Nieuwsbericht

What's Up - Will Fashion Ever Move Past ‘Price, Price, Price’? 

Event

  • 20 Gratis kaarten voor Emerce Fashion-Forward event - 14 september

Sector 

  • Omzet groothandel in kleding en schoenen valt terug in tweede kwartaal 2023
  • Volume consumptie kleding en woninginrichting lager in juli 
  • Why Integrating Sustainability in Fashion Retail is Becoming a Must  
  • Will Fashion Ever Move Past ‘Price, Price, Price’? 
  • Best of Bangladesh vertelt positieve verhalen over textielproductie, maar niet zonder protest 
  • Personeelstekort: 60 procent van retailers krijgt bezetting niet rond 
  • Shopping Tomorrow Bluepapers 2022 en 2023
  • WORTH 2 Call opens September 12

Bedrijven 

  • Moederbedrijf C&A vindt vervanger voor Erik Brenninkmeijer
  • Zalando-oprichters blijven bedrijf nog vier jaar besturen
  • Garcia Jeans: Verbindingen Creëren in een Wereldwijd Denim Landschap
  • Josh Veldhuizen: “ik heb heel hard geknokt” 

Textiel 

  • Vloerkleden met een paspoort 


Event
20 Gratis kaarten voor Emerce Fashion-Forward event - 14 september

Hoe ga je om met de uitdagingen in de fashion industrie en welke rol hebben technologie, e-commerce en marketing in de oplossing? Laat je inspireren door 20+ topsprekers, waaronder Modint consultant Miriam Geelhoed, over de kansen die er liggen om betrokken, duurzaam en fashion forward te zijn als brand. Modint mag 20 gratis toegangsbewijzen aanbieden aan haar leden. First come, first serve. Wil jij erbij zijn? Mail dan naar info@modint.nl. Of lees hier meer over Emerce Fashion

Sector
Omzet groothandel in kleding en schoenen valt terug in tweede kwartaal 2023

In het tweede kwartaal van 2023 heeft de totale groothandel en handelsbemiddeling 4,5 procent minder omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetgroei was daarmee na negen opeenvolgende positieve kwartalen voor het eerst negatief. De omzet van de groothandel in kleding en schoenen maakte dezelfde ontwikkeling door, zij het met een min van 5,7 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. In de grafiek is goed te zien dat een tweede kwartaal altijd al het minste kwartaal van het jaar is, maar dan nog mocht men met alle prijsstijgingen hopen  dan de branche boven 2022 uit zou komen, zoals in het eerste kwartaal nog wel het geval was. Hopelijk liepen de showrooms in juli en augustus weer vol en lopen de volumes en prijzen niet verder terug. Lees meer

Volume consumptie kleding en woninginrichting lager in juli 
Consumenten hebben in juli in Nederland 4,6 procent minder kleding en textiel gekocht en ruim 7 procent minder artikelen voor woninginrichting dan in juli 2022. Dit zijn cijfers in volumes gerekend, als prijsstijgingen worden meegenomen, is in kleding en textiel een half procent meer besteed en ruim 1 procent meer in de woninginrichting. Consumenten hebben in juli 2,3 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in juli 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit. Aan voedings- en genotmiddelen hebben huishoudens 3,9 procent minder besteed, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, dan in juli 2022. Ook kochten consumenten 1,6 procent minder duurzame goederen, waaronder kleding en woninginrichting. In totaal hebben huishoudens in juli 2023 in volume 0,4 procent meer goederen en diensten aangeschaft, in waarde 8 procent meer. Lees meer

Why Integrating Sustainability in Fashion Retail is Becoming a Must  
Euromonitor International is proud to be a supporting sponsor of the FT Future Retail Summit that will take place on 19 September 2023. As this year’s summit focuses on the importance of delivering a sustainable and seamless retail experience, we are taking this opportunity to discuss the key driving forces that will shape the fashion industry’s retail strategies in the near future, writes Eurominitor. Read more

Will Fashion Ever Move Past ‘Price, Price, Price’? 
The two-day Best of Bangladesh conference in Westergas, Amsterdam, which came to a close on Tuesday, was an exercise in global communication. The message was clear: let’s change the conversation between garment manufacturers and buyers. The most emphasized point was one that manufacturers from Bangladesh have long stressed—buyers should base their decisions on factors other than the lowest price, especially when sustainability, circularity and traceability are in question. “It’s about the people and the planet,” Abdul Hil Rakib, managing director, Team Group, told Sourcing Journal. An exhibitor as well as speaker at the event, Rakib is also a director of the Bangladesh Garment Manufacturers Exporters Association (BGMEA). “The planet discussion comes first, but because buyers want price, price, price, it kills the other part,” he said, adding that it was important to find a way to discuss priorities and not just have “brands and retailers to tell a manufacturer what to do.” The event was co-hosted by the Bangladesh Apparel Exchange, with support from the Ministry of Commerce and Export Promotion Bureau, the embassy of Bangladesh in the Netherlands and PDS Limited, reports Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article). 

Best of Bangladesh vertelt positieve verhalen over textielproductie, maar niet zonder protest 
De eerste editie van Best of Bangladesh (BoB) is tot een goed einde gebracht. Op 4 en 5 september stroomde de Gashouder Westergas te Amsterdam vol met professionals uit verschillende sectoren om vijf decennia handel tussen Europa en Bangladesh te vieren – en om een ommezwaai in het imago van het productieland teweeg te brengen. De brand in Tazreen Fashions (2012), het instorten van Rana Plaza (2013) en een race to the bottom rondom de lonen van textielarbeiders zijn grotendeels verantwoordelijk voor dat beeld. Uit de beurs moet naar voren komen dat Bangladesh met zijn bloeiende economie tegenwoordig meer te bieden heeft, meldt FashionUnited. Lees meer

Personeelstekort: 60 procent van retailers krijgt bezetting niet rond 
Het personeelstekort blijft retailers parten spelen. 3 op de 5 retailers (dus 60 procent) geeft aan de personele bezetting niet rond te krijgen, aldus een ledenpeiling van vereniging INretail. Lees meer

Shopping Tomorrow Bluepapers 2022 en 2023
Er wordt hard gewerkt aan het afronden van de Shopping Tomorrow Bluepapers seizoen 2023. Modint schrijft mee aan een Bluepaper over Due Diligence. Tijdens het Shopping Today congres op 12 oktober vinden presentaties plaats en daarna de publicatie. We halen nog even een Bluepaper uit 2022 naar voren: Selling Successfully on Marketplaces. Lees adviezen om zoveel mogelijk te halen uit het verkopen via marketplaces. De experts beschrijven dit aan de hand van vijf thema’s, waarbij ze uuitgaan van de groeifases van je onderneming in relatie tot verkopen op marketplaces: beginner (crawl), gevorderde (walk), professional (run) of expert (fly). Haal de adviezen eruit die voor jou relevant en waardevol zijn. Lees meer

WORTH 2 Call opens September 12
The 3rd call for projects on September 12th, 2023. Creatives from every corner of the lifestyle industry, get ready to unleash your creativity!
The application window opens on September 12th, 2023, and it's wide open until November 27th, 2023 at 17:00 CET. Don't let this unique opportunity slip through your fingers – get ready to submit your proposals! In this 3rd call, we're not just selecting projects; we're igniting possibilities! Whether you're a tech trailblazer, a social catalyst, or a fashion innovator, your vision matters.
Tuesday September 12, there is also a kick-off meeting. Read more  

Bedrijven
Moederbedrijf C&A vindt vervanger voor Erik Brenninkmeijer

De raad van bestuur van C&A moederbedrijf Cofra Holding moet het tegenwoordig doen met één Brenninkmeijer-telg minder. Erik Brenninkmeijer verlaat de raad en wordt opgevolgd door Susan Kilsby, zo blijkt uit een persbericht. Lees meer

Zalando-oprichters blijven bedrijf nog vier jaar besturen
Zalando-oprichters Robert Gentz en David Schneider blijven nog eens vier jaar extra aan het hoofd van hun bedrijf. Hun contracten als co-CEO’s zijn verlengd tot december 2027, zo staat in een persbericht op de Zalando website. Lees meer

Garcia Jeans: Verbindingen Creëren in een Wereldwijd Denim Landschap
Geboren in Italië, grootgebracht in Nederland en gedragen over de hele wereld; Garcia Jeans is meer dan enkel kleding. Het staat symbool voor gedeelde menselijke ervaringen. Temidden van een constant veranderend modelandschap vol vluchtige trends en technologische vernieuwingen blijft de kern filosofie van Garcia onveranderd: het leven wordt mooier als je het deelt, schrijft FashionUnited. Lees meer

Josh Veldhuizen: “ik heb heel hard geknokt” 
Josh Veldhuizen (36), van modemerk Josh V, is super-ambitieus. Maar sinds ze moeder is, kijkt ze anders naar haar leven: “Ik denk steeds vaker: ach, het is maar werk.”Ze staat aan het hoofd van modebedrijf Josh V, het merk dat ze twaalf jaar geleden lanceerde in de door haar zelf bedachte reality-tv-serie Modemeisjes met een missie. Ze was er vroeg bij om social media in te zetten voor haar merk én is al jaren enthousiast aanwezig op Instagram. Ook plaatst Josh elke week een vlog op YouTube, waarin we haar in alle facetten van haar leven kunnen volgen. Van business woman die glamoureuze evenementen bezoekt tot uitgeputte moeder die op de bank ligt na een kinderpartijtje, schrijft Libelle. Lees meer

Textiel
Vloerkleden met een paspoort 

Monasch voorziet voorziet vanaf heden alle vloerkleden van het bedrijf van een unieke QR-code, zodat klanten alle productinformatie en het verhaal krijgen over het product, meldt Interieur Journaal. Lees meer