Nieuwsbrief Tapijt nr. 1, 2022
Duurzaamheid en innovatie
- Jaarbeurs stapt over op circulair Rewind® tapijt
- Tarkett lanceert 100% recyclebare DESSO AirMaster® Savera- en Savera Shade-collecties
Markt en economie
- Consumentenprijzen vloerbedekking +3,7 procent
- Detailhandel zet ruim 5 procent meer om in november, kleine woongerelateerde plus
Bedrijven
- Het twaalfde jaarverslag van Mohawk over Milieu, Maatschappij en Governance focust op innoveren voor een betere toekomst
- Victoria vergroot overnamekas met 180 miljoen
- Armstrong Flooring broedt op verkoop bedrijf
Overig
- Beurzen Heimtextil en Salone del Mobile in juni
Duurzaamheid en innovatie
Jaarbeurs stapt over op circulair Rewind® tapijt
De Koninklijke Jaarbeurs en tapijtleverancier JMT Floorcoverings starten deze maand een duurzame samenwerking. JMT Floorcoverings is in Nederland exclusief partner van Rewind®, het meest duurzame type beurstapijt. De Jaarbeurs wil in 2030 de meest duurzame congres- en eventlocatie van Europa worden. Beurstapijt is een van de grootste afvalbronnen; jaarlijks wordt wereldwijd naar schatting meer dan 100 miljoen m² gelegd en afgevoerd. Lees meer>>
Tarkett lanceert 100% recyclebare DESSO AirMaster® Savera- en Savera Shade-collecties
Tarkett voegt de DESSO AirMaster® Savera- en Savera Shade-tapijtplankcollecties toe aan het DESSO AirMaster-assortiment. Een betere binnenluchtkwaliteit op kantoor en de gezondheid van medewerkers staat bij deze collectie op de eerste plaats. In 2021 heeft Tarkett onderzoek uitgevoerd naar de werkplek onder 2.800 kantoormedewerkers in 14 landen, waaronder Nederland. De binnenluchtkwaliteit op kantoren werd als grootste zorg gemarkeerd. De DESSO AirMaster Savera en Savera Shade-collecties bieden een duurzame manier om de hoeveelheid schadelijke fijnstof aanzienlijk te verminderen en verbeteren daarmee de luchtkwaliteit op de werkplek. Lees meer>>
Markt en economie
Consumentenprijzen vloerbedekking +3,7 procent
Voor de bestedingscategorie ‘Vloerbedekking’ geeft het CBS een prijsstijging van de betreffende goederen en diensten van 3,7 procent over het voorbije jaar. Deze categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.
De prijzen voor alle consumentengoederen en –diensten zijn in 2021 gemiddeld 2,7 procent hoger uitgekomen dan in 2020. Een jaar eerder was de gemiddelde prijsstijging nog 1,3 procent. Vooral de prijsontwikkeling van energie heeft afgelopen jaar bijgedragen aan de hogere inflatie. Voor de koopkracht is nog van belang dat de stijging van de consumentenprijzen 0,6 procentpunt boven de stijging van de cao-lonen ligt, vorig jaar 2,1 procent.
In de laatste twee maanden van 2021 loopt de lijn van de inflatie scherp omhoog, met name door de ontwikkeling van de energieprijzen: consumentengoederen en -diensten zijn in november gemiddeld 5,2 procent duurder geworden dan een jaar eerder en in december 5,7 procent. In de categorie ‘Vloerbedekking’ worden in november en december scores van respectievelijk 2,9 procent en 3,9 procent ‘in de plus’ genoteerd.
Bron: Vloerenplein
Modint publiceerde begin januari een artikel over de doorberekening van invoerprijzen.Lees er hier meer over.
Detailhandel zet ruim 5 procent meer om in november, kleine woongerelateerde plus
De detailhandel heeft in november 5,2 procent meer omgezet dan in november 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,6 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 7,4 procent, terwijl de omzet van de foodsector gelijk bleef. Daarnaast is online 5,2 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met november 2019 lag de omzet van de detailhandel 15,9 procent hoger in november 2021. Lees meer>>
Bedrijven
Het twaalfde jaarverslag van Mohawk over Milieu, Maatschappij en Governance focust op innoveren voor een betere toekomst
In het twaalfde jaarverslag rond Milieu, Maatschappij en Governance dat Mohawk Industries vandaag online publiceerde benadrukt 's werelds grootste vloerbedekkingsfabrikant zijn engagement om te innoveren voor een betere toekomst door middel van strategische initiatieven die beter zijn voor de mens, de planeet en de prestaties van het bedrijf.
Het verslag bevestigt niet alleen de ESG-filosofie van Mohawk maar legt ook de nadruk op zijn uitgebreide productportefeuille. Als leider in de sector op het gebied van duurzame technologie en productcirculariteit bieden Mohawk's Amerikaanse tapijtcollecties consumenten hernieuwbare (wol), gerecyclede (polyester) en gedeeltelijk biogebaseerde (SmartStrand) vezelopties terwijl ze onovertroffen stijl en prestaties leveren. In Australië en Nieuw-Zeeland wordt het assortiment wollen tapijten van Godfrey Hirst uitgebreid met Eco+-collecties die gedeeltelijk biogebaseerd zijn. Lees meer>>
Victoria vergroot overnamekas met 180 miljoen
De directie van de Britse vloerengroep Victoria Plc laat weten dat de transactie met de preferente aandelenbelegging van zijn hoofdaandeelhouder Koch Equity Development (een dochter van Koch Industries) is voltooid. Victoria heeft 150 miljoen Britse pond ontvangen (omgerekend bijna 180 miljoen euro) en zal het kapitaal deels inzetten voor weer nieuwe overnames van bedrijven. “Naast de bestaande financiële middelen van de groep, zal dit kapitaal zorgvuldig worden aangewend om Victoria's door acquisities geleide groei te ondersteunen met behoud van het lang uitgesproken hefboombeleid van de raad van bestuur,” aldus een mededeling van Victoria aan de financiële wereld.
Bron: Vloerenplein
Armstrong Flooring broedt op verkoop bedrijf
De welbekende Amerikaanse fabrikant van elastische vloeren Armstrong Flooring heeft zichzelf te koop gezet. Armstrong heeft investeringsbank Houlihan Lokey Capital in de arm genomen om het bedrijf bij te staan in het verkoopproces en om naar andere ‘strategische alternatieven’ te kijken.
In een persbericht van afgelopen vrijdag stelt de directie van Armstrong dat dit proces “het meest in het belang van het bedrijf is” en dat een verkoop of een andere transactie “de beste manier is om de waarde voor de aandeelhouders van het bedrijf en andere belanghebbenden te maximaliseren.” Ceo Michel Vermette voegt hieraan toe dat de leiding vertrouwen behoudt in de waarde en het merk van Armstrong Flooring.
Tegelijkertijd zegt Armstrong zijn financiële positie te hebben versterkt door een geslaagde aanpassing in zijn kredietfaciliteiten en door de ontvangst van een extra som van 35 miljoen dollar van Pathlight Capital, zijn huidige kredietverstrekker, wat het bedrijf naar eigen zeggen meer financiële flexibiliteit verschaft om zijn operationele en strategische doelen na te streven.
In het derde kwartaal van 2021 boekte het bedrijf een netto-omzet van 168,5 miljoen dollar, met een nettoverlies van 29,7 miljoen dollar. Over het gehele boekjaar 2020 was het bedrijf goed voor een netto-omzet van 585 miljoen dollar, waarvan het grootste deel in Noord-Amerika werd behaald.
Bron: Vloerenplein
Overig
Beurzen Heimtextil en Salone del Mobile in juni
De voor deze maand afgeblazen vakbeurs Heimtextil vindt dit jaar eenmalig plaats in de vorm van een ‘Summer Special’ van 21 t/m 24 juni, parallel aan het beursduo Techtextil en Texprocess. “Het besluit om dit jaar een zomereditie te houden is het resultaat van een positief oordeel van de woning- en projecttextielbranche, die uitkijkt naar een herstart van persoonlijke zakelijke bijeenkomsten dit jaar. Exposanten en inkopers profiteren eveneens van waardevolle synergie-effecten tussen de drie internationale beursformules,” aldus organisator Messe Frankfurt.
Vanuit Italië komt bericht van de organisatie dat de zestigste uitgave van de Salone del Mobile.Milano verkast van april naar 7 t/m 12 juni. “Het evenement verplaatsen naar juni zorgt voor een sterke aanwezigheid van buitenlandse exposanten en professionals, wat altijd een van de sterke punten van de Salone is geweest, en het geeft de deelnemende bedrijven evenzo de tijd om hun aanwezigheid op de beurs zo goed mogelijk voor te bereiden,” zo stelt Maria Porro, voorzitter van de Salone del Mobile.Milano.
Ron: Vloerenplein