Nieuwsbericht

Nieuwsbrief Tapijt maart 2022

Succesvolle ledenbijeenkomst VNTL
Donderdagochtend 24 maart organiseerde Modint|VNTL een goedbezochte ledenbijeenkomst. Gastheer was Interface in Scherpenzeel. In hun mooie ‘Awarehouse’ gingen wij, na een update rondje met de speerpunten van ons branchebeleid, interactief in gesprek over ‘tapijt en circulariteit’. Siem Haffmans (PFI) presenteerde het Moonshotproject waarin wij samen met alle andere vloerbedekkingssoorten en diverse stakeholders onderzoek doen naar concrete vervolgstappen richting een circulaire vloerbedekkingsketen. Edmund Vankann van ECRA presenteerde ons het Europees beleid op dit gebied en gaf ons een inzicht in veel EU data.

De volgende rondetafelvergadering van VNTL is op donderdag 16 juni a.s. Noteer die datum s.v.p. alvast in uw agenda!

Duurzaamheid en innovatie

  • Duurzaamheidsverslag Tarkett

Markt en economie

  • Vaste vloerbedekking 12,5 procent duurder in februari
  • Bijna twee procent groei aantal woonwinkels
  • Non-food zet ruim 57 procent meer om in januari

Bedrijven 

  • Tapijtbedrijf Mc Three te koop
  • Balta Analysts Have Been Trimming Their Revenue Forecasts
  • ''Belangrijk omdat we hiermee onze leidende positie verstevigen'' - Best Wool zet grote stap naar circulaire toekomst 
  • Balta niet langer grootste Europese tapijtgroep 
  • Cotap verhuist deel logistieke activiteiten naar groot distributiecentrum in Zwolle 
  • Made.com confirms CEO appointment as losses widen to £31.4m (due to freight) 
  • Interface Taps Laurel Hurd as Its Next CEO
  • Omzet Interface flink toegenomen vorig jaar
  • Invista staakt productie tapijtgarens in VS
  • Beaulieu International Group To Implement Further Price Increases Across Its Flooring 

Overig

  • DOMOTEX Will Take Place In January 2023

Duurzaamheid en innovatie
Duurzaamheidsverslag Tarkett
Klik hier
om het verslag te lezen.

Markt en economie
Vaste vloerbedekking 12,5 procent duurder in februari
Consumentengoederen en -diensten waren in februari 6,2 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In januari was de inflatie 6,4 procent. De afname van de inflatie kwam vooral door de prijsontwikkeling van energie. In februari was energie 77 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In januari was dit 88 procent. De prijsontwikkelingen van meubelen en voeding hadden daarentegen een opwaarts effect op de inflatie. Meubelen (inclusief stoffering en vloerbedekking) waren in februari 9,7 procent duurder dan een jaar eerder. In januari was dit 6,7 procent. Daarbinnen spanen vaste vloerbedekking, tapijt, en tafel- en toiletlinnen weer de kroon met prijsstijgingen van 12,5 procent in februari. Meubelstoffen en gordijnen werden 1,6 procent goedkoper, maar de prijzen van beddengoed stegen juist weer met 4,9 procent in februari. Kleding was gemiddeld 2,4 procent duurder in de winkel en online, tegen 3,9 procent in januari.
Schoenen waren slechts 1,2 procent duurder, na een lichte prijsdaling van 0,4 procent in januari 2022.

Bron: Modint / CBS

Bijna twee procent groei aantal woonwinkels
De coronacrisis heeft de groei in onlinebestedingen versneld, wat ten koste gaat van het aantal fysieke winkels. Toch is de harde daling in het aantal fysieke winkels vorig jaar enigszins afgeremd, aldus rapporteert ABN AMRO in zijn jongste sectoranalyse ‘Stand van Retail’. Het aantal winkels in schoenen, elektronica en huishoudartikelen liet wel nog een sterke daling zien. Het aantal fysieke winkels in wonen liet in het tweede coronajaar daarentegen weer eens een aardige groei zien.


Ontwikkeling aantal fysieke winkels. (Grafiek uit ‘Stand van Retail’ van ABN Amro)

Tijdens de coronacrisis is het aantal winkels in veel branches verder afgenomen. De trend van minder fysieke retail-locaties in met name de categorieën schoenen, kleding en elektronica was voor het uitbreken van de pandemie al gaande, maar toch is duidelijk te zien dat met name in 2020 het aantal winkels harder afnam dan in de voorgaande jaren. Het feit dat pure webwinkels als Coolblue juist fysieke brand- en experience-stores openen, kunnen deze trend volgens ABN AMRO niet keren.De bank oppert dat veel retailers in 2020 zullen hebben besloten om de fysieke winkels die er financieel niet goed voor stonden te sluiten, soms ingegeven doordat zij het huurcontract niet tegen alle voorwaarden wilden verlengen. Tevens is een deel ook failliet gegaan. Het aantal faillissementen was echter laag door de geboden overheidssteun. Dit heeft ervoor gezorgd dat in 2021 de afname in het aantal winkels minder sterk was dan in 2020.

Een andere verklaring voor de fysieke afname is dat veel retailers besloten ten tijde van corona om hun strategie aan te passen en de focus verder te verleggen naar online, gezien de beperkende corona-omstandigheden. Binnen bepaalde winkelformules sloten retailers minder kansrijke locaties en vergrootten hun investeringen in hun webshop. De fysieke winkels die binnen de winkelformules overblijven, zijn veelal gericht op het ervaren van de producten en het geven van persoonlijk advies.In de branches schoenen & lederwaren, huishoudelijke & luxe artikelen en elektronica kromp het aantal winkels met circa vijf procent. Groei werd ook opgetekend bij de voedingsspeciaalzaken. De winkels in wonen bogen een jarenlange trend van afnemende aantallen om in een groei van 1,9 procent.
De bank veronderstelt dat het grootste deel van de retail beter door 2021 is gekomen dan door 2020. “In het eerste coronajaar en met name in de eerste lockdown waren veel winkels niet voorbereid op de beperking van het aantal klanten in de winkel. De mogelijkheid van click & collect en winkelen op afspraak hebben er bij navolgende lockdowns voor gezorgd dat winkels beter uit de strijd kwamen, al maakten deze mogelijkheden de volledige schade lang niet goed.” In tegenstelling tot het aantal winkels, is de gemiddelde winkelvloeroppervlakte wel toegenomen bij nagenoeg alle categorieën. Behalve dan in het geval van warenhuizen, waar zowat een derde aan vierkante meters is verdwenen sinds 2015. Het aantal winkellocaties is afgenomen maar daarentegen zijn deze gemiddeld dus wel groter geworden. “Dit past in de trend van meer beleving en inspiratie brengen op grotere locaties die daarvoor meer mogelijkheden bieden,” vermoedt de bank. De gemiddelde winkelvloeroppervlakte van woonwinkels groeide van 2015 naar 2022 met 8 procent.Het aantal fysieke winkels dat onderdeel is van een winkelformule is in bijna alle categorieën afgenomen tijdens de pandemie. De formulewinkels in de categorie wonen lieten als uitzondering een behoorlijke groei zien van 7 procent.

Bron: Vloerenplein

Non-food zet ruim 57 procent meer om in januari
De omzet van de non-foodwinkels ligt afgelopen januari een procentje onder die van januari twee jaar terug. Ten opzichte van januari 2021 echter, pakt de omzet 57,2 procent hoger uit. Toen gold de hele maand een lockdown waar de non-foodsector veel last van had. Ook in januari 2022 is een lockdown van kracht geweest, die duurde evenwel tot 15 januari, aldus het CBS.


 
De kleding- en schoenenwinkels hebben in januari fors meer omgezet dan in januari 2021, maar leden toen juist flinke omzetverliezen. Per saldo is de omzet van deze winkels in januari 2022 lager dan in januari 2020. Ook de andere winkels in de non-food hebben meer omgezet in januari 2022 dan een jaar eerder. Op de winkels in meubels en woninginrichting na hebben deze winkels ook meer omgezet dan in januari 2020.De winkels in meubels en woninginrichting plussen met 57,2 procent in de eerste maand van dit jaar, de winkels in doe-het-zelf, keukens en vloeren met 34,5 procent. Hun volumes liggen respectievelijk 45,8 procent en 28,8 procent hoger.

De detailhandel als geheel heeft in januari 17,2 procent meer omgezet. Het verkoopvolume klimt 13,9 procent. De omzet van de foodsector is marginaal toegenomen met 0,2 procent. In vergelijking met januari 2020 ligt de omzet van de detailhandel 10,1 procent hoger in januari 2022.De online omzet is in januari 8,5 procent lager dan in januari 2021. Webwinkels hebben 4,7 procent minder omgezet, multi-channelers 12,2 procent minder. In de vergelijkingsmaand januari 2021 (met lockdown) was de online omzet met bijna 89 procent gegroeid.

Bron: Vloerenplein

Bedrijven
Tapijtbedrijf Mc Three te koop
De familie Vanwynsberghe zet de karpettenspecialist Mc Three te koop. Via twee aparte processen staan zowel de Belgische als de Amerikaanse tak van het West-Vlaamse tapijtbedrijf in de etalage. Dat vernam dagblad De Tijd van meerdere bronnen, meldt Interieur Journaal

Balta Analysts Have Been Trimming Their Revenue Forecasts
One thing we could say about the analysts on Balta Group NV (EBR:BALTA) - they aren't optimistic, having just made a major negative revision to their near-term (statutory) forecasts for the organization. There was a fairly draconian cut to their revenue estimates, perhaps an implicit admission that previous forecasts were much too optimistic writes Simplywall.

''Belangrijk omdat we hiermee onze leidende positie verstevigen'' - Best Wool zet grote stap naar circulaire toekomst 
De natuur is de inspiratiebron voor Best Wool. De perfectie ervan is even schitterend als kwetsbaar en verdient alle bescherming. Daarom maakt Best Wool zich sterk voor een duurzame en circulaire toekomst. Wij nemen onze verantwoordelijkheid op dit gebied bijzonder serieus met als doel het behoud van de natuur en het creëren van een gezonde en comfortabele leefomgeving, zegt Best Wool tegen Wonen360. Lees meer>>

Balta niet langer grootste Europese tapijtgroep 
'Wat we overhouden, is winstgevender, waardoor er meer ruimte is voor investeringen'. Balta wordt in omzet meer dan de helft kleiner door de verkoop van enkele divisies aan de Britse groep Victoria. Op die verkoop slikt de tapijtgroep een flink verlies, meldt de Belgische krant de Standaard. Lees meer>>

Cotap verhuist deel logistieke activiteiten naar groot distributiecentrum in Zwolle 
De afgelopen jaren heeft Cotap een enorme groei doorgemaakt. Iets wat volgens het bedrijf niet vanzelfsprekend is in deze onzekere tijd. Door de stijgende vraag naar vloeren heeft Cotap te maken met ruimte te kort in de magazijnen, schrijft Wonen360

Made.com confirms CEO appointment as losses widen to £31.4m (due to freight)
Made.com has reported a loss in its full-year results after it was “adversely affected by global freight inflation and supply chain disruption” reports Retalgazette

Interface Taps Laurel Hurd as Its Next CEO
Interface Inc. on Monday said it has appointed Laurel Hurd, a veteran of Newell Brands Inc., as president and chief executive officer to lead the commercial-flooring company in the next phase of its growth, writes Marketwatch

Omzet Interface flink toegenomen vorig jaar
InterfacelogoInterface heeft afgelopen jaar een netto-omzet van 1,2 miljard dollar geboekt, een toename van 9,0 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het vierde kwartaal versnelde de omzetgroei zelfs naar 23 procent. “Naarmate bedrijven steeds meer doelstellingen voor CO2-reductie aannemen, bevinden we ons in de beste positie in de branche om aan deze groeiende en belangrijke behoefte op de markt te voldoen,” zo verklaart topman Dan Hendrix.

In de boeken van het Amerikaanse vloerenconcern wordt de netto-omzet van 1,2 miljard dollar verdeeld over het segment ‘Americas’ (651,2 miljoen dollar; +9,7 procent) en ‘Europe, Africa, Asia and Australia’ (549,2 miljoen dollar; +7,7 procent).

In het boekjaar noteert de onderneming een aangepaste ebitda van 169,4 miljoen dollar, tegenover 145,7 miljoen dollar het jaar ervoor. Het nettoresultaat komt uit op 55,2 miljoen dollar, vergeleken met nog 71,9 miljoen dollar in het rood een jaar eerder.

Voor 2022 houdt het vloerenbedrijf rekening met nog steeds een aanzienlijke mate van verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen. Daarbij wordt niettemin een omzetstijging van tussen de 7 en 9 procent geraamd. Interface levert tapijttegels, LVT, rubber vloeren (Nora) en kondigde onlangs een uitbreiding naar rigid core-producten aan in zijn elastische aanbod.

Bron:Vloerenplein

Invista staakt productie tapijtgarens in VS
invista logoInvista heeft zijn afnemers in de VS recentelijk op de hoogte gebracht van zijn voornemen om de productie van nylon 6.6-tapijtgarens (polyamide) te beëindigen. Volgens het Amerikaanse nieuwsmedium Floor Focus komt aanstaande juli al een einde aan een activiteit die ruim zeventig jaar geleden door DuPont was aangevangen. De productiefaciliteit van Invista in Camden (South Carolina) zal doorgaan met de productie van nylon 6.6-polymeer voor gebruik in de markt voor technische kunststoffen, maar zal dit polymeer niet langer omzetten in tapijtgaren.

De beslissing van Invista wordt in verband gebracht met dalende volumes op de geconsolideerde tapijtmarkt toen grote spelers als Shaw, Mohawk en Beaulieu hun eigen tapijtgaren begonnen te produceren. De vraag kreeg een extra klap te verwerken door de crisis vanaf 2008. De verkoop van het merk Stainmaster door Invista aan bouwmarkt Lowe's vorig jaar had ook een nadelige invloed op de vraag.

Onder DuPont werden Antron en Stainmaster bekende merknamen in respectievelijk de commerciële en residentiële tapijtmarkten. In 2004 verkocht DuPont de textielactiviteiten van Invista aan Koch Industries voor 4,2 miljard dollar. Door Floor Focus geraadpleegde deskundigen vrezen dat er elders niet voldoende capaciteit bestaat om het wegvallen van de nylon 6.6-garens van Invista op te vangen.

Bron: Vloerenplein

Beaulieu International Group To Implement Further Price Increases Across Its Flooring 
Beaulieu International Group (B.I.G.) announces further price increases for its flooring product brands to take effect in the second quarter of 2022, or as contract terms allow, reports Textile World.

Overig 
DOMOTEX Will Take Place In January 2023
The next edition of DOMOTEX, a trade show for carpets and floor coverings, will take place in Hannover from January 12-15, 2023. Read more>>