Nieuwsbericht

Chemical Management seminar: PFAS in textiel en tapijt - 27 september

Event

Enquetes

  • Enquete VNO-NCW effecten van de hoge energieprijzen
  • Circular Textiles en de arbeidsmarkt?

Denkt u aan de Modint ledenpeiling als u die heeft ontvangen?

Sector

  • Commission moves to ban products made with forced labour on the EU market
  • Questions and Answers: Prohibition of products made by forced labour in the Union Market
  • How ‘sustainable fashion’ could run afoul of antitrust regulators– The New York Times Overvolle magazijnen bij winkelbedrijven 
  • Prinsjesdag 2022: dit willen ondernemers in de troonrede lezen
  • Emerce Fashion: ‘Online fashionmarkt groeit 50 procent tot 2025’ 

Bedrijven

  • Decathlon en H&M zullen consumenten voortaan beter informeren over duurzaamheid 
  • Forever 21 CEO: ‘We’re Trying to Move Away From Being a Fast-Fashion Brand’ 
  • About You geeft winstwaarschuwing en past verwachting aan Opkrabbelend 
  • Suitsupply krijgt flinke kapitaalinjectie 
  • Oprichter kledingmerk Patagonia geeft bedrijf weg om klimaatverandering te bestrijden
  • De buitengewoon duurzame reis van Bever

Inditex

  • Inditex ramps up production over supply chain concerns– Financial Times 
  • Zara-moeder Inditex heeft geen moeite om de prijzen te verhogen Modeketen - 
  • Inditex boekt meer omzet en winst, door het verhogen van kledingprijzen 

H&M

  • Hennes & Mauritz meldt zwakke start
  • Nederlands onderzoek naar groene marketing brengt sjoemelend H&M op de knieën 

Enquetes
Enquete VNO-NCW effecten van de hoge energieprijzen 
Vragenlijst gas intensieve sectoren. Vul hier de vragenlijst in. Lees hier alvast de eerste resultaten van de enquete.

Circular Textiles en de arbeidsmarkt?
Tijdens de zeer succesvolle Circular Textile Days, rees niet alleen de vraag “hoe”, maar ook de vraag “wie”? In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voert KPMG een onderzoek uit waarbij knelpunten op de arbeidsmarkt voor de transitie van een lineaire naar een circulaire economie worden geïdentificeerd. De resultaten uit de enquête worden gebruikt om te identificeren wat bedrijven nodig hebben om hun personeel voor te bereiden om de circulaire economie. 
Namens het Ministerie vragen wij je dan ook bijgaande enquête in te vullen; u zou ons erg helpen met 8 minuten van uw tijd. Vul de enquete hier in.

Denkt u aan de Modint ledenpeiling als die heeft ontvangen?

Sector
Commission moves to ban products made with forced labour on the EU market
Read the press release here

Questions and Answers: Prohibition of products made by forced labour in the Union Market
Read the Q&A here

How ‘sustainable fashion’ could run afoul of antitrust regulators 
The organizer of New York Fashion Week has pledged to achieve a net zero goal by 2050, but agreements among fashion houses risk violating competition rules.It’s New York Fashion Week, a biannual celebration of luxury and consumption when designers show their collections and set the trends for the season ahead. Also in the spotlight will be questions about the industry’s environmental destructiveness, writes Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article)

Overvolle magazijnen bij winkelbedrijven 
Na leveringsonzekerheid volgt inflatie als hoofdpijndossier voor veel winkelorganisaties. Groothandels en winkelorganisaties hebben overvolle magazijnen. Uit vrees voor niet leverbare producten en lege winkels kochten zij eerder dit jaar flink in. Nu steeds meer consumenten de hand op de knip houden, zitten winkeliers met onverkochte voorraden, schrijft de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een in,og nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Prinsjesdag 2022: dit willen ondernemers in de troonrede lezen
Veel van de overheidsplannen zijn al uitgelekt. Maar misschien staat er voor ondernemers toch nog iets nieuws en interessants in de troonrede. Wat zou dat moeten zijn? We vroegen het 3 ondernemers. Waaronder bedrijfskleding van Shirley Schijvens. Lees meer

Emerce Fashion: ‘Online fashionmarkt groeit 50 procent tot 2025’ 
De Europese online modemarkt groeit komende jaren met de helft tot 175 miljard euro. Dat verwacht althans Cross-Border Commerce Europe, dat Zalando als grootste platform aanwijst, meldt Emerce. Lees meer

Bedrijven
Decathlon en H&M zullen consumenten voortaan beter informeren over duurzaamheid Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen, meldt de ACM. Lees meer

Forever 21 CEO: ‘We’re Trying to Move Away From Being a Fast-Fashion Brand’
Helming the CEO post of Forever 21 since January, Winnie Park knows she has a long road ahead to redefine the brand for a younger audience of what she calls “shapeshifters.” Once a mega-hit among millennials, the fast-fashion retailer’s post-bankruptcy journey is now about finding its footing with a pickier, more diverse Gen Z demographic—and that means delving deep into circularity, influencers and the metaverse, writes Sourcing Journal . Read more (you may need a login to read the complete article)

About You geeft winstwaarschuwing en past verwachting aan 
About You Holding SE heeft de verwachting voor het gehele boekjaar aangepast vanwege het negatieve sentiment onder consumenten en de verergerde macro-economische indicatoren. De omzetverwachting en verwachting van het aangepaste ebitda zijn dan ook flink teruggeschroefd, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf. Lees meer

Opkrabbelend Suitsupply krijgt flinke kapitaalinjectie 
Fokke de Jong heeft uit eigen zak 35 miljoen euro in zijn pakkenbedrijf Suitsupply gestort. “Ik ben bezig het bedrijf weer op te bouwen, daarvoor moet je dus investeren”, zegt hij tegen Quote. Lees meer

Oprichter kledingmerk Patagonia geeft bedrijf weg om klimaatverandering te bestrijden
Patagonia De waarde van het duurzame outdoor-kledingmerk wordt geschat op 3 miljard dollar. Het bedrijf wordt opgedeeld en overgedragen aan een stichting en een non-profitorganisatie die zich inzet voor het milieu, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer

De buitengewoon duurzame reis van Bever
Overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten en kleding: het is outdoorspecialist Bever een doorn in het oog. De winkelketen – genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2022-2023 – bijt zich vol overgave vast in het wereldwijde afvalprobleem, schrijft sectoranalist Henk Hofstede van ABN AMRO. Lees meer

Inditex
Inditex ramps up production over supply chain concerns – Financial Times 

Inditex, the global fashion group, has accelerated its clothes manufacturing in order to stockpile inventory ahead of potential supply chain difficulties in the next six months.The owner of Zara said on Wednesday that “in the face of possible supply chain tensions”, it had temporarily increased production “in order to increase product availability without any change to commitment levels”.It did not elaborate on the nature of the supply chain issues it foresaw, but the move comes after coronavirus pandemic disruption hit retailers and as the sector grapples with rapidly rising raw material and energy costs.The Spanish company said the value of its inventory at the end of July was €3.67bn, about 43 per cent higher than at the same time last year.Inditex announced a 24.5 per cent rise in sales to €14.8bn in the six months to the end of July and a 41 per cent increase in net income to €1.8bn.

Zara-moeder Inditex heeft geen moeite om de prijzen te verhogen 
Zara-vestiging in Hongkong. Inditex exploiteert tevens de modeketens Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius en Oysho. Het Spaanse modeconcern Inditex heeft de verkopen na de coronajaren weer op orde en slaagde er in de maanden februari tot en met juli moeiteloos in de hogere prijzen door te schuiven naar de consument, meldt het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Inditex boekt meer omzet en winst, door het verhogen van kledingprijzen 
Het Spaanse Inditex, moederbedrijf van winkelketens als Zara en Bershka, heeft een goed half jaar gehad, ondanks de zorgen over de dalende koopkracht van consumenten. Het concern boekte een recordomzet en -winst. De omzet steeg met bijna een kwart tot 14,8 miljard euro, de winst bedroeg 1,8 miljard euro - 41 procent meer dan een jaar eerder. Om de winstmarges op peil te houden, verhoogde Inditex de prijzen. Volgens zakenbank UBS, die wereldwijd websites afspeurde naar prijsinformatie, steeg kleding van Zara gemiddeld ruim 12 procent in prijs. Bij concurrenten als H&M en Asos was die stijging veel minder hevig. Inditex kijkt optimistisch naar de toekomst, ondanks de hoge inflatie wereldwijd. Het bedrijf denkt sneller op nieuwe trends in te kunnen spelen door kleding vooral in landen dicht bij Spanje te laten produceren. Dat maakt de aanvoerlijnen korter, waardoor de kans op logistieke problemen kleiner wordt, schrijft NRC Handelsblad. 

H&M
Hennes & Mauritz meldt zwakke start

Hennes & Mauritz heeft een zwakke start van het derde kwartaal achter de rug. Dit meldde het Zweedse modebedrijf donderdagochtend schrijft de Beurs. Lees meer

Nederlands onderzoek naar groene marketing brengt sjoemelend H&M op de knieën - De Volkskrant
De internationale modeketen H&M stopt wereldwijd met duurzaamheidsclaims als ‘Conscious’ en ‘Conscious choice’ voor zijn producten. Dat doet het bedrijf na een handhavingsactie van de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat instituut is bezig met een offensief tegen valse groene marketing, schrijft de Volkskrant. Lees meer