Patta wint hoogste mode-onderscheiding van de textielsector: de Grand Seigneur
Woensdag 10 april is tijdens het ledenevent van brancheorganisatie Modint de hoogste mode-onderscheiding van de textiel- en kledingindustrie uitgereikt: de Grand Seigneur. In de bakermat van textiel: het Textielmuseum in Tilburg ontvingen Edson Sabajo en Guillaume Schmidt de onderscheiding. Zij zijn de initiatiefnemers én leiders van het uitzonderlijke streetwear merk Patta. Een merk met een sterke internationale visie en groot bereik.
Het heeft even geduurd voor er een nieuwe naam kon worden toegevoegd aan de lange reeks van Grand Seigneur-winnaars, maar wat een mooi toeval: 2024 is ook het jaar dat Patta een twintigjarig jubileum mag vieren.
Terug naar 2004 waarin twee jongemannen uit de Amsterdamse hiphop-scene hun internationale zoektocht naar de juiste muziekplaten én felbegeerde sneakers bundelen tot een klein cult-merk. Edson en Guillaume noemen hun merk Patta, Surinaams voor schoen, maar de schrijfwijze is opvallend doordat er een extra T aan toegevoegd wordt.
In 2004 een klein merk en een kleine winkel, nu een bedrijf met circa 90 medewerkers met ook vestigingen in Londen en Milaan en een internationale E-commerce van een omvangrijke kleding-, accessoire- en schoenencollectie. Maar Patta is vooral een bedrijf en merk dat verder gaat dan mode en verkoop. “Niet alleen nemen, maar ook teruggeven” is geen loze slogan bij Patta. Zo wordt er ook gestreefd om de Patta-kreet “OUT OF LOVE AND NECESSITY RATHER THAN PROFIT AND NOVELTY” in gedachten te houden. Dit komt bijvoorbeeld naar voren in diverse initiatieven die niet primair gericht zijn op verkoop en producten zoals een running team, een cycling team of een Patta Foundation gericht op educatie van jongeren.
Patta zet in op allerlei zeer diverse samenwerkingen. Met Nike, Dazed Media, FC Barcelona, Tommy Hilfiger, maar ook met Marshall headphones & sound systems of schoenenlabel Mephisto. En dan is deze lijst van collabs nog verre van compleet. Ze creëren diverse communities, maar vergeten daarbij nooit om de zwarte gemeenschap met alle respect te eren en aan diversiteit te werken. En bij al deze uitingen en initiatieven weet Patta een sterke eigen en geliefde identiteit uit te dragen, ook zeker in visueel opzicht.
“De jury is zeer onder de indruk van de eigenheid en de verantwoordelijkheid van Patta. Hoe de verkoop van streetwear en sneakers meer kan zijn dan de handel in mode.“ - John de Greef, jurylid Grand Seigneur
Over de Grand Seigneur
De Grand Seigneur is de belangrijkste onderscheiding binnen de modebranche in Nederland. Het wordt toegekend aan personen, instellingen of ondernemingen in Nederland die meerdere jaren achtereen middels hun professie, specialiteit, visie of product hebben bijgedragen aan het modebeeld en het modebewust maken van het publiek in ons land. Zo niet alleen aan modeontwerpers en -labels maar ook modejournalisten, -fotografen, opleidingsinstituten en musea.
Met de overhandiging van de bijbehorende sculptuur - vervaardigd door beeldend kunstenares Wendela Gevers Deynoot - aan Patta is de modeprijs sinds 1984 30 keer uitgereikt, onder meer aan Iris van Herpen, Jan Jansen, Lidewij Edelkoort, Viktor & Rolf, Jan Taminiau, G-Star, Marlies Dekkers en Fiona Hering.