Nieuwsbericht

Amsterdam krijgt eerste honderd procent circulaire textielfabriek

Event

Sector

  • The State of Fashion 2022 Q&A With the Authors (video) 
  • Amsterdam krijgt eerste honderd procent circulaire textielfabriek 
  • Fysieke en virtuele winkels gaan meer op elkaar lijken 
  • Shapewear was nog nooit zo lucratief; Lingeriemerk Skims van realityster Kim Kardashian is miljarden waard 
  • Nederland had eind 2021 grootste daling winkelverkopen van EU door lockdown

Bedrijven

  • Meer C&A-winkels met sluiting bedreigd: 'Ze hebben de boot gemist, vergelijk het met V&D' 
  • Nike gaat strijd aan met StockX om verkoop ’virtuele schoenen’ 
  • Producent werkkleding Tricorp gaat Formule 1-team Haas sponsoren 


Sector 
The State of Fashion 2022 Q&A With the Authors (video) 

BoF’s Imran Amed and McKinsey & Company’s Achim Berg answer questions about the December report’s key findings and predictions.In December, BoF and McKinsey’s annual State of Fashion report forecast that global fashion sales will finally surpass their pre-pandemic levels in 2022 after falling off a cliff at the onset of the pandemic in 2020, writes Busienss of Fashion. View the video here

Amsterdam krijgt eerste honderd procent circulaire textielfabriek 
Begin 2023 opent in Amsterdam een volledig circulaire textielfabriek. De fabriek van Brightfiber Textiles wordt ‘de eerste honderd procent circulaire grondstoffenfabriek voor de mode-industrie’, zo staat in een persbericht van het bedrijf,schrijft Change. Lees meer

Fysieke en virtuele winkels gaan meer op elkaar lijken 
Virtuele winkelervaringen gaan steeds meer op fysiek winkelen lijken. Mobiele apps geven klanten de mogelijkheid om virtueel door de winkel te struinen en digitaal kleding te passen. Fysieke winkels kijken daarentegen steeds vaker naar welke snufjes zij uit de digitale omgeving kunnen halen. ,,Fysiek en online kunnen niet meer zonder elkaar", concludeert Nick Botter, innovatiemanager bij Salesforce. Onlangs bezocht hij de NRF retailbeurs in New York: ,,Wat je daar ziet is een voorbode wat over twee jaar gemeengoed is." Als dat het geval is, lopen we over twee jaar massaal zonder mandje maar met onze mobiele telefoon door de fysieke winkels. Je scant de producten met je telefoon, betaalt en geeft aan of je de producten direct mee wilt nemen of thuis wil laten bezorgen. ,,Handig als je na het winkelen een afspraak hebt en geen tassen wilt meezeulen", aldus Botter. ,,Maar het voordeel voor de winkelier is groter. ,,Je kunt met een kleiner winkeloppervlak voldoen, omdat je de voorraad er niet hoeft neer te zetten. Ook heb je geen kassamedewerkers nodig, zodat personeel zich kan richten op het adviseren van klanten." Bij het online winkelen draait het niet langer alleen om snelheid en gemak, maar ook om de ervaring. Botter: ,,Amazon heeft zo'n sterke positie in de Verenigde Staten, veertig minuten na een online bestelling verlaat een product al het distributiecentrum. Andere retailers kunnen die concurrentie niet aan, dus moeten zich op een andere manier onderscheiden."

Met hulp van 360-gradenfotografie en kunstmatige intelligentie proberen winkeliers de virtuele wereld er zo echt mogelijk uit te laten zien. ,,Modemerk Ralph Lauren heeft een app ontwikkeld waarmee je door de virtuele winkel heen kunt lopen. En wanneer je je maten doorgeeft, kun je zelf virtueel kleding passen", aldus Botter die verwacht dat deze laatste optie zeker de standaard gaat worden bij kledingwinkels. ,,De retourpercentages zijn zo groot, die moeten naar beneden en dat kan alleen door online zo'n echt mogelijke ervaring te bieden."

Diverse start-ups werken aan virtuele fotomodellen die je binnen een paar kliks aan je eigen spiegelbeeld aanpast. ,,Het gaat dan niet alleen om je maten, maar ook om je haarkleur en huidteint. Je kunt dan veel beter zien of bijvoorbeeld een bepaalde kleur wel staat." De innovatiemanager heeft ook hoge verwachtingen van augmented reality in de retailbranche. ,,Vooral voor het personaliseren van producten. Je kunt bijvoorbeeld online je eigen schoenen ontwerpen en via de camera van je telefoon kun je meteen zien hoe ze je staan." In de woningbranche wordt de technologie al steeds vaker toegepast, bijvoorbeeld om te kijken hoe een bepaalde kast in je woonkamer staat. Botter ziet dat de focus van retail vooral op online ligt. ,,Dat is ook logisch. Een paar jaar geleden bedroeg de omzet uit online zo'n tien procent van het totaal. Tijdens de pandemie lag het op vijftig, maar nu de winkels weer helemaal open zijn, zakt het terug naar circa dertig." Dat de fysieke winkel belangrijk blijft, ziet hij aan online merken als Bax Music en Labfresh die inmiddels ook fysiek in de winkelstraten aanwezig zijn. ,,In het begin kannibaliseert het de omzet een beetje, maar uiteindelijk stijgt de omzet. Bovendien is een fysieke winkel een prachtig reclamebord voor je merk. ,,Belangrijk nu online adverteren steeds lastiger en duurder wordt."

Shapewear was nog nooit zo lucratief; Lingeriemerk Skims van realityster Kim Kardashian is miljarden waard 
Skims, het bedrijf van realityster Kim Kardashian, is in amper negen maanden in waarde verdubbeld. Het shape- en loungewearmerk is nu zo'n 2,8 miljard euro waard. "Als diehard anti-Kardashian testte ik met enig cynisme de kledingstukken van Kim Kardashians Skims shapewearlabel. Maar ik had het mis." Modejournaliste Kate Finnigan van de Financial Times was goudeerlijk in haar recensie en biechtte op dat het corrigerende ondergoed van Skims er mocht zijn. Dat zelfs de oerdegelijke Britse zakenkrant aandacht schenkt aan het modemerk van een celebrity zegt iets over de sérieux. Skims maakte bekend dat het 240 miljoen dollar (212 miljoen euro) heeft opgehaald in een recente financieringsronde, geleid door het Amerikaanse investeringsfonds Lone Pine Capital. Met die kapitaalinjectie zegt het bedrijf verder te willen innoveren in zijn productengamma en uit te breiden naar het buitenland. Lees meer

Nederland had eind 2021 grootste daling winkelverkopen van EU door lockdown
In december daalden de winkelverkopen in de Europese Unie nergens zo hard als in Nederland. De consument kocht in ons land 9,2 procent minder dan de maand ervoor. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Eurostat (pdf). De oorzaak hiervan was de strenge lockdown. Lees meer

Bedrijven
Meer C&A-winkels met sluiting bedreigd: 'Ze hebben de boot gemist, vergelijk het met V&D' 

Modewarenhuis C&A sluit zijn vestigingen in Sittard en Hasselt. Retaildeskundige en hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Cor Molenaar kijkt er niet van op. ,,C&A heeft de boot gemist, vergelijk het met V&D." Tot ziens', staat er op de afscheidsbrief die op de glazen pui van het C&A-pand in Sittard is geplakt. Maar de kans dat klanten en personeel elkaar snel weer gaan zien, is klein. Na dertig jaar werd woensdag totaal onverwacht deze vestiging van de kledingketen per direct gesloten, schrijft Dagblad de Limburger. Lees meer

Nike gaat strijd aan met StockX om verkoop ’virtuele schoenen’ 
De Amerikaanse sportkledingfabrikant Nike heeft het onlinewinkelplatform StockX aangeklaagd voor het maken en verkopen van ongeautoriseerde afbeeldingen van zijn sportschoenen.StockX verkoopt de ’virtuele sneakers’ van Nike als zogeheten non-fungible token (NFT), wat betekent dat ze een digitaal certificaat van echtheid hebben en als het origineel worden beschouwd, meldt de Telegraaf. Lees meer

Producent werkkleding Tricorp gaat Formule 1-team Haas sponsoren 
Rijen is de komende drie jaar vertegenwoordigd in de Formule 1. Leverancier van werkkleding Tricorp gaat het Amerikaanse Uralkali Haas Formule 1 Team, kortgezegd Haas, sponsoren.Tricorp werkte in het verleden al samen met onder meer PSV, Willem II en HWA Racelab, een Duits team in de Formule 2.,,Haas zocht een nieuwe partner voor hun kleding en hun merchandise. Zij hadden ons werk gezien in de Formule 2 en benaderden ons, meldt Omroep Brabant. Lees meer