Nieuwsbericht

De energierekening of een winterjas?

Events

  • Webinar Probleemloos sample zendingen versturen, 30 augustus
  • Registreer je voor de Circular Textile Days
  • Circular Ecosystem Day, Amsterdam, 30 september

Sector

  • De energierekening of een winterjas?
  • 27 kilogram afval na één operatie, is textiel een oplossing?
  • Kledingindustrie zet meer om in het buitenland, textiel scoort juist in Nederland
  • Belangrijkste grondstof van kleding en textiel? Data!
  • Digitale strategieën in de mode en kleding, een studie van TextilWirtschaft
  • Deugt de bestelknop van je webshop wel?


Bedrijven

  • Otrium lijdt tientallen miljoenen verlies 
  • Tommy Hilfiger onderzoekt kleding verhuur
  • State of Art na 10 jaar weer in Duitse winkel

Events
Webinar Probleemloos sample zendingen versturen, 30 augustus
Steeds vaker horen we van Modint-leden dat ze te maken hebben met douaneproblemen van hun (Internationale) sample zendingen. Het niet tijdig indienen van digitale invoice data en een correcte goederenomschrijving zorgt voor een verbod op het laden van de goederen. Voor meer informatie en advies, organiseert Modint Logistiek in samenwerking met DHL Express een webinar ‘Probleemloos sample zendingen versturen’ op dinsdag 30 augustus om 9.30 uur (gratis voor Modint-leden). Aanmelden kan via de Modint site.

Registreer je voor de Circular Textile Days
Het programma van de Circular Textile Days in Den Bosch op 13 en 14 september heeft vorm gekregen en het is nu ook mogelijk je te registreren voor een of beide dagen. Naast de beurs vindt er een mooi programma van workshops plaats, waarvoor ook registratie nodig is. Meer informatie>>

Circular Ecosystem Day, Amsterdam, 30 september
Together with partners of CIRCO and Impact Nation, Impact Hub Amsterdam organizes a Circular Ecosystem Day. Click here for more infomation.

Sector
De energierekening of een winterjas?
De inflatie beweegt rond de 10% en consumenten moeten dus keuzes maken: kopen we met de hoge energienota en de dure boodschappen nog een nieuwe bank of feestjurk? Als de voorspelling van ABN Amro uitkomt dat de inflatie hardnekkig blijft, is dat na twee jaar van de ene lockdown na de andere wéér slecht nieuws voor winkeliers. In sommige winkels hangen de dikke jassen al in de rekken, maar wie gaat die winterjassen van een paar honderd euro per stuk nog kopen? De consumenten die komende winter in de kou moeten zitten? Om zelf energie te besparen overwegen winkels in koude perioden hun deuren dicht te houden. Lees meer>>
In retailland wordt nagedacht om de deuren van de winkels gesloten te houden om zo de energiekosten te verlagen. Lees meer>>

27 kilogram afval na één operatie, is textiel een oplossing?
De zorg heeft een enorm duurzaamheidsprobleem. Alles moet goedkoop, gemakkelijk en snel en daardoor gaat de allerkleinste medische handeling al gepaard met het weggooien van spullen. Gedachteloos verdwijnen handschoenen, infuuszakken, maar ook ooit textiele producten als jassen en schorten onnodig in de prullenbak. Spullen reinigen en hergebruiken is vaak duur, lastig en geen prio. Maar: Het Nijmeegse Radboud ziekenhuis heeft sinds kort herbruikbare isolatiejassen, te gebruiken bij coronapatiënten. Het is een grote, groene overslagjas, die veilig honderd keer opnieuw kan worden gebruikt na wassen. Het wassen kost gelukkig minder water dan nodig is voor de productie van wegwerpjassen schijft het NRC (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Kledingindustrie zet meer om in het buitenland, textiel scoort juist in Nederland
Opvallend is de groei van de omzet in het buitenland door de kledingindustrie. In de zes kwartalen sinds begin 2021 tot en met het tweede kwartaal van 2022 zien we stijgingen in de buitenlandse omzet van 40% a 50% ten opzichte van dezelfde kwartalen een jaar eerder. De binnenlandse omzetten bewegen zich volgens een ander, ook regelmatig patroon: plus 12% in het eerste kwartaal van 2021 en 2022, een min van rond 5% in de tweede kwartalen, van 2021 en 2022, en weer winst van ruim 10% in het vierde kwartaal van 2021. Het derde kwartaal van 2021 hangt er met een plusje van 1,6% wat tussen, steeds vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Voor de kledinggroothandel zijn nog geen cijfers bekend over het tweede kwartaal van 2022.

Voor de textielindustrie, als industrie groter in omvang dan de kledingindustrie, liggen de verhoudingen anders: in de meeste kwartalen van 2021 en 2022 groeide de omzet in het binnenland harder dan in het buitenland. Uitzondering is het tweede kwartaal van 2022: een plus van 8% in het buitenland tegenover een min van 2% omzet in Nederland.

Het CBS laat de omzetcijfers zien zoals die voor de textielindustrie (inclusief tapijt) en de kledingindustrie worden opgetekend. Nou kan het heel arbitrair zijn of een bedrijf “industrie” of “groothandel” is en worden onder textiel- en kledingindustrie groepen zeer verschillende bedrijven geregistreerd, maar goed, enige richting geven de omzetcijfers opgegeven bij het CBS wel. Lees meer>>

Belangrijkste grondstof van kleding en textiel? Data!
In een blog op FashionUnited breekt GS1, de organisatie achter de streepjescode, een lans voor het vastleggen en delen van de data in de textiel en mode. Data vormen het hart van duurzaamheid en de circulaire economie. Alleen door het delen van data, kunnen we samen aan een nieuw ketenmodel gaan werken. Lees meer>>

Digitale strategieën in de mode en kleding, een studie van TextilWirtschaft
Is alles binnenkort D2C? De TW-studie "E-Commerce in the Fashion Business" analyseert de digitale strategieën in de kledingindustrie. De cruciale vraag: al je energie op je eigen webshop? Wat is het alternatief? Welke platforms brengen het? Hoe wordt social media geïntegreerd in de salesmix? Lees meer>> 

Deugt de bestelknop van je webshop wel?
Een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam kan flinke gevolgen hebben voor webshops. Volgens de rechter was het een consument niet duidelijk welke verplicht deze aanging bij het klikken op de bestelknop van, in dit geval, Bol.com. De webwinkel zou namelijk niet voldoende duidelijk hebben gemaakt dat met het klikken op de bestelknop een betalingsverplichting werd aangegaan. Bol.com heeft zijn bestelknop inmiddels aangepast naar ‘bestellen en betalen’ in plaats van ‘bestelling afronden', schrijft het AD.

Bedrijven
Otrium lijdt tientallen miljoenen verlies 
Volgens Quote leed het modeplatform Otrium vorig jaar een verlies van ruim vijftig miljoen euro. In 2020 was het verlies van Otrium nog 8,4 miljoen. Het platform dat onverkochte voorraden van merken verkoopt, haalde vorig jaar wel 120 miljoen euro groeigeld op en maakte de stap naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, schrijft Retailtrends.

Tommy Hilfiger onderzoekt kleding verhuur
Tommy Hilfiger werkt samen met Rotaro om een eerste van meerdere collecties te introduceren die verhuurd zullen worden. Esther Verburg, verantwoordelijk voor Sustainable Business and Innovation bij Tommy Hilfiger Global, zei: "Ik ben ervan overtuigd dat het concept van eigendom aan het veranderen is en dat meer klanten mode zullen zien als iets dat je tijdelijk bezit”. Lees meer>> (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

State of Art na 10 jaar weer in Duitse winkel
10 jaar geleden werd besloten zich meer op de Belgische en Nederlandse markt te richten, maar nu is State of Art klaar om weer in Duitsland te investeren. Het merk werkt momenteel samen met 25 detailhandelaren, en dit zal volgend jaar tot tachtig worden uitgebreid. Daartoe is het bedrijf ook van plan zich te presenteren op de Berlijnse modebeurs Premium. Ooit lag State of Art in 400 winkels in Duitsland. Lees meer>>