De kansen van duurzame mode in de retail
De klant wil, de medewerker ook. Graag zelfs. Wat eraan schort is aanmoediging.
Uit een recent onderzoek van het Next Fashion Retail (NFR) project blijkt dat klanten wel degelijk geïnteresseerd zijn in duurzame mode. Daarom is het belangrijk dat retailers hun werknemers aanmoedigen hierover te praten met hun klant. Een interessante uitkomst voor Modint-leden met winkels. Als branchepartner van het NFR project delen we de resultaten graag met je.
Meer dan 80% van de klanten heeft interesse in het kopen van duurzame mode. Als het uiterlijk, de kwaliteit en het comfort van duurzame mode vergelijkbaar zijn aan die van niet-duurzame mode, vinden zij duurzaamheid zelfs belangrijker dan de prijs. Juist het fysieke bezoek aan een winkel maakt het mogelijk om het gesprek aan te gaan. Duurzame mode biedt dus een uitgelezen kans voor mkb multi-brand retailers de toegevoegde waarde van fysieke winkels te tonen.
Over duurzaamheid wordt niet gepraat. Niet door klanten, niet door medewerkers en ook niet door ondernemers met hun medewerkers. Zet dus die eerste stap: praat erover!
Elise van der Laan, onderzoeker Next Fashion Retail
Verkopers ervaren bij het contact met hun klanten momenteel twee grote barrières. Ten eerste zijn ze meestal niet op de hoogte van de duurzame doelstellingen van de retailer en hun rol in het bereiken daarvan. Ten tweede hebben zij vaak beperkende overtuigingen, met name dat het praten over duurzaamheid de verkoop belemmert.
Zo breng je het verkoopgesprek op gang
In het kader van het NFR-onderzoek is een speciale toolkit ontworpen, bedoeld om het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang te brengen en de drempel te verlagen.
De Weet jij wat je draagt?-toolkit bevat fysieke tools en trainingsmateriaal om makkelijk met klanten in gesprek te gaan over duurzaamheid. De toolkit bevat hangers met opvallende teksten en QR-codes. Die prikkelen én nodigen uit tot een gesprek. In de trainingsgids lees je hoe je dat gesprek slim aanpakt en met het kaartspel oefen je het gemakkelijk én leuk met je team. Je klant krijgt ook een kleine giveaway bij de kassa, die uitnodigt om de QR-code te scannen. Zo ontdekt jouw klant hoe hij zijn kleding langer mooi houdt.
Aan de slag
De digitale versies van de tools, het kaartspel en de trainingsgids zijn gratis beschikbaar. Ga voor de standaard toolkit (die je meteen kunt gebruiken) of kies de blanco variant – die je zelf kunt aanpassen met je eigen branding. Zo past het helemaal bij jouw winkel!
Vergroot de kennis van jouw medewerkers
Wil je dat jouw medewerkers meer weten over duurzaamheid én klantvragen over duurzaamheid vol vertrouwen kunnen beantwoorden? Ga aan de slag met de Duurzaam Doen App; dé interactieve leermodule voor een duurzame werkvloer, ontwikkeld met Livera, Schuurman Schoenen en JOG Group.
Je leert op een toegankelijke en praktijkgerichte manier over:
- Duurzaamheid in de bedrijfsvoering;
- De keten: van grondstof tot eindproduct;
- Productkennis en duurzame keuzes;
- Verkoop met oog voor mens en milieu;
- Persoonlijke duurzaamheid en bewust gedrag.
De coach in de app helpt je stap voor stap. Of je nu op de winkelvloer staat, inkoop doet of adviseert - met deze module geef jij duurzaam denken en doen écht vorm.
Download de app via de Modint Academy
Over het onderzoek
Next Fashion Retail is een door SIA gefinancierd onderzoeksproject van De Haagse Hogeschool, TMO Development Center, Cube Retail en branchepartners Modint, Inretail en EK (voorheen Euretco). Aanleiding was de vraag van mkb multi-brand moderetailers: hoe kunnen wij ons assortiment duurzame mode beter verkopen?
Onderzoekers:
- Elise van der Laan, De Haagse Hogeschool
- Kim Poldner, De Haagse Hogeschool
Bedrijven die zijn aangesloten bij het consortium: Van Tilburg Mode, Modehuis Blok, Wagenaar Mode, Rinsma Modeplein, Berden Mode, Mode Castelijn, BrandMission, Hype Heroes, Kokotoko.