EU richtlijn arbeidsvoorwaarden (Modint webinar) & snelle daling tarieven zeecontainers
Events/Webinar
- Webinar EU-Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - 5 juli
- Live en online matchmaking voor mode- en textielondernemers: B2WORTH@TorinoFashionMatch 2022
- Last minute naar bonprix in Hamburg?
Sector
- 'Daling tarieven zeecontainers in stroomversnelling'
- Kleding gemaakt van fruit: Italië industrialiseert zijn duurzame mode
- 'Online winkelen in België ook na corona veelomvattend'
Bedrijven
- Nike vertrekt definitief uit Rusland vanwege oorlog met Oekraïne
- Podcast: In gesprek met retail icoon Krein Bons
- Bever recyclet ook de "zooi" van concurrenten
- Vinted komt met eigen verzendservice
- Renate Gerschtanowitz ontwerpt kledinglijn (kledinglijn Renate Gerschtanowitz en Studio Anneloes)
Zalando
- Zalando geeft winstwaarschuwing af
- Zalando waarschuwt voor slechte marktomstandigheden
- Is Zalando de kanarie in de koolmijn? Webwinkel schetst somber beeld van Europese consumentenvertrouwen
- Shares in fashion retailer Zalando fall 15 per cent after profit warning – Financial Times
Events/Webinar
Webinar EU-Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden - 5 juli
Tijdens dit webinar praat Modint-jurist Bert Schmidt je bij over de op handen zijnde wijzigingen en de regels vanuit de EU, waar je als werkgever rekening mee hebt te houden. Lees meer
Live en online matchmaking voor mode- en textielondernemers: B2WORTH@TorinoFashionMatch 2022
De eerste stap naar internationaal zakendoen, is netwerken. Daarom organiseert het Enterprise Europe Network (EEN) B2WORTH@TorinoFashionMatch 2022. Er zijn fysieke en online events. Modeontwerpers, leveranciers van diensten en producten in de mode en textiel, detailhandelaren en inkopers: grijp deze interessante kans voor nieuwe zakelijke contacten en contracten en meld u vóór 3 juli aan. Lees meer
Last minute naar bonprix in Hamburg?
Op 5 en 6 juli organiseert GS1 Nederland store tour naar de bonprix store in Hamburg waar RFID technology in zijn volle breedte wordt ingezet, natuurlijk voor voorraadbeheer, maar vooral ook voor het vergroten van de customer experience. Er is al een leuke groep met bedrijven die meegaan (Berden, Roetgering, PVH, Decathlon, Ecco…), maar je kunt nog mee. Meer informatie over programma, busreis, eigen vervoer en hotel kun je opvragen bij Florentine Steenberghe
Achtergrondinfo klik hier
Sector
'Daling tarieven zeecontainers in stroomversnelling'
De afgelopen week zijn de tarieven van de zeecontainers verder gedaald. Voor een 40ft container moet momenteel $ 7.285 betaald worden, volgens de World Container Index-trackingindicator van het scheepvaartanalysebedrijf Drewry. Dit is 3% minder dan vorige week maandag. De weken hiervoor daalden de prijzen met 1%, 0,6% en 0,1%. Er wordt verwacht dat de tarieven de komende weken langzaam zullen blijven dalen, schrijft Wonen360. Lees meer
Kleding gemaakt van fruit: Italië industrialiseert zijn duurzame mode
In de vervuilende kledingindustrie is duurzaamheid al langer in de mode, maar de weg daarnaartoe is lang en diffuus. In productieland Italië zetten luxemerken massaal in op recycling en kleding gemaakt van sinaasappel, druif en appel schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u hereft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
'Online winkelen in België ook na corona veelomvattend'
Ook na corona blijft online winkelen belangrijk in België: 28 procent bestelt minimaal wekelijks online, 43 procent doet dat minstens maandelijks. Wel zeggen meer Belgen bereid te zijn om fysieke winkels te bezoeken dan vorig jaar, meldt retailTrends. Lees meer
Bedrijven
Nike vertrekt definitief uit Rusland vanwege oorlog met Oekraïne
Nike vertrekt volledig uit Rusland, zo heeft het Amerikaanse sportmerk donderdag bekendgemaakt. Reden voor het vertrek is de oorlog in Oekraïne schrijft NU.nl. Lees meer
Podcast: In gesprek met retail icoon Krein Bons
Krein Bons neemt na 26 jaar op 1 juli 2022 afscheid als CEO van vanHaren Schoenen. Daarnaast is Krein voorzitter van brancheorganisatie INretail. Hoogleraar, toezichthouder en ondernemer Kitty Koelemeijer spreekt met Krein over het geheim achter zijn succes als ondernemer en topmanager, zijn visie op leiderschap, de veranderingen in retail, de toekomst van het retaillandschap en de rol van de overheid. Luister hier terug
Bever recyclet ook de "zooi" van concurrenten
Buitenwinkel Bever opent haar eerste recyclestraat waarin de winkel ingezamelde kleding en producten sorteert en zo hoogwaardig mogelijk hergebruikt. “Dat gaat van skischoenen en wandelschoenen tot aan kleding”, zegt Christian de Jong, Manager Duurzaamheid & Innovatie bij Bever. Ook producten van concurrenten zijn welkom, meldt Change. Lees meer
Vinted komt met eigen verzendservice
Vinted lanceert een eigen verzendoplossing: Vinted Go. Met de service zegt de online marktplaats voor tweedehandskleding een betaalbaar en milieuvriendelijker verzendalternatief te hebben gecreëerd. Vinted Go kan worden gebruikt door leden en overige bedrijven. Binnen de service ligt de nadruk op ‘PUDO’: pick-up, drop-off, schrijft RetailTrends. Lees meer
Iconisch textielbedrijf Lycra gaat gedwongen in de verkoop
Het iconische textielbedrijf Lycra wordt gedwongen verkocht. Dat gebeurt omdat het Chinese moederbedrijf een pakket leningen niet heeft afgelost. Dat heeft de Amsterdamse rechtbank bepaald in een uitspraak die vrijdag is gepubliceerd. Lycra, dat zeven fabrieken heeft waaronder een in het Limburgse Kerkrade, komt nu in handen van een groep schuldeisers. De verkoop betekent een grote stap in de ontmanteling van Shandong Ruyi, een noodlijdende textielproducent die met een reeks overnames probeerde uit te groeien tot het grootste luxeconcern van China, meldt het Financieele dagblad. Lees meer (u heeft wellicht en inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Renate Gerschtanowitz ontwerpt kledinglijn (kledinglijn Renate Gerschtanowitz en Studio Anneloes)
Een eigen kledinglijn ontwerpen stond al lange tijd op de wishlist van presentatrice Renate Gerschtanowitz (42). Dit kan nu worden afgestreept, want sinds afgelopen week is haar zomerse capsulecollectie voor het populaire Nederlandse modemerk Studio Anneloes te koop, schrijft de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht en inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Zalando
Zalando geeft winstwaarschuwing af
Zalando waarschuwt dat de omzet en de winst waarschijnlijk veel lager zullen uitvallen dan verwacht. Het Duitse fashionplatform wijst erop dat de economische tegenwind door de hoge inflatie langer aanhoudt, schrijft RetailTrends. Lees meer
Zalando waarschuwt voor slechte marktomstandigheden
Zalando geeft een winstwaarschuwing af nu de macro-omstandigheden verder verslechteren. Het tweede kwartaal is winstgevend, maar ‘zwakker dan verwacht’. Voor het tweede kwartaal van 2022 verwacht het management dat handelsomzet, de omzetgroei en de aangepaste EBIT aanzienlijk lager zullen zijn dan eerdere schattingen door analisten, meldt Emere. Lees meer
Is Zalando de kanarie in de koolmijn? Webwinkel schetst somber beeld van Europese consumentenvertrouwen
De Duitse e-commercereus stelt al zijn vooruitzichten flink neerwaarts bij, omdat het bedrijf verwacht dat er op economisch vlak erg moeilijke maanden op komst zijn.In mei verwachtte Zalando nog dat de waarde van de verhandelde goederen op zijn platform dit jaar met 16 tot 23 procent zou stijgen. Dat wordt nu dramatisch bijgesteld, tot een verwachte groei van slechts 3 tot 7 procent, schrijft het Belgische BusinessAM. Lees meer
Shares in fashion retailer Zalando fall 15 per cent after profit warning – Financial Times
Shares in Zalando fell 15 per cent on Friday to the lowest level in eight years, after Europe’s largest online fashion retailer slashed its full year profit outlook.The Berlin-based retailer, which has €10bn in annual revenue, on Thursday evening issued its second profit warning in as many months. It said that its full-year operating profit, adjusted for one-offs, is likely to be only about at half the level expected last month.Since its listing on the Frankfurt stock exchange in 2014 the company had boasted annual growth of 25 per cent, and last year made an operating profit margin of 4.5 per cent. In 2021, sales rose by 30 per cent as the company was buoyed by the pandemic-driven boom in online shopping.Zalando on Thursday evening said that a worse than expected performance in the second quarter squashed its previous hopes of a recovery.“Management now expects macroeconomic challenges to be longer lasting and more intense than previously anticipated,” it said, adding that it “no longer assumes a rebound of consumer confidence in the short-term.”