Nieuwsbericht

Textielcall: € 250.000,- voor vijf startende circulaire textielondernemers

Event

Open call

Uitzending gemist

Sector

  • Inretail biedt rapport over maatschappelijke waarde van retail aan bij Tweede Kamer
  • Winkelstraat blijft ook na lockdown nog onrustig 
  • Máxima kiest voor vegan leer en wordt steeds meer het boegbeeld van duurzame mode 
  • Podcast: wat kan de textielindustrie leren van het recyclen van verpakkingen?
  • Vegan graag, de tijd van de leren autostoel is echt voorbij; autobekleding Steeds meer merken bieden duurzamer auto-interieur aan 
  • Raamdecoratie is niet meer zo duur als voorheen: ‘Veel vernieuwing op de markt’ 

Bedrijven

  • Asics publiceert jaarverslag: omzet stijgt, bedrijf is weer winstgevend
  • MS Mode rolt in recordtijd RFID-labelprogramma uit ter ondersteuning van zijn omnichannelstrategie
  • Nieuw pand klaar voor gebruik voor Bleckmann in Magna Park, VK
  • 'Openheid is zwakheid'? Bij C&A-topvrouw Giny Boer niet meer 
  • Zeeman: inzameling tweedehandskleding in alle winkels 


Sector 
Inretail biedt rapport over maatschappelijke waarde van retail aan bij Tweede Kamer

Deze week heeft branchevereniging Inretail een rapport over de maatschappelijke waarde van retail aangeboden bij de Tweede Kamer. In het rapport stelt Inretail dat de retail een belangrijke maatschappelijke functie heeft: niet alleen economisch, maar ook sociaal en publiek. Daarnaast doet Inretail in een petitie drie voorstellen aan de overheid om de Nederlandse retail te versterken, schrijft FashionUnited. Lees meer

Winkelstraat blijft ook na lockdown nog onrustig 
Dat de economie steeds verder van het slot gaat, betekent voor retailers allerminst dat hun problemen voorbij zijn. Naast oplopende schulden en personeelstekorten kampen winkeliers met grote concurrentie van online verkopers en door de sterke inflatie houden consumenten de hand vaker op de knip. Deze optelsom van factoren zet een rem op het herstel in de gehele sector, concludeert ABN Amro in de Sectorprognose Retail 2022-2023. Lees het rapport van ABN AMRO hier.

Máxima kiest voor vegan leer en wordt steeds meer het boegbeeld van duurzame mode 
Josine Droogendijk, Nederlands bekendste Máxima-kenner, bespreekt wekelijks de mode van royals in binnen- en buitenland. Deze week opvallend: een wandelstok met een verhaal. Door corona moesten er heel wat afspraken uit Máxima’s agenda worden geschrapt, maar deze week kon het werkseizoen van de koningin dan toch echt van start gaan. Dinsdag bracht ze een bezoek aan het Brabantse kledingmerk By-Bar, waar ze sprak over de gevolgen van de coronacrisis, schrijft het Brabants Dagblad. Lees meer

Podcast: wat kan de textielindustrie leren van het recyclen van verpakkingen? 
Nederland recyclet jaarlijks een derde van de 136 miljoen kilo die het aan textielafval inzamelt. Slechts 1 procent hiervan wordt gebruikt voor de kledingindustrie. Hester Klein Lankhorst (Afvalfonds Verpakkingen) en Kim Poldner (De Haagse Hogeschool) zien genoeg ruimte voor verbetering. Waar liggen de kansen? De komende weken nemen Change Inc. en Kennis- en Innovatie Agenda Circulaire Economie (KIA CE) je mee in de wondere wereld van de circulaire economie. Lees meer

Vegan graag, de tijd van de leren autostoel is echt voorbij; autobekleding Steeds meer merken bieden duurzamer auto-interieur aan 
Voor menig autobezitter is het een duidelijke voorwaarde om een auto aan te schaffen: lederen bekleding. Het lekkere gekraak van leer, de aangename temperatuur, de geur en de chique uitstraling is een reden om iets dieper in de buidel te tasten. Maar de tijd van lederen autobekleding is voorbij, de vegan auto is sterk in opmars.

Een van de eerste plugin-hybride, duurzame auto’s die verkocht werd, was de Fisker Karma. In deze auto werden petflessen en verschillende soorten duurzaam hout gebruikt. Vegan was de auto zeker niet. De bekleding was van de bodem tot de hemel van luxe, dik leder.De auto-industrie is vooral de laatste vijf jaar sterk aan het vernieuwen. Aangejaagd door het succes van het Amerikaanse Tesla en de vraag om minder energie- en klimaatbelasting heeft de branche een draai gemaakt. En niet zo maar een draai, de automakers zijn volledig de andere weg in geslagen. Dat de elektrische auto, en ook waterstofvoertuigen, de toekomst hebben, is al bekend. Maar inmiddels hebben de fabrikanten hun ogen ook laten vallen op het interieur van hun wagenpark.

Tesla
Tesla bood bij de introductie van zijn S-modellen al de mogelijkheid om leer uit de auto te laten. Met hoogwaardig kunststof wist de autobouwer toch nog het benodigde exclusieve sfeertje in de auto’s te krijgen. Dierenrechtenorganisatie Peta loopt daarom weg met het automerk. Inmiddels vraagt de consument steeds meer om ’duurzame auto’s’. Reden voor veel fabrikanten om kunstleder en gerecyclede materialen in hun auto’s te verwerken.Het Duitse automerk Audi maakt bijvoorbeeld steeds grotere stappen in de richting van een duurzame, mobiele samenleving. De Audi e-tron GT is de luxe en volledig elektrische coupé. Audi heeft bij deze auto gekozen voor een volledig vegan interieur. Dit betekent dat er geen leder wordt gebruikt, maar vooral veel gerecycled textiel, microvezel, kunstleer en zelfs gerecyclede visnetten. Het automerk heeft een groot aantal materialen onderzocht die gebruikt kunnen worden voor de stoelen en de afwerking van het interieur.

Autoreus BMW
Ook die andere autoreus uit Duitsland, BMW, timmert danig aan de weg met alternatieve grondstoffen en milieuvriendelijk rijden. De inrichting van de elektrische BMW i3 is bijvoorbeeld van plantaardige vezels van Javajute gebruikt. Er wordt in deze auto nog wel lederen bekleding gebruikt voor het stuur maar die is plantaardig gelooid. Voor het hout is eucalyptus gebruikt. Dat is een houtsoort die snel groeit en die verwerkt kan worden zonder chemicaliën, waardoor de impact op het milieu kleiner is. Het belangrijkste aspect, is echter dat de gehele auto voor 95 procent uit herbruikbare materialen bestaat. Dit betekent dat bijna alle materialen van de auto aan het einde van de levensduur gebruikt kunnen worden om nieuwe producten mee te maken.Bijna alle automerken bieden nu duurzame voertuigen aan. Renault heeft de elektrische Zoe, die gemaakt wordt van gerecyclede materialen, ook Mazda (met de MX-30), Ford en Fiat timmeren hard aan de weg. Om van de Koreaanse automerken maar te zwijgen. Bij de Chinese stekkermerken Polestar, Byton, Link&Co, Aiways is een vegan model beschikbaar. Met duurzame bekleding dus. En Volvo heeft vorig jaar laten weten helemaal op de veganistische toer te gaan. Het merk neemt afscheid van de lederen interieurs.

Kangoeroeleer
Het meest voor de hand liggende alternatief voor leer is plastic. Populair zijn polyvinylchloride (PVC) en polyurethaan (PU). Deze plasticsoorten hebben een gerimpelde textuur waardoor ze het effect van leer perfect kunnen nabootsen. Maar de productie van plastic is alleen niet erg milieuvriendelijk. Hoewel...? De Higg Index (norm voor duurzaamheid in de industrie) leert dat de milieu-impact van plastic leer slechts een kwart bedraagt van de milieu-impact van koeienleer. Als we kijken naar leer dat gemaakt is van kangoeroes, zien we wel een ander verhaal. Kangoeroeleer is op zijn beurt milieuvriendelijker dan vegan alternatieven uit plastic. Deze maatstaf is dus sterk afhankelijk van het soort leer dat je vergelijkt. Al bestaat de leerindustrie voornamelijk uit koeienleer.

Kurk, cactus en koffie
Inmiddels schieten alternatieven als paddenstoelen uit de grond. Kurk is een materiaal dat gebruikt kan worden, evenals kokosnoot, ananasvezel, cactus, koffie en paddenstoelen (suède gemaakt van champignons). Een Nederlands bedrijf is ver met de ontwikkeling van leer gemaakt van mango’s.

Weerstand
De weerstand tegen het gebruik van leder is te begrijpen, zeker vanuit duurzaamheidsoogpunt. Bij de productie van (koeien)vlees wordt enorm veel water gebruikt. Ook bij het bewerken van de huiden, het looien, is veel water nodig. Daarbij komt ook nog dat bij het looiproces gebruik gemaakt wordt van schadelijke stoffen. De zoektocht naar alternatieven is daardoor begrijpelijk.Overigens zijn er ook voordelen van leer, mits biologisch gelooid, te noemen. Leer gaat namelijk veel langer mee dan plastic bekledingen. Plastic slijt sneller. Daarnaast is dierlijk leer in tegenstelling tot de kunstmatige variant een natuurlijk product. Hierdoor verspreidt het bij afbraak geen microplastics in de natuur.De auto-industrie houdt het voorlopig bij kunststof alternatieven. En bijna elk merk biedt zijn ’eigen’ materiaal aan. Zo noemt Nissan zijn vegan bekleding Sofilez, Porsche Race-Tex, BMW Sensatec en Audi Climatex. Mercedes-Benz gebruikt al heel lang een hoogwaardige kunststofbekleding, ARTICO/MB-Tex geheten. Al met al geven ze allemaal een andere naam aan een zelfde soort product. Dat het goed gaat in de vegan bekledingsector blijkt wel uit het geld dat erin omgaat. Volgens analisten is de totale markt voor synthetisch leder – schoenen, meubels én auto-interieurs – in 2025 al 45 miljard dollar groot.

Raamdecoratie is niet meer zo duur als voorheen: ‘Veel vernieuwing op de markt’ 
Met raamdecoratie zorg je niet alleen voor meer privacy, je kunt ook de sfeer verhogen en de stijl van de rest van het interieur accentueren. Tanja Saarberg, formulemanager bij vtwonen, vertelt over de vele keuzes die je kunt maken. Het komt voor dat de raamdecoratie een sluitpost op de begroting is op het moment dat mensen gaan verhuizen of hun woning verbouwen, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer

Bedrijven 
Asics publiceert jaarverslag: omzet stijgt, bedrijf is weer winstgevend

Sportswearmerk Asics maakte weer winst in het boekjaar 2021. Dat blijkt uit het geconsolideerde jaarverslag van Asics, dat vandaag werd gedeeld. In coronajaar 2020 stonden er bij het bedrijf nog rode cijfers onder de streep, maar dat is dit jaar anders, meldt FashionUnited. Lees meer

MS Mode rolt in recordtijd RFID-labelprogramma uit ter ondersteuning van zijn omnichannelstrategie
Dankzij de jarenlange samenwerking met Checkpoint Systems heeft MS Mode zijn omnichannelstrategie in amper vier weken op poten gezet. Voor Checkpoint Systems is dit de snelste uitrol tot nu toe, bericht FashionUnited. Lees meer

Nieuw pand klaar voor gebruik voor Bleckmann in Magna Park, VK
Bleckmann opent een nieuw fulfilmentcentrum in Lutterworth, de Golden Triangle, VK. Dit is de vierde site van Bleckmann in het Verenigd Koninkrijk. Het gloednieuwe pand in Magna Park heeft een grondoppervlakte van 19.000 m2 en een vrije hoogte van vijftien meter, dat leidt tot een vloercapaciteit van 51.000 m2, meldt FashionUnited. Lees meer

'Openheid is zwakheid'? Bij C&A-topvrouw Giny Boer niet meer 
Winkelketen C&A stond lang bekend als een gesloten mannenbolwerk, met gedateerde winkels en een gebrekkige webwinkel. Aan ceo Giny Boer de schone taak om de ramen open te gooien en de boel flink door te luchten. 'Ik houd van familiebedrijven, maar niet van familiebemoeienis.'Ceo van C&A Giny Boer houdt van familiebedrijven, omdat ze een langetermijnvisie hebben. Giny Boer (59) zou het zelf een 'mooie klus' noemen. Maar het was een zooitje, bij C&A. Toen zij in januari 2021 aantrad als ceo — als eerste vrouw en de tweede van buiten eigenaarsfamilie Brenninkmeijer — had de 181-jarige kledingketen twaalf verschillende logo’s, honderd verschillende titels voor managers en winkels in alle soorten en maten, zegt Giny Boer tegen Het Financieele Dagbad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen) . 

Zeeman: inzameling tweedehandskleding in alle winkels 
In alle 460 Zeeman-winkels in Nederland kan voortaan tweedehandskleding worden ingeleverd. Een proef in vijftig winkels is een succes, meldt de discounter. Het ingezamelde textiel gaat naar kringloopwarenhuis Het Goed. Deze sociale onderneming heeft dertig vestigingen en vijf textielsorteercentra. Een deel ervan wordt doorverkocht in zes winkels van Zeeman: in Nijmegen, Nieuwegein, Amsterdam, Alphen aan den Rijn, Den Haag en Maastricht. Vorig jaar kregen zo ruim 20 duizend stuks tweedehandskleding een nieuwe eigenaar, schrijft RetailTrends. Lees meer