Stap budget inzetten voor aanbod Modint Academy
Event
- Regio-bijeenkomsten Aanpassing energiebesparingsplicht en onderzoeksplicht voor energie-intensieve bedrijven of klik hier voor meer Modint meetings de komende maand
Sector
- Stap budget inzetten voor aanbod Modint Academy
- Europese textielindustrie vraagt acute actie energiecrisis: "Toekomst industrie staat op het spel"
- Wegwijs in het oerwoud van modekeurmerken
- Grote merken gaan voor kledingreparatie: ‘Spijkerbroeken moeten je hele leven meegaan’
- Dankzij dit bedrijf nooit meer overbodige kilometers rijden tijdens inzamelen gebruikt textiel
Bedrijven
- Gucci verliest handelsmerk rechtszaak in Japan tegen een parodie
- C&A textiles dyeing unit resumes experimental production
- Primark stapt in vintage mode
- Farfetch neemt groot deel Yoox Net-a-Porter over
- VS helpen Balta margekrimp af te remmen
- Een shirt maken voor Ajax is voor de mannen van Daily Paper wéér een wens die in vervulling gaat
- Omzet en nettowinst van Van de Velde schiet omhoog in eerste halfjaar
- PVH verwacht nu een omzetmin in plaats van plus voor gehele boekjaar
- Nike trekt miljoenenpubliek naar metaverse
Sector
Stap budget inzetten voor aanbod Modint Academy
Medewerkers behouden en aan de slag met leren en ontwikkelen? Vanaf 1 september 2022 kan er voor MKB-ondernemingen weer SLIM subsidie worden aangevraagd. Kijk hier voor meer informatie. Per 1 november kan voor trainingen van Modint Academy STAP-subsidie worden aangevraagd. Klik hier voor meer informatie Een van de andere opleiders die vakspecifiek aanbod heeft voor MITT en waar per 1 september al gebruik gemaakt kan worden van de STAP subsidie is Designer support. Lees hier meer
Europese textielindustrie vraagt acute actie energiecrisis: "Toekomst industrie staat op het spel"
De Europese textielindustrie, vertegenwoordigd door brancheorganisatie Euratex, vraagt in een persbericht om actie om de energiecrisis op te lossen. De industrie is namelijk bang dat de toekomst van de textielbranche op het spel staat, schrijft FashionUnited. Lees meer
Wegwijs in het oerwoud van modekeurmerken
De mode gaat langzaamaan de voedingsindustrie achterna, waar keurmerken voor vlees, vis of koffie ingeburgerd zijn. Veel modemerken gaan bijvoorbeeld over op het gebruik van biologisch katoen en verbetering van de arbeidsomstandigheden. Om dat duidelijk te maken aan consumenten bestaan er inmiddels legio duurzame keurmerken.‘Keurmerken zijn een houvast voor klanten, maar ze gaan over verschillende vormen van duurzaamheid’, zegt Noor Veenhoven, medeoprichter van de onlinezoekmachine voor duurzame mode, Project Cece, schrijft Het Financieele Dagblad (u heeft wellicht een nlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen). Lees meer
Grote merken gaan voor kledingreparatie: ‘Spijkerbroeken moeten je hele leven meegaan’
Een kledingstuk waar een gat in zit weggooien? Dat is vloeken in de kerk bij het United Repair Centre in Amsterdam. Hier repareert een klein team iedere maand 3 tot 500 kledingstukken van Patagonia en Scotch & Soda. Zeker vijf andere merken willen zich aansluiten, schrijft Sprout. Lees meer
Dankzij dit bedrijf nooit meer overbodige kilometers rijden tijdens inzamelen gebruikt textiel
Textiel is een van de vervuilendste industrieën die er zijn. Recyclen is mogelijk, maar de inzameling van textiel is nog vaak nattevingerwerk. De Haagse start-up MangoStone belooft met slimme software en hardware inzicht en efficiëntie en daarmee bijna de helft minder gereden kilometers. De Europese consumptie van textiel staat na voedsel, huisvesting en mobiliteit op de vierde plaats van de sectoren met de grootste impact op het milieu. Wat betreft water- en landgebruik staat textiel derde, en op de vijfde plaats als het gaat om gebruik van primaire grondstoffen en broeikasgasemissies, schrijft het Algemeen dagblad. Lees meer
Bedrijven
Gucci verliest handelsmerk rechtszaak in Japan tegen een parodie merk
Op het eerste gezicht lijkt er tussen Gucci en Cuggl geen sprake te zijn van overlapping en copyright. De eerste, een legendarisch Italiaans luxehuis met een wereldwijd bereik, en de tweede een kleine Japanse mode-start-up die dergelijke luxemerken parodieert. Ze lijken weinig gemeen te hebben, totdat je het logo van de laatste ziet op een t-shirt waarvan de onderste helft slim is weggewerkt. Het zou bijna Gucci kunnen zijn, meldt FashionUnited. Lees meer
C&A textiles dyeing unit resumes experimental production
After a five-year hiatus, the dyeing unit of C&A Textiles, a listed company, resumed experimental production even though production in the garment unit of the company remains suspended.As per an Apparel Resources report, the dyeing unit will resume full production after the trial run and will produce around 25 tonnes of cloth daily, reports Fashionatingorld. Read more
Primark stapt in vintage mode
Primark start met de verkoop van vintagekleding in eigen winkels in het Verenigd Koninkrijk. Als het concept aanslaat, is de fashionretailer van plan het zogenoemde WornWell-concept breder uit te rollen, meldt retailTrends. Lees meer
Farfetch neemt groot deel Yoox Net-a-Porter over
Farfetch neemt iets minder dan de helft van de aandelen van concurrent Yoox Net-a-Porter over. In de deal is een optie opgenomen om binnen vijf jaar de resterende aandelen ook op te kopen.Richemont, de eigenaar van Yoox Net-a-Porter, was al langer van plan een deel van het bedrijf aan Farfetch te verkopen, schrijft RetailTrends. Lees meer
VS helpen Balta margekrimp af te remmen
De tapijtproducent kon de torenhoge energie- en grondstoffenkosten in de eerste jaarhelft doorrekenen aan zijn Amerikaanse klanten, maar voor de Europese markt zijn volgens Balta meer maatregelen nodig, meldt de Belgische zakenkrant de Tijd. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te lezen).
Een shirt maken voor Ajax is voor de mannen van Daily Paper wéér een wens die in vervulling gaat
Wat begon als een blog over streetwear, is nu een van de hipste kledingmerken van Nederland en ver daarbuiten. De Volkskrant spreekt de drie grondleggers van Daily Paper over hoe het zover kwam en waar het nog naartoe gaat.De mannen van het succesvolle Nederlandse modemerk Daily Paper vliegen de hele wereld over; omdat ze persoonlijk contact belangrijk vinden laten ze graag overal hun gezicht zien, schrijft de Volkskrant. Lees hier het interview (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Omzet en nettowinst van Van de Velde schiet omhoog in eerste halfjaar
Lingeriegroep Van de Velde heeft in het eerste halfjaar van het huidige boekjaar een flinke omzet- en winstplus behaald, zo blijkt uit een persbericht. De vergelijkbare omzet lag 21,5 procent hoger en de netto winst zelfs 26,2 procent hoger, schrijft FashionUnited. Lees meer
PVH verwacht nu een omzetmin in plaats van plus voor gehele boekjaar
Modegroep PVH Corp. heeft de verwachting voor het gehele boekjaar naar beneden bijgesteld, zo blijkt in een financiële update van het bedrijf. In plaats van een stijging verwacht de groep nu een daling. De veranderde verwachting volgt op een omzetmin in het tweede kwartaal van 8 procent, meldt FashionUnited. Lees meer
Nike trekt miljoenenpubliek naar metaverse
Nike heeft sinds de lancering van Nikeland, de virtuele winkel van het sportmerk, 6,7 miljoen bezoekers getrokken. De digitale divisie van Nike is inmiddels goed voor 26 procent van de totale inkomsten, schrijft RetailTrends. Lees meer