Nieuwsbericht

NL startup maakt gordijnen 'slim' en haalt 1mln op

Event


Sector 

  • The Business of Fashion: “Duurzame inspanningen van modesector gaan niet ver genoeg”
  • IAF World Fashion Convention to be held in Dhaka in Nov 
  • ’Het is stil in de winkels’ – economische onzekerheid groeit?
  • Can Fashion Finally Move The Needle On Sustainability?– Forbes 

Bedrijven

  • Moederbedrijf Primark heeft spijt van prijsverhogingen 
  • Nederlandse startup die gordijnen 'slim' maakt haalt 1 miljoen investering op 


Sector 
The Business of Fashion: “Duurzame inspanningen van modesector gaan niet ver genoeg”

De wereldwijde modesector moet meer inspanningen doen om de doelstellingen van de Klimaatakkoorden van Parijs in te vullen en de ambities voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties te halen. Dat blijkt uit de tweede editie van het duurzaamheidsrapport van The Business of Fashion, schrijft Change. Lees meer

IAF World Fashion Convention to be held in Dhaka in Nov 
BGMEA President Faruque Hassan was addressing a press briefing on Saturday. The 37th IAF World Fashion Convention will be held in Dhaka in November this year, writes Bangladesh newspaper Daily Star. Read more

’Het is stil in de winkels’ – economische onzekerheid groeit?
Marieke van den Berg (l.), mede-eigenaar van een bedrijf dat duurdere zitmeubels maakt: „De prijzen voor onze materialen lopen zo hard op dat we onze retailprijzen in een jaar tijd al twee of drie keer hebben moeten aanpassen, meldt de Telegraaf.” Tot nu toe leek de detailhandel nog weinig van de torenhoge inflatie – in mei opnieuw rond de 10 procent – te merken. Maar de economische onzekerheid groeit en dat blijft niet zonder gevolgen. De laatste weken lopen de bezoekersaantallen en de verkopen in de woon- en slaapwinkels, in tuincentra en in keukenzaken terug, blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. Ondernemer Marieke van den Berg windt er geen doekjes om. „Het aantal orders dat we binnenkrijgen loopt terug. We horen van de woonwinkels waaraan we onze meubels leveren dat het aantal bezoekers al weken sterk vermindert. Gelukkig hebben veel fabrikanten nog orders van het afgelopen kwartaal in de portefeuille, maar dit moet zeker in het goedkopere segment niet te lang duren.”Van den Berg is mede-eigenaar van Label Vandenberg in Raamsdonksveer, een bedrijf dat duurdere zitmeubels maakt die behalve in Nederland ook in het buitenland worden verkocht.„Het kopen van een nieuwe bank kun je uitstellen. Je ziet dat nu gebeuren”, zegt ze. „Ik begrijp dat ook wel. De prijzen voor onze materialen lopen zo hard op dat we onze retailprijzen in een jaar tijd al twee of drie keer hebben moeten aanpassen.”

Kantelpunt
Ook Peter Paul Kleinbussink, directeur van Intratuin Nederland, ziet dat de stemming omslaat. Volgens hem is er in de tuincentra nog geen sprake van een harde reset, maar wel van een duidelijk kantelpunt. „We merken dat mensen langer nadenken over grote aankopen. Ze gaan nog eens even ergens anders kijken, ze tellen hun knopen. Vorig jaar, tijdens corona, besloten mensen makkelijker dat ze dat ene setje voor de tuin gingen kopen. Het is voor onze verkopers nu taaier.”Andere bedrijven in de non-foodsector zien eveneens een ommekeer, zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland. „Tot halverwege april waren de resultaten positief. Daarna trad er een stagnatie op. Dat komt niet alleen door de hoge inflatie. Ook door de onzekerheid sinds de oorlog in Oekraïne. Je ziet dat mensen gaan kiezen. Wat dat betreft is de vakantie onze grootste concurrent.”

Can Fashion Finally Move The Needle On Sustainability? – Forbes 
The retail sector has made valiant efforts to enhance its environmental and social responsibility. And yet permanently moving the needle on environmental, social and governance (ESG) aspects of business remains a complex challenge. It calls for extraordinary levels of collaboration, commitment, and consumer engagement — not to mention technology and business innovation. But the opportunity is there. Take fashion, for example. At nearly $3 trillion in value, the industry is a huge part of the global economy. In fact, almost one in six people are thought to have a job directly or indirectly related to fashion. So, if the industry can make headway in areas like working conditions, anti-discrimination, and other social responsibility initiatives, it can have a significant global impact.Similarly, by instigating cleaner, more efficient, less wasteful practices, fashion can make a material reduction in retail’s overall environmental footprint. Consider that the industry alone is estimated to account for around 8% of all global greenhouse gas emissions. And there are also key issues around water efficiency, chemical release, land conversion, and biodiversity loss, writes Forbes. Read more

Bedrijven
Moederbedrijf Primark heeft spijt van prijsverhogingen 

Dat Primark de prijzen van zijn goedkope kleding heeft verhoogd, zou ertoe kunnen leiden dat mensen met een smallere beurs niet meer zo vaak naar de budgetwinkel komen, zegt de financieel directeur van moederbedrijf AB Foods dinsdag tegen BBC News. Hij zegt spijt te hebben van de beslissing. Lees meer

Nederlandse startup die gordijnen 'slim' maakt haalt 1 miljoen investering op 
De Nederlandse gadget Slide, dat elk normaal gordijn op afstand bedienbaar maakt, heeft een kleine 1 miljoen euro aan investeringen gekregen. Het Amsterdamse bedrijf hoopt een klein deel van de grote smart home-markt te veroveren, meldt RTL Nieuws. Lees meer