Nieuwsbericht

How brands can deal with rising costs

Sector

  • How brands can deal with rising costs
  • Kabinet wil beter voorbereid zijn op volgende pandemie: meer productie dicht bij huis 
  • Winkelketens zetten zich extra in voor de binnenstad
  • Duits textielbolwerk herrijst: 'Het is een mix van Greta Thunberg en corona' 
  • Sterke prijsverhoging kledingproducten in Duitsland
  • Ghanese afvalbergen met textiel hebben aandacht staatssecretaris Heijnen 
  • Schaamteloosheid klant kent geen grenzen meer 
  • Wacht ons nieuw vrachtinfarct? - 5 vragen vertragingen in Chinese havens hebben ook hier forse impact 
  • Reünie Textielopleidingen “De Maere”

Bedrijven

  • Zo wil Tommy tot 6,4 miljard dollar komen 
  • I-did opent fabriek voor gerecycled vilt en andere duurzame textielprojecten in Den Haag
  • Euretco verandert van naam 
  • Bol.com sterkste retailmerk, Rituals zakt weg 
  • DSM verkoopt wondervezel dyneema voor 1,44 miljard euro aan Avient Corporation 


Sector
How brands can deal with rising costs

From altering products to buying materials in bulk, brands and retailers are adapting to a volatile market. Brands and retailers are struggling to preserve cash at a time when everything from labour to materials to energy are becoming costlier on a daily basis. Raising prices alone won’t be enough for businesses to maintain healthy margins, reports Business of fashion. Read more

Kabinet wil beter voorbereid zijn op volgende pandemie: meer productie dicht bij huis 
Geneesmiddelen, vaccins en medische beschermingsmiddelen moeten in de toekomst dichter bij Nederland worden geproduceerd. Zo moet Nederland beter voorbereid zijn op een volgende pandemie. Dat is een van de aspecten uit een plan van zorgminister Ernst Kuipers om de zogenoemde pandemische paraatheid blijvend op een hoger niveau te krijgen, meldt het Algemeen dagblad. Lees meer

Winkelketens zetten zich extra in voor de binnenstad
Winkelketens gaan zich in meer steden inzetten voor de binnenstad. Een proef in de dertien grootste steden is positief verlopen en wordt daarom uitgebreid naar nog eens zeven steden, meldt brancheorganisatie INretail, meldt RetailTrends. Lees meer

Duits textielbolwerk herrijst: 'Het is een mix van Greta Thunberg en corona' 
Toen textielbedrijven en masse naar Azië vertrokken, bleef textielbolwerk Mönchengladbach berooid achter. Maar nu beleeft de Duitse stad een kleine renaissance, met dank aan terugkerende kledingproducenten als C&A.Amez Ahmadi (28) had in Teheran zijn eigen jeansfabriek, met zeventig werknemers. Nu werkt hij in de spijkerbroekenfabriek van C&A in Mönchengladbach.In een gigantische hal maken naaimachines een oorverdovende herrie. Achter elke tafel zit iemand in opperste concentratie, gebogen over blauwe lappen.Aan de ene zijde van de hal naaien fabrieksmedewerkers grote stukken spijkerstof aan elkaar tot broeken. Aan de andere kant plaatsen kleermakers de zakken, knopen en ritsen.Het beeld herinnert aan het verleden van het Duitse Mönchengladbach, op een half uurtje rijden van de Nederlandse grens. 'In deze hal bouwden ze honderd jaar geleden spinmachines die textiel verwerkten', roept Uwe Gansfort boven het kabaal uit. Hij is directeur van C&A's eerste Duitse fabriek in bijna twintig jaar. ‘Die geschiedenis vinden wij mooi.’De stad Mönchengladbach heeft een roemrucht textielverleden. Maar heeft hij ook een textieltoekomst? Een groep bedrijven en ambtenaren hoopt van wel. Zeker nu winkelketen C&A hier sinds vorig jaar weer spijkerbroeken maakt, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Sterke prijsverhoging kledingproducten in Duitsland


 

Dit artikel is een vertaling door Google translate van het Duits naar het Nederlands uit het Duitse vakblad TextilWirtschaft
In maart steeg de inflatie naar het hoogste punt in 40 jaar van 7,3%. Mode werd ook duurder – zij het niet zo scherp en vooral niet uniform. De inflatie blijft op een recordtempo. In maart stegen de consumentenprijzen met 7,3% op jaarbasis. Dit werd gemeld door het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) en bevestigde daarmee zijn eerste schatting. Naast het uiteindelijke inflatiepercentage publiceerden de statistici ook de prijsontwikkeling van individuele productgroepen. Zo stegen de modeprijzen afgelopen maand ook fors: met een stijging van 2,7% lag de prijsstijging voor kleding nog onder het algemene inflatietempo, maar de prijsstijging komt in een stroomversnelling ten opzichte van de ontwikkeling van de voorgaande maanden. Hoewel een deel van de modeprijzen in de tweede helft van 2021 nog fors was gestegen, had de stijging vooral te maken met een basiseffect: in de tweede helft van 2020 had de verlaging van de btw naar 16% effect op de consumentenprijsontwikkeling.

Terwijl de kledingprijzen in maart aanzienlijk stegen - in vergelijking met de vorige maand van februari stegen ze om seizoensredenen ook met 4,8% - de prijzen voor schoenen ontwikkelden zich vrij matig. In vergelijking met februari 2022 waren ze 3,3% duurder, maar ze waren zelfs 0,7% goedkoper dan het jaar ervoor. Deze heterogene prijsontwikkeling zet zich ook door als je de statistieken nader bekijkt. Want lang niet alle kledingprijzen zijn gestegen. Voorbeeld HAKA: Terwijl de prijzen voor overhemden (plus 5,5%), jassen (plus 2,8%) en kousen (plus 2,3%) stegen, waren jeans (min 1%) en klassieke schoenen (min 0,7%) goedkoper dan in de voorgaande maand. Een soortgelijk beeld bij dameskleding: hier werden bijvoorbeeld jassen/jassen (plus 3,8%) en sportschoenen (2,4%) duurder, terwijl truien/vesten gemiddeld 2,1% minder kostten dan in maart 2021.

Ghanese afvalbergen met textiel hebben aandacht staatssecretaris Heijnen 
Staatssecretaris Vivianne Heijnen noemt het 'niet heel aannemelijk' dat textiel op Ghanese afvalbergen vanuit Nederland naar het West-Afrikaanse land is geëxporteerd. Wel wil ze werk maken van oplossingen voor de afvalbergen.Het televisieprogramma De Prijsknaller schetste in haar uitzending van 11 februari een onthutstend beeld van waar de opkomst van zogenoemde fast fashion (kleding van lage kwaliteit die vaak snel wordt afgedankt) toe leidt in Afrika. Het beroerdste deel van in Europa ingezamelde kleding komt na verschillende sorteerslagen binnen de EU niet zelden op de Afrikaanse markt terecht. Ook daar blijkt er echter steeds minder vraag te zijn naar dit textiel waarvan de kwaliteit de laatste jaren alleen maar slechter lijkt te worden. En dus eindigt er steeds meer textiel op open stortplaatsen. Tweede Kamerlid Kiki Hagen (D66) vroeg Heijnen wat Nederland doet om te voorkomen dat we steeds meer laagwaardig textiel naar West-Afrikaanse landen sturen met alle sociaaleconomische effecten en milieueffecten van dien? Lees de antwoorden hier

Schaamteloosheid klant kent geen grenzen meer 
Robbert Treffers van juwelier Bouman: „Je mag een sieraad of horloge passen, maar niet dragen.”Webshops zijn ’terugstuur-terreur’ van gebruikte artikelen zat. Een weekje skiën met een skihelm en hem daarna gewoon weer terugsturen. Een dure zonnebril na de vakantie weer retourneren of een jurk na het avondje stappen gewoon met vlekken en zweet op de post doen. En als de webshop het geld niet terugbetaalt, volgen overal negatieve reviews. Nederlandse consumenten worden steeds schaamtelozer. Webshopeigenaren zoeken naar manieren om deze terugstuur-terreur een halt toe te roepen.Brancheorganisatie Thuiswinkel.org begint onder leden een proef met het door Twentse ondernemers bedachte retourvignet. „Het is zo simpel als een paperclip, maar het werkt wel”, legt Hilko Hooijer, een van de bedenkers, uit. Als eigenaar van een groothandel voor schoenen hoorde hij de verhalen van zijn klanten. Zij krijgen duidelijk gebruikte producten teruggestuurd, maar belanden in oeverloze discussies met klanten als ze weigeren het volledige bedrag terug te betalen, schrijft de Telegraaf.

Wacht ons nieuw vrachtinfarct? - 5 vragen vertragingen in Chinese havens hebben ook hier forse impact 
In de belangrijkste Chinese havens zijn net als in 2020 grote vertragingen ontstaan met het verladen van zeecontainers. Staat de haven van Rotterdam weer een containerinfarct te wachten en moeten consumenten gaan hamsteren? Havenexperts zien vooral problemen voor bedrijven, maar nog niet voor consumenten. „Er is veel ingekocht, waardoor de loodsen en binnenvaartterminals vol staan,” zegt Rob van den Eijnden van containerrederij HMM. Lees meer

Reünie Textielopleidingen “De Maere”
Hogere Textielschool De Maere is een overblijfsel van de Twentse textielindustrie.  In 2022 bestaat het gebouw in Enschede 100 jaar. De huidige bewoner/gebruiker (ROC van Twente), de vorige bewoner (de Textielopleiding, nu onderdeel van Saxion Hogeschool) en de Stichting “De Maere” besteden uitgebreid aandacht aan dit jubileum. Op zaterdag 21 mei is er een reünie voor oud-studenten, -docenten en medewerkers die hebben gewerkt en gestudeerd aan de mode/textielopleidingen in het gebouw “De Maere”.
Meer informatieklik hier  

Bedrijven
Zo wil Tommy tot 6,4 miljard dollar komen
 
Dit artikel is een vertaling door Google translate van het Duits naar het Nederlands uit het Duitse vakblad TextilWirtschaft
Bij Tommy Hilfiger willen CEO Martijn Hagman en Chief Brand Officer Avery Baker het groeiverhaal voortzetten. Het managementduo presenteerde het masterplan op de PVH Capital Markets Day. De TW heeft de belangrijkste punten eruit gehaald.Het levensmotto van Tommy Hilfiger is: "Keep going, keep going". De ontwerper kijkt niet terug, maar vooruit. Zo wist hij ook na 40 jaar relevant te blijven. Op de Capital Markets Day van PVH woensdag lieten Tommy CEO Martijn Hagman en Chief Brand Officer Avery Baker zien hoe het succesverhaal moet worden voortgezet.Het duo Hagman en Baker streeft ernaar de omzet van Tommy Hilfiger tegen 2025 te verhogen van de huidige $ 4,7 miljard naar $ 6,4 miljard. Om het doel te bereiken, zou Tommy Hilfiger in het hogere eencijferige percentage per jaar moeten groeien, schrijft Duits vakblad TextilWirtschaft. Lees meer

I-did opent fabriek voor gerecycled vilt en andere duurzame textielprojecten in Den Haag
De duurzame organisatie I-did komt met iets nieuws: de I-did Factory, die geopend wordt in Den Haag. “De I-did Factory is wereldwijd de enige in zijn soort die een compleet circulaire viltketen onder één dak brengt,” zo is te lezen op de website van I-did. Zelfs kleine hoeveelheden oud textiel worden verwerkt tot gerecycled vilt. Lees meer

Euretco verandert van naam 
Euretco gaat verder als EK. Het bedrijf zegt daarmee zijn (internationale) positie te versterken, meldt RetailTrends. Lees meer

Bol.com sterkste retailmerk, Rituals zakt weg 
Webwinkel bol.com is opnieuw het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit de achtste editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat gepubliceerd is in het aprilnummer van RetailTrends. Lees meer

 

 Top 10

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

bol.com

1

1

1

1

1

1

1

1

HEMA

2

3

7

7

6

4

3

4

Albert Heijn

3

4

2

2

2

2

4

2

Kruidvat

4

2

3

3

3

3

2

3

IKEA

5

6

4

6

5

5

6

5

Action

6

5

5

4

4

6

5

6

Lidl

7

7

6

5

7

7

7

7

Jumbo

8

8

8

8

8

9

10

10

Blokker

9

11

10

9

9

8

8

8

GAMMA

10

9

9

10

11

10

9

9

Voor de volledige top 100 en meer duiding van het Retail Merkenonderzoek, lees hier verder

DSM verkoopt wondervezel dyneema voor 1,44 miljard euro aan Avient Corporation 
DSM heeft de oersterke vezel dyneema, een van zijn kroonjuwelen, verkocht aan de Amerikaanse Avient Corporation. Dyneema valt onder de divisie beschermende materialen, die in zijn geheel van de hand wordt gedaan voor een bedrag van 1,44 miljard euro, meldt Dagblad de Limburger. Lees meer