Nieuwsbericht

3D breien wordt werkelijkheid voor textiel, architectuur, automotive…

Events

  • 3D breien wordt werkelijkheid: The Knit-a-Verse op 29-30 september, HvA Amsterdam
  • Registration open for IAF Convention in Dhaka November 13, 2022

Sector

  • Touwtrekken tussen omzet en afzet, inkoop en verkoop, online en offline
  • Door gebrek aan personeel sluiten winkels vaker tijdelijk 
  • Onderzoek in opdracht van DIN: Kledingmaten van kinderen. Doe mee!

Bedrijven

  • Bijenkorf leidt weer verlies, marge onder druk
  • New Zealand Auckland naar Frankrijk
  • Verdwijnen de ANWB winkels op termijn?
  • Gaat Zalando naar de VS?
  • ASOS, ASDA en Boohoo onderzocht voor greenwashing 
  • Het Duitse merk Marc O'Polo meldt omzet record

 

Events
3D breien wordt werkelijkheid: The Knit-a-Verse op 29-30 september, HvA Amsterdam
Er zijn maar 100 plekken, maar je kunt ook online deelnemen aan de Knit-a-Verse: de 1e internationale conferentie over 3D breien en tricot productie innovaties voor kleding en textiel producten en architectuur, automotive etc. Dit evenement vindt plaats op 29 en 30 september 2022 op de Hogeschool van Amsterdam. Klik hier voor het programma en gratis registratie.

Registration open for IAF Convention in Dhaka November 13, 2022
The 37th IAF World Fashion Convention, co-organized with the Bangladeshi industry associations BGMEA and BKMEA will be held from November 13 till 16 2022 in Dhaka, Bangladesh. The International Apparel Federation (IAF) is the only global federation of its kind representing Apparel Associations from 60 countries, representing over 150,000 companies. BGMEA is the Bangladesh Garment Manufacturers & Exporters Association and BKMEA  the Bangladesh Knitwear Manufacturers and Exporters Association. Click here for more infomation and registration.

Sector
Touwtrekken tussen omzet en afzet, inkoop en verkoop, online en offline
Uit de CBS cijfers over het eerste halfjaar blijkt dat prijsverhogingen een flinke invloed kunnen hebben op de omzet van de detailhandel, als ze tenminste doorberekend kunnen worden, en dat online en offline verkopen op zoek zijn naar een nieuw evenwicht. In veel van de onderstaande stukjes in deze What’s up komen deze thema’s terug. Lees de Modint analyse.

Door gebrek aan personeel sluiten winkels vaker tijdelijk 
Ook Inretail ziet winkels in problemen komen door tekort aan personeel. Het is een mix van oorzaken, meent Paul te Grotenhuis van Inretail, een combinatie van de vakanties, verzuim door corona en de krapte op de arbeidsmarkt. Lees meer>>

Onderzoek in opdracht van DIN: Kledingmaten van kinderen. Doe mee!
De beschikbaarheid van juiste en recente data over lichaamsverhoudingen van kinderen is voor veel producenten van producten voor kinderen onmisbaar. Wilt u daarom onderzoek praktisch ondersteunen? Onder leiding van TU Delft  (Dr. Huysmans) voert een Nederlands consortium, inclusief Modint, een onderzoek uit naar lichaamsmaten en -verhoudingen van kinderen in Europa, in opdracht van DIN. U kunt helpen via ondersteuning van wervingscampagnes, maar mogelijk ook door het faciliteren van een meetdag. De metingen moeten vanaf december 2022 plaats gaan vinden. Lees meer>>

Bedrijven
Bijenkorf leidt weer verlies, marge onder druk
De Bijenkorf heeft voor het derde jaar op rij verlies geleden, en dat kwam weer vooral door de lockdowns. Het concern verwacht terug te keren naar de omzet van zo’n 500 miljoen euro van vóór corona, wanneer men gevrijwaard blijft van meer winkelsluitingen. De Bijenkorf verkocht in 2021/2022 weer 10% meer online dan een jaar eerder. Daar verkoopt men meer betaalbare luxe en minder Gucci en Louis Vuitton waarvan de dure delen van de collecties alleen in de winkels te vinden zijn. Dit zou de marge kunnen beinvloeden, naast het feit dat veel toeristen uit Azie en Rusland wegblijven, schrijft het FD (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

New Zealand Auckland naar Frankrijk
Retailtends meldt dat NZA New Zealand Auckland binnen afzienbare tijd winkels wil openen in Frankrijk. Na ontwikkeling van de e-commerce is het nu tijd voor de stenen winkel. Het merk groeit in de landen om ons heen en nu wordt de kring weer groter. Op de lange termijn kijkt directeur Van Doorn ook naar Scandinavië, waar het merk ook online nog niet actief is. Maar te ver weg is ook niet goed; zo trok men zich terug uit Japan en Korea. Lees meer>>

Verdwijnen de ANWB winkels op termijn?
Cor Molenaar, econoom, stelt in het AD dat de ANWB onder ouderen nog populair is, maar dat de winkels voor mensen die meer en meer online kopen steeds minder relevant zijn. Landelijk daalde het aantal winkels van 87 in 2017 naar een totaal van 76 winkels dit jaar. Een woordvoerster van de ANWB ziet daarentegen wel drukte in de winkels en een groei in het aantal leden. Maar online neemt toe en een te lange reistijd naar de winkels is onaanvaardbaar. Lees meer>>

Gaat Zalando naar de VS?
In het geheim project “Kangaroo” werkt Zalando volgens ingewijden aan een lancering in de Verenigde Staten. Zalando zou zich voorbereiden op uitbreiding in op het noordoosten van de Verenigde Staten, maar door de inflatie en problemen in de toeleveringsketens is het project volgens bronnen vertraagd schrijft Retailtrends.

ASOS, ASDA en Boohoo onderzocht voor greenwashing 
Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze niet worden misleid, stelt de Competition and Markets Authority, de Britse consumentenwaakhond. Daarom worden “groene” claims van de drie grote groepen ASOS, ASDA en Boohoo onderzocht en wordt mogelijk actie ondernomen - zo nodig via de rechter’, zegt de CMA, de Britse tegenhanger van de Nederlandse ACM. Lees meer>> (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Lees meer over de situatie in Nederland.

Het Duitse merk Marc O'Polo meldt omzet record
Marc O'Polo boekte afgelopen boekjaar 25% meer omzet, hetgeen neerkomt op zo'n 560 miljoen euro. Dit volgens een een interview met RetailTrends door  international sales director west Moritz Wehner. Online draagt voor meer dan dertig procent van de omzet bij en op termijn moet dit naar 50% gaan groeien. Marc O'Polo denkt ook in Nederland nog flink te kunnen groeien. Lees meer>>