What's Up - Veel faillissementen onder winkelketens
Sector
- Prijzen van kleding trekken weer aan in augustus
- Veel faillissementen onder winkelketens
- Overheidsbeleid remt innovatie: 'Gevestigde bedrijven te veel gepamperd'
- Bedrijven in detailhandel het vaakst positief over digitalisering
Bedrijven
- Zalando launches new content platform
- Eerste kinderwarenhuis van Europa opent in Nederland
H&M
- H&M Group noteert omzetplus van 6 procent
- Aandeel H&M maakt koersval na bekendmaking stagnerende omzet
Textiel
- Van Gas Af in de Industrie: Laat je inspireren op 30 november
- Manufacturing Methods for Integrated E-textile Technologies
Sector
Prijzen van kleding trekken weer aan in augustus
In de onderstaande grafiek zie je de prijsverschillen voor kleding per maand weergegeven ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor. Je ziet dat kleding voor consumenten sinds juni 2022 gemiddeld flink duurder werd: met zo’n 6,5 procent in november 2022 vergeleken met november 2021 tot bijna 15 procent in mei 2022 ten opzichte van mei 2022. In juni en juli van 2023 ontwikkelden de prijzen zich kalmer, maar in augustus gingen de prijzen voor kleding gemiddeld weer met 11,8 procent omhoog. Het CBS meet de prijzen door zo goed mogelijk vergelijkbare artikelen zowel in het aanbod van fysieke winkels als online te volgen. Kleding is hiermee overigens pas dik 10 procent duurder dan de gemiddelde prijs over heel 2015, dus een inhaalslag is niet heel raar.
Onder de grafiek staat de tabel waarin voor augustus het prijsverloop in augustus 2023 voor zoveel mogelijk klassen kleding, schoenen en textielartikelen staat. Ook de prijzen voor woningtextiel trokken weer aan, maar de prijzen van beddengoed bleven achter zoals je ziet. Wat ook opvalt is dat de prijzen van schoenen flink onder het prijsniveau van 2015, het referentiejaar, staan.
Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 |
||
Prijsniveau |
Jaarmutatie |
|
Bestedingscategorieën |
2015 = 100 |
% |
Kleding |
110,4 |
11,8 |
Herenkleding |
117,4 |
12,2 |
Dameskleding |
108,4 |
12,8 |
Baby en kinderkleding |
106,0 |
8,6 |
Overige kledingartikelen (accessoires) |
125,3 |
14,7 |
Herenschoenen |
96,0 |
3,9 |
Damesschoenen |
95,7 |
4,7 |
Kinderschoenen |
82,4 |
3,1 |
Vaste vloerbedekking en tapijten |
135,9 |
10,7 |
Meubelstoffen en gordijnen |
121,4 |
10,3 |
Beddengoed |
114,7 |
-6,4 |
Tafel en toiletlinnen |
135,6 |
23,8 |
Bron: CBS |
Cijfers CBS, tekst Modint, Lees meer
Veel faillissementen onder winkelketens
Deze week kwam naar buiten dat elektronicaketen BCC uitstel van betaling heeft aangevraagd, veelal een voorstadium van een faillissement. Ook koopjesketen Big Bazar en kledingketen Shoeby staan er slecht voor en proberen een bankroet te voorkomen. Dit jaar gingen al meerdere kleinere winkelketens op de fles, nadat de afgelopen coronajaren juist weinig ketens hun deuren hadden gesloten vergeleken met andere branches, meldt het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Dit jaar moesten al twaalf middelgrote en kleinere winkelketens hun activiteiten stoppen. Ruim 1800 mensen verloren hun werk. De helft van de ketens is doorgestart onder een andere eigenaar, deels met behoud van banen, schrijft Het Financieele Dagblad.
Reactie Shoeby
Antwoord op de meest gestelde vragen:
* De WHOA-procedure is alleen toegankelijk voor in de kern gezonde bedrijven. En dat is Shoeby. Dat laat het al 42 jaar zien.
* Een faillissement is niet aan de orde. Deze procedure is enkel voor bedrijven geschikt die in de kern gezond zijn en toekomst hebben. Maar die door “bijzondere” omstandigheden onder druk zijn komen te staan.
* Dit traject heeft geen gevolgen voor onze klanten. Shoeby gaat door met alles wat zij van ons gewend zijn. De winkels zijn open, klanten kunnen online bij ons terecht, onze collecties blijven verrassen en onze persoonlijke service blijft een van de speerpunten van Shoeby.
* Het betreft alleen de oude schulden tot 1 sept, als gevolg van de covidperiode.
* Leveringen en diensten die worden verricht op of na 1 september, worden wel volledig betaald binnen de gebruikelijke betalingstermijnen.
Toelichting:
Shoeby is in de kern een gezond en solide familiebedrijf. Dat heeft het in de afgelopen 42 jaar ook laten zien. Als gevolg van de covidperiode is zij echter in een uitdagende situatie terechtgekomen. Met het ingezette herstelprogramma (waaronder ook deze maatregel) is Shoeby in staat weer terug te keren naar een stevig fundament en een toekomstbestendige situatie.
Het doel van de WHOA-procedure is om bedrijven in staat te stellen om zelf nieuwe afspraken te maken met al hun crediteuren (ook wel ‘schuldeisers’ genoemd) tegelijk. Deze afspraak wordt vervolgens goedgekeurd door de rechtbank. Om vervolgens zo versneld in een gezonde situatie terecht te komen. Deze procedure is enkel toepasbaar voor bedrijven die in de kern gezond zijn en toekomst hebben. Maar die door ‘bijzondere’ omstandigheden onder druk zijn komen te staan.
Dit betreft enkel een herstructurering van ‘oude’ schuld. Wij gaan ervoor om dit traject zo snel en soepel te laten verlopen. Daarvoor hebben we een team van ervaren specialisten samengesteld. Vanzelfsprekend houden we alle direct betrokken zorgvuldig op de hoogte van de voortgang van de procedure.
Overheidsbeleid remt innovatie: 'Gevestigde bedrijven te veel gepamperd'
De overheid geeft te vaak verkeerde prikkels aan het bedrijfsleven als het gaat om grote maatschappelijke problemen als klimaat, volksgezondheid en arbeidsmarkt, vindt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Het "pamperen" van de huidige grote spelers moet stoppen en innovatie moet meer gestimuleerd, raadt het rapport Goede Zaken aan, meldt de NOS. Lees meer
Bedrijven in detailhandel het vaakst positief over digitalisering
In het afgelopen jaar nam bijna 71 procent van de bedrijven digitaliseringsinitiatieven. Een hogere productiviteit en efficiëntiewinst is de vaakst genoemde reden om verder te digitaliseren. Ruim de helft van deze bedrijven ondervond hierbij geen belemmeringen zoals te hoge kosten of een gebrek aan deskundig personeel. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland. Van de detailhandelaren gaf 53 procent aan dat digitalisering in de afgelopen 12 maanden een (aanzienlijk) positieve impact had op de groei of ontwikkeling van het bedrijf. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte bedrijfstakken. Lees meer
Bedrijven
Zalando launches new content platform
Zalando and Highsnobiety have jointly developed a new content platform. "Stories" offers curated editorial content on new trends or exclusive brand collaborations to serve as a source of inspiration for customers while they shop, reports Fashionnetwork. Read more
Eerste kinderwarenhuis van Europa opent in Nederland
Afgelopen week opende in het Nederlandse Laren het eerste kinderwarenhuis van Europa: Store of Daydreams. Op een oppervlakte van 320 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen, zijn er kinderkleding, interieur, speelgoed en andere producten verkrijgbaar.Volgens het persbericht dat de opening introduceert speelt het concept niet alleen op de leeftijd van nul tot en met achttien in, maar ook op ouders. Lees meer
H&M
H&M Group noteert omzetplus van 6 procent
De H&M Group heeft in het derde kwartaal van het huidige boekjaar een omzetplus van 6 procent behaald. De omzet komt hierdoor neer op 60,8 miljard Zweedse kroon, aldus het financiële statement. Omgerekend is dit 5,1 miljard euro, meldt FAshionUnited. Lees meer
Aandeel H&M maakt koersval na bekendmaking stagnerende omzet
H&M heeft in de zomermaanden juni, juli en augustus te maken gehad met een stagnerende omzet. In Zweedse kronen steeg die weliswaar met 6% tot ZKr 60,9 mrd (€5,1 mrd), maar in lokale valuta's bleef de omzet steken op hetzelfde niveau als in dezelfde periode een jaar geleden, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Textiel
Van Gas Af in de Industrie: Laat je inspireren op 30 november
Thema 2023: Van het gas af!
We weten allemaal dat onze industrie van het gas af moet. Maar wat zijn de alternatieven? En hoe zetten we onze warmteprocessen dan om? Want met de huidige prijzen voor vervangers van gas, is de transitie ontbetaalbaar geworden.
Daarom krijg je tijdens deze dag een unieke kans om diepgaande kennis op te doen, innovatieve oplossingen te ontdekken en je te laten inspireren door praktijkverhalen van toonaangevende industrieleiders. Lees meer
Manufacturing Methods for Integrated E-textile Technologies
Sarah Pichon and Melissa van Schaik of Saxion presented their research about HITEX at the HCI (Human-Computer Interaction) International 2023 conference in Copenhagen called: "Designing Scalable Manufacturing Methods for Integrated E-textile Technologies". The paper explored scalable manufacturing techniques to enhance the efficiency and accessibility of these cutting-edge textiles, propelling us towards a more connected and interactive future. You can contact Melissa or Sarah if you want to know more!