Prijsstijgingen: baas boven baas
In september schoten de prijzen voor kleding voor de consument in de winkel al omhoog ten opzichte van september 2021. Dit zette in oktober flink door. Kleding en stoffen werden bijna 10% duurder dan in oktober 2021, waarbij herenkleding met bijna 12% stijging aan de leiding ging, afgezien van accessoires, baas boven baas: plus 23% !
Tafel en toiletlinnen, meubelstoffen en gordijnen waren nog goedkoper in september 2022 vergeleken met een jaar geleden, maar halen dat in oktober helemaal in. Vloerbedekking steeg ook hard in prijs. De omzet van de retail in kleding liep in september dan ook met 11% op ten opzichte van september 2021, maar de afzet, het volume, steeg met slechts 3%. In woninginrichting werd in september 1% meer omgezet dan september vorig jaar, maar in volume werd 11% minder verkocht. De consumptie van kleding en artikelen voor woninginrichting over het derde kwartaal van 2022 laten hetzelfde beeld zien: de ontwikkeling in waarde is veel gunstiger dan die in volumes.
De invoerprijzen, zonder transportkosten, liepen voor kleding tot en met september 2022 al met 11% op, voor textiel (garens, stoffen, tapijt) zelfs met 17%, geen wonder dus dat prijzen in de winkel op gaan lopen.
Stijgende kosten bij teruglopende omzetten geven een druk op het rendement, dat is duidelijk, en bedrijven komen in problemen. Opvallend: juist bedrijven in markten met hoge concurrentie rekenen hogere kosten door, want ze moeten wel, ze hadden al geen marge. Specialisten, die alleen baas op hun markt zijn, hebben al hoge prijzen en kunnen gemakkelijker iets toegeven. Lees meer over de afwenteling van kosten in deze column van Jeroen Hinloopen, een baas van het Centraal Planbureau.
Maar waar hoe en waar stopt dit? Minder produceren, minder inkopen, minder uitverkoop? Minder consumeren? Reële prijzen waarin disbalans in vraag en aanbod van grondstoffen en de prijs van duurzaamheid en leefbare lonen doorberekend worden? Dan staat ons nog wat te wachten. Pieter Hasekamp, de hoogste baas van het CPB stelt: Reële prijzen zijn nodig voor gedragsverandering. Lees hier meer.
Door Rens Tap
Business Development
CBS Consumentenprijzen |
||
Percentage prijsstijging tussen okt 2021 en okt 2022 | ||
Kleding en kledingstoffen | 9,8 | % |
Herenkleding | 11,8 | % |
Dameskleding | 9,4 | % |
Baby en kinderkleding | 6,6 | % |
Kledingaccessoires | 22,9 | % |
Herenschoenen | 4,0 | % |
Damesschoenen | 4,0 | % |
Kinderschoenen | -2,0 | % |
Vaste vloerbedekking en tapijten | 15,6 | % |
Overige vloerbedekking | 19,8 | % |
Meubelstoffen en gordijnen | 8,6 | % |
Beddengoed | 11,4 | % |
Tafel en toiletlinnen | 8,4 | % |