Luchtvrachtprijzen zijn sky-high
Sector
- Retail moet lonen en welzijn verhogen in strijd om personeel – ABN AMRO
- ’Arme winkels? Het is nu omgekeerd’ - Drukte in de winkelstraten van Den Bosch – Twist over huurverlaging
- Introducing The State of Fashion: Technology - BOF/McKinsey
- Het textielafvalprobleem in Oost-Afrika – Greenpeace
- Aantal winkels in gordijnen en tapijt loopt met 0,5% terug
- Jan Meerman (INretail): Online shoppen en schulden zijn oorzaak dat winkeliers stoppen in non-food
- Moderetailers in Duitsland zien prijsstijgingen als grootste probleem
- Luchtvrachtprijzen zijn sky-high
- Strenge lockdown in Sjanghai begint ook in Nederland pijn te doen
- De ‘stenen’ winkel is nog niet ten dode opgeschreven
- Xinjiang cotton found in Adidas, Puma and Hugo Boss tops, researchers say
Bedrijven
- Modemerk Karl Lagerfeld voor €200 mln verkocht aan Amerikaanse G-III Apparel Group
- H&M gaat in Nederland samenwerken met Instabox
- Zalando: consumenten zijn terughoudender
- Podcast: Is Shein 100 Miljard dollar waard?
- Aandeelhouders Rituals uitgekocht voor 462 miljoen
- Grote winkelketens willen fiscale aftrekregeling voor investeringen
- Ultra-fast fashion site Shein has captured the wallets of young shoppers. But at what cost?
Sector
Retail moet lonen en welzijn verhogen in strijd om personeel – ABN AMRO
De personeelstekorten in de detailhandel zijn groot. In het vierde kwartaal van 2021 is het aantal vacatures toegenomen tot 43.900. Veel werknemers hebben tijdens de coronapandemie ander en soms beter betaald werk gevonden. Ook wordt het tekort meer structureel van aard door vergrijzing van de bevolking. Om het tij te keren moet de detailhandel inzetten op hogere salarissen, het vergroten van het welzijn van het personeel en op digitalisering, zo blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO. Lees het rapport hier.
’Arme winkels? Het is nu omgekeerd’ - Drukte in de winkelstraten van Den Bosch
Roep om huren in winkelstraat niet te verhogen is tegen zere been vastgoedwereld Winkelvastgoedpartijen moeten redelijk zijn, moppert de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Zij moeten hun hogere kosten niet doorberekenen in een hogere winkelhuur, verklaarde de RND onlangs. Dit schiet bij veel verhuurders in het verkeerde keelgat. „Alle winkeliers verhogen hun prijzen vanwege gestegen kosten. Waarom zouden wij dat niet mogen doen?” Nonsens, zegt ceo Huib Boissevain van vastgoedinvesteerder Annexum over de uitspraak van de RND dat vastgoed- en pensioenfondsen alleen maar rijker zijn geworden terwijl winkeliers door de coronacrisis juist zijn verarmd. „Als het goed gaat met de retail, denk je dan dat ze aanbieden om dubbele huur te betalen? Ik dacht het niet!” reageert hij tegend e Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Introducing The State of Fashion: Technology - BOF/McKinsey
Lees het rapport hier.
Het textielafvalprobleem in Oost-Afrika – Greenpeace
Op sommige plaatsen over water lopen vereist geen bovennatuurlijke krachten. Viola Wohlgemuth was Greenpeace's circulaire economie-expert in Oost-Afrika om een idee te krijgen van hoe textielafval uit het buitenland het milieu daar vervuilt - en vond een deel van de Nairobi-rivier in de buurt van de Gikomba-markt dat zo vol was met afgedankte kleding dat je kon erin staan. Hier is zelfs een methode voor: "Als het regenseizoen is, spoelt al dat spul in de Indische Oceaan en is het tenminste weg", legt Wohlgemuth de pragmatische manier van denken erachter uit. Landen als Tanzania of Kenia lijden onder een economisch systeem dat produceert voor een volledig oververzadigde markt en geen idee heeft wat ze met het overschot moeten doen. "Internationale bedrijven hebben van deze landen een stortplaats gemaakt voor hun lineaire bedrijfsmodellen", zegt Wohlgemuth.Het huidige rapport van Greenpeace Duitsland "Poisoned Gifts" vat de onderzoeksresultaten samen en komt tot de conclusie: In de landen van het Zuiden wordt de export van oude kleding vaak misbruikt om plastic en textielafval te verwijderen. Er zijn Engelstalige factsheets over het onderwerp te vinden. Lees meer (in het Duits)
Aantal winkels in gordijnen en tapijt loopt met 0,5% terug
Op 1 januari 2022 waren er 83,8 duizend fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010. Vooral het aantal winkels in de voedingssector nam toe, het aantal boekwinkels daalde het sterkst. Ook het aantal schoenenwinkels daalde relatief flink (-2,8%). Kledingwinkels vormen de grootste groep en het aantal was ongeveer stabiel op een kleine 14 duizend. Er zijn 1000 winkels die gordijnen en tapijt leveren, een aantal dat met 0,5% daalde. We kunnen deze cijfers verder voor u analyseren, stuur een mail aan Rens Tap
Jan Meerman (INretail): Online shoppen en schulden zijn oorzaak dat winkeliers stoppen in non-food
Het aantal winkels is het afgelopen jaar voor het eerst in tien jaar weer toegenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdagochtend. Nederland telt per 1 januari dit jaar zo'n 83.800 winkelvestigingen, 655 meer dan begin 2021. Toch gaat bij Jan Meerman (INretail) niet de vlag uit. ,,De algemene trend die wij vooral in de non-food zien, is dat het aantal winkels daalt en dat blijft zo.”Jan Meerman, algemeen directeur van branchevereniging INretail, bevestigt dat de cijfers van het CBS kloppen maar hij wil niet spreken van een trendbreuk. Lees meer
Moderetailers in Duitsland zien prijsstijgingen als grootste probleem
Galopperende inflatie is momenteel de grootste uitdaging voor fysieke moderetailers - vooral omdat het op het koopsentiment weegt. Dat blijkt uit een speciale enquête in de TW Test Club, het panel met het hoogste aantal deelnemers in de stationaire modehandel. Volgens de enquête gaf 83% van de respondenten aan dat het dalende consumentensentiment momenteel hun grootste probleem is als gevolg van de sterk stijgende inflatie. "We moeten verkopen zolang de stijgingen van de energieprijzen nog geen volledige impact hebben op de eindconsument. Begin 2023 zou er een ruw ontwaken moeten zijn dankzij mooie extra betalingen", aldus een retailer uit Beieren.Dat het onderwerp hoge prijsstijgingen ook op een ander niveau relevant is voor de stationaire modehandel blijkt uit de verdere evaluatie van de speciale enquête. Zo ziet 68% van de ondervraagden de stijgende bedrijfskosten als gevolg van zeer sterk stijgende energiekosten als een grote uitdaging. De eigen kostenontwikkeling van het bedrijf belandt daarmee op de 2e plaats achter de verslechtering van het consumentenvertrouwen door stijgende prijzen.Dit wordt gevolgd door de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor de modevraag (58%) en op de 4e plaats zijn de grootste huidige uitdagingen vertraagde leveringen. Meer dan de helft van de deelnemende moderetailers (55%) ziet hier momenteel grote problemen. Minder dan een vijfde van de fysieke moderetailers ziet hun eigen en de emotionele last voor werknemers veroorzaakt door de voortdurende oorlog als een probleem.
Hoge inflatie weegt op moderetail
Vooral als het gaat om modeconsumptie, voelen modeleveranciers echter de invloed van oorlog. Zo geeft 47% van de respondenten aan dat de invloed van oorlog op hun verkoopontwikkeling zeer sterk of sterk is. Nog eens 43% zegt dat het minder sterk is. Slechts voor één op de tien moderetailers lijkt de oorlog geen invloed te hebben op de verkoop. De beoordeling van de mate waarin de invloed van de oorlog op de modeconsumptie is veranderd, is zeer heterogeen. Bijna een derde geeft aan dat het de afgelopen weken is toegenomen (36%) of gedaald (33%). 31% zegt geen verandering te hebben opgemerkt.
Luchtvrachtprijzen zijn sky-high
Niet alleen de containerkosten gaan door het dak, ook de luchtvrachtprijzen zijn momenteel sky-high. Zo laat de Baltic Airfreight Index (BAI) zien dat de prijzen vanaf Hong Kong en Europa in april ruim 30% gestegen zijn. Hiermee stijft de gemiddelde prijs naar een niveau van 6 dollar per kilo, meldt Wonen360. Lees meer
Strenge lockdown in Sjanghai begint ook in Nederland pijn te doen
De strenge lockdown in Sjanghai dreigt ook greep te krijgen op Nederland. In de Chinese stad ligt de grootste haven van de wereld, en de vrachtafhandeling verloopt stroef door de coronabeperkingen. "We komen op het punt dat we het ook in Nederland gaan voelen", zegt Rogier Spoel van de logistieke ondernemersvereniging evofenedex. Lees meer
De ‘stenen’ winkel is nog niet ten dode opgeschreven
Online winkelen groeit, maar er blijft plek voor fysieke winkels, blijkt uit onderzoek. De combinatie kan gunstig zijn voor webwinkels: een betere band met klanten, minder retourzendingen, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer
Xinjiang cotton found in Adidas, Puma and Hugo Boss tops, researchers say
Traces in shirts and T-shirts appear to contradict German firms’ promises to revise supply chains. Researchers say they have found traces of Xinjiang cotton in shirts and T-shirts made by Adidas, Puma and Hugo Boss, appearing to contradict the German clothing companies’ promises to revise their supply chains after allegations of widespread forced labour in the Chinese region. Recent reports have suggested more than half a million people from minority ethnic groups such as the Uyghurs have been coerced into picking cotton in Xinjiang, which provides more than 80% of China’s and a fifth of the global production of cotton, writes The Guardian. Read more
Bedrijven
Modemerk Karl Lagerfeld voor €200 mln verkocht aan Amerikaanse G-III Apparel Group
Het in Amsterdam gevestigde modemerk Karl Lagerfeld krijgt een nieuwe eigenaar. De beursgenoteerde Amerikaanse modemerkenexploitant G-III Apparel Group GIII$27,93+5,56% beschikte al over een minderheidsbelang in het modehuis en exploiteerde het merk reeds in Noord-Amerika. Maandag nam het voor €200 mln in contanten de resterende 81% over, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
H&M gaat in Nederland samenwerken met Instabox
De Zweedse bezorgservice Instabox gaat in Nederland pakketten bezorgen voor modeketen H&M, zo blijkt uit een persbericht het bedrijf. Daardoor ‘kunnen modeshoppers nu gebruikmaken van een snelle, flexibele en handige verzendservice. Een duurzame mijlpaal is dat de pakketten fossielvrij worden bezorgd’, zo is in het bericht te lezen. Lees meer
Zalando: consumenten zijn terughoudender
Zalando merkt dat consumenten terughoudender zijn geworden in hun koopgedrag. Het Duitse fashionplatform leed in het eerste kwartaal een nettoverlies en de omzet viel iets lager uit, meldt RetailTrends. Lees meer
Podcast: Is Shein 100 Miljard dollar waard?
De Chinese fast fashion webshop Shein wilde afgelopen maand een miljard dollar ophalen. Dat zou Shein waarderen op honderd miljard dollar, wat de webshop de meest waardevolle startup ter wereld zou maken. Maar is het winstgevend? Dit wordt onderzocht in The Business of Fashion podcast. Luister hier terug
Aandeelhouders Rituals uitgekocht voor 462 miljoen
Rituals heeft een groep onbekende minderheidsaandeelhouders uitgekocht voor 462 miljoen euro. Dit bedrag werd, zo meldt Quote, niet uit de kasstroom betaald. Lees meer
Grote winkelketens willen fiscale aftrekregeling voor investeringen
Grote winkelketens willen een fiscale aftrekregeling voor investeringen. Daarvoor pleiten ze in een open brief in de aanloop naar een debat van de Tweede Kamercommissie voor Economische Zaken over het coronasteunpakket, schrijft RetailTrends. Lees meer
Ultra-fast fashion site Shein has captured the wallets of young shoppers. But at what cost?
Shein, the Chinese e-commerce company, is valued at $100 billion, its growth driven by an 'agile supply chain' and ultra-fast production targeted at young consumers — the same demographic who claims to care about environmental impact. Our planet is changing. So is our journalism. This story is part of a CBC News initiative entitled "Our Changing Planet" to show and explain the effects of climate change. Keep up with the latest news on our Climate and Environment page. Read more