Nieuwsbericht

Nieuwe cao MITT 2022 gereed

Sector

  • Nieuwe cao MITT 2022 gereed
  • Volume aankopen van kleding nog niet op niveau 2019
  • Nederlanders winkelen vaker bij de specialist en minder in de binnenstad 
  • Meld je aan als bedrijf en krijg gratis e-commerce advies
  • Circular Fashion: Where are we at in the UK and the Netherlands?
  • Veel Turken komen amper nog rond, golf van wilde stakingen
  • Waarom duurzame kleding duurder is - en welke kledingmerken je wél kunt kiezen
  • Aantal klassieke feestwinkels slinkt: 'Ze hebben het nog lang volgehouden' 
  • De toekomst van mode is virtueel 
  • Goedkope ketens slaan hun slag in winkelstraten 

Bedrijven

  • Action opent eerste winkel in Spanje
  • Gucci-eigenaar Kering scoort beter dan pre-corona
  • M&S appoints new sourcing director- Monique Leeuwenburgh
  • Hermès kan vraag naar leren tassen niet bijbenen 
  • 'Webshop Wibra wordt winstgevend' 


Sector 
Nieuwe cao MITT 2022 gereed

Het nieuwe cao boekje  MITT 2022 is gereed. Met een vernieuwde vormgeving en inhoudelijk een aantal belangrijke wijzigingen. Alle bedrijven vallend onder de MITT zijn vandaag over deze wijzigingen geïnformeerd. Ook hebben zij de nieuwe cao MITT 2022 per mail ontvangen. Valt jouw bedrijf onder MITT en heb je niets ontvangen? Neem dan contact met ons op via info@mitt.nl. Lees meer. Zoals bekend vormt Modint de  werkgeversdelegatie in deze CAO onderhandelingen. 

Volume aankopen van kleding nog niet op niveau 2019

In 2021 kochten consumenten in aantallen (volume) gerekend ruim 8% meer kleding en textiel. In geld gerekend werd 11% meer besteed. Dit moet wel gezien worden in het licht van een daling van 10% in volume en 9% waarde in 2020 ten opzichte van 2019. Aan schoeisel werd 7% meer besteed in volume en 7,5% in waarde. Ook hier weer moeten we 2020 terughalen: in dat rampjaar werd zowel in volume als in waarde ruim 11% minder uitgegeven aan schoenen.
In de woninginrichting, waaronder woningtextiel, liggen de verhoudingen anders: in volume werd in 2021 2% minder besteed, in waarde 1% meer. 2020 was een beter jaar: de consumptie in woninginrichting steeg toen met 6% in volume en 7,5% in waarde.
In de grafiek zien we dat het volume in uitgaven aan kleding in 2021 het niveau van 2019 nog niet hebben bereikt. (Tekst Modint, cijfers CBS) Lees meer 

Nederlanders winkelen vaker bij de specialist en minder in de binnenstad 
Winkelen in de Randstad en Noord-Brabant is de afgelopen vijf jaar volledig veranderd. Mensen brengen vaker een bezoek aan bijvoorbeeld bouwmarkten, woonboulevards en tuincentra en winkelen minder in de binnenstad. Het aantal bezoekers in winkelgebieden halveerde en ging vooral fors omlaag in de grote steden, blijkt donderdag uit het Koopstromenonderzoek 2021, schrijft NU.nl. Lees meer

Meld je aan als bedrijf en krijg gratis e-commerce advies
In samenwerking met Tweakwise en ISM organiseert Shopping Tomorrow ook dit jaar weer de Conversion Optimization expertgroep. De missie: innoveren op de e-commerce markt. Met 20 CRO experts nemen we een interessante klantcase onder de loep, meldt Tewakwise. Lees meer

Circular Fashion: Where are we at in the UK and the Netherlands?
According to the Institute of Positive Fashion, the UK fashion market is one of the largest globally with revenues of £118 billion in 2019. It also states that the annual UK demand per capita for new items of clothing is higher than that of other high-income countries, including the Netherlands. Read more

Veel Turken komen amper nog rond, golf van wilde stakingen
Donus werkt al veertien jaar bij hetzelfde bedrijf, een sokkenfabriek aan de rand van Istanbul. Het salaris dat ze krijgt voor lange dagen hard werken was nooit een vetpot, maar ze kon er tenminste haar gezin van voeden en haar kinderen naar school sturen, schrijft de NOS. Sinds vorig jaar lukt dat niet meer, onder meer door de sterke inflatie. "We kopen al geen vlees en melk meer, we redden het nauwelijks nog tot halverwege de maand", zegt ze. Lees meer

Waarom duurzame kleding duurder is - en welke kledingmerken je wél kunt kiezen
Er is geen ontkennen aan: ieder mens houdt zich bezig met kleding. Want we dragen het immers allemaal en iedere dag. De impact die kleding heeft op het milieu, het klimaat en de mens kun je zélf bepalen. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan, meldt Change. Lees hier alles over duurzame kleding. Lees meer

Aantal klassieke feestwinkels slinkt: 'Ze hebben het nog lang volgehouden' 
Verkleedkleren, schmink en andere feestartikelen: ze worden minder vaak gekocht in de klassieke feestwinkel. De afgelopen vier jaar verdween zo'n twintig procent van de zaken uit de winkelstraat, zegt onderzoeksbureau Locatus in aanloop naar carnaval. Waren het er op 1 januari 2018 nog 203, inmiddels zijn het er 160. De coronajaren deden de winkels niet goed, zegt directeur Gertjan Slob. Toch is dat volgens hem niet de voornaamste reden dat deze zaken de deuren sloten, schrijft de NOS. Lees meer

De toekomst van mode is virtueel 
De modewereld heeft in 2021 de virtuele mode omarmd in de vorm van de non-fungible token (NFT) en verwacht dat digitale fashion een blijvertje is. Maar dan moet een NFT wel meer zijn dan alleen een mooi plaatje. Ook het Italiaanse modelabel Dolce & Gabbana, bekend om de sensuele creaties, heeft digitale mode omarmd. schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Goedkope ketens slaan hun slag in winkelstraten 
Steeds meer prijsvechters vestigen zich in Twente. Door dalende winkelhuurprijzen kunnen bedrijven als TK Maxx en SoLow zich nu ook een A-locatie veroorloven. Met als gevolg steeds meer goedkope ketens in de winkelstraat, schrijft de Twentsche Courant Tubantia. Lees meer

Bedrijven
Action opent eerste winkel in Spanje

Action heeft donderdag zijn eerste winkel in Spanje geopend. Daarmee is de Nederlandse discounter nu in tien landen actief, meldt RetailTrends. Lees meer

Gucci-eigenaar Kering scoort beter dan pre-corona
Kering, het moederbedrijf van luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent, boekte vorig jaar een omzet van 17,6 miljard euro. Dat was 35 procent meer dan in 2020 en 13 procent meer dan vóór de coronacrisis, schrijft RetailTrends. Lees meer

M&S appoints new sourcing director- Monique Leeuwenburgh
British retailer company Marks & Spencer (M&S) has appointed Monique Leeuwenburgh as its New Sourcing Director. Leeuwenburgh will be responsible for technology and the retailer’s previously announced sustainability roadmap. She previously spent 27 years at Nike, her last position being Global Technical Development Senior Director, reports Textile Focus. Read more

Hermès kan vraag naar leren tassen niet bijbenen 
Het aandeel van het Franse luxemerk Hermès RMS€1.255,00+1,09% is donderdag tot 8,4% gedaald, nadat het bedrijf een lager dan verwachte kwartaalomzet van zijn lederwarendivisie had gerapporteerd, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

'Webshop Wibra wordt winstgevend' 
De webshop van Wibra wordt winstgevend. Daarvan is commercieel directeur Wim Smit overtuigd, zegt hij in het februarinummer van RetailTrends. "Dat is geen vraag, anders zou ik het niet doen”, aldus Smit.De discounter opende een jaar geleden tijdens de lockdown een provisorische webshop. En die sloeg tot verrassing van Smit aan. Lees meer