Modint event: verantwoord omgaan met chemicaliën in het productieproces
Event
Sector
- Getergde klanten van rederijen grijpen de macht nu containerprijs sterk daalt
- Zorg moet in beweging komen om milieu-impact te verkleinen
- For Gap and Komar, Sourcing Cost Isn’t the Only Concern
- Nieuw rapport suggereert dat Black Friday steeds minder populair wordt
- GS1 congres: transitie circulaire economie gepaard met enorme data-explosie
- Open voor aanvragen - EU-Handelsprogramma: vergroot uw exportkennis en internationale netwerk
- Modeprijzen stijgen relatief gematigd (Duitsland) – TextilWirtschaft
- ShoppingTomorrow wijst de digitale weg vooruit - Nieuwe blue papers zijn gepubliceerd
- Verzoek tot Europees verbod op het gebruik van PFAS in producten– Radar
Bedrijven
- Retourbeheerbedrijven Rebound Returns en Cycleon gaan verder onder een naam
- Scotch & Soda opens stores in Europe
- Bleckmann opens a new distribution centre in Venlo
- C&A sluit in jaar tijd bijna 70 winkels
- Human rights abuse: Marks & Spencer to stop sourcing from Myanmar
- Marks & Spencer sluit 67 winkels om kosten te besparen
- Warenhuisketen Kaufhof weer in financiële problemen
- Uitbuiting in Chinese fabrieken van Shein, grootste kledingbedrijf ter wereld
- Thermokleding populair: 'Alle voorraden zijn al op'
- Duurzame gebroeders De Jong ook actief in kledingbranche: 'Iedereen kan iets doen'
Sector
Getergde klanten van rederijen grijpen de macht nu containerprijs sterk daalt
Na twee jaar van historisch hoge tarieven, capaciteitskrapte en miljardenwinsten voor de rederijen is de markt voor containervervoer ingrijpend veranderd. De verladers krijgen het steeds meer voor het zeggen en zij zinnen op wraak, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Zorg moet in beweging komen om milieu-impact te verkleinen
Bij een kwart van de medische gevallen zijn wegwerpspullen overbodig, blijkt uit een onderzoek van het Radboud UMC. Het Nijmeegse ziekenhuis wil deze afvalproductie daarom nu tegengaan want volgens IC-arts Hugo Touw is het belangrijk dat de zorg in beweging komt om te vergroenen. ‘Er is een roep van alle kanten om duurzaamheid als basis te gebruiken en niet als bijzaak', schrijft BNR. Lees meer of luister terug.
For Gap and Komar, Sourcing Cost Isn’t the Only Concern
As brands are deciding on sourcing destinations, many factors beyond cost are coming into consideration today. Geographic diversification and workforce diversity are both shaping sourcing teams’ strategies, respectively fulfilling the demand for disruption preparedness and reflecting companies’ values.A panel during PI Apparel Supply Chain Forum 2022, moderated by Caroline de Baere, founder of footwear development expert Laforma Inc. and Bendy Shoes, discussed the underlying causes of supply chain map changes, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article
Nieuw rapport suggereert dat Black Friday steeds minder populair wordt
Het winkelpiekseizoen nadert snel, en met de toenemende financiële druk waardoor veel consumenten hun uitgaven beperken, kan het een moeilijke periode worden voor retailers. Kortingen en uitverkoop bieden een mogelijke oplossing om shoppers aan het winkelen te houden. Toch blijkt uit een nieuw rapport van Dressipi, een onafhankelijk platform voor retailers die hun omzet willen optimaliseren, dat de grootste gelegenheid hiervoor - Black Friday - een dip, vertoont, meldt FashionUnited. Lees meer
ACM en NCA stellen richtlijnen op voor gebruik Higg Index door kledingbedrijven
De Higg Index is een duurzaamheidsmaatstaf die verschillende materialen in de kledingindustrie een score toekent op basis van verschillende factoren. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Noorse consumentenautoriteit NCA hebben samen een reeks richtlijnen opgesteld voor het gebruik van de Higg Material Sustainability Index, schrijft FashionUnited. Lees meer
GS1 congres: transitie circulaire economie gepaard met enorme data-explosie
Oproep samen aan de slag te gaan met digitaal productpaspoort. De transitie naar een circulaire economie is één van de grote opgaven waarvoor we als samenleving staan. Het digitale productpaspoort is cruciaal om producten te kunnen hergebruiken en grondstoffen in de keten te houden. Door wetgeving uit Brussel kan over de komst van dit productpaspoort geen twijfel meer bestaan. CEO Mirjam Karmiggelt van GS1 riep daarom vorige week tijdens het GS1 congres bedrijven op om samen aan de slag te gaan en prototypes te bouwen. “De wetgeving komt uit Europa, maar het digitale productpaspoort is een wereldwijd vraagstuk.” Lees meer
Open voor aanvragen - EU-Handelsprogramma: vergroot uw exportkennis en internationale netwerk
Bent u een Nederlandse ondernemer die een directe handelsrelatie heeft met het VK en geraakt is door Brexit? Het EU-Handelsprogramma kan dan een impuls geven aan uw internationale ambities. Bekijk wat het programma u kan bieden, of u in aanmerking komt voor deelname, en meld u aan. Het kost u niets. Lees meer
Modeprijzen stijgen relatief gematigd (Duitsland) - TextilWirtschaft
De inflatie blijft stijgen – met sprongen vooruit. De inflatie in de kleding- en schoenensector is echter nog steeds laag in vergelijking met andere sectoren.Consumenten moesten in september 3,4% meer betalen voor kleding en schoeisel dan in dezelfde maand vorig jaar, volgens de huidige enquête naar de prijsontwikkeling door het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis), meldt het Duitse vakblad TextilWirtschaft. In vergelijking met de voorgaande maand augustus was het echter bijna 5% meer. Deze waarde ligt op zijn beurt ruim boven het gemiddelde, wat betekent dat de huidige ontwikkeling de mode-industrie aanzienlijk minder beïnvloedt dan andere gebieden. In alle sectoren bedroeg de inflatie +10%. Het is dus omhooggeschoten na +7,9% in augustus 2022. Het ligt al zeven maanden boven de 7%." Met +10% bereikt de inflatie een nieuw hoogtepunt in het verenigde Duitsland", zegt Georg Thiel, voorzitter van het federale bureau voor de statistiek. "De belangrijkste redenen voor de hoge inflatie zijn nog steeds enorme prijsstijgingen voor energieproducten.
ShoppingTomorrow wijst de digitale weg vooruit - De nieuwe blue papers zijn gepubliceerd
Na twee turbulente coronajaren zijn Nederlandse bedrijven in ander, maar niet per se rustiger vaarwater terecht gekomen. Zeker is dat de wereld blijft digitaliseren. ShoppingTomorrow omarmt deze constante factor en moedigt de BV Nederland aan om de toekomst zoveel mogelijk zelf te creëren. Lees meer
Verzoek tot Europees verbod op het gebruik van PFAS in producten– Radar
De EU-lidstaten en de Europese Commissie hebben een verzoek gekregen van 46 Europese maatschappelijke organisaties tot een verbod op het gebruik van alle PFAS, de ‘forever chemicals’, in consumentenproducten voor 2025, schrijft Radar. Lees meer
Bedrijven
Retourbeheerbedrijven Rebound Returns en Cycleon gaan verder onder een naam
Internationaal omnichannel-retourbeheerspecialist Rebound Returns en retourbeheerder Cycleon gaan vanaf 10 oktober 2022 verder onder één naam: Rebound. Dat maken de bedrijven bekend via een persbericht. Rebound Returns en Cycleon waren voor de overname afzonderlijk onderdeel van Reconomy Group. Lees meer
Scotch & Soda opens stores in Europe
Scotch & Sodahas opened two new stores in London and one in Copenhagen. While the two stores take the UK portfolio to four, globally these are further addition to 31 stores that have opened since the start of the year, writes FashionatingWorld. Read more
Bleckmann opens a new distribution centre in Venlo, The Netherlands
Bleckmann, the logistics supply chain partner of growing fashion and lifestyle brands, is opening a new fulfilment centre in Venlo to increase its capacity in Europe's logistics hotspot. A lease agreement has been signed with Prologis for approximately 30,000 m2. Operation for the first clients went live already and further implementations are planned to follow shortly. The property has a Breaam Very Good quality level. Read more
C&A sluit in jaar tijd bijna 70 winkels
Modeketen C&A heeft in een jaar tijd in Europa bijna zeventig winkels gesloten, waarvan meer dan de helft in Nederland, België en Duitsland. Dat blijkt uit een inventarisatie van RetailTrends. Lees meer
Human rights abuse: Marks & Spencer to stop sourcing from Myanmar
Clothes are displayed on hangers in an Marks & Spencer shop in northwest London, Britain July 8, 2014. British retailer Marks & Spencer (M & S) is going to stop sourcing apparel items from Myanmar from next year citing the reasons of human rights abuse, reports The Daily Star (Bangladesh). Read more
Marks & Spencer sluit 67 winkels om kosten te besparen
De Britse detailhandelaar Marks & Spencer deelt in een rapport mee dat het de komende vijf jaar 67 van hun kledingwinkels zal sluiten om de operationele kosten te drukken. Daarnaast staat vermeldt dat het bedrijf zal proberen de sluitingen zo mogelijk binnen drie jaar te realiseren. De winkelgigant heeft nog niet bekendgemaakt welke winkels zullen sluiten en welke open blijven, schrijft FashionUnited. Lees meer
Warenhuisketen Kaufhof weer in financiële problemen
De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof zit in zwaar weer. Dat schrijft het Duitse Handelsblatt. Lees meer op de site van de Telegraaf.
Uitbuiting in Chinese fabrieken van Shein, grootste kledingbedrijf ter wereld
Textielarbeiders die in de Chinese fabrieken van kledinggigant Shein werken, maken dagen van 18 uur, hebben geen weekend en krijgen maar een derde van hun salaris uitbetaald als ze een fout maken. Dat blijkt uit een documentaire van de Britse zender Channel 4, die vanaf maandag te zien is.Onderzoeksjournalisten van Channel 4 zijn erin geslaagd om undercover te gaan bij het zeer gesloten Chinese mode-imperium, meldt de NOS. Lees meer
Thermokleding populair: 'Alle voorraden zijn al op'
Thermokleding is populair onder consumenten, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. Diverse winkelketens en webshops zien een verdriedubbeling van de verkoopaantallen. "De vraag is niet bij te houden", zeggen sommige ondernemers. "Alle voorraden voor thermokleding zijn al verkocht en op", zegt Willemijn Wijler inkoper bij de onderkledingwebshop Underwearman. Lees meer
Duurzame gebroeders De Jong ook actief in kledingbranche: 'Iedereen kan iets doen'
De gebroeders Luuk en Siem de Jong hebben een eigen kledinglijn gericht op duurzaamheid. Hun merk '2050' is geïnspireerd op het streven van de EU dat in 2050 de aarde klimaatneutraal moet zijn.Tegenover de Volkskrant leggen de twee broers uit waarom ze dat zo belangrijk vinden. "Zeker als je kinderen krijgt, denk je: aan het eind van deze eeuw leven zij op een extreem hete, waarschijnlijk onleefbare aarde, schrijft Voetbal Primeur. Lees meer