaar. Overnames blijven naar eigen zeggen een integraal onderdeel van zijn groeistrategie en de raad van bestuur vertrouwt erop dat de groep meer waardescheppende aankopen op het spoor zal komen en daarin de juiste keuzes weet te maken. “Ondanks de aanzienlijke groei van Victoria in de afgelopen jaren, blijft haar aandeel in de vloerbedekkingsmarkt minder dan 2 procent in Europa en minder dan 10 procent in het VK, wat flink veel kansen biedt in een nog steeds zeer gefragmenteerde industrie,” zo wordt gesteld.
Voor het tot 2 april lopende boekjaar voorziet de groep een omzet van meer dan 970 miljoen pond (2021: ruim 662 miljoen pond) en een onderliggende ebitda van zo’n 155 miljoen pond (2021: ruim 127 miljoen pond), uitkomsten die naar eigen zeggen de marktverwachtingen overtreffen. Voor het nieuwe boekjaar wordt een ebitda van boven de 200 miljoen pond voorspeld.
Verder vooruitblikkend wordt opgemerkt dat de vraag naar zijn producten robuust blijft in al zijn markten. Bovendien zegt de groep getuige te zijn van een sterke heropleving van de vraag in projecten als horeca, kantoren, vrije tijd en woningbouw. Voorts meldt Victoria nog altijd in staat te zijn om zijn verkoopprijzen snel te verhogen om zo de impact van de inflatiedruk op de winst te verzachten.
Ten aanzien van de wereldwijde verstoringen in de toeleveringsketen herinnert Victoria zijn aandeelhouders eraan vorig jaar zwaar te hebben geïnvesteerd in grondstoffen en in de continuïteit van zijn werkzaamheden, om er zo voor te zorgen dat de productieschema's en de normale beschikbaarheid van producten op peil bleven. “Dit maakte Victoria voor onze klanten tot een betrouwbare partner, terwijl veel alternatieve leveranciers langere leveringstermijnen hadden (of zelfs helemaal niet leverden), en deze verbetering van onze reputatie heeft geleid tot aanhoudende groei van marktaandelen,” zo pocht het management, dat verder van mening is dat deze zelfverklaarde betrouwbaarheid als leverancier de organische groei op ook de lange termijn zal bevorderen.
Victoria Plc ontwerpt, produceert en distribueert tapijten, ondervloeren, keramische tegels, LVT, kunstgras en vloeraccessoires. De groep heeft vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, België, Nederland, Turkije, de Verenigde Staten en Australië. De onderneming gaat er prat op Europa's grootste tapijtfabrikant te zijn en de op een na grootste in Australië, evenals de grootste fabrikant van ondervloeren in beide regio’s.
Bron: Vloerenplein
Balta rondt verkoop van drie divisies aan Victoria af
Balta heeft de verkoop van drie divisies aan het Britse bedrijf ¬Victoria afgerond. Ook de merknaam 'Balta' is verkocht aan de sector¬genoot en in het derde kwartaal maakt Balta de nieuwe bedrijfsnaam bekend, klinkt het, meldt de Belgische krant De Standaard. Lees meer>>
Vloerenfabrikant wint speciale oeuvreprijs
Vloerenfabrikant Interface heeft tijdens de bekendmaking van het ‘Initiatief van het Jaar’ van Sustainable Brand Index (SBI) een speciale oeuvreprijs toegekend gekregen voor hun langdurige impact. De Embodied Beauty™-collectie van Interface behoorde tot één van de zes finalisten van de SBI ‘Initiatief van het Jaar’-verkiezing, meldt Wonen360. Lees meer>>
Tijd dringt voor Armstrong Flooring
Armstrong Flooring moet op zeer korte termijn een koper of een oplossing voor de financiering van zijn schulden vinden. Om de continuïteit van de onderneming te waarborgen moet hij op uiterlijk 30 juni zijn eigen verkoop hebben afgerond dan wel een herfinanciering zijn overeengekomen, zo brengt de Amerikaanse fabrikant van elastische vloeren eerder deze maand verslag uit aan de Securities and Exchange Commission (SEC) in de VS. Het in het midden van de negentiende eeuw opgerichte vloerenbedrijf schrijft ook dat zijn accountant ‘aanzienlijke’ twijfels heeft geuit over zijn vermogen om de bedrijfsvoering voort te zetten mocht de verkoop niet op tijd zijn voltooid of niet voldoende financiering zijn verkregen. Daarbij wordt gewezen op de terugkerende verliezen uit bedrijfsactiviteiten waarmee Armstrong Flooring de laatste vier jaren kampt.
“Bovendien bieden de prognoses, als gevolg van blijvende verstoringen van de toeleveringsketen en onverminderde inflatoire druk met betrekking tot transport, arbeid en grondstoffen die naar verwachting geheel 2022 zullen aanhouden, het bedrijf geen redelijke zekerheid dat het over de noodzakelijke liquiditeit beschikt om operaties na 30 juni 2022 te financieren,” zo sombert Armstrong verder in genoemde SEC-filing. De onderneming doet verder geen uitlatingen totdat de verkoop of een andere ‘strategische optie’ rond is.
Direct aan het begin van dit jaar liet de fabrikant van elastische vloeren weten zichzelf te koop te hebben gezet. Investeringsbank Houlihan Lokey Capital werd in de arm genomen om het bedrijf bij te staan in het verkoopproces en om naar andere ‘strategische alternatieven’ te kijken. Tegelijkertijd zei Armstrong zijn financiële positie te hebben versterkt door een geslaagde aanpassing in zijn kredietfaciliteiten en door de ontvangst van een extra som van 35 miljoen dollar van Pathlight Capital, zijn huidige kredietverstrekker, wat het bedrijf naar eigen zeggen meer financiële flexibiliteit verschafte om zijn operationele en strategische doelen na te streven. Armstrong is verplicht is om kredietovereenkomsten uiterlijk op 30 juni te herfinancieren.
Bron: Vloerenplein
Overige
Carpet Wool Might Make a Better Performance Sock
As the desire for sustainable and natural fabrics in apparel continues to grow, some sectors of the industry, such as performance wear and outerwear, have proved tougher to convert to these more natural materials.But New Zealand company TMC Limited says it has found a way to use natural fibers strong enough to stand up to the rigors of performance wear, reports Sourcing Journal.. Read more (you may need a login to read the complete article).