How much are prices in fashion & hometextiles increasing?
Sector
- Increasing prices affect the home decoration & home textiles market
- ​Brede prijsrange kleding en schoenen - TextilWirtschaft
- Kingpins ny: denim experts debate fiber alternatives
Bedrijven
- Primark lanceert nieuwe collectie in samenwerking met gerecycled katoenproducent Recover
- De Bijenkorf paait belangrijke werknemers met 767.000 euro aan extra bonussen
- Hoe Bever zijn tanden zet in het afvalprobleem
- Shein stelt directeur ontwikkeling aan voor Europese markt
- Fashion brands from Zara to H&M urged to make ‘responsible exit’ from Myanmar
Sector
Increasing prices affect the home decoration & home textiles market
The COVID-19 pandemic and the war in Ukraine are increasing the costs of raw materials, energy and transport. These cost increases are forcing businesses in the home decoration and home textiles (HDHT) sector to raise their prices. At the same time, consumers are becoming hesitant to spend money. This combination may lead to increased competition, writes CBI. Read more
Brede prijsrange kleding en schoenen - TextilWirtschaft
Gemiddeld presteerden de prijzen voor kleding en schoeisel in juni ondermaats, met 1,1% meer dan in 2021. Schoenen werden duurder dan kleding. Dat blijkt ook uit de prijsstatistieken van het Federaal Bureau voor de Statistiek staat te lezen in het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Onder de tien producten met de hoogste prijsstijging alleen al in juni zijn vijf keer schoenen. Dames sportschoenen kosten 9% meer dan in het voorgaande jaar, kinderslippers stegen in prijs met bijna 8% en klassieke schoenen/vrijetijdsschoenen voor mannen met 6%. De statistici noteerden de sterkste prijsstijgingen voor kinderondergoed. Volgens Destatis moesten consumenten 14,3% meer betalen dan in juni 2021. Daarmee is de productgroep koploper in de categorie kleding en schoeisel. Over het algemeen is de prijsstijging in dit gebied de afgelopen maand enigszins afgekoeld.
Nadat de prijzen voor kleding in april met 4% en in mei met 2,8% waren gestegen, was de stijging in juni met 0,4% aanzienlijk zwakker. Hoewel schoeisel met nog eens 3% steeg, bleef het nog steeds achter bij de algemene inflatie van 7,6%. Door het dempende effect van de brandstofkorting en 9 euro is de inflatie daarmee voor het eerst in vier maanden gedaald. Zelfs de prijzen van kleding en schoeisel stegen in juni niet in alle gebieden. In vergelijking met het jaar ervoor waren vooral herenpakken goedkoper. Ze kosten 8,1% minder dan in juni 2021. Consumenten moesten 6,6% minder betalen voor kousen, sokken en panty's. Damesjassen en -jassen kosten 3,3% minder. Naast de stijging van de productie- en leveringsprijzen – die zich de komende seizoenen waarschijnlijk pas echt zal laten voelen – hebben ook de beschikbaarheid van goederen en de verkoopsituatie ten opzichte van 2021 invloed op de prijsontwikkeling in de loop van het jaar. Vooral het verloop van het seizoen valt op in de prijsontwikkeling voor mode. Zo kostte kleding in juni 2% minder, schoenen waren 0,3% goedkoper dan in mei. Bijzonder zichtbaar zijn de reducties in rokken, jassen/jassen en broekpakken en kostuums voor vrouwen. Volgens Destatis daalden hun prijzen met ongeveer 5%.
Kingpins ny: denim experts debate fiber alternatives
Denim may no longer be the monocrop industry it once was, but it’s far from becoming a zero-cotton garment, and experts aren’t sold on it ever needing to be.At Kingpins New York last week, experts from denim mills and brands debated the future of alternative fibers such as hemp and linen, writes River source of Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the completa article)
Bedrijven
Primark lanceert nieuwe collectie in samenwerking met gerecycled katoenproducent Recover
Primark breidt haar samenwerking met gerecycled katoenproducent Recover uit. Met de lancering van een nieuwe 'lesiurewear' collectie wordt het de eerste winkelketen die op globale schaal gebruikmaakt van de RColorBlend-vezel van Recover, meldt FashionUnited. Lees meer
De Bijenkorf paait belangrijke werknemers met 767.000 euro aan extra bonussen
Warenhuisketen De Bijenkorf heeft een extra bonusregeling opgetuigd om 39 belangrijke medewerkers aan het bedrijf te binden. De Bijenkorf is bang dat zij gezien de huidige krappe arbeidsmarkt overstappen naar de concurrentie. Per werknemer is gemiddeld 20.000 euro gereserveerd meldt RTLZ. Lees meer
Hoe Bever zijn tanden zet in het afvalprobleem
Bever heeft als eerste retailer in Nederland een recyclestraat ingericht. Ingezamelde kleding en andere spullen worden hier gesorteerd en zo hoogwaardig mogelijk verwerkt. “Voor elke stroom is uiteindelijk een oplossing.” Van wandelschoenen en tenten tot slaapzakken en jeans. Maar ook klimtouw, rugtassen en matjes. Het zijn spullen die door klanten zijn ingeleverd in de 42 winkels van outdoorketen Bever. En nu liggen ze in Pijnacker. In een pand tussen het hoofdkantoor en het distributiecentrum in, schrijft RetailTrends. Lees meer (u heeft wellicht een onlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Shein stelt directeur ontwikkeling aan voor Europese markt
De Chinese online moderetailer Shein heeft een directeur ontwikkeling aangesteld om de leiding te nemen over de Europese activiteiten en de expansie in de regio te sturen. Jacobo Garcia Miña heeft de functie in juli aangenomen, zo is te lezen een verslag van het Spaanse tijdschrift Modaes, schrijft FashionUnited. Lees meer
Fashion brands from Zara to H&M urged to make ‘responsible exit’ from Myanmar
- Workers at factories linked to the supply chains of global firms have faced increased abuse, including wage theft and sexual harassment, according to a new report
- If brands ‘cannot guarantee the protection of workers’ rights in their supply chains, a responsible exit from the country is the only way forward’, the group behind the study says
International fashion brands are failing to protect garment workers in Myanmar’s supply chains, with labour and human rights violations surging across the country since the military coup in February last year, according to a new report, writes the South China Morning Post. The Business & Human Rights Resource Centre, an international NGO that tracks the human rights impacts of companies, on Tuesday. Read more (you may need a login to read the completa article)