De winkels zijn weer open maar virtueel shoppen groeit
Event
- Virtuele matchmaking mode- en textielondernemers, circulaire en duurzame sector
Uitzending gemist
- Had ik maar een tijdmachine...Nieuwe ontwikkeling in de mode-industrie: "Virtueel shoppen"
Sector
- Corona treft China hard: fabrieken sluiten, schepen staan in file
- Coronacrisis raakt schoenenzaken hard
- Kledingwinkels: pinomzet door lockdown 90 procent lager
- Een sticker die het retourprobleem moet aanpakken
- Wat maakt kleren ‘duurzaam’? Hoe ze worden gemaakt – maar ook wat je er zelf mee doet
Bedrijven
- Hunkemöller stapt Verenigde Staten in met webshop
- Fashion industry looks to online metaverse as test lab for developing new products, blurring the line between virtual and real (The Fabricant genoemd)
Event
Virtuele matchmaking mode- en textielondernemers, circulaire en duurzame sector
Bent u ondernemer in de mode & textiel en wilt u in korte tijd veel nieuwe relaties benoemen? Ontmoet uw toekomstige zakenpartner in de internationale mode & textielbranche en circulaire & duurzame sector in een virtueel matchmakingsprogramma tijdens de EU FashionMatch 11.0. Lees meer
Uitzending gemist
Had ik maar een tijdmachine...Nieuwe ontwikkeling in de mode-industrie: "Virtueel shoppen"
Ons leven speelt zich, al dan niet gedwongen, steeds meer online af. We bestellen onze kleding al massaal via een webshop en dat is nog maar het begin. Als het aan de mode-industrie ligt, scoor je straks met je eigen virtuele personage een gloednieuwe outfit. Arno Kantelberg (54) vertelt meer over deze nieuwe trend in RTL Boulevard. Lees meer
Sector
Corona treft China hard: fabrieken sluiten, schepen staan in file
Door corona is ook de scheepvaart in Chinese havens weer flink ontregeld. Nu omikron steeds meer Chinese steden tot strenge coronamaatregelen dwingt, raakt het productie¬proces opnieuw zwaar verstoord, meldt de Belgische krant de Standaard. Lees meer
Coronacrisis raakt schoenenzaken hard
Fysieke schoenenzaken worden hard getroffen door de coronacrisis. Sinds de start van de pandemie begin 2020 hebben 85 winkels hun deuren gesloten, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van dataspecialist BoldData. Lees meer
Kledingwinkels: pinomzet door lockdown 90 procent lager
De harde lockdown sinds 19 december doet kledingwinkels het meest pijn. De pinomzet is daar met ruim negentig procent afgenomen, blijkt uit data van ING meldt retailTrends .Lees meer
Een sticker die het retourprobleem moet aanpakken
Een jurkje met vlekken of gedragen schoenen terugsturen? Met een niet-herbruikbare retoursticker hopen drie studenten een oplossing te hebben voor het retourprobleem van webshops. Dagelijks worden er zo'n 60.000 pakketjes retour gestuurd. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een enorme kostenpost voor webshops. Producten komen namelijk niet altijd in goede staat terug. Kosten voor het maken of weggooien van die producten zijn voor rekening van het bedrijf.Het is een probleem dat de studenten Lone Fransen (20), Sanne van den Boom (20) en Sanne de Laat (20) ook niet is ontgaan. Toen zij voor een schoolopdracht een nieuw product of dienst moesten bedenken, besloten zij om het retourprobleem aan te pakken. Fransen: ,,Mijn vader is logistiek dienstverlener in Helmond. Ook hij ziet hoeveel pakketjes er worden teruggebracht, en dat in zeer slechte staat. Je kan te makkelijk een kaartje achter in je shirt laten zitten, om het vervolgens na één keer dragen vies of kapot terug te sturen. Dat brengt voor webshops veel kosten met zich mee. Denk maar aan het controleren, repareren, opnieuw verpakken of de kosten als het product in de afvalcontainer verdwijnt. En dan hebben we het nog niet eens over hoe slecht het is voor het milieu.''
Zo ontstond Stickwiththefit, een sticker die het retourprobleem zou moeten aanpakken. De sticker wordt eenmalig op de kleding aangebracht. Als je hem eraf haalt, breekt hij in stukken en vervalt je retourrecht. ,,Opnieuw erop plakken kan niet, aangezien de sticker dan al kapot is'', zo vertelt Fransen.,,Je kan het product ook niet dragen met de sticker erop. Dat is super opvallend, aangezien de sticker een diameter van tien centimeter heeft. Een kaartje kan je nog achter in je shirt stoppen of eventueel opnieuw bevestigen. Met onze sticker kan je niet meer frauderen. Als hij er eenmaal af is, vervalt je retourrecht. Hiermee zouden mensen minder snel een product terugsturen, wat voor webshops enorm veel kosten zou schelen.''
Brutaler
Op school zijn de studenten al een aantal jaar bezig met de sticker. Ze testten bijvoorbeeld of de sticker de kleding niet beschadigt en spraken met leveranciers en bedrijven. Pas sinds vorig jaar zijn zij een officieel bedrijf, precies in het jaar waarin door corona het retourprobleem nog altijd enorm groot is. ,,Doordat winkels vroeger dicht zijn en mensen minder graag de deur uit gaan, wordt er nu meer dan ooit besteld. Maar tegelijkertijd wordt er ook heel veel teruggestuurd. Mensen zijn online veel brutaler dan in de fysieke winkel. Daarom is het belangrijk dat er nu iets gebeurt.''De studenten hebben de eerste testmonsters van de sticker verkocht aan bedrijven. Fransen: ,,We blijven sowieso bezig met het bedrijf, maar daarnaast hopen we meer problemen voor webshops aan te pakken. Daar zijn we druk mee bezig. Het ondernemende zit wel in ons.''
Wat maakt kleren ‘duurzaam’? Hoe ze worden gemaakt – maar ook wat je er zelf mee doet
In de mode-industrie ligt wol al een tijdlang onder vuur. Niet alleen vanwege het dierenleed dat volgens verschillende dierenrechtenorganisaties
Zoals PETA.onlosmakelijk met wol verbonden is, maar met name omdat de productie van wol een grote impact zou hebben op het milieu, vergeleken met andere stoffen. Emy Demkes gaat in de Correspondent op onderzoek uit. Lees meer
Bedrijven
Hunkemöller stapt Verenigde Staten in met webshop
Hunkemöller maakt de stap naar de Verenigde Staten met een webshop, zo is te lezen in een persbericht. Amerikaanse klanten hebben hierdoor toegang tot de volledige collectie van het merk, schrijft FashionUnited. Lees meer
Fashion industry looks to online metaverse as test lab for developing new products, blurring the line between virtual and real
Online platforms that are precursors of the metaverse vision for the internet’s future are already serving as workrooms to develop products destined for sale in real life. From sneakers sketched in the virtual world and produced in the real one, to designers who preview clothes on avatars before making them, the barrier between digital and tangible is blurring, reports South China Morning Post. Read more