Nieuwsbericht

Moeizame financiering circulaire mode belemmert verduurzaming

Event

Uitzending gemist

  • Alledaagse Vragen - Kun je fast fashion wettelijk aan banden leggen?– NPORadio1 07/11/22

Sector

  • Moeizame financiering circulaire mode belemmert verduurzaming – FashionUnited 
  • Fedustria over meubelindustrie: 'Stijgende kosten zetten competitiviteit en marges onder druk'
  • Fast Fashion Upstarts Are Using Shein’s Own Strategies Against It 
  • 'Vette jaren voor webshops lijken voorbij' 
  • Can Fashion Stop Greenwashing?

Bedrijven

  • Puma-baas mogelijk naar Adidas
  • Ultieme reddingspoging door oprichter Made.com mislukt
  • Primark herstelt van coronacrisis, bedrijfswinst stijgt over hele boekjaar met 82 procent
  • Omoda eerste fashion-retailer die recyclen offline én online mogelijk maakt 
  • Zeeman werkt aan nieuw product uit gerecycled textiel 
  • Meubelwebshop Made.com failliet, Next neemt merkrechten over 
  • C&A reageert op mediaberichten over sluitingen winkels: “Volledig uit context getrokken” 
  • Minder winst voor Adidas na breuk met Kanye West
  • Scotch & Soda boekt bijna een kwart meer omzet 
  • 'We hebben e5 weer zelfvertrouwen en een ziel gegeven'; textielbroers realiseren opmerkelijke ommekeer bij modeketen

Action

  • Werknemers van Action kunnen volgend jaar rekenen op 10 procent meer loon 
  • Klant loopt warm voor boodschappen en elektrische kachels bij Action 


Uitzending gemist
Alledaagse Vragen - Kun je fast fashion wettelijk aan banden leggen – NPORadio1 07/11/22

Bij bepaalde grote merken is het normaal om voor een paar euro een nieuw kledingstuk te kopen. Miljoenen mensen werken onder slechte omstandigheden en voor weinig loon aan deze kleding, zodat de consument op een goedkope manier zoveel mogelijk kleding kan kopen. Kun je fast fashion wettelijk aan banden leggen? De redactie van Alledaagse Vragen zocht het uit.

Sector
Moeizame financiering circulaire mode belemmert verduurzaming – FashionUnited 

Een voorbeeld uit Modint kring: Loop.A Life uit Amsterdam is een grote crowdfunding gestart: https://loopalife.com/ Ook Michiel van Yperen, de transitiemanager bij Dutch Circular Textile Valley, kijkt naar startups en jonge bedrijven in circulaire mode die investeringen nodig hebben om door te groeien. Hij zegt in dit artikel te zien hoe traditionele bedrijven links en rechts hoge winsten en dubbele groeicijfers boeken. Maar tegelijkertijd doen nieuwe, duurzamere bedrijven er soms decennia over om hun eerste euro’s winst te maken. De overgang naar een meer duurzame en circulaire mode- en textielindustrie gaat niet snel genoeg, vindt Van Yperen. En daar is een belangrijke reden voor. Lees meer hierover in het artikel van FashionUnited.

Fedustria over meubelindustrie: 'Stijgende kosten zetten competitiviteit en marges onder druk'
Na een goed jaar 2021 met een omzetstijging van net geen 10% startte de Belgische meubelindustrie met voorzichtig vertrouwen in het jaar 2022. Fabrikanten hielden er rekening mee dat er na de sterke vraag door investeringen in interieur/exterieur en renovatie van woningen tijdens de coronacrisis een lichte terugval zou kunnen zijn, maar werden in snelheid gepakt door de forse inflatieopstoot, de energiecrisis en de inval van Rusland in Oekraïne eind februari. Zo begint Fedustria, de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie, de conjunctuurnota 2022, schrijft Wonen360.

Fast Fashion Upstarts Are Using Shein’s Own Strategies Against It 
The Chinese retailer’s influence on manufacturing has been just as seismic. Now, the breakneck supply chain pioneered by Shein is allowing a new swathe of brands to make the most of operating in the colossal retailer’s slipstream. Shein has reportedly been valued at $100 billion. Shein's influence on manufacturing has been just as seismic. Now, the breakneck supply chain pioneered by Shein is allowing a new swathe of brands to make the most of operating in the colossal retailer’s slipstream, writes Business of Fashion. Notice you may need a login to read the complete article.

'Vette jaren voor webshops lijken voorbij' 
Na twee extreem succesvolle jaren hebben webwinkels het lastig. Consumenten houden de hand op de knip en dat doet bedrijven pijn. Ook Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, vertelt aan het Algemeen Dagblad dat bedrijven het zwaar hebben. "Dit zijn spannende tijden voor veel winkels", waarmee ze doelt op de hoge grondstofprijzen, het personeelstekort en het historisch lage consumentenvertrouwen, schrijft Wonen360.

Can Fashion Stop Greenwashing?
Big brands are changing the way they talk about sustainability following a regulatory crackdown in Europe. But exactly how companies should be required to substantiate their eco-marketing claims remains hotly debated, reports Business of Fashion. Notice you may need alogin to read the complete article

Bedrijven 
Puma-baas mogelijk naar Adidas

In Duitsland wordt gewerkt aan een pikante overstap. Adidas is in gesprek met Bjørn Gulden, die vrijdag zijn afscheid als topman aankondigde bij aartsrivaal Puma, meldt RetailTrends.

Ultieme reddingspoging door oprichter Made.com mislukt
Oprichter Ning Li heeft afgelopen vrijdag een ultieme poging gedaan om Made.com met zijn eigen geld terug te kopen. De raad van bestuur en de bewindvoerders gingen niet met zijn voorstel akkoord: er wordt nog geprobeerd om het bedrijf in delen te verkopen, schrijft RetailTrends

Primark herstelt van coronacrisis, bedrijfswinst stijgt over hele boekjaar met 82 procent
Modeketen Primark kreeg het tijdens de coronacrisis zwaar te verduren, maar het bedrijf is de afgelopen maanden flink bijgetrokken. In het jaarverslag van het laatste boekjaar, dat afliep op 17 september, staat een bedrijfswinst van 756 miljoen pond, omgerekend 868 miljoen euro. Dat is een stijging van 82 procent ten opzichte van een jaar eerder, gerekend met de huidige wisselkoersen, schrijft moederbedrijf Associated British Foods Plc, schrijft FashionUnited.

Omoda eerste fashion-retailer die recyclen offline én online mogelijk maakt 
Familiebedrijf Omoda maakt de wereld niet alleen mooier met fashion, ook zet de retailer zich in om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Om textiel een tweede leven te geven werkt Omoda onder andere samen met Drop & Loop, een organisatie die textielverspilling tegengaat. Hiermee is Omoda de eerste retailer die het inleveren van textiel zowel offline als online mogelijk maakt, meldt Duurzaam Ondernemen.

Zeeman werkt aan nieuw product uit gerecycled textiel 
Zeeman wil samen met partners als CirkelWaarde en Frankenhuis Textielrecycling een stof creëren met zoveel mogelijk gerecycled textiel. In het project 'Van Afval tot Zeeman' werken textielketen Zeeman, CirkelWaarde, Frankenhuis Textielrecycling, kringloopketen Het Goed, Enschede Textielstad en de Saxion Universiteit samen. Hun doel is een product te ontwikkelen met een zo hoog mogelijk percentage gerecycled huishoudelijk textiel, dat circulair en lokaal geproduceerd kan worden én voor een eerlijke prijs in de winkels kan liggen, meldt vakblad Afval online. (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Meubelwebshop Made.com failliet, Next neemt merkrechten over 
De Britse interieurwebshop Made.com is failliet. Het bedrijf had al een tijd last van een tegenvallende verkoop van zijn meubels. Met het faillissement raken vijfhonderd mensen hun baan kwijt. Mode- en meubelzaak Next neemt het intellectueel eigendom van de meubelretailer over, na overleg met curatoren.Made.com, dat ook in Nederland actief was, kampte dit jaar met een dalende vraag naar zijn meubels en woonaccessoires, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer

C&A reageert op mediaberichten over sluitingen winkels: “Volledig uit context getrokken” 
C&A reageert in een persbericht op de artikelen die in de Belgische media verschenen de afgelopen dagen. Volgens de retailer kunnen deze berichten ‘een foute perceptie geven’. De Belgische media stond bol van artikelen over sluitingen van C&A-winkels in kleine en middelgrote steden en analyseerde het doen en laten van de retailer meldt FashionUnited. Lees meer

Minder winst voor Adidas na breuk met Kanye West
Adidas heeft zijn omzet- en winstverwachting voor dit jaar verder verlaagd, na de breuk met muzikant en ontwerper Kanye West en diens label Yeezy. De Duitse sportartikelenverkoper rekent nu op een lage enkelcijferige omzetgroei in plaats van de plus van circa 5 procent, die eerder was voorzien, schrijft De Beurs.

Scotch & Soda boekt bijna een kwart meer omzet 
Scotch & Soda heeft in het afgelopen boekjaar een omzet van 342,5 miljoen euro geboekt. Dat is 23 procent meer dan het jaar ervoor, blijkt uit het woensdag gepubliceerde Impact Report. Het modemerk gaat in het rapport in op de impact van het bedrijf op het milieu. Zo zijn de gevolgen van onder meer watergebruik, luchtvervuiling en gasverbruik in geld uitgedrukt, schrijft RetailTrends.

'We hebben e5 weer zelfvertrouwen en een ziel gegeven'; textielbroers realiseren opmerkelijke ommekeer bij modeketen 
De klassieke Marc Van Ranst-truien en donkerblauwe rechte rokken liggen er nog wel, maar wie een vernieuwde e5-winkel binnenstapt, zal die allicht niet meer vereenzelvigen met de kleerkast van bomma en bompa. "Nu moeten we nog diegenen overtuigen die nog niet zijn komen kijken", zegt Peter De Sutter. Samen met zijn broer Kristof heeft hij de kledingketen een nieuwe adem gegeven, meldt het Belgische opinieblad Trends. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Action
Werknemers van Action kunnen volgend jaar rekenen op 10 procent meer loon 

Ongeveer twintigduizend werknemers van Action in ons land krijgen volgend jaar een loonsverhoging van 10 procent. Die komt nog eens boven op de eenmalige netto-uitkering van 350 euro die in december wordt uitgekeerd. Het bedrijf hoopt op die manier de medewerkers te compenseren voor de torenhoge inflatie, heeft de discounter donderdag bekendgemaakt”, schrijft Nu.nl

Klant loopt warm voor boodschappen en elektrische kachels bij Action 
Discounter Action heeft in de eerste negen maanden van het jaar fors meer omzet geboekt. De onderneming profiteerde logischerwijs van de afbouw van de coronamaatregelen, die de omzet een jaar eerder nog dwars zaten, meldt de Telegraaf. Lees meer