Nieuwsbrief Business Development mei 2022
Event
Nieuws of in de media
- Inflatie: Prijsstijgingen ook voor alle textiel, kleding en schoenen producten
- E-commerce modellen
- Bewuster retourneren met Retourvignet
- Solid growth in China's department stores, notably the high-end sector
- Duurzamer opereren met digitaal productpaspoort wordt werkelijkheid
- Walmart wil gebruik RFID fors uitbreiden
- Consument trekt beurs door het mooie weer
- Import productgroepen wereldwijd 2019-2021
- Zalando: consumenten zijn terughoudender
- Moderetailers in Duitsland zien prijsstijgingen als grootste probleem
- Jan Meerman (INretail): Online shoppen en schulden zijn oorzaak dat winkeliers stoppen in non-food
- Introducing The State of Fashion: Technology / edited - BOF/McKinsey
- ’Arme winkels? Het is nu omgekeerd’
- Nieuwe regels voor online verkopen op komst
- Consument zoekt meest naar deze badkamertextielproducten
Nieuws of in de media
Inflatie: Prijsstijgingen ook voor alle textiel, kleding en schoenen producten
Consumentengoederen en -diensten waren in april 9,6 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In maart was de inflatie 9,7 procent. Energie was in april 136 procent duurder dan een jaar eerder, in maart was dat 157 procent, gemeten op basis van nieuwe contracten. Verder moet men bedenken dat de accijns op motorbrandstoffen door het kabinet voor de periode van 1 april tot en met 31 december verlaagd is. Voedingsmiddelen waren in april 8,5 procent duurder dan een jaar eerder, in maart was dat 6,2 procent.
Kleding werd 2,7 procent duurder in april ten opzichte van april 2021, waarbij herenkleding duurder werd dan dames- en kinderkleding. Kledingaccessoires werden met 13 procent stijging echt flink duurder. Vloerbedekking is gemiddeld 10 tot 12 procent duurder geworden, beddengoed zo’n 6 procent. U vindt alle artikelen die het CBS rapporteert in onderstaande tabel.
E-commerce modellen
Bekijk de video van Alex Bloemendal - eCommerce manager, Zeeman.
Bewuster retourneren met Retourvignet
Retouren zijn onlosmakelijk verbonden met online winkelen. Consumenten hebben het recht om producten binnen de herroepingstermijn te retourneren. Waar dat voor consumenten een kleine moeite is, kost het retailers vaak veel tijd en geld om een retour te verwerken. Helemaal als blijkt dat de producten toch gebruikt zijn. Reden voor Thuiswinkel.org om een pilot te starten met Retourvignet. Hoe ziet de wereld van retouren eruit en wat voegt het Retourvignet toe. Lees meer>>
Solid growth in China's department stores, notably the high-end sector
Despite various challenges such as COVID-19 resurgence and stagnant consumption, many department stores in China performed well and their revenue reached an all-time high over the past year. This indicates China’s department stores remain the main channel for fashion and quality consumption, reports FBIC Group. Read more>>
Duurzamer opereren met digitaal productpaspoort wordt werkelijkheid
Duurzamer opereren met digitaal productpaspoort wordt werkelijkheid - Duurzamer Opereren Met Digitaal Productpaspoort Wordt Werkelijkheid (1)
Met de goedkeuring van de nieuwe verordening voor circulaire producten door de Europese Commissie komt een digitaal productpaspoort een flinke stap dichterbij. Consumenten, handelspartners, overheden en andere belanghebbenden kunnen straks toegang krijgen tot alle informatie in dat digitale productpaspoort door het scannen van een unieke productidentificatiecode. Daarvoor zijn internationale en interoperabele standaarden nodig, zoals de bestaande standaarden van GS1. Lees meer>>
Walmart wil gebruik RFID fors uitbreiden
Walmart eist dat leveranciers met ingang van september 2022 een groot deel van hun producten voorzien van RFID-tags. De eis geldt voor onder meer huishoudartikelen, ijzerwaren en speelgoed. De retailer zet in op RFID-technologie om de voorraadbetrouwbaarheid en daarmee een groot aantal processen in de winkel en de logistiek te verbeteren. Steeds meer retailers, zoals Nordstrom, volgen het voorbeeld van Walmart en roepen eveneens op tot het ‘taggen’ van producten, meldt GS1.
Consument trekt beurs door het mooie weer
Schaarste aan productiecapaciteit en hoge transportkosten zorgen samen met de hoge energieprijzen en de toegenomen inflatie tot zeker eind 2022 voor veel onzekerheid bij retailondernemers. Ondanks een toename in bestedingen aan kleding en tuincentra in april, kunnen deze ontwikkelingen een rem vormen op de groei van de sector, schrijft ABN AMRO.
Import productgroepen wereldwijd 2019-2021
Zalando: consumenten zijn terughoudender
Zalando merkt dat consumenten terughoudender zijn geworden in hun koopgedrag. Het Duitse fashionplatform leed in het eerste kwartaal een nettoverlies en de omzet viel iets lager uit. Door de stijgende inflatie en stijgende kosten voor huishoudens is het consumentenvertrouwen volgens Zalando afgenomen. Daarnaast zijn de voorkeuren van consumenten veranderd doordat de coronamaatregelen zijn afgeschaft of versoepeld. Lees meer>>
Moderetailers in Duitsland zien prijsstijgingen als grootste probleem
Dit artikel is vertaald door Google translate van Duits naar Nederlands uit Duits vakblad TextilWirtschaft
Galopperende inflatie is momenteel de grootste uitdaging voor fysieke moderetailers - vooral omdat het op het koopsentiment weegt. Dat blijkt uit een speciale enquête in de TW Test Club, het panel met het hoogste aantal deelnemers in de stationaire modehandel. Volgens de enquête gaf 83% van de respondenten aan dat het dalende consumentensentiment momenteel hun grootste probleem is als gevolg van de sterk stijgende inflatie. "We moeten verkopen zolang de stijgingen van de energieprijzen nog geen volledige impact hebben op de eindconsument. Begin 2023 zou er een ruw ontwaken moeten zijn dankzij mooie extra betalingen", aldus een retailer uit Beieren. Dat het onderwerp hoge prijsstijgingen ook op een ander niveau relevant is voor de stationaire modehandel blijkt uit de verdere evaluatie van de speciale enquête. Zo ziet 68% van de ondervraagden de stijgende bedrijfskosten als gevolg van zeer sterk stijgende energiekosten als een grote uitdaging. De eigen kostenontwikkeling van het bedrijf belandt daarmee op de 2e plaats achter de verslechtering van het consumentenvertrouwen door stijgende prijzen. Dit wordt gevolgd door de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor de modevraag (58%) en op de 4e plaats zijn de grootste huidige uitdagingen vertraagde leveringen. Meer dan de helft van de deelnemende moderetailers (55%) ziet hier momenteel grote problemen. Minder dan een vijfde van de fysieke moderetailers ziet hun eigen en de emotionele last voor werknemers veroorzaakt door de voortdurende oorlog als een probleem.
Hoge inflatie weegt op moderetail
Vooral als het gaat om modeconsumptie, voelen modeleveranciers echter de invloed van oorlog. Zo geeft 47% van de respondenten aan dat de invloed van oorlog op hun verkoopontwikkeling zeer sterk of sterk is. Nog eens 43% zegt dat het minder sterk is. Slechts voor één op de tien moderetailers lijkt de oorlog geen invloed te hebben op de verkoop. De beoordeling van de mate waarin de invloed van de oorlog op de modeconsumptie is veranderd, is zeer heterogeen. Bijna een derde geeft aan dat het de afgelopen weken is toegenomen (36%) of gedaald (33%). 31% zegt geen verandering te hebben opgemerkt.
Jan Meerman (INretail): Online shoppen en schulden zijn oorzaak dat winkeliers stoppen in non-food
Het aantal winkels is het afgelopen jaar voor het eerst in tien jaar weer toegenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdagochtend. Nederland telt per 1 januari dit jaar zo'n 83.800 winkelvestigingen, 655 meer dan begin 2021. Toch gaat bij Jan Meerman (INretail) niet de vlag uit schrijft De Ondernemer.
Introducing The State of Fashion: Technology / edited - BOF/McKinsey
Lees het rapport.
’Arme winkels? Het is nu omgekeerd’
Roep om huren in winkelstraat niet te verhogen is tegen zere been vastgoedwereld Winkelvastgoedpartijen moeten redelijk zijn, moppert de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Zij moeten hun hogere kosten niet doorberekenen in een hogere winkelhuur, verklaarde de RND onlangs. Dit schiet bij veel verhuurders in het verkeerde keelgat. „Alle winkeliers verhogen hun prijzen vanwege gestegen kosten. Waarom zouden wij dat niet mogen doen?”, schrijft de Telegraaf (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Nieuwe regels voor online verkopen op komst
Heb je een webshop, run je een online verkoopplatform of verkoop je via social media? Per 28 mei 2022 heb je te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten. Lees hier welke 6 veranderingen deze nieuwe regels inhouden.
Consument zoekt meest naar deze badkamertextielproducten
De Badkamertextiel Trendmonitor 2022 toont aan waar de consument op het gebied van badkamertextiel het meest naar zoekt. Nu blijkt dat de eindgebruiker online het meest geïnteresseerd is in badjassen, handdoeken en badmatten. De badjas en de handdoek zijn samen goed voor twee-derde deel van het zoekvolume op het gebied van badkamertextiel in Nederland meldt Wonen360.