What's Up - Winkelstraten worden minder eentonig, aantal winkels kleiner
Sector
- Meer webshops dan fysieke winkels in 2023
- Kamer stemt voor snelle uitbreiding UPV Textiel
- Prijzen kleding en interieurtextiel blijven hoog
- Betere kledingindustrie? 'Laagste prijs mag niet meer leidend zijn'
- Opinie Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW - ’Hoe we omgaan met de maakindustrie is zorgelijk’
- Winkelstraten worden juist minder eentonig - Minder formules in detailhandel en horeca
- Buyers demand up to 5% discount from Bangladesh's apparel exporters
- 16 injured in explosion at Gazipur garment factory
- José Teunissen benoemd tot lector Fashion Design and Identity aan HvA
Bedrijven
- Action groeit hard in binnen- en buitenland
- Shein ontkent lage prijzen door dwangarbeid
- Primark en duurzaam, gaat dat wel samen?
- H&M'S ESG record and responsible practices contradicted by sourcing from Myanmar
- Uniqlo moving away from fast fashion
Textiel
- Van vezel-tot-vezel: nieuwe spinnerij biedt oud textiel een nieuw leven
- Frankenhuis kan capaciteit uitbreiden op nieuwe locatie
Sector
Meer webshops dan fysieke winkels in 2023
Nederland telde 82,1 duizend fysieke winkelvestigingen op 1 januari 2023. Dit zijn 1,6 duizend winkels minder dan een jaar eerder. Dit is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie. Het aantal winkels in schoenen en lederwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in overige voedingsmiddelen steeg het meest. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. Er zijn nu voor het eerst meer webwinkels (84,1 duizend) dan fysieke winkels (82,1 duizend) in Nederland. Kledingwinkels zijn de meest voorkomende winkel (13,3 duizend). Toch daalde het aandeel kledingwinkels licht, tot 16,2 procent. Winkels in overige huishoudartikelen en supermarkten volgen met respectievelijk 6,5 duizend en 6,4 duizend. De meeste webwinkels handelen in kleding en mode (19,3 duizend), en huis- en tuinartikelen (15,3 duizend). Lees meer op de site van het CBS.
Kamer stemt voor snelle uitbreiding UPV Textiel
De Tweede Kamer wil dat ook schoenen snel onder de uitgebreide producentenverantwoordelijk voor textiel vallen. Verder moet er een onderzoek komen naar regels die de recycling van textiel in de weg zitten. Een Kamermeerderheid schaarde zich gisteren (10 mei) achter een motie van Kiki Hagen en Alexander Hammelburg (beiden D66) die de regering oproept zo snel mogelijk na de zomer uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) in te stellen voor schoenen, zodra uit onderzoek is gebleken dat dit een positieve impact heeft, meldt vakblad Afval Online.
Wet- en regelgeving onder de loep
De Tweede Kamer nam gisteren verder een motie waarin Hagen met Kauthar Bouchallikht (GroenLinks) vraagt om een breed onderzoek naar bestaande wet- en regelgeving die de recycling van kleding en textiel in de weg zit. Daarbij zijn ze uiteraard ook benieuwd hoe deze kan worden aangepast zodat recycling juist wordt bevorderd. De twee aangenomen moties werden voor het mei-reces ingediend in een tweeminutendebat over de zestien voorstellen voor een duurzamere kledingindustrie uit een initiatiefnota van Hagen.
Aangehouden verworpen moties
Moties om het aantal keurmerken voor kleding terug te brengen, voor een ecolabel voor textiel en voor het actief informeren van consumenten over retourbeleid en de (milieu)impact van retourzendingen werden aangehouden. Dit in afwachting van de uitwerking van Europees beleid dat aan deze voorstellen raakt. Een motie over het afschaffen van btw op het laten repareren van producten, waaronder kleding, werd weggestemd, net als een motie voor een verplicht filter in wasmachines om de verspreiding van microplastics tegen te gaan. Verder werd een motie over de integrale overname van een advies van de Raad van State over de UPV Textiel verworpen.
Prijzen kleding en interieurtextiel blijven hoog
Consumentengoederen en -diensten waren in april 5,2 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In maart was de inflatie 4,4 procent. Het CBS publiceert naast het algemene inflatiecijfer maandelijks ook wat de inflatie is exclusief de prijsontwikkeling van energie (gas, elektriciteit en stadsverwarming) en brandstof. In april waren consumentengoederen en –diensten exclusief energie en motorbrandstoffen 7,8 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. In maart was de prijsstijging op jaarbasis 8,1 procent. In april 2023 waren voedingsmiddelen 15,9 procent duurder dan een jaar eerder. In maart was dat nog hoger, 18,4 procent. Vooral de prijsontwikkeling van vlees, groenten en zuivel droeg hieraan bij. Klik hier voor de ontwikkeling in kleding, schoenen en interieurtextiel zie je in onderstaande tabel.
Betere kledingindustrie? 'Laagste prijs mag niet meer leidend zijn'
Onveilige werkplekken, lage lonen. Wil de kledingindustrie de arbeidsomstandigheden in fabrieken verder verbeteren, dan zullen er concessies moeten worden gedaan, zeggen Nederlandse modeondernemers. De laagste inkoopprijs mag niet meer leidend zijn. Geld verdienen kan ook 'netjes'.Bij het Nederlandse merk Mud Jeans houden ze het graag overzichtelijk, zegt oprichter Bert van Son in gesprek met RTL Z. Lees meer
Opinie Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW - ’Hoe we omgaan met de maakindustrie is zorgelijk’
In het maatschappelijk debat ligt de nadruk uitsluitend nog op de nadelen van de maakindustrie, signaleert Ingrid Thijssen. Dat schaadt in haar ogen niet alleen de industrie, maar de hele samenleving. „Denken dat we zonder de maakindustrie kunnen, is té gemakkelijk.”„De maakindustrie staat aan de basis van onze samenleving, met de productie van onder meer energie, beton, staal, plastic en kunstmest. ’Ingrediënten’ voor alles wat we als samenleving nodig hebben. Voor de groei van voedsel, de bouw van huizen en de veiligheid van drinkwater. Maar de tienduizenden maakbedrijven – zowel de grote als de midden- en kleinbedrijven – produceren ook machines, papier, bakstenen, voedingsmiddelen, medicijnen. Zaken waar we niet zonder kunnen, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Winkelstraten worden juist minder eentonig - Minder formules in detailhandel en horeca
Winkelgebieden hebben sinds 2010 meer kleur op de wangen gekregen. Dat wil zeggen, het aandeel van bekende winkel- en horecaketens neemt af. Daarmee komt het spookbeeld van steeds eentoniger winkelstraten niet uit, zo concludeert ABN Amro in een dinsdag verschenen rapport. Lees het rapport hier
Buyers demand up to 5% discount from Bangladesh's apparel exporters
The woes of Bangladesh's apparel exporters have increased with global retailers and brands demanding up to 5 per cent discount. Top industry bodies lamented that despite spending billions to strengthen workplace safety as per the recommendations of the Accord and the Alliance and paying higher energy tariffs, buyers are not showing responsible behaviour, writes Fibre2Fashion. Read more
16 injured in explosion at Gazipur garment factory
At least 16 people, including workers, were injured in an explosion today at the Cotton Club BD Limited factory in the Jarun area of Kashimpur in Gazipur, reports The Business Standard. Read more
José Teunissen benoemd tot lector Fashion Design and Identity aan HvA
"We moeten mode anders gaan definiëren". José Teunissen is per 1 mei benoemd tot bijzonder lector Fashion Design and Identity aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In deze nieuwe rol benadert zij mode als cultureel fenomeen, waarbij zij onderzoekt hoe mode inclusiever kan worden. Daarnaast richt Teunissen zich met haar (internationale) onderzoek op innovatie voor duurzame mode. Lees meer
Bedrijven
Action groeit hard in binnen- en buitenland
Action realiseerde in het eerste kwartaal een omzetgroei van 36%. In de eerste drie maanden van 2023 voegde de discounter 34 winkels toe en is het nu met 2297 winkels actief in 11 Europese landen, meldt de Telegraaf. Lees meer
Shein ontkent lage prijzen door dwangarbeid
De Chinese fast fashion-gigant Shein verdedigde haar bedrijfsmodel in een interview met het Franse nieuwsbureau AFP door te zeggen dat de lage prijzen te danken zijn aan vraaggerichte productie en niet aan dwangarbeid, schrijft FashionUnited. Lees meer
Primark en duurzaam, gaat dat wel samen?
De Ierse discounter Primark zet extra in op duurzaamheid. Maar hoe ziet dat in de praktijk eruit? RetailTrends sprak met algemeen directeur Nederland David Swann Lassche.Vrijdagmorgen, vijf minuten voor tien. Melkmarkt, Zwolle. Zo’n dertig mensen, vooral vrouwen, staan ongeduldig te wachten tot de deuren van de Primark-vestiging in de Hanzestad opengaan. Bijna 15 jaar na de entree in Nederland blijkt de Ierse discounter nog zeer populair. Amazing fashion, amazing prices. Daarmee timmert Primark aan de weg. Maar amazing sustainable? Nee, daar staat het bedrijf niet echt om bekend, schrijft RetailTrends. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
H&M'S ESG record and responsible practices contradicted by sourcing from Myanmar
H&M has garnered a positive reputation for its strong environmental, social, and governance (ESG) performance, surpassing many of its competitors. The company has established a constructive relationship with IndustriALL, an influential global union federation. However, H&M's refusal to halt sourcing from Myanmar, a country ruled by a military dictatorship that bans unions and utilizes foreign exchange for purchasing weapons, raises significant concerns. IndustriALL raised this issue at the company's Annual General Meeting (AGM) held recently, reports FashionatingWorld. Read more
Uniqlo moving away from fast fashion
With the opening of its second recycling studio in Japan, at its largest shop in Kyushu Prefecture, the Japanese fast fashion retailer Uniqlo is drawing notice. Currently are run by Uniqlo in ten different nations, and they are well-known for enabling clients to recycle their old clothing in return for a nominal price. SPA, or special store reseller of private label clothes, firms are adopting eco-friendly practises in response to criticism that they produce waste clothing in large quantities and contribute to environmental degradation, writes Apparel Resources. Read more
Textiel
Van vezel-tot-vezel: nieuwe spinnerij biedt oud textiel een nieuw leven
Nederland heeft vrijwel geen eigen textielindustrie meer, maar in tijden van duurzaam denken duikt de wens om dichterbij te produceren weer op. Offshore productie gaat immers samen met ellende, van onleefbare lonen to giftig blauw water. Nu ging Paula Gerritsen nog een stap verder. Ze begon niet alleen een lokale spinnerij, maar koos meteen het circulaire pad door alleen gebruikte vezels te verwerken tot nieuwe garens.In oktober verkaste Eurol om plaats te maken voor de twee enorme spinmachines van de nieuwe Twentse spinnerij. De fabriek moest Spinning Jenny gaan heten – een verwijzing naar de spinmachine van Thomas Highs die in 1764 een efficiëntieboost gaf aan de katoenproductie. Met een investering van ruim zeven miljoen kreeg Gerritsen het voor elkaar. Inmiddels wordt in de fabriek dagelijks op grote schaal garen gesponnen van stukjes oud en overgebleven textiel, schrijft Change. Lees meer
Frankenhuis kan capaciteit uitbreiden op nieuwe locatie
Nu Frankenhuis Haaksbergen achter zich heeft gelaten voor een nieuwe locatie in Almelo, kan de textielrecycler haar productiecapaciteit uitbreiden naar 20 kton gerecyclede textielvezels per jaar.De verhuizing van Frankenhuis van Haaksbergen naar de nieuwe locatie in Almelo heeft enkele maanden geduurd. Dit komt onder meer door de af- en opbouw van de productielijnen, meldt vakblad Afval Online.