ACM start met controle duurzaamheidsclaims
09-02-2021 | Consumenten raken steeds meer geïnteresseerd in de impact van producten en diensten die ze afnemen en maken bewustere koopkeuzes als het om duurzaamheid gaat. Bedrijven spelen in op deze groeiende vraag naar duurzame producten die het risico van onbetrouwbare, vage en ondoorzichtige duurzaamheidsclaims met zich meebrengt, ook wel greenwashing genoemd. Daarom start ACM met het controleren van duurzaamheidsclaims volgens de recent gepubliceerde leidraad.
(read the English version below)
ACM (Autoriteit Consument & Markt) wil ervoor zorgen dat bedrijven klanten goede en volledige informatie geven over de duurzaamheid van hun producten en diensten. Dit draagt bij aan het vertrouwen van de consument in duurzame producten en de ontwikkeling van markten voor duurzame producten en diensten. Om die reden heeft ACM een leidraad voor duurzaamheidsclaims en communicatie opgesteld, die onlangs is afgerond en gepubliceerd. De richtlijn bevat vijf vuistregels en praktijkvoorbeelden om bedrijven te ondersteunen bij het eerlijk en transparant formuleren van hun duurzaamheidsclaims. deze vijf regels zijn;
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
Nu de leidraad definitief is, gaat ACM de duurzaamheidsclaims van bedrijven controleren. Uit een online inventarisatie van ACM voor de voeding-, textiel-, cosmetica- en huishoudelijke productenindustrie blijkt dat termen als ‘ecologisch’, ‘biologisch’ of ‘milieuvriendelijk’ veelvuldig en zonder onderbouwing worden gebruikt. Ook is het in sommige gevallen onduidelijk op welke (onderdelen van) producten de claims van toepassing zijn en is de onderbouwing van duurzaamheidsclaims vaag of is informatie niet beschikbaar. Het onderwerp duurzaamheid krijgt in 2021 de aandacht van ACM en zij kunnen bedrijven die onjuiste of misleidende claims doen, beboeten.
Communicatie
Modint vindt het belangrijk dat bedrijven open communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen om hun klanten te informeren. Het toepassen van de ACM-richtlijnen is daarom een goed uitgangspunt. Daarnaast is het waardevol om te benadrukken welke stappen jouw bedrijf al zet om duurzamer zaken te doen en voor welke uitdagingen je nog staat.
Je vindt de volledige leidraad in het Engels hier en in het Nederlands hier.
Modint kan helpen duurzaamheidsclaims te onderbouwen met onze Modint Ecotool of via GS1 Fashion base.
Neem bij vragen over transparantie en communicatie gerust contact met ons op.