Tapijt Nieuwsbrief November 2022
Duurzaamheid en innovatie
- Object Carpet ziet duurzaamheid beloond worden
Markt en economie
- Inflatie vloerbedekking loopt verder op
- Brancheorganisaties retail luiden de noodklok
- Omzetplusje ‘wonen’-branche, bij krimp volume
Bedrijven
- Interface boekt meer omzet in derde kwartaal
- Omzet Mohawk Industries zwakker dan verwacht
- GoodWeave actiever op Nederlandse markt (kinderarbeid in tapijt/textielfabrieken)
- Tapijtgroep Belysse draait op twee snelheden
- Cotap opent 'grootste vloerendistributiecentrum van Nederland'
- Filip Balcaen, ooit de tapijtenkoning van België, doet nu in alles
Beaulieu
- Beaulieu wil productie getuft tapijt stopzetten in België
- Beaulieu: nieuw begin of begin van het einde?
- Dalende tapijtmarkt en dure energie doen Beaulieu 174 banen schrappen in België
- Beaulieu koopt Amerikaanse kunstgrasproducent Act Global
Beurzen
- Inspirerende persconferentie Domotex 2023
- Domotex asia/Chinafloor 2022 alsnog van start
- ReStart-event Tarkett enthousiast bezocht
Marktrapporten
- The European market potential for carpets made of natural materials - CBI 4 October 2022
- Entering the European market for carpets made of natural materials - CBI 4 October 2022
- Entering the European market for handwoven rugs – CBI 1 February 2022
- The European market potential for handwoven rugs – CBI 1 February 2022
Duurzaamheid en innovatie
Object Carpet ziet duurzaamheid beloond worden
Object Carpet meldt een van de bedrijven te zijn waarvan de producten in Nederland zijn onderzocht en goedgekeurd voor fiscale voordelen. De Duitse tapijtfabrikant, die zaken betreffende ecologie en gezondheid immer hoog in het vaandel voert, wijst in dit verband op MIA/Vamil, de fiscale stimulans voor investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen.
Na het uitvoeren van tests op producten van Object Carpet, erkent de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) momenteel niet minder dan dertig producten in verschillende kleur- en ontwerpkwaliteiten als bijzonder milieuvriendelijke investeringen, wat dus financiële voordelen oplevert via de regelingen MIA/Vamil.
“Het is voor ons een bijzondere eer dat de onafhankelijke Nederlandse autoriteiten daadwerkelijk een nieuwe categorie met de hoogste duurzaamheidsclassificatie hebben gecreëerd voor onze innovatieve Niaga-technologie,” verklaart Daniel Butz, ceo van Object Carpet. Samen met het in oorsprong Nederlandse bedrijf Niaga ontwikkelden de tapijtspecialisten van Object Carpet een keer op keer volledig recyclebaar en ‘gezond’ projecttapijt dat opvalt door zijn vernieuwende vormgeving. (Zie ook het nieuwsitem ‘Eerste circulaire tapijt van monomateriaal’ van 06-07-2022).
Bron Vloerenplein
Markt en economie
Inflatie vloerbedekking loopt verder op
Voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS in oktober een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten van liefst 18,8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De score volgt op een toename van 14,5 procent in september en van 13,3 procent in augustus. Procentueel gezien is dit de hoogste maandscore in dit lopende jaar. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.
In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in oktober een toename van 15,6 procent genoteerd, volgend op hogere plussen van 18,0 procent in september en van 18,2 procent in augustus.
In de subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in oktober een daarentegen tot 19,8 procent opgelopen stijging genoteerd, volgend op een plus van 13,4 procent in september en van 11,7 procent in augustus.
Het geheel van consumentengoederen en -diensten was in oktober 14,3 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In september was de inflatie 14,5 procent. De prijsontwikkeling van energie had een neerwaarts effect op de inflatie, voeding en ook kleding zorgden voor een verhogend effect. Exclusief energie en motorbrandstoffen waren consumentengoederen en –diensten 6,9 procent duurder in de verslagmaand. In september bedroeg de prijsstijging op jaarbasis 6,5 procent.
Bron: Vloerenplein
Brancheorganisaties retail luiden de noodklok
De situatie in de detailhandel is alarmerend,” zo opent een bezorgd persbericht van INretail vandaag. “Alleen al door hoge energielasten, steeds hogere huurkosten en stijgende loonkosten boekt het grootste deel van de ondernemers de komende jaren een negatief bedrijfsresultaat.” De brancheorganisatie voor de non-foodwinkeliers wijst in dit verband naar een onderzoek van Panteia, dat in opdracht van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland (waarbij ook INretail is aangesloten) en de Raad Nederlandse Detailhandel, de effecten van deze kostenverhogingen heeft doorgerekend.
“De brancheorganisaties roepen het kabinet op tot een beter passende tegemoetkomingsregeling voor energiekosten. Verder vragen ze om er nu eindelijk voor te gaan zorgen dat meer werken loont en de loonkosten voor ondernemers dalen. Daarbij past het niet om het wettelijk minimumuurloon vanaf 2024 te baseren op een 36-urige werkweek. Ook wordt het kabinet gevraagd zich uit te spreken tegen extreme indexaties die verhuurders toepassen op de huren van winkelpanden.”
Bij het kabinet ontbreekt volgens de organisaties het “urgentiebesef dat ondernemerschap in de detailhandel zwaar onder druk staat en daarmee de leefbaarheid in talloze plaatsen.” Volgens hen “moet en kan het kabinet ingrijpen.”
Panteia concludeert in zijn onderzoek dat de sterke kostenstijgingen voor personeel, huur, energie en dergelijke snel zullen leiden tot een situatie waarin de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. De mogelijkheid om alle gestegen kosten door te belasten in de verkoopprijzen wordt daarbij belemmerd door de verwachte koopkrachtdaling bij consumenten. Het rapport ‘De effecten van kostenstijgingen in de detailhandel’ kan worden gedownload van de website www.retailinsiders.nl.
Bron: Vloerenplein
Omzetplusje ‘wonen’-branche, bij krimp volume
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en woninginrichting hebben in september een kleine omzetgroei gerealiseerd van respectievelijk 1,0 en 0,7 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. De terugloop in volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van de winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren bedraagt daarbij 7,0 procent, die van de winkels in meubels en woninginrichting 11,3 procent.
De omzet van alle non-foodwinkels bij elkaar is afgelopen september met 4,7 procent gegroeid. Het volume ligt 2,9 procent lager dan een jaar eerder. De verzamelde detailhandel heeft in de negende maand 5,3 procent meer omgezet. Het totale verkoopvolume ligt echter 3,5 procent lager. Webwinkels hebben 0,7 procent meer omgezet, multi-channelers daarentegen 12,2 procent meer.
In het derde kwartaal als geheel komen de winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren uit op een beperkte omzetdaling van 1,7 procent, bij een volumekrimp van 8,9 procent. Deze omzetontwikkeling sluit min of meer aan bij die in het tweede kwartaal (minus 3,2 procent), maar contrasteert flink met die in het eerste kwartaal (plus 28,8 procent). De winkels in meubels en woninginrichting verliezen 5,1 procent omzet in het voorbije kwartaal en 16,5 procent volume. In het tweede kwartaal leverden zij 2,4 procent omzet in, in het eerste kwartaal kwam er juist 36,5 procent bij.
Bron: Vloerenplein
Bedrijven
Interface boekt meer omzet in derde kwartaal
Het Amerikaanse vloerenconcern Interface heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 327,8 miljoen dollar geboekt, een toename van 4,8 procent vergeleken met de 312,7 miljoen dollar van een jaar geleden. Geschoond voor wisselkoerseffecten zet de onderneming een behoorlijke stijging neer van zelfs 10,9 procent.
Ceo Laurel Hurd spreekt van een “opnieuw gedegen” kwartaal, daarbij vaststellend dat de vraag naar het koolstofarme vloerenaanbod van haar bedrijf breeduit aanhoudt en dat het betreffende kwartaal voor specifiek de kantoren- en winkelsectoren “opmerkelijk krachtig” genoemd mag worden. Financieel directeur Bruce Hausmann merkt nog op dat Interface de uitdagingen van een aanhoudend inflatoire omgeving grotendeels het hoofd weet te bieden met maatregelen op het vlak van prijsstelling en productiviteit.
Het segment ‘Americas’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van ruim 194 miljoen dollar, een stijging van 10,0 procent, voornamelijk als gevolg van de sterkte in de kantoren- en winkelmarkten. Het bedrijfsresultaat bedraagt 25,0 miljoen dollar, vergeleken met 21,7 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.
Het segment ‘Europa, Afrika, Azië en Australië’ komt tot een netto-omzet van omgerekend ruim 133 miljoen dollar, een daling van 1,9 procent. Negatieve wisselkoerseffecten (door een verzwakking van de euro, de Australische munt en het Britse pond versus de dollar) buiten beschouwing gelaten, steeg de netto-omzet met 11,7 procent. Het bedrijfsresultaat is 3,1 miljoen dollar, gelijk aan vorig jaar. Opgemerkt wordt dat de ordergroei in dit bedrijfsonderdeel in het derde kwartaal negatief werd beïnvloed door de oorlog van Rusland tegen Oekraïne en de Covid-19-lockdowns in China.
Bron: Vloerenplein
Omzet Mohawk Industries zwakker dan verwacht
Jeffrey S. Lorberbaum, ceo van Mohawk Industries: “Wanneer de economie aantrekt, zullen deze uitgestelde aankopen de vraag doen toenemen en onze resultaten verbeteren.” Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,9 miljard dollar geboekt, een stijging van 3,6 procent zoals het in de boeken komt en van 8,3 procent op constante basis. In de verslagperiode realiseerde het concern een nettoverlies van 534 miljoen dollar, tegenover 271 miljoen dollar nettowinst vorig jaar. De aangepaste nettowinst bedroeg 212 miljoen dollar, exclusief bijzondere waardeverminderingen en andere eenmalige kosten, tegenover 272 miljoen dollar vorig jaar.
De omzet van Mohawk in het derde kwartaal steeg voornamelijk dankzij prijsverhogingen en dankzij de goed lopende commerciële sector. “Onze omzet was zwakker dan we hadden verwacht, doordat het retailkanaal in alle regio's en productcategorieën verzwakte,” aldus ceo Jeffrey S. Lorberbaum. De sterker wordende Amerikaanse dollar pakte ook negatief uit op de omzet. “Ons bedrijfsresultaat daalde omdat een lager volume resulteerde in hogere niet-geabsorbeerde kosten en materiaal-, energie- en transportinflatie onze resultaten raakten.” Lees meer op Vloerenplein.nl
GoodWeave actiever op Nederlandse markt
GoodWeave kondigt aan met meer Nederlandse inkopers en retailers van tapijten en vloerkleden te willen gaan samenwerken om kinderarbeid uit te bannen in India en Nepal. De internationale organisatie zegt hiermee in te spelen op de nieuwe Nederlandse wet die bedrijven verplicht om kinderarbeid aan te pakken. Dat steeds meer consumenten om maatschappelijk verantwoorde producten vragen, speelt volgens GoodWeave evenzo een rol, schrijft Wonen360.
Tapijtgroep Belysse draait op twee snelheden
Onder meer in de fabriek in Tielt voor kamerbreed tapijt wordt het energieverbruik teruggedrongen door de machines trager te laten draaien.De West-Vlaamse tapijtproducent Belysse (voorheen Balta) legt in het derde kwartaal mooie groei- en winstcijfers voor in de VS, maar wordt afgeremd door dure energie en grondstoffen in Europa, meldt de Belgische zakenkrant de tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Cotap opent 'grootste vloerendistributiecentrum van Nederland'
Na maanden van voorbereiding en inrichting is het eindelijk zover: Cotap Zwolle is geopend. De logistieke activiteiten voor de vakhandel, de transportafdeling en de Co-pro Express van Cotap zijn onlangs verhuisd naar een nieuwe locatie aan de Hessenpoort in Zwolle. Naar eigen zeggen is dit het grootste vloerendistributiecentrum van Nederland, schrijft Wonen360.
Filip Balcaen, ooit de tapijtenkoning van België, doet nu in alles
Als ondernemer werd Filip Balcaen groot met tapijten en vinyltegels. Als investeerder gelooft hij in spreiding van de risico's. Geurkaarsen, vastgoed, vuurbestendig glas, accountants ... de Westvlaamse kasteelheer ziet overal kansen, schrijft het Financieele Dagblad. Een profiel is te lezen op de site. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Beaulieu
Beaulieu wil productie getuft tapijt stopzetten in België
Tapijtproducent Beaulieu International Group (BIG) wil de Belgische activiteiten in getuft tapijt stopzetten. De directie wil de fabriek in Wielsbeke sluiten.BIG verwijst voor de beslissing naar overcapaciteit in de markt van getuft tapijt, voornamelijk omdat de consument nu de voorkeur geeft aan andere vloerbedekking, bijvoorbeeld laminaat en vinyl, meldt het Belgische Nieuwsblad.
Beaulieu: nieuw begin of begin van het einde?
Beaulieu moet de stap zetten van geïntegreerde, goedkope productie naar duurzame en innovatieve oplossingen. De beslissing van de groep Beaulieu om te stoppen met de productie van kamerbreed tapijt in Europa door de sluiting van zijn fabriek in Wielsbeke, is het sluitstuk van een proces dat al vele jaren bezig is schrijft het Belgische dagblad de Standaard. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Dalende tapijtmarkt en dure energie doen Beaulieu 174 banen schrappen in België
De tapijtproducent Beaulieu International Group (BIG) wil de Belgische tapijtactiviteiten stopzetten. De structureel dalende verkoop van tapijt in Europa en de hoge energie- en grondstoffenprijzen doen de fabriek in Wielsbeke de das om,meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Beaulieu koopt Amerikaanse kunstgrasproducent Act Global
Act Global is onder meer het bedrijf achter het veld van het US Bank Stadium van de paars-witte Minnesota Vikings. ©USA TODAY Sports Beaulieu International Group (BIG) neemt de Amerikaanse kunstgrasproducent Act Global over. De financiële details van de deal worden niet bekendgemaakt, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Beurzen
Inspirerende persconferentie Domotex 2023
Na de door omstandigheden verschoven en uiteindelijk afgelaste edities van de afgelopen paar jaar, lijken alle seinen nu op groen te staan voor een nieuwe editie van Domotex. Deutsche Messe gaf gisteren via een online persconferentie een inkijk in de drieëndertigste editie van de internationale vloerenvakbeurs, die van 12 tot en met 15 januari 2023 in Hannover plaats zal vinden. De beursorganisatie presenteerde de media een vol programma met een verscheidenheid aan interessante sprekers.
“We zijn verheugd om na zo'n lange tijd eindelijk weer een professioneel en innovatief Domotex aan te kunnen bieden. In januari kunnen bezoekers zich weer verheugen op de vele inspirerende presentaties en contactmogelijkheden, en daarnaast weer veel informatie verkrijgen bij de exposanten die hun noviteiten in de verschillende hallen met veel enthousiasme zullen presenteren,” aldus Sonia Wedell-Castellano, directeur van Domotex wereldwijd, meldt Vloerenplein.
Domotex asia/Chinafloor 2022 alsnog van start
De editie 2022 van vloerenvakbeurs Domotex asia/Chinafloor blijkt gisteren van start te zijn gegaan in het Shenzhen World Exhibition and Convention Center. Op de website van het evenement meldt het organiserende team dat het ter plaatse voor de preventie van epidemieën bevoegde gezag groen licht heeft gegeven, waarna het gemeentelijke bureau voor handelszaken afgelopen week officieel de heropening van de vierentwintigste uitgave van de beurs mocht goedkeuren. De beursdagen zijn 3, 4 en 5 november. “Onze teams voeren ter plaatse uitgebreide veiligheidsinspecties van de beursstands uit en streven ernaar om een veilig, efficiënt en succesvol branche-evenement te kunnen opvoeren,” aldus de organisatie.
Bron: Vloerenplein.nl
ReStart-event Tarkett enthousiast bezocht
Gisteren en vandaag organiseerde Tarkett voor in totaal zo’n 80 partners en vloerenbedrijven een ReStart-event in het Carpet Recycling Center in Waalwijk. Hier wordt hard gewerkt aan het recyclen van oude tapijttegels via een innovatief proces waarbij het garen en de tapijtrug van elkaar gescheiden worden. En dit gebeurt volgens Tarkett inmiddels op grote schaal. Zo is er in 2021 in het Carpet Recycling Center 1.010 ton teruggenomen van Tarkett’s tapijtcollecties in heel Europa om te kunnen recyclen. Ondanks de vele ongekende economische uitdagingen blijft het terugname- en recyclingprogramma groeien. In 2019, toen het recyclingcentrum in Waalwijk zijn deuren opende, nam Tarkett namelijk 888 ton terug. Meer dan 50 procent van de teruggenomen tapijttegels komt uit Nederland zelf.
Veel belangstelling
Veel belangstelling voor de inspirerende lezing van Rob Kragt, CSR Communications en Training Manager bij Tarkett.Tijdens het ReStart-event vond een exclusieve rondleiding plaats in de fabriek en het Carpet Recycling Center. Hier konden belangstellenden een kijkje nemen in de wereld van Tarkett, waar duurzaam en circulair ondernemen centraal staan. Op het event werden ook de laatste innovaties gedeeld waarmee Tarkett in de toekomst nog meer vloeren hoopt te kunnen recyclen. De vele nieuwe mogelijkheden zorgden voor veel enthousiaste reacties bij de aanwezigen. Rob Kragt, CSR Communications en Training Manager bij Tarkett, verzorgde na de rondleiding in het Carpet Recycling Center een inspirerende lezing en gaf feedback op de vele vragen.
Rob Kragt
Kragt: “We hebben nu de beschikking over ‘de circulaire selectie’, een groep producten die na gebruik voor 100 procent te recyclen valt.”
Kragt: “Tarkett verkoopt 1,3 miljoen vierkante meter vloerbedekking per dag. We hebben nu de beschikking over ‘de circulaire selectie’, een groep producten die na gebruik voor 100 procent te recyclen valt, waaronder tapijttegels, homogene pvc, LVT, linoleum en heterogeen pvc losliggend. Circulariteit biedt een oplossing voor twee belangrijke zaken: je pakt de schaarste aan van ruwe materialen en grondstoffen en je bespaart daarnaast enorm veel aan CO2-uitstoot. We willen graag een bijdrage leveren aan het klimaat. Duurzaamheid gaat om veranderen van gedrag. Cradle to Cradle ligt aan de basis van innovatie en circulariteit bij Tarkett. We hebben daar zowel bij linoleum, LVT als Desso Airmaster al het nodige bereikt.”
Bron: Vloerenplein