Nieuwsbericht

Radio: Peter Koppert in gesprek over UPV in Pointer

Uitzending gemist

  • Textielrecycling nog niet op gang terwijl de berg kleding groeit – Pointer 19/06/22

Sector

  • Cao MITT 2022 algemeen verbindend
  • Modemerken ontdekken de designbeurs in Milaan 
  • Shopping Tomorrow Pitstop: wat is nieuw in e-commerce?
  • Winkeliers vangen bot bij vastgoedbeleggers met oproep tot huurverlaging 
  • Meta opent kledingwinkel voor avatars

Bedrijven

  • Daily Paper: 'Minder consumeren, daar win je de oorlog mee'
  • Bleckmann bouwt nieuw distributiecentrum in Twente met focus op duurzaamheid
  • Primark to Trial Click & Collect, Parent AB Foods Maintains Guidance
  • Yumeko en Puur Mieke in de prijzen bij Shopping Awards

H&M

  • Omzet H&M Group stijgt met twaalf procent, prijsstijgingen roepen vragen op
  • Omzet H&M Group nog niet op oude niveau

 

Uitzending gemist
Textielrecycling nog niet op gang terwijl de berg kleding groeit – Pointer 19/06/22

Per jaar produceren we 300 miljoen kilo textielafval. De helft wordt daarvan verbrand en dat is veel te veel. Afval = grondstof en het is al mogelijk om van een oude trui een nieuwe te maken. Maar dan moet de kledingberg wel adequaat ingezameld worden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor afvalinzameling maar producenten van kleding hebben ook een plicht. Producenten moeten zorgen dat hun goederen recyclebaar zijn. Per 1 januari 2023 moeten ze in actie komen. Maar de kledingbranche heeft nog geen plannen. Gemeenten maken zich grote zorgen. Als er geen afspraken te maken zijn met de kledingproducenten, blijft recycling achter en zijn alle kosten voor de gemeenten. Bovendien stijgt de afvalstoffenheffing voor de inwoners. Luister hier terug
Peter Koppert van MODINT in discussie over de UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid) in Pointer op de radio.

Sector 
Cao MITT 2022 algemeen verbindend

De cao MITT 2021 is per 23 juli 2022 door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid algemeen verbindend verklaard. Vanaf deze datum geldt de cao MITT voor alle ondernemingen die onder bedrijfstak MITT vallen. Dus ook als zij geen lid zijn van Modint. Dit betekent dat werkgevers en werknemers samen geen afspraken mogen maken, als deze in strijd zijn met de cao MITT. Klik hier voor de cao MITT 2022

Modemerken ontdekken de designbeurs in Milaan 
Na twee jaar corona-afwezigheid was er vorige week weer een Salone del Mobile en Fuoridisalone in Milaan. Met dit jaar een prominente aanwezigheid van grote modewerken als Louis Vuitton, Dolce & Gabbana en Prada die de desingmarkt binnen dringen. 'Zij hebben de budgetten om groots uit te pakken, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Shopping Tomorrow Pitstop: wat is nieuw in e-commerce?
Pitstop: Een link naar de videocollectie met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van o.a. Marketplaces, Customer Experience, Data en Cross-border om toekomstproof te blijven in digital commerce, aangereikt door de topexperts van ShoppingTomorrow. Modint is al 10 jaar deelnemer van Shopping Tomorrow, een groot netwerk van bedrijven dat ontwikkelingen in e-commerce volgt, onderzoekt en duidt. We zijn betrokken bij de expertgroep die kijkt naar data en duurzaamheid. Hier zijn de insights en learnings waarmee je morgen al aan de slag kunt gaan. Lees hier meer

Winkeliers vangen bot bij vastgoedbeleggers met oproep tot huurverlaging 
Waar vastgoedbeleggers en huurders in coronatijd nog afspraken maakten over de huren, lijkt daar geen sprake van nu de inflatie oploopt. Een belegger: 'Toen de inflatie bijna nul was, hebben we huurders ook niet gehoord.' Veel winkelketens gaan nu al in gesprek met verhuurders over het beperken van huurverhogingen, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een onlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Meta opent kledingwinkel voor avatars
Meta komt met een digitale winkel waar designerkleding voor avatars kan worden aangeschaft. Topman Mark Zuckerberg maakte dat bekend op Facebook, schrijft RetailTrends. Lees meer

Bedrijven
Daily Paper: 'Minder consumeren, daar win je de oorlog mee'
Daily Paper hoeft niet zonodig een duurzaamheidskeurmerk. De kleding van het Amsterdamse merk gaat lang mee en dat is veel belangrijker, zegt ceo en mede-eigenaar Rodney Lam in het juninummer van RetailTrends. Lees meer

Bleckmann bouwt nieuw distributiecentrum in Twente met focus op duurzaamheid
Bleckmann, naar eigen zeggen marktleider in supply chain management, ontwikkelt in samenwerking met VDR Bouwgroep een groot distributiecentrum in Twente. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Bij het bouwen van het distributiecentrum wordt rekening gehouden met duurzaamheid, schrijft FashionUnited. Lees meer

Primark to Trial Click & Collect, Parent AB Foods Maintains Guidance
Associated British Foods maintained its full-year guidance after trading in line with expectations in its latest quarter, Reuters reports. Read more

Yumeko en Puur Mieke in de prijzen bij Shopping Awards
Op dinsdag 7 juni 2022 worden de Shopping Awards 2022 uitgereikt tijdens een gala-avond in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. Er waren diverse categorieën waarin gouden, zilveren en bronzen awards werden toegekend aan webwinkels. Yumeko won de DS Smith Duurzaamheid Award, meldt Biojournaal. Lees meer

H&M
Omzet H&M Group stijgt met twaalf procent, prijsstijgingen roepen vragen op

De netto omzet van H&M Group is in het tweede kwartaal van dit jaar met twaalf procent gestegen in vergelijking met het voorgaande jaar, zo blijkt uit voorlopige cijfers van de groep. Omgerekend naar de Zweedse kroon nam de netto omzet met zeventien procent toe, naar in totaal 54,5 miljard (omgerekend 5,1 miljard euro). Eind deze maand zullen de definitieve cijfers gepubliceerd worden. Vorig kwartaal lag de omzetgroei nog op 23 procent. In Q2 van 2021 nam de netto omzet met 75 procent toe in vergelijking met het voorgaande jaar, schrijft FashionUnited. Lees meer

Omzet H&M Group nog niet op oude niveau
H&M Group boekte in het tweede kwartaal zeventien procent meer omzet. Het kledingconcern profiteerde van de afschaffing van de coronamaatregelen.De omzet kwam op omgerekend 5,1 miljard euro uit. Dat is minder dan voor de coronapandemie. Eind deze maand, als ook de halfjaarcijfers worden gepresenteerd, worden meer details gegeven, schrijft retailTrends. Lees meer