Nieuwsbericht

Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) Textiel – Online bijeenkomst 27 september

Events

  • Informatiebijeenkomst 27 september Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) Textiel
  • NL Pavilion at SEOUL DESIGN FESTIVAL 2022 - The introduction of ‘Dutch Design’ in Korea

Sector

  • Wat hoorden werkgevers op Prinsjesdag?
  • 'Jonge shopper gebruikt social media als startpunt'
  • Mistige vooruitzichten voor de retailer – ABN AMRO

Bedrijven

  • Nederlands Tumble ‘N Dry gaat internationaliseren met nieuwe eigenaar JBS Textile Group A/S
  • Puma embraces recycled materials
  • Gap schrapt vijfhonderd kantoorbanen in Amerika en Azië wegens tegenvallende omzet
  • Wibra opent zes nieuwe winkels in België
  • Video: Een kijkje in het atelier van duurzame organisatie I-did


Events
Informatiebijeenkomst 27 september Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) Textiel

Voor wie? 
Producenten en importeurs van kleding en/of huishoudtextiel (bed-, bad-, keuken- en tafeltextiel) op de Nederlandse markt. 
Wanneer en waar?
De online bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 27 september:
•    13.00-14.00 uur (Nederlands)
•    15.00-16.00 uur (Engels)

Klik hier (mail) om je aan te melden

NB: Indien u verhinderd bent vanwege deelname aan de andere seminars (PFAS of Materialen) maar wel belangstelling heeft, geef dat aan in de reactiemail. Wij zorgen er dan voor dat u de presentatie krijgt.
 

Seoul Design Festival 2022, 20 to 23 December 2022
Dutch (product) designers or brands that are looking to access or expand their sales in the Korean market will be in contact with Korean distributors/agents for Dutch designers/brands active in Korea at the Seoul Design Festival.
Seoul Design Festival is an exhibition designed to enhance design competitiveness of domestic and foreign brands by showing design trends along with corporate brands with the motto "Designer Promotion". At the Seoul Design Festival, participants will have the opportunity to introduce their products and brands to Korean buyers and fellow designers. The Festival will make a wide exposure to the Korean public and media, designers and businesses. The Dutch Embassy is recruiting Dutch designers & brands to participate to SDF by joining the NL pavilion. The NL pavilion can accommodate max. 8 Dutch participants (brands and/or designers). The SDF organizers will also provide free Biz-matching services (1:1 business meetings with interested Korean buyers ) to all pavilion members. Application deadline : 16 October 2022 
Contact : Mrs. Heejeong Kim, Commercial officer at Netherlands Embassy in Seoul, (hj.kim@minbuza.nl / + 82 10 5911 8997)

Sector
Wat hoorden werkgevers op Prinsjesdag?

In de aanloop naar Prinsjesdag hamerde ook Modint natuurlijk sterk op lastenverlichting in huishoudens om koopkracht overeind te houden, maar u moet als bedrijven maar afwachten of dat geld dan ook via bestedingen in uw kassa terecht komt. Daarom kan steun niet alleen op huishoudens gericht zijn, maar moet ook het bedrijfsleven geholpen worden en niet juist de rekening betaken. Uit de eerste uitkomsten van een Modint ledenpeiling van deze maand komt dit duidelijk naar voren: men ontmoet hogere kosten voor energie, grondstoffen en logistiek, waar nog een pittige loonstijging bij kan komen, mede-afhankelijk van CAO overleg. Men heeft in een aantal deelsectoren nog last van de gevolgen van corona, denk aan voorraden en terugbetalen van belastingen. Daarnaast verwachtte men oog voor de voor de druk die op sector wordt gelegd via wet- en regelgeving, Europees en nationaal.
Positief nieuws is de poging die gedaan zal worden om ook sterk energie afhankelijke bedrijven te ondersteunen en de notie dat het kleine MKB en de ZZP’er net zo in de knel zitten als huishoudens.
Daar staan helaas alle lastenverzwaringen tegenover in de winstbelasting en Box-2. Die beperken de noodzakelijke investeringsruimte voor mkb-ondernemers. Voor het vierde jaar op rij wordt bovendien hard geknaagd aan de zelfstandigenaftrek die er juist is voor zelfstandig ondernemers die voor eigen rekening en risico ondernemen. Ook komt er niets voor in de plaats. 

Lees hier de reactie van werkgeversorganisaties op de plannen van de regering met een analyse en een duidelijk overzicht van alle voorgenomen maatregelen. U leest niet alleen over fiscale maat-regelen, maar ook over andere zaken die onze sectoren raken zoals handels- en industriebeleid en export (blz 14), over IMVO regelgeving (blz 15), innovatie (blz 16), aanbesteden en maatschappelijk verantwoord inkopen (blz. 17). Vanaf blz. 19 vindt je maatregelen op het gebied van arbeidsmarkt en op blz. 34 vinden we circulariteit terug als beleidsvoornemen.

'Jonge shopper gebruikt social media als startpunt'
Een groot deel van de Nederlandse millennials (62 procent) en generatie Z (48 procent) ziet social media als startpunt van een aankoop. Ook spelen social media voor online shoppers een belangrijke rol als inspiratiebron, blijkt uit onderzoek van betaalbedrijf Klarna, schrijft RetailTrends. Lees meer

Mistige vooruitzichten voor de retailer – ABN AMRO 
De omzetresultaten voor de detailhandel – food en non-food samen – zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rooskleurig. De sector schreef in juli 5,5 procent omzetgroei bij ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Toch zijn er veel onzekerheden die de vooruitzichten mistig maken. De omzetresultaten voor de detailhandel – food en non-food samen – zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rooskleurig. De sector schreef in juli 5,5 procent omzetgroei bij ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De volumes zijn met 1,5 procent afgenomen. En toch is er veel onrust vanwege de vele onzekerheden: de enorme inflatie, het historisch lage consumentenvertrouwen, stijgende rentes, terugbetaling van coronabelastingen, problemen in de toeleverketen, tekorten en overschotten in voorraden, overige kostenstijgingen en aanhoudende personeelskrapte. Een reeks van zaken die de vooruitzichten voor de detailhandel mistig maakt, schrijft ABN AMRO. Lees meer

Bedrijven
Nederlands Tumble ‘N Dry gaat internationaliseren met nieuwe eigenaar JBS Textile Group A/S 

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ‘N Dry krijgt een nieuwe eigenaar. Per 1 oktober neemt JBS Textile Group A/S het label over van Wijkermeer Investments, zo blijkt uit een persbericht van het merk. Lees meer

Puma embraces recycled materials 
Sports giant Puma is embracing recycled materials with the launch of Re:Collection, a line of products for sportstyle, running and training and motorsport that are made with recycled cotton and polyester. It’s all part of the German firm’s Forever Better sustainability strategy, writes FashionatingWorld. Read more

Gap schrapt vijfhonderd kantoorbanen in Amerika en Azië wegens tegenvallende omzet
Gap is van plan om ongeveer vijfhonderd kantoorbanen te schrappen, zo meldt The Wall Street Journal. Hiermee hoopt het bedrijf kosten te besparen bij dalende verkoopcijfers. Het vooral gaan om werknemers werkzaam in Gap kantoren in San Francisco, New York en Azië, meldt FashionUnited. Lees meer

Wibra opent zes nieuwe winkels in België 
Wibra wil dit jaar in België nog zes winkels openen. De teller komt daarmee op 51 filialen, meldt de discounter.In oktober 2020 ging Wibra in België failliet. De keten maakte daarna een doorstart met 36 van de 81 winkels. Sindsdien is Wibra er weer aan het groeien. Deze donderdag opent een winkel in Bornem. Later volgen vestigingen in Lanaken, Wilrijk, Jumet, Balen en Namen, schrijft retailTrends. Lees meer

Video: Een kijkje in het atelier van duurzame organisatie I-did 
“De I-did Factory is wereldwijd de enige in zijn soort die een compleet circulaire viltketen onder één dak brengt,” zo is te lezen op de website van I-did. Hier worden zelfs kleine hoeveelheden oud textiel verwerkt tot gerecycled vilt, schrijft FashionUnited. Lees meer