Nieuwsbericht

Productieproblemen Vietnam lang voelbaar mode-schoenenproducenten

Sector 

  • Mode- en schoenenmerken gaan Vietnamese productieproblemen nog maanden voelen 
  • Mogelijk coronapas voor niet-essentiële winkels 
  • Mask-wearing cuts Covid incidence by 53%, says global study
  • 900 aanmeldingen voor Techtextil en Texproces 
  • ’Warenhuis vooral dure hobby’ 

Bedrijven 

  • McDonald's lanceert streetwear-collectie met Snipes 
  • Platform Vinted onder vuur: klachten over vragen om kopie identiteitsbewijs 
  • Zeeman maakt met kledinglijn statement 


Sector
Mode- en schoenenmerken gaan Vietnamese productieproblemen nog maanden voelen 

Door een gebrek aan personeel en strenge coronaregels werken veel kleding- en schoenfabrieken in Vietnam nog niet op hun oude niveau. Voor merken als Nike, Intersport en Adidas heeft dat nog maanden gevolgen. Een aantal bedrijven waarschuwt al voor minder omzet of hogere prijzen. Na een strenge lockdown, waarbij Vietnamese fabrieksarbeiders onder moeilijke omstandigheden in de steden bivakkeerden, zijn schoenen- en kledingfabrieken grotendeels weer in bedrijf. Maar de productie staat onder druk doordat een deel van de arbeiders naar het platteland is teruggekeerd, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Mogelijk coronapas voor niet-essentiële winkels 
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemt in met de mogelijkheid het coronatoegangsbewijs in niet-essentiële winkels te verplichten. Maar de Kamer vraagt wel lessen te leren uit het verleden: als klanten 1,5 meter afstand kunnen houden, dan is de coronapas wellicht niet nodig, schrijft de NOS. Lees meer

Mask-wearing cuts Covid incidence by 53%, says global study
Researchers said results highlight the need to continue with face coverings, social distancing and handwashing alongside vaccine programmes, reports The Guardian. Read more

900 aanmeldingen voor Techtextil en Texproces 
Op 21 t/m 24 juni 2022 brengt de vakbeurs Techtextil en Texprocess opnieuw de technische textiel- en textielverwerkingssectoren samen. Tijdens het fysieke evenement in Frankfurt am Main kunnen vakbezoekers en exposanten zich verheugen op en breed spectrum aan thema's. Over ongeveer acht maanden zal de eerste editie sinds de coronapandemie van Techtextil, de internationale vakbeurs voor textiel en nonwovens, en Texprocess, de internationale vakbeurs voor de verwerking van textiel en flexibele materialen, gehouden worden. Ruim 900 exposanten uit momenteel 45 landen, hebben zich al aangemeld voor deelname aan Frankfurt am Main.De registratiestatus is meer dan 85 procent voor Techtextil en meer dan 70 procent voor Texprocess op basis van de laatste evenementen in 2019, meldt Wonen360. Lees meer

’Warenhuis vooral dure hobby’ 
Consumenten besteden veel minder in winkels en meer online. Traditionele warenhuizen hebben het de afgelopen jaren steeds lastiger in onze binnensteden. Lokale toeristen besteden minder in de winkels, de huren zijn torenhoog en buitenlandse toeristen blijven sinds de coronacrisis weg. Bovendien neemt de concurrentie van discounters toe.Warenhuisketen V&D ging failliet, de komst van het Canadese Hudson’s Bay werd een fiasco. Alleen de Bijenkorf houdt zich nog staande, maar de Brits-Canadese eigenaren overwegen het warenhuis te verkopen.

,,Warenhuizen worden steeds meer een etalage voor de onlinekanalen. Consumenten besteden minder in de winkel en meer online”, zegt retailexpert Michel Kregel, die de hele wereld over reist voor zijn werk en dus bekend is met de high-end warenhuizen: van Berlijn tot Bangkok en van Abu Dhabi tot Parijs. „Een warenhuis heeft steeds vaker een theaterfunctie voor het winkelend publiek. Ook de winkelvoorraden zullen naar online verdwijnen.”De ontwikkelingen verbazen ook Ronald van Zetten, oud-topman van Hema en momenteel een van de stuwende krachten achter webwinkel V&D.nl, allerminst. Tijdens een rondgang langs enkele grote luxe warenhuizen in Parijs vraagt hij zich af of deze winkels nog wel bestaansrecht hebben. ,,Het zijn vooral toeristen met veel poen die merken komen kopen.”

Chinese teksten
Dat rijke toeristen belangrijk zijn voor de warenhuizen, is goed te zien bij het Printemps. Bij binnenkomst staan er Chinese teksten op de schuifdeuren om deze doelgroep te verwelkomen. ,,Het gebouw is met zeven verdiepingen net een paleis, maar op de winkelvloer zien we hetzelfde als bij de Bijenkorf: cosmetica, sieraden en dure merken”, zegt Van Zetten.Bij La Samaritaine, een groot luxe warenhuis in het centrum van Parijs, is het redelijk druk voor een doordeweekse dag. Vanwege de ligging langs de Seine zijn er veel mensen die het warenhuis bezoeken. ,,Maar kijk eens naar het aantal transacties of conversaties tussen klanten en personeel. Dat gebeurt bijna niet en dat heeft ermee te maken dat het totaal niet onderscheidend is van andere warenhuizen.”
Fiasco

Dat is volgens Van Zetten waarom de komst van het Canadese Hudson’s Bay naar ons land in 2017 uitliep op een totaal fiasco. ,,In Canada is Hudson’s Bay marktleider als het gaat om topmerken. Maar in Nederland ben je afhankelijk van de lokale markt en dat is meer gedreven op aanbiedingen. Je zult klanten moeten wegtrekken bij andere retailers.”La Samarataine is sinds 2001 in het bezit van het luxe warenconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Het gebouw heeft een ijzeren constructie en glazen koepel. Het interieur van La Samarataine bevat verder hangende galerijen. Op de bovenste verdieping bevindt zich een restaurant, waar consumenten maar liefst €20 mogen aftikken voor een simpele tosti bij een kop thee.Van Zetten is van mening dat warenhuizen vooral een heel dure hobby zijn. Hij wijst op het aantal beveiligers in La Samaritaine, het aantal ingangen en de hoeveelheid personeel. ,,Daar komt ook nog onderhoud bij, omdat het om antieke panden gaat. En als je €750 miljoen hebt geïnvesteerd komt dat in dit geval neer op zo’n €37.000 per vierkante meter. Zie dat maar eens terug te verdienen.”Toch biedt de huidige situatie ook mogelijkheden. Zo opende de Chinese webreus JD.com onlangs de eerste fysieke winkel in ons land, waarbij Leiden de primeur heeft. JD.com is na Amazon en Alibaba een van de grootste webwinkels ter wereld en is gespecialiseerd in food en non-food.

Sfeer proeven
„Zo kan de consument de sfeer in de winkel proeven en zich thuis online verder oriënteren. Verder blijven warenhuizen inderdaad een dure grap”, aldus retailexpert Kregel. „Als je samen met de merken de huren draagt, zoals de Bijenkorf doet, dan is het businessmodel goed. Maar zonder deze constructie is het vastgoedtechnisch niet mogelijk.”

Bedrijven
McDonald's lanceert streetwear-collectie met Snipes 

Voor de 50e verjaardag van McDonald's in Duitsland biedt de fastfoodketen haar fans een bijzonder verjaardagscadeau aan: samen met streetwearfabrikant Snipes lanceert McDonald's een eigen collectie die als doel heeft het DNA van beide merken te verenigen.De collectie bestaat uit 34 delen. Trainingspakken, bucket hats en oversized hoodies zouden een eerbetoon moeten brengen aan hiphop en daarmee aan de merkessentie van Snipes, schrijft het Duitse vakblad TextilWirtschaft. De collectie is vanaf 20 november verkrijgbaar in geselecteerde Snipes-winkels in Europa, in de app van het merk en online op snipes.com/mcdonalds .De samenwerking met het merk wordt geadverteerd via de "Sauce it up!"-campagne, waarin influencers en youtubers zoals Seko, Ah Nice en Federico Barengo al teasers, previews van de collectie en uitdagingen op hun sociale accounts hebben geplaatst. Er worden verdere beïnvloedingsmaatregelen gepland die in heel Europa zullen plaatsvinden. Een ander centraal element van de activatie is een campagnevideo in retro-toekomststijl. De nadruk ligt altijd op het woordspel "saus", een slang die veel wordt gebruikt in de straatcultuur om iemand met stijl en zelfvertrouwen te beschrijven. De campagne is in eigen huis ontwikkeld door Snipes.

Platform Vinted onder vuur: klachten over vragen om kopie identiteitsbewijs 
Vinted.com, de Litouwse app voor de verkoop van tweedehands kleding en spullen, wordt doorgelicht door Europese privacytoezichthouders.Verkopers van het platform hebben geklaagd dat ze een gescande kopie van hun identiteitsbewijs moesten opsturen als ze hun geld wilden, schrijft de Telegraaf. Lees meer

Zeeman maakt met kledinglijn statement 
Zeeman lanceert morgen een nieuwe kledinglijn onder de naam Skeer. Dit betekent in straattaal goedkoop of blut. De textielketen wil zo een statement maken tegen dure merkkleding. Heeft dat zin? 'Skeer' moet jongeren laten zien dat dure merkkleding niet nodig isVolgens Zeeman dragen steeds meer jongeren in de straatcultuur 'overdreven dure kleding omdat ze denken dat dit bijdraagt aan hun status'. Volgens de keten 'kun je je geld beter besteden', schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen). Lees meer