What's Up - Transparantie transparanter
Event
- Transparantie transparanter - Powered by CLICKNL bijeenkomst op 18 december 2023, Modint, Zeist
Uitzending gemist
- Hoe jouw afgedankte kersttrui op een markt in Kenia terechtkomt– NPO Radio1 15/11/23
- Fast Fashion #2 - De trucjes waarmee kledingmerken ons verleiden– NPO Radio1 15/11/23
Sector
- Modint Nieuws November | Cijfers over Q3 en over duurzame bedrijfsvoering bekend
- Kwart bedrijven niet voorbereid op duurzaamheidsrapportage
- Zes op de tien Nederlanders weet niet hoe en waar ze hun outdoor-producten kunnen recyclen
- Enorme studie toont aan: zo effectief waren mondkapjes tijdens de coronapandemie
- Winkels bieden online steeds vaker producten van anderen aan
Bedrijven
- Action groeit door naar 2500 winkels en is 28 miljard waard
- The Sting duikt ondanks omzetgroei in het rood
- Aandeelhouders Beter Bed akkoord met overname
Textiel
- Primeur in Textiellab in Tilburg: Een ketting van metaal
- Dijk bij Zutphen ingepakt met geotextiel tegen hoogwater
Event
Transparantie Transparanter - Powered by CLICKNL bijeenkomst op 18 december 2023, Modint, Zeist
Welke ICT tools bestaan er in de textiel en kleding die data uit de supply chains over duurzaamheid in kaart brengen voor professionele, inkopende en producerende partijen? Modint inventariseert en vergelijkt dienstverleners die bedrijven helpen bij het analyseren van toeleveringsketens, het traceren van producten, het berekenen van de impact en het rapporteren over ESG. Een tweede doel is om gezamenlijk de datapunten in kaart te brengen die verifieerbaar zijn, die bruikbaar zijn om aan de eisen van wetgeving te voldoen en die hanteerbaar zijn voor het MKB. Oplossingen van aanbieders worden in kaart gebracht en vergeleken, als een eerste stap om de transparantie transparanter te maken.
Betrokkenen
Modint organiseert de bijeenkomst voor IT bedrijven die zich richten op de textiel en kleding supply chains. Miriam Geelhoed en Rens Tap van Modint hebben contact gelegd met zoveel mogelijk van deze partijen en ze uitgenodigd voor deze eerste ronde-tafel.
Vervolg
Dit is pas het begin. Na het samenbrengen van kennis op het gebied van het betrouwbaar meten en bewijzen van duurzaamheid van textiel en kleding, zullen we in 2024 in gesprek gaan met partijen die deze data verder transporteren richting de klanten van Modint leden: eventuele tussenhandel, retail, professionele eindgebruikers en consumenten “downstream” en nog verder richting inzameling van gebruikte kleding en textiel. Het kan gaan om data over sociale omstandigheden, veiligheid, productieprocessen, chemicaliën, het gebruik van (gerecyclede) grondstoffen en andere materialen et cetera. De bijeenkomst is Powered by CLICKNL www.clicknl.nl
Uitzending gemist
Hoe jouw afgedankte kersttrui op een markt in Kenia terechtkomt– NPO Radio1 15/11/23
Wanneer oud-ambassadeur Susan Blankhart op een markt in Kenia een tweedehands kersttrui vindt, vraagt ze zich af hoe deze trui vanuit Europa daar terecht is gekomen. Spraakmakers sprak met Lisa Konno, die de wereld achter de kledingbak onderzocht en een schimmige handel blootlegde. Luister hier terug.
Fast Fashion #2 - De trucjes waarmee kledingmerken ons verleiden– NPO Radio1 15/11/23
Hoe komt het dat onze kledingindustrie zo milieuonvriendelijk, verleidelijk en verslavend is? En hoe worden wij als consumenten beïnvloed om toch mee te gaan in alle modehypes? Daarover spreekt presentator Lara Billie Rense deze aflevering met gedragsonderzoeker Judith Roumen. Vanuit de psychologie onderzoekt ze wat consumenten drijft en kan belemmeren in het maken van duurzamere keuzes. Met die wetenschappelijke kennis adviseert Milieu Centraal overheden, bedrijven en vooral consumenten. Luister hier terug.
Sector
Modint Nieuws November | Cijfers over Q3 en over duurzame bedrijfsvoering bekend
U leest nu de Modint What’s Up voor leden die 2x per week verschijnt. Leest u ook de Modint Algemene externe nieuwsbrief die we iedere maand publiceren? Klik hier om hem te bekijken. U kunt zich hier aanmelden. Vorige publicaties kunt u hier vinden.
Kwart bedrijven niet voorbereid op duurzaamheidsrapportage
Ruim een kwart van de Nederlandse bedrijven verzamelt nog geen data over de klimaatimpact. Dat blijkt uit een berekening van onderzoeksbureau SEO en de Universiteit van Amsterdam in een artikel in economieblad ESB. Lees meer
Zes op de tien Nederlanders weet niet hoe en waar ze hun outdoor-producten kunnen recyclen
Steeds meer Nederlanders bezitten een of meerdere outdoorproducten, vooral wandelschoenen zijn populair. Naast prijs en kwaliteit is ook de levensduur van een product een belangrijk aankoopcriterium. Het bepalen van de levensduur blijkt door een gebrek aan transparante communicatie vanuit de fabrikant en verkoper vaak nog te lastig, schrijft Duurzaam Ondernemen. Hetzelfde geldt voor onderhoud en recycling. Zes op de tien Nederlanders geeft aan te willen recyclen, maar weet niet welke producten ze kunnen recyclen, waar en hoe ze dit moeten doen. Dit en meer blijkt uit het vandaag gepresenteerde onderzoeksrapport ‘De Nederlandse kijk op duurzaamheid’. Lees meer
Enorme studie toont aan: zo effectief waren mondkapjes tijdens de coronapandemie
In treinen, vliegtuigen of bij de huisarts, overal moesten we mondkapjes dragen tijdens de coronapandemie. En iedereen leek er verstand van te hebben: tegenstanders wisten zeker dat die mondkapjes het virus niet tegenhielden, maar gelukkig waren er ook veel voorstanders, want ja: mondkapjes beschermen wel degelijk tegen Covid-19, schrijft Scientas. Lees meer
Winkels bieden online steeds vaker producten van anderen aan
Bekende winkels verkopen steeds vaker online de artikelen van andere aanbieders. In november ging ook Kruidvat overstag. De drogisterij verkoopt via de website nu ook producten voor de kinderkamer, meldt NU.nl. Lees meer
Bedrijven
Action groeit door naar 2500 winkels en is 28 miljard waard
Action blijft uitstekende zaken doen. In het derde kwartaal groeide de omzet met 25 procent en de winst steeg fors. Inmiddels heeft Action al bijna 2500 winkels in 11 landen, meldt RTL Nieuws. Lees meer
The Sting duikt ondanks omzetgroei in het rood
Modebedrijf The Sting heeft vorig jaar een nettoverlies van zo’n 1,5 miljoen euro geleden. De omzet groeide, maar de kosten ook, blijkt uit de recent gedeponeerde jaarrekening, meldt RetailTrends. Lees meer
Aandeelhouders Beter Bed akkoord met overname
De aandeelhouders van Beter Bed zijn akkoord met de overname van het winkelbedrijf door investeerder Torqx. Dat werd deze week duidelijk tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering, schrijft retailTrends. Lees meer
Textiel
Primeur in Textiellab in Tilburg: Een ketting van metaal
Het is gelukt: de jacquardmachine van 170 cm breed heeft een nieuwe ketting – van aluminium. Met deze primeur in de weefindustrie zet het labteam van het textielmuseum in Tilburg een nieuwe stap in het R&D-programma ‘weven met metaal’. De aangepaste machine aan het proefdraaien. Lees meer
Dijk bij Zutphen ingepakt met geotextiel tegen hoogwater
Waterschap Rijn en IJssel pakt de dijk langs de IJssel bij Zutphen op vrijdag in met geotextiel. Het waterbestendige doek moet het nieuwe dijkvak beschermen tegen de hoge waterstanden die op de IJssel worden verwacht. Het doek blijft tot in het voorjaar liggen, aangezien het in de winterperiode nog vaker hoogwater kan worden, aldus het schap. Lees meer