Containerladingen zijn een recordtijd onderweg, vier maanden
Sector
- ABN-AMRO: kleding plus 6%, meubels plus 9% in maart
- Containerladingen zijn nu vier maanden onderweg, een record
- Amsterdam krijgt een duurzame kleurfabriek voor textiel
- Dirk Mulder (ING): ‘Verkoop van tweedehands kleding via platformen lijkt duurzaam, maar is het niet’
- Project Cece een van elf deelnemers aan Techstars Berlin Accelerator
Bedrijven
- LeenBakker en Kwantum in de etalage gezet
- Mobiel kledingconcept Suittruck failliet
- ‘Ik had lang het gevoel dat ik domme vragen stelde’ (interview Jan Baan Omoda)
- 'Kort voor de oorlog stuurde ik nog trouwjurken naar Oekraïne'
- Onrust bij kledingreus Primark: 240 mensen worden ontslagen en kunnen weer solliciteren. ‘Mensen worden tegen elkaar opgezet’
- Viktor & Rolf verzorgen kleding voor S10 op Eurovisie Songfestival. ‘Zij zijn Nederlandse trots’
- Fabienne Chapot over de wetenschap achter haar succes
Sector
ABN-AMRO: kleding plus 6%, meubels plus 9% in maart
De particuliere klanten van ABN AMRO besteedden afgelopen maand 17 procent meer in cafés en 6 procent meer in restaurants dan in dezelfde maand in 2019. Ook aan producten deden consumenten nog behoorlijke uitgaven. Aan elektronica werd 14 procent meer uitgegeven en kleding steeg met 6 procent ten opzichte van maart 2019. Bestedingen aan meubels laten ondanks forse prijsstijgingen toch nog een toename van 9 procent zien ten opzichte van maart 2019. Ook in supermarkten en voedingsspeciaalzaken werd meer uitgegeven dan in 2019, maar de groeicijfers vlakken wel af doordat consumenten ook weer meer naar de horeca gingen. Lees meer
Containerladingen zijn nu vier maanden onderweg, een record
Reis van Aziatische exporteur naar Europese importeur. Lange levertijden zijn ondertussen bijna het nieuwe normaal geworden. De Amerikaanse expediteur Flexport, die de duur van de containertransporten op de voet volgt via Ocean Timeliness Indicator (OTI), laat weten dat er een record is verbroken. Een containerlading doet er nu 123 dagen over om de reis te maken van een Aziatische exporteur naar een Europese importeur. Dat meldt Nieuwsblad Transport. Heeft u vragen hierover neem contact op met Modint Logistiek.
Amsterdam krijgt een duurzame kleurfabriek voor textiel
Naast een volledig circulaire textielfabriek van Brightfiber Textiles, krijgt Amsterdam binnenkort ook een duurzame kleurfabriek voor textiel dankzij Circotex. Circotex meldt in een persbericht dat dit mede mogelijk is dankzij een investering van ruim negen miljoen euro van het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF), Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) en Doen Participaties, meldt FashionUnited. Lees meer
Dirk Mulder (ING): ‘Verkoop van tweedehands kleding via platformen lijkt duurzaam, maar is het niet’
Het kopen van tweedehands kleding is erg in opkomst. Met name bij jongeren die het belangrijk vinden om duurzame kledingkeuzes te maken. Ook wordt tweedehands kleding door hen vaak als trendy en onderscheidend gezien om een eigen kledingstijl te creëren. Online is er een grote markt voor tweedehands. Zo groeit het aantal onlineplatformen dat tweedehands producten aanbiedt. Vooral tweedehandskleding is populair, schrijft Duurzaam-ondernemen. Lees meer
Project Cece een van elf deelnemers aan Techstars Berlin Accelerator
Project Cece, een van oorsprong Nederlandse online zoekmachine voor duurzame kleding, is dit jaar geselecteerd voor Techstars Berlin Accelerator. Dat melden de oprichters van het platform, Noor Veenhoven, Melissa Wijngaarden en Marcella Wijngaarden, op hun LinkedIn-pagina’s, meldt FashionUnited. Lees meer.
Bedrijven
Leen Bakker en Kwantum in de etalage gezet
Het moederbedrijf van Leen Bakker en Kwantum wordt te koop gezet. Eigenaar Gilde Equity Management stuurt via een zakenbank binnenkort de verkoopbrochure uit, melden meerdere bronnen op de Zuidas en in Londen aan De Telegraaf. Met de verkoop lijkt de aandeelhouder vooral op het juiste moment te willen cashen. Lees meer
Mobiel kledingconcept Suittruck failliet
Na zes jaar is het doek gevallen voor Suittruck. Het bedrijf, dat met trucks door het land reed om kleding op maat aan te meten en te verkopen, is failliet verklaard, meldt retailTrends. Lees meer
‘Ik had lang het gevoel dat ik domme vragen stelde’ (interview Jan Baan Omoda)
Jan Baan is 28 jaar en ceo van Omoda, een van de grootste kleding- en schoenenbedrijven van Nederland. Hij maakte carrière bij Londense zakenbanken voordat hij in dienst kwam bij Omoda, het familiebedrijf van zijn vrouw. Daar werd hij al snel topman. Lees hier het interview
'Kort voor de oorlog stuurde ik nog trouwjurken naar Oekraïne'
Nederlandse exporteurs krijgen het steeds moeilijker in Oekraïne. Russen bombarderen hun opslagplekken en via de lucht kan niets meer het land in. 'Voorlopig hoef ik geen nieuwe trouwjurken naar Oekraïne te sturen', zegt handelsagent Benno Grimberg tegen het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Onrust bij kledingreus Primark: 240 mensen worden ontslagen en kunnen weer solliciteren. ‘Mensen worden tegen elkaar opgezet’
Een reorganisatie bij het leidinggevend personeel zorgt voor onrust bij kledingketen Primark. 240 medewerkers worden ontslagen; zij kunnen vervolgens op 200 vernieuwde functies solliciteren. ‘Na acht jaar zou ik ineens weer op nul moeten beginnen”, zegt een werknemer tegen dagblad Trouw. Lees meer
Viktor & Rolf verzorgen kleding voor S10 op Eurovisie Songfestival. ‘Zij zijn Nederlandse trots’
Couturiers Viktor & Rolf, opgeleid bij ArtEZ in Arnhem, verzorgen de kleding van S10 op het Eurovisie Songfestival. Het gaat om twee verschillende outfits: eentje voor de openingsceremonie en eentje voor het optreden in de halve finale.,,Ik moest nadenken over wie ik wilde dat het ging doen”, legt S10 uit. ,,En toen kwamen Viktor & Rolf in mij op, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer
Fabienne Chapot over de wetenschap achter haar succes
Te gast, Fabienne Chapot die het gelijknamige kledingmerk Fabienne Chapot opzette en naar succes leidde. Als investeerder, ook in de kledingbranche weet ik, Wendy van Ierschot, als geen ander hoe moeilijk het is om in de kleding retail echt succesvol te zijn. Iedere vrouwelijke ondernemer kent dit merk, zegt ze tegen BNR. Lees meer of luister terug.