Nieuwsbericht

Business Development november 2022

Actueel

  • Wrap-up Shopping Today: be the change
  • Nederlander koopt meer digitale producten maar minder goederen online
  • Waar blijft de Europese TikTok?
  • Van niche naar norm: Hoe maak je impact met data uit je textiel keten?
  • Aantal modewinkels in wijkwinkelcentra op niveau van 18 jaar geleden
  • How can the apparel market take steps towards more inclusivity?
  • European Marketplaces 2022
  • Effecten van kostenstijgingen voor de Detailhandel

Shein

  • Shein’s Fast-Fashion Waste Problem Won’t Be Fixed by Resale 
  • Shein rival app from Chinese e-commerce giant Pinduoduo tops the charts, but rock-bottom prices could be unsustainable
  • Can H&M and Asos still compete with Shein after it provides faster delivery? 
  • 'Omzet Shein dit jaar 24 miljard, bedrijf bijna zo groot als H&M en Zara' 

Actueel
Wrap-up Shopping Today: be the change
In DeFabrique in Utrecht vond afgelopen 13 oktober Shopping Today plaats. Hét e-commercekennisevent van Nederland was met ruim 1.400 bezoekers opnieuw helemaal uitverkocht. Waar we vorig jaar spraken over het samenwerken binnen het hele e-commerce-ecosysteem, stond dit jaar het thema BE THE CHANGE centraal. Lees meer>>

Nederlander koopt meer digitale producten maar minder goederen online
In 2022 gaf 74 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan iets online gekocht te hebben. Dat is minder dan een jaar eerder toen 77 procent iets online kocht. De verkoop van digitale producten en diensten bleef vergeleken met 2021 gelijk of liet een groei zien, terwijl er online minder goederen besteld werden. Dat meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2022’ dat jaarlijks van april tot juli wordt gehouden. In 2022 namen ruim 6 duizend mensen vanaf 12 jaar of ouder deel aan het onderzoek meldt het CBS. Lees meer>>

Waar blijft de Europese TikTok?
Sociale media We moeten alles uit de kast halen om de macht van Big Tech te breken. Dat betekent concurreren met datgene wat we willen verbieden, schrijven Marleen Stikker en Sander van der Waal in het NRC Handelsblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complet artikel te kunnen lezen).

Van niche naar norm: Hoe maak je impact met data uit je textiel keten?
We zien onze leden het liefst live, maar online kan ook: MODINT organiseert op 17 november a.s. van 9.30 tot 14.00u een “Powered by CLICKNL bijeenkomst” met als onderwerp due diligence en de tools die nodig zijn om de juiste data te managen. Data die nodig zijn om een textielketen te verduurzamen. Je gaat leren hoe dit in de foodketen werkt, je kijkt mee met een onderzoek naar de waarde van technologie en data in duurzaamheid en wordt bijgepraat over de eisen die wetgeving aan je bedrijf gaat stellen. De bijeenkomst is gratis. Meer informatie en registratie>>

Aantal modewinkels in wijkwinkelcentra op niveau van 18 jaar geleden
Het aantal kleding- en schoenenzaken in wijkwinkelcentra is gelijk aan het niveau van 2004, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Het bureau deed specifiek onderzoek naar het aanbod van winkels in wijkwinkelcentra, schrijft FashionUnited. Lees meer>>

How can the apparel market take steps towards more inclusivity?
An important topic for Europe's fashion market is the shift in gender diversity and body positivity. How do players in the fashion industry plan to address specific customers? For example, plus-size customers, trans, queer and non-binary people, and people with disabilities; these customers are worth fashion brands' attention. This shift also offers new business opportunities, reports CBI.  

European Marketplaces 2022
The European marketplace sector has seen extraordinary growth in the past few years, doubling in revenue to €200bn since 2020 and set for continued growth in the years to come. This report show structures, marketplaces and more. Read the report>>

Effecten van kostenstijgingen voor de Detailhandel
Een impactanalyse van de gevolgen van drie typen kostenstijgingen (loon, energie en huur) op de bedrijfsvoering en winstgevendheid van ondernemers in de detailhandel in 2022, 2023 en 2024. De analyses zijn uitgevoerd voor 16 branches in de detailhandel. Waar mogelijk is voor enkele branches een verbijzondering gemaakt naar kleine-middelgrootte bedrijven en grote bedrijven, meldt retailInsiders.

Shein
Shein’s Fast-Fashion Waste Problem Won’t Be Fixed by Resale 
The hugely popular Chinese online retailer’s new business to recirculate its ultra-cheap clothing isn’t likely to appeal to many customers.Allegations of labor abuses, environmental destruction, copyright theft — all of these and more have been leveled against Shein, the outrageously successful fast-fashion company that has seduced young consumers with its ultra-cheap apparel. On the surface, Shein has little reason to worry. In 2022, revenues are estimated to hit $24 billion, closing in on H&M and Zara for the global fast-fashion crown. But even as young consumers pile into Shein's disposable clothes, they're telling consumer researchers that they prioritize sustainability and ethical companies, too.So the company recently launched a service on its app that enables the buying and selling of used Shein fashion. It's an explicit nod to Generation Z's desire for more sustainable fashion. It's also something more pragmatic: an effort to grab a piece of a resale market for apparel, footwear and accessories that's tripled in value since 2020 to as much as $120 billion. Unfortunately for Shein, the effort likely won't pay off, reports Bloomberg (you may need a login to read the complete article). 

Shein rival app from Chinese e-commerce giant Pinduoduo tops the charts, but rock-bottom prices could be unsustainable 
•           Temu has become the most-downloaded shopping app in the US this month as it aims to compete in cheap fast-fashion and accessories
•           Owner Pinduoduo is using the same social e-commerce tactics that worked in China, but higher costs in the US could make success difficult8
A quiet play to rival Shein in the US is paying off for Chinese e-commerce giant Pinduoduo, whose Temu platform became the most-downloaded shopping app across US app stores in early November, according to analytics firm AppMagic.Launched in September, Temu is still nowhere near as popular as Shein, the hit shopping platform also started in China that has found huge success overseas selling fast fashion and other items at rock-bottom prices. However, Temu’s rise comes just ahead of the holiday shopping season in the world’s largest consumer market, writes South China Morning Post. Read more>>

Can H&M and Asos still compete with Shein after it provides faster delivery? 
•    Chinese fast-fashion giant Shein is looking to get its ultra-low-priced clothing to US consumers quicker by opening local distribution centres
•    Experts question whether Shein can maintain its price point, noting its pricing advantage over competitors may narrow

Fast-fashion juggernaut Shein has managed to hook hordes of Gen Z shoppers in the United States despite a key business disadvantage: it has typically offered e-commerce delivery windows of 10 to 15 days that are easily bested by its competitors.
Now, the apparel company founded in China is pushing to get its ultra-low-priced merchandise on doorsteps more quickly by establishing distribution centres in the US Midwest and California – a significant shift from its practice of shipping individual orders directly to US consumers from overseas.The logistics investment dials up the pressure Shein has already placed on more established rivals such as H&M and Forever 21, while also threatening the newcomer’s profit margins and introducing fresh risks into its business model reports South China Morning Post. Read more>>

'Omzet Shein dit jaar 24 miljard, bedrijf bijna zo groot als H&M en Zara' 
Webwinkel Shein boekt dit jaar waarschijnlijk een omzet van 24,1 miljard euro, melden bronnen aan de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Dat zou betekenen dat het van oorsprong Chinese modebedrijf qua omzet bijna kan tippen aan marktleiders H&M en Zara. Shein bestaat pas tien jaar.Ook is het bedrijf volgens de bronnen van de zakenkrant sinds 2019 winstgevend, meldt de NOS. Lees meer>>