Nieuwsbericht

Containertarieven nog ‘slechts’ 2 keer zo hoog

Sector

  • Stichting UPV Textiel actief
  • ‘Worst Is Yet to Come’ for Retailers Facing Recession 
  • Modeprijzen stijgen relatief gematigd (in Duitsland)  – TextilWirtschaft 
  • Prijsstijgingen duidelijk in omzetcijfers terug te zien
  • Containertarieven nog ‘slechts’ 2 keer zo hoog
  • Hogeschool Stenden lanceert minor collectie ontwikkeling

Bedrijven

  • Suitsupply: fors meer omzet, verlies loopt terug 
  • FNV: ongeveer honderd stakers bij Bijenkorf in Amsterdam
  • 'Omzet Shein dit jaar 24 miljard, bedrijf bijna zo groot als H&M en Zara'
  • C&A ramps up denim production at German factory
  • Groei sportkledingmerk Hoka drijft omzet Deckers Brands op
  • T-Mobile maakt speciale bedrijfskleding voor moslima's: 'Keuzevrijheid belangrijk'


Sector
Stichting UPV Textiel actief 

Vanaf 1 januari 2023 wordt u, zoals bekend, als importeur of producent van kleding en huishoudtextiel, verantwoordelijk voor de afvalfase van uw producten. Dat betekent dat u moet gaan bijdragen aan een inzamelsysteem en doelstellingen moet behalen voor hergebruik en hoogwaardige recycling van textiel. De Stichting schrijft eind oktober en begin november de eerste groepen bedrijven, waaronder Modint leden, aan met een uitnodiging om deel te nemen. Meer informatie vindt u hier. De Stichting UPV Textiel is opgericht om de organisatie van een inname- en verwerkingssysteem zo efficiënt, effectief en betaalbaar mogelijk te maken. Met deelname aan het collectief kunt u eenvoudig en op een betaalbare manier voldoen aan de UPV-verplichtingen.  

‘Worst Is Yet to Come’ for Retailers Facing Recession 
Bankruptcies could pile up in the retail sector in the months ahead, according to BDO restructuring expert David Berliner.Several names in fashion and home have already run into financial trouble or seem to be flirting with a bankruptcy filing. A renovation last year couldn’t prevent 66-year-old family-owned home goods retailer Rotmans from closing its doors when CEO Steve Rotman announcement his retirement this month, reports Sourcing Journal. Read more (notice you may need a loging to read the complete article)

Modeprijzen stijgen relatief gematigd (in Duitsland) – TextilWirtschaft 
Artikel is een vertaling uit het Duitse vakblad TextilWirtschaft door Google translate van Duits naar Nederlands
De inflatie blijft stijgen – en met sprongen. De inflatie in de kleding- en schoenensector is echter nog steeds laag in vergelijking met andere sectoren. Over het algemeen moesten consumenten in september 3,4% meer betalen voor kleding en schoenen in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, volgens de enquête van het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) over de prijsontwikkeling. Vergeleken met de voorgaande maand augustus was het echter bijna 5% meer, deze waarde ligt weer ruim boven het gemiddelde. De huidige prijsstijging treft de mode-industrie echter nog steeds aanzienlijk minder dan andere gebieden. In alle sectoren was de inflatie plus 10%. Het is dus sterk gestegen na plus 7,9% in augustus. Het ligt al zeven maanden boven de 7%.
"Met plus 10% heeft de inflatie een nieuw hoogtepunt bereikt in het verenigde Duitsland", zei Georg Thiel, president van Destatis, bij de presentatie van de resultaten.

De belangrijkste oorzaken van de hoge inflatie zijn nog steeds enorme stijgingen van de energieprijzen. In toenemende mate kunnen echter ook prijsstijgingen worden waargenomen voor veel andere goederen, met name voedsel. Het einde van het ticket van 9 euro en de brandstofkorting zouden de prijsverhoging in september 2022 hebben geïntensiveerd. "Deze tijdelijke maatregelen van het tweede steunpakket hadden een dempend effect op de totale inflatie van juni tot augustus 2022", aldus Thiel.De prijzen voor energieproducten lagen in september 2022 bijna 44% boven het niveau van dezelfde maand vorig jaar (augustus 2022: plus 35,6%). Met ongeveer 52% stegen de energieprijzen van huishoudens bijzonder sterk. In deze categorie is de prijs van stookolie zelfs meer dan verdubbeld (plus 108%). De inflatie voor aardgas bedroeg 95,1%. Dieselbrandstof (plus 48%) en vloeibaar petroleumgas (plus 47%) namen ook aanzienlijk toe. De voedselprijzen stegen in september met 18,7% op jaarbasis. Met name eetbare oliën en vetten, evenals zuivelproducten en eieren werden duurder (plus respectievelijk 49% en plus 29%). De prijzen voor meubels, verlichting, apparaten en huishoudelijke accessoires en mode ontwikkelden zich met 8,5% onder het gemiddelde.
  
Prijsstijgingen duidelijk in omzetcijfers terug te zien 
In het derde kwartaal van 2022 groeide de omzet van de kledingdetailhandel met 6% in waarde en met 2% in volume. Hierbij stegen de prijzen dus met het verschil tussen de twee waarden, met 4%. September was een goede maand met 11% omzetstijging (waarde) en een stijging in de afzet (volume) met 3%. Hier is het (prijs)verschil al 8%, ten opzichte van het derde kwartaal van 2021. Ook online werd in september 10% meer verkocht. De geluiden over oktober zijn helaas negatiever.  De winkels in woninginrichting scoorden negatief in het derde kwartaal van 2022. Vergeleken met vorig daalde omzet met 5% en de afzet met ruim 16%.  De afzetprijzen (verkoopprijzen) vanuit de kleding- en textielindustrie in Nederland liggen stabiel sinds de zomer. Vergeleken met zomer 2021 zijn zij met 9 a 10% gestegen. De invoerprijzen voor de industrie stegen in september wel door. Deze staan voor textiel op 18% hoger dan september 2021 en op 12% hoger voor kleding. (Cijfers CBS)  

Containertarieven nog ‘slechts’ 2 keer zo hoog 
Ondanks de pijlsnelle daling van de spottarieven in de containervaart liggen die gemiddeld nog ruim twee keer boven het niveau van voor de coronapandemie. De World Container Index (WCI) van Dre-wry daalde deze week met 7% tot 3145 dollar voor een veertigvoets container. Dat meldt Nieuwsblad Transport.

De vrachttarieven op Shanghai – Rotterdam daalden met 13% naar $ 3.845 per contai-ner. De tarieven voor New York – Rotterdam stegen echter met 1% tot $ 1.319.

Hogeschool Stenden lanceert minor collectie ontwikkeling 
NHL Stenden zoekt samenwerking met modebedrijven voor 2023. In een nieuwe minor opleiding kijken studenten mee met de ontwikkeling van een modecollectie. Studenten werken aan ontwerpen en de fases daarna en realiseren uiteindelijk een schaduw collectie voor je merk. Het levert je als bedrijf een nuttige samenwerking op, naast de frisse ideeën die jonge mensen inbrengen. Belangstelling? Meer info op NHL Stenden of via Rens Tap

Bedrijven 
Suitsupply: fors meer omzet, verlies loopt terug

Suitsupply heeft afgelopen jaar fors meer omzet geboekt, terwijl het verlies terugliep. Dat blijkt uit de onlangs gedeponeerde jaarrekening van het Nederlandse herenmodemerk, waarover Quote als eerste berichtte,meldt RetailTrends. Lees meer

FNV: ongeveer honderd stakers bij Bijenkorf in Amsterdam 
Bij De Bijenkorf in Amsterdam zijn zaterdagochtend ongeveer honderd medewerkers aan het staken, stelt vakbond FNV. Later op de dag verwacht de vakbond dat nog meer mensen het werk zullen neerleggen, meldt het Algemeen dagblad. Lees meer

'Omzet Shein dit jaar 24 miljard, bedrijf bijna zo groot als H&M en Zara' 
Webwinkel Shein boekt dit jaar waarschijnlijk een omzet van 24,1 miljard euro, melden bronnen aan de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Dat zou betekenen dat het van oorsprong Chinese modebedrijf qua omzet bijna kan tippen aan marktleiders H&M en Zara, bericht de NOS. Lees meer

C&A ramps up denim production at German factory 
In its new “Sustainability Report 2021,” the German company said it sourced 99 precent more sustainable cotton, 41 percent of its man-made cellulosic fibers was more “sustainably sourced” and 79 percent of the chemicals used were approved as “safe.”  One of its biggest wins for the year, however, was the start of denim production at C&A Factory for Innovation in Textiles (C&A FIT) in Mönchengladbach, Germany, a renovated factory with digital, automatized and CO2-free technologies specialized for sustainable jeans production, reports Sourcing Journal. Read more (notice you may need a loging to read the complete article)

Groei sportkledingmerk Hoka drijft omzet Deckers Brands op 
De omzet van het Amerikaanse schoenen- en kledingretailer Deckers Brands, moederbedrijf van onder meer Ugg, Hoka en Teva, steeg in het tweede kwartaal van het boekjaar naar 721,9 miljoen dollar (omgerekend 723,7 miljoen euro). Dat is 31,3 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, schrijft FashionUnited. Lees meer

T-Mobile maakt speciale bedrijfskleding voor moslima's: 'Keuzevrijheid belangrijk'
Bedrijfskleding waar iedereen zich in thuis kan voelen: dat was voor Rania El Khattabi (25) dé motivatie om bij haar werkgever T-Mobile het gesprek aan te gaan over de verplichte kledingstukken. Een paar maanden later was het zover: naast nieuwe overhemden werd ook een hoofddoek gelanceerd met bedrijfslogo van T-Mobile erop, bericht RTL Nieuws. Mede met ETP is de collectie tot stand gekomen. Lees meer