Katoen: weinig hoop op dalende grondstofprijzen
Event
Sector
- EC wil van duurzame producten norm maken
- Fashion Climate Fund steekt 250 miljoen dollar in verduurzaming mode-industrie
- Zara now charges for some returns. Will other retailers follow?
- Katoen: weinig hoop op dalende grondstofprijzen
Bedrijven
- Critic Says Shein’s $50 Million Textile-Waste Solution Isn’t Enough
- H&M, Lululemon Back $250 Million Fashion Climate Fund
- Omzet Zeeman herstelt van coronadip
- Fashion-tech start-up Lalaland haalt investering van 2,1 miljoen euro binnen
- Dure kleding frustreert groeiplannen H&M
Sector
EC wil van duurzame producten norm maken
Kleding en ander textiel, bouwproducten en eigenlijk zo veel mogelijk andere producten: ze moeten van de Europese Commissie allemaal duurzamer geproduceerd worden, langer meegaan en beter te repareren zijn. De Europese Commissie (EC) presenteerde eind maart een viertal voorstellen in het kader van de Europese Green Deal, schrijft Afval Online. Het gaat om de circulaire textielstrategie, een initiatief voor duurzame producten (het Sustainable Products Initiative), een herziening van de regelgeving voor bouwproducten en een voorstel waarmee consumenten betere keuzes kunnen maken in de groene transitie en beter beschermd worden tegen de invloed van greenwashing (misleiding door valse milieuclaims).
Textielstrategie
Met de textielstrategie wil de EC fast fashion, textielafval en de vernietiging van onverkochte producten aanpakken. Om dat te realiseren komen er ecodesign-vereisten voor textiel, een digitaal productpaspoort en een verplicht systeem van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid in de hele EU. Verder wil de EC maatregelen invoeren om de ongewilde verspreiding van microplastics uit textiel tegen te gaan, de juistheid van groene claims te verzekeren en circulaire businessmodellen te stimuleren. Dat laatste is dus inclusief reparatie- en hergebruikdiensten, waarvoor idealiter ook een lager belastingtarief gaat gelden. Modebedrijven zouden het aantal collecties dat zij jaarlijks uitbrengen moeten verminderen en actie ondernemen om hun impact op het milieu te dempen. Hoewel de strategie nu nog geen verbod op het vernietigen van onverkochte goederen bevat, overweegt de Commissie dit wel. In afwachting van een impact assessment over deze maatregel, wil de EC producenten al wel verplichten openbaar te maken hoeveel goederen zij laten vernietigen. Verder zal de export van textielafval naar niet-Oeso-landen alleen nog onder bepaalde voorwaarden toegestaan worden. Er komen specifieke criteria om onderscheid te maken tussen tweedehands kleding en textielafval, zodat afval niet onder de vlag van hergebruik alsnog over de grens verdwijnt.Daarnaast zet de textielstrategie in op internationale samenwerking via de G7, de G20 en het milieuprogramma van de Verenigde Naties. De EC kan namelijk wel eisen stellen aan de productie binnen de grenzen, maar circa 73 procent van het textiel dat de EU-consumenten kopen is afkomstig van buiten de Europese grenzen.
Fashion Climate Fund steekt 250 miljoen dollar in verduurzaming mode-industrie
De missie om de mode-industrie te verduurzamen wordt de komende jaren met minimaal 250 miljoen dollar (232,8 miljoen euro) extra ondersteund. Vandaag werd op de Global Fashion Summit in Kopenhagen, in aanwezigheid van FashionUnited, een nieuw fonds gepresenteerd van het Apparel Impact Institute (Aii). Het Fashion Climate Fund, zoals de naam luidt, wordt gesteund door Lululemon, de H&M Group, de H&M Foundation en de filantropische stichting The Schmidt Family Foundation, meldt FashionUnited. Lees meer
Zara now charges for some returns. Will other retailers follow?
In some regions, customers pay a fee to return online purchases to third-party drop-off points. It may mark a turning point for how companies think about logistics. Zara may be in the midst of changing the parameters of e-commerce returns for apparel retailers. The company announced in May that U.K. customers will now be charged 1.95 pounds, or about $2.45, for customers to return online purchases to third-party drop-off points. Customers are still able to return online purchases at any Zara store in the U.K. free of charge. The returns system is already in place for Zara in other European markets, including Belgium and the Netherlands, but most e-commerce shoppers opt to complete their returns in stores. It’s unclear if the charge is going to come to the U.S., as the decision is made on a market-by-market basis, writes retaildive. Read more
Katoen: weinig hoop op dalende grondstofprijzen
De prijs van katoen zal op de lange termijn waarschijnlijk hoog blijven. "Ik zie geen reden waarom de prijs zou moeten dalen", zei Andrew Olah van de Transformers' Foundation in de VS over TW's digitale talk "Cotton & Water".Net als Olah registreren ook de andere deelnemende experts hoogstens een "stabilisatie op zeer hoog niveau". "We zullen ook heel goed moeten kijken naar wat er nog gaat gebeuren in Oost-Europa", zei Matnya Zuntz van de Israel Production & Marketing Board in de online discussie, waaraan kijkers via chat deelnamen, met het oog op de oorlog in Oekraïne, meldt het Duitse vakblad TextilWirtschaft.
Alberto Candiani van de bekende denimfabrikant in de buurt van Milaan gaf cijfers: in vergelijking met 2021 is de prijs voor één meter conventioneel vervaardigd materiaal met nog eens 12% gestegen en voor duurzaam materiaal met maar liefst 23%. "Als je in het verleden een klant om een prijsverhoging van 2% vroeg, wilden ze je bijna vermoorden", zegt Candiani.Volgens de denimexpert zijn prijsverhogingen bij de consument alleen te realiseren als ook de kwaliteit van het product verbetert. Wat echter opvalt in de markt is het opvallend kleine prijsverschil tussen conventioneel en duurzaam geproduceerde katoen. "Er zijn veel namaakgoederen op de markt", weet Candiani zeker. Wat is duurzaam geproduceerd katoen eigenlijk en hoe duurzaam kan het eigenlijk zijn? "Ken jij een statistiek die aantoont dat duurzaam geproduceerde goederen minder impact hebben op het milieu, bijvoorbeeld in termen van carbon footprint?", vroeg Olah retorisch.
Bedrijven
Critic Says Shein’s $50 Million Textile-Waste Solution Isn’t Enough
Shein will be dedicating $50 million over the next five years to an extended producer responsibility (EPR) fund that benefits communities impacted by textile waste.The fund is part of a multi-year agreement with The Or Foundation, a Ghana-based environmental-justice group that tackles the issue of clothing waste in the developing world. Liz Ricketts, its co-founder and director, announced the partnership during a panel at the Global Fashion Summit in Copenhagen on Tuesday, reports Sourcing Jornal. Read more (notice you may need a login to read the complete article)
H&M, Lululemon Back $250 Million Fashion Climate Fund
H&M Group and Lululemon are among the funders of a new $250 million war chest to identify, fund and scale verified solutions to decarbonize the fashion supply chain.“The biggest challenge we face today is not a shortage of ambition, or of ideas or even money,” Lewis Perkins, president of the Apparel Impact Institute (Aii), said at the Global Fashion Summit in Copenhagen on Wednesday. “The biggest challenge we face today is in bringing all the right players to the same table to bring the most powerful forces together, and to properly resource this work in order to unlock even greater impact.”The grantmaking vehicle, he said, brings together the “power of big philanthropy” with corporate leadership to accelerate climate solutions that can drive 150 million tons of carbon dioxide reduction. This first-of-its-kind collaborative funding model, which includes the H&M Foundation and The Schmidt Family Foundation, could unlock an estimated $2 billion in blended capital, including debt and equity, to help the fashion sector meet its goal of halving carbon emissions by 2030, reports Sourcing Jornal. Read more (notice you may need a login to read the complete article)
Omzet Zeeman herstelt van coronadip
Zeeman behaalde in 2021 een netto omzet van 678,5 miljoen euro, zo blijkt uit hun MVO-verslag. Dit is een verschil met 9,1 procent in vergelijking met het voorgaande jaar, toen de omzet nog op 616,6 miljoen euro lag. In 2019, het laatste pre-corona jaar, lag de omzet nog op 639,1 miljoen euro, een verschil van 5,8 procent in vergelijking met afgelopen jaar. De consumentenomzet (de omzet inclusief BTW) kwam uit op 816,2 miljoen euro, in vergelijking met 740,6 miljoen euro in 2020 en 768,6 miljoen euro in 2019, meldt FashionUnited. Lees meer
Fashion-tech start-up Lalaland haalt investering van 2,1 miljoen euro binnen
Nederlands fashion-tech bedrijf Lalaland heeft een nieuwe kapitaalinjectie binnengehaald, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf. In een financieringsronde heeft het bedrijf 2,1 miljoen euro opgehaald. Lalaland gaat het bedrag inzetten voor verdere commerciële expansie en het aantrekken van diverse talent, aldus het persbericht. Lees meer
Dure kleding frustreert groeiplannen H&M
Deze rubriek belicht iedere week ontwikkelingen op de beurs. Ditmaal: kledingconcern H&M.
We mogen weer de winkel in, maar goedkoper wordt het allemaal niet. Dat geldt ook voor de kledingbranche, die weliswaar niet langer wordt gedwarsboomd door coronasluitingen, maar wel te maken heeft met hogere kosten, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer