Nieuwsbericht

De 10 trends voor de fashion industrie in 2022

Sector 

  • De 10 trends voor de fashion industrie in 2022
  • Nederland importeert voor 1,135 miljard euro aan meubelen uit China 
  • Minder passanten, maar wel meer uitgaven in winkels

Bedrijven 

  • Nederlander aan roer van Carpetright Europe 
  • ’Bijenkorf sterker na Thaise overname’ 
  • Waarom Shein de fast fashion-industrie zo nerveus maakt 
  • Tumble 'N Dry: voorlopig geen eigen winkels 
  • Hij verduurzaamt mode met statushouders 


Sector
De 10 trends voor de fashion industrie in 2022

Het State of Fashion rapport van McKinsey is weer verschenen, samengesteld in samenwerking met Business of Fashion.  Men ziet 10 belangrijke trends voor 2022, twee vanuit de meer algemene economische ontwikkelingen, drie vanuit consumentengedrag en vijf speciaal voor de structuur van kleding en textielsectoren. Men beschrijft een ongelijk herstel uit de Covid crisis voor sectoren en landen wereldwijd. Dit wordt versterkt door logistieke problemen, waardoor bedrijven hun sourcing gaan herbezinnen. Zeker wanneer toch goede marktkansen ontstaan in luxeartikelen en de consument weer met een fris oog naar zijn kleding en ander textiel gaat kijken. Is de consument buiten of binnen online? De “metaverse” doet nieuwe businessmodellen ontstaan. Specifiek voor kleding en textiel ziet men in het rapport een verdergaande integratie van kanalen in online en offline shopping met een belangrijke rol voor social media. Natuurlijk wijst men vervolgens op circulair textiel en de noodzaak van tracebility en transparantie. Dan beschrijft het rapport hoe bedrijven deze ontwikkelingen alleen bij kunnen houden wanneer zij voldoende jong talent aan kunnen trekken. De lijst van super-winnaars is weer gemaakt en daaruit blijkt dat een mix van supergrote bedrijven in luxemerken, sport, en juist het goedkoopste segment weer komen bovendrijven. Het rapport eindigt met inzichten over de beautymarkt. Lees meer 

Nederland importeert voor 1,135 miljard euro aan meubelen uit China 
De invoerwaarde van goederen uit China bedroeg 44,6 miljard euro in 2020. In termen van waarde is China met een aandeel van 10,5 procent na Duitsland onze tweede handelspartner voor de invoer van goederen. In totaal importeerde Nederland voor 1,135 miljard euro aan meubelen uit China, meldt Wonen360.

Top tien importproducten vanuit China
 

Invoer uit China flink toegenomen
De invoer uit China groeide de laatste drie decennia veel harder dan de totale goedereninvoer in ons land: in 1990 kwam nog 0,6 procent van de ingevoerde goederen uit China, dertig jaar later is dat 10,5 procent. Nederland is daarbij een toegangspoort naar Europese markten. Van de 44,6 miljard euro aan goederen die Nederland in 2020 uit China invoerde is ongeveer twee derde bestemd voor wederuitvoer (naar andere landen). Die goederen verlaten ons land weer in (vrijwel) onbewerkte staat, maar zijn wel tijdelijk in eigendom geweest van bedrijven of personen in Nederland.

Daarnaast wordt ook nog voor 38 miljard euro aan Chinese producten doorgevoerd, zonder dat ze daarbij eigendom zijn geweest van een in Nederland gevestigd bedrijf of persoon. China is met een aandeel van 40 procent de belangrijkste partner van Nederland voor inkomende doorvoer. Inclusief deze doorvoer bedraagt de invoer uit China bijna 83 miljard euro.

Invoer uit China in eerste helft 2021
In het eerste halfjaar van 2021 was de goedereninvoer uit China ruim 11 procent hoger dan in dezelfde periode van 2020. Daarmee blijft groei van de invoer uit China achter bij de totale importgroei (17 procent). Dat de invoer vanuit China achterblijft heeft te maken met stijgende handelsprijzen die zijn doorberekend als gevolg van fors hogere olieprijzen in het eerste halfjaar van 2021.

Minder passanten, maar wel meer uitgaven in winkels
Consumenten zijn niet volledig teruggekeerd naar de fysieke winkels, zo blijkt uit locatiedata van Google. Ook Black Friday heeft de consument daar niet toe verleid. Er was een piek in online betalingen voor kleding. Wel besteden consumenten sinds eind september per week weer evenveel in niet-essentiële fysieke winkels als gemiddeld in 2019, zo laten transactiedata van ABN AMRO zien. Lees het rapport hier

Bedrijven
Nederlander aan roer van Carpetright Europe 

Met ingang van 1 januari 2022 is Gideon Tienkamp werkzaam als Managing Director bij Carpetright Europe. Tienkamp stapt over van Flying Tiger, waar hij drie jaar eenzelfde functie bekleedde, meldt Wonen360. Met zijn komst wil het Engelse bedrijf de groei in Europa, waar het bedrijf nu in Nederland en België met 112 winkels, een thuisadvies-kanaal en een webshop actief is, verder uitbouwen. Dat meldt nieuwsplatform RetailTrends. Naar eigen zeggen biedt Carpetright hem de gelegenheid om zijn kennis en ervaring mee te nemen naar de organisatie. "Samen met het managementteam zal ik me richten op de groei in Europa en de optimalisatie van de volledige customer journey binnen een omnichannelomgeving."

’Bijenkorf sterker na Thaise overname’ 
Experts voorspellen ruimere keuze aan luxe merken voor consument. Klanten van de Bijenkorf gaan profiteren van een overname door de steenrijke Thaise miljardairsfamilie achter de warenhuisketen Central Group. Experts voorspellen een betere positie van het warenhuis aan de onderhandelingstafel met luxe merken, en daardoor een ruimere keuze voor de consument.Retailconsultant Hans Eysink Smeets noemt de vergevorderde overnamegesprekken tussen de Thaise miljardair Tos Chirathivat en zijn Central Group met de eigenaren van de Bijenkorf ’goed nieuws, omdat de Bijenkorf dan weer onder de vleugels komt van een grote partij’. Met bijvoorbeeld meer onderhandelingsmacht tegenover Dior, schrijft de Telegraaf.

Waarom Shein de fast fashion-industrie zo nerveus maakt – TextilWirtschaft 
China's vallende ster Shein groeit snel - zo ook de kritiek. Als je ze even kunt verbergen, zie je een fascinerend businessmodel. Realtime fashion: de tiktok van e-commerce.Waarom Amazon- oprichter Jeff Bezos ontzag heeft voor een Michael Jackson-imitator uit de middenklasse, is geen geheim. Jack Ma, voorheen een leraar Engels, nu de op een na rijkste man in China en een Jackson-imitator uit de middenklasse, bouwde Alibaba , China's grootste handelsplatform. In het afgelopen fiscale jaar 2020/21 (31 maart) verplaatste Alibaba een transactievolume van 1 biljoen euro - aanzienlijk meer dan Ebay en Amazon samen. Na de beursgang in 2014 - met een uitgiftevolume van US $ 21,8 miljard, de grootste in de geschiedenis van de New York Stock Exchange - is de marktwaarde inmiddels boven de US $ 500 miljard uitgekomen.

Ma daarentegen kijkt niet naar Amazon, zegt hij. Uiteraard voor de levendige vallende ster Shein. Waarom betreedt Alibaba anders voor het eerst de fast fashion-business en lanceert het in een mum van tijd een Shein-kloon ? Allylikes verkoopt alles van sieraden tot kleding onder eigen label. De prijsklasse: 4,99 tot 60,99 euro. Het bedrijf verscheept naar Europa, inclusief het VK, evenals de VS en Canada. Alibaba is nog details verschuldigd over de strategie en de vervolgstappen bij Allylikes. Een woordvoerster reageerde op een verzoek van TextilWirtschaft met: "Op dit moment is er geen verdere informatie."Shein (spreek uit als Schie-in) maakt duidelijk zelfs de sterkste spelers nerveus. Vragen van Inditex , H&M , Primark , C&A , Asos , About You en Zalando , hoe zij de snelgroeiende concurrent beoordelen, bleven allemaal onbeantwoord of werden gladgestreken met de standaardzin "We geven geen commentaar op concurrenten". Lees meer

Tumble 'N Dry: voorlopig geen eigen winkels 
Tumble 'N Dry heeft voorlopig geen plannen om met eigen winkels terug te keren. Het kinderkledingmerk richt zich na de doorstart op e-commerce en op wholesale, zegt algemeen directeur Lieske Dekkers in een interview met RetailTrends. Lees meer

Hij verduurzaamt mode met statushouders
Thami Schweichler (36) laat met zijn initiatief Makers Unite statushouders en Nederlandse creatievelingen duurzame kleding produceren voor modemerken en bedrijven. De vluchtelingen volgen in het atelier in Amsterdam een opleidingsprogramma. Mijlpaal: de kledingcollectie die de onderneming voor ijsmaker Ben & Jerry’s maakte. Als Thami Schweichler ’s ochtends zijn kantoor binnenkomt, neemt hij eerst een kijkje in het atelier. ‘Ik zie dan de statushouders die bij ons werken met plezier achter de naaimachine zitten, zegt hij tegen Het Financieele dagblad. Lees meer (u heft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).