Nieuwsbericht

100% Export subsidie via het EU-Handelsprogramma (alleen in 2023)

Sector

  • Modint en ImpactBuying werken samen aan transparante toekomst in kleding- en textielbranche
  • 100% Export subsidie via het EU-Handelsprogramma (alleen in 2023)
  • Problemen bij export naar Turkije?
  • ACM wil strengere Europese regels voor de online consument
  • In Bengalese pakhuizen stapelt kledij zich op
  • Petflessen recyclen tot garen voor kledingindustrie is niet per se duurzaam
  • Grote winkelketens sluiten noodgedwongen deuren door personeelstekort
  • Black Friday boycotten is niet genoeg, de echte prijs van die jurk ligt veel hoger

Bedrijven

  • Koningin Maxima brengt werkbezoek aan MUD Jeans
  • Topdesigner Raf Simons trekt stekker uit eigen modelabel 
  • Omzet Abercrombie & Fitch Co. lager door sterke dollar, bedrijf draait netto verlies
  • Zeeman: ‘Lineair businessmodel zal kantelen richting tweedehands’
  • Creatief directeur Michele vertrekt bij Gucci
  • Stakingen Bijenkorf breiden uit: Medewerkers leggen werk neer tijdens Black Friday


Sector
Modint en ImpactBuying werken samen aan transparante toekomst in kleding- en textielbranche 

Modint en ImpactBuying hebben de handen ineen geslagen om meer transparantie in de kleding- en textielsector te creëren. Met deze ambitie hebben ze een tool ontwikkeld met de kennis en know-how van Modint op het gebied van kleding en textiel, en met de jarenlange ervaring van ImpactBuying op het gebied van ketens in kaart brengen en het ophalen van ESG assured data. Met deze samenwerking is het gemakkelijker om efficiënt toeleveringsketens in kaart te brengen, duurzaamheidsdata op te halen en de CO2 footprint te berekenen met de bAwear tool, door middel van de vragenlijst daarvoor in het platform, schrijft Emerce

100% Export subsidie via het EU-Handelsprogramma (alleen in 2023) 
Het EU-Handelsprogramma maakt, net als de BAR Bedrijfslevenregeling, deel uit van de Brexit Adjustment Reserve (BAR). Waar de BAR Bedrijfslevenregeling bedoeld is om succesvol zaken te blijven doen in het Verenigd Koninkrijk, biedt het EU-Handelsprogramma jou en ons als Modint de mogelijkheid om andere kansrijke afzetmarkten te ontwikkelen. Dit ter compensatie van verloren gegane export in de UK. Heb je belangstelling? 
Als deelnemer aan het EU-Handelsprogramma kun je tot eind 2023, op kosten van het programma en zonder verdere verplichtingen, gebruikmaken van alle activiteiten.  Voor Modint en haar leden is het interessant dat we collectieve activiteiten voor specifieke sectoren in kansrijke markten kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan collectieve beursdeelname, matchmaking en handelsmissies om je internationale netwerk uit te breiden. Voorwaarden zijn dat minimaal 5 bedrijven in een sector gezamenlijk een activiteit zoals beursdeelname ondernemen. Alle 5 bedrijven moeten aantonen in de aflopen paar jaar minstens voor 5000 euro naar de UK te hebben verkocht. Zie je een gezamenlijk initiatief van 5 bedrijven in bijvoorbeeld dames- heren- of kinderkleding, in workwear, of tapijt zitten, meld je dan bij Corien Beks of Antonio Barberi Ettaro of klik hier voor meer informatie.

Problemen bij export naar Turkije?
Een oud probleem wordt weer actueel: handelsbelemmeringen in Turkije bij export vanuit Nederland. Ervaar je problemen bij de afhandeling van goederen in Turkije of heb je die in het verleden gehad, meld het graag bij Antonio Barberi EttaroWe gebruiken de informatie ter voorbereiding van een gesprek met de handelsattaché van de Nederlandse Ambassade in Ankara, die graag uw input ontvangt. Export van gereed goed, goederen in loonveredeling, maar ook de projecten die tussen Nederlandse en Turkse bedrijven lopen op het gebied van circulaire kleding (jeans, werkkleding) vragen om wederzijdse vlotte afhandeling aan de grenzen. 

ACM wil strengere Europese regels voor de online consument
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleit voor strengere Europese consumentenregels voor bescherming van online winkelen, dat meldt ACM in een nieuwsbericht op de website. ACM wil dat consumenten niet worden misleid door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving en dat de gepersonaliseerde advertenties worden afgeremd, schrijft ACM.

In Bengalese pakhuizen stapelt kledij zich op 
Nu veel westerse consumenten minder kleding kopen, zien de fabrikanten in Bangladesh bestelbonnen wegvallen.Terwijl veel Amerikaanse en Europese consumenten door de hoge inflatie en energieprijzen de vinger op de knip houden, en ook minder kledij kopen, raken de pakhuizen in Bangladesh stilaan vol, waarschuwen fabrikanten in de Financial Times ( heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Petflessen recyclen tot garen voor kledingindustrie is niet per se duurzaam 
Op kledinglabels zie je steeds vaker staan: ‘gemaakt van gerecycled polyester’. Maar experts waarschuwen dat daar ook nadelen aan kleven op het gebied van duurzaamheid. Hoe herken je als consument écht duurzame kleding? "Petflessen recyclen is op zich een mooi idee", zegt Roosmarie Ruigrok van Clean & Unique, een platform voor duurzame mode. 'Er zijn zo veel plastic flesjes, en het is mooi als we die op een andere manier kunnen gebruiken. Maar het is nu een soort trend dat plastic afval wordt doorgeschoven naar de kledingindustrie. Petflesfabrikanten verdienen meer geld als ze petflessen direct aan de garenleverancier verkopen dan dat ze er zelf weer nieuwe plastic flesjes van maken”, schrijft NU.nl

Grote winkelketens sluiten noodgedwongen deuren door personeelstekort 
Het personeelstekort dwingt grote winkelketens hun deuren te sluiten. Ze openen later, schrappen koopavonden of blijven zelfs hele dagen dicht. Dat blijkt uit navraag van BNR bij tientallen ketens en brancheorganisatie Inretail. Lees meer

Black Friday boycotten is niet genoeg, de echte prijs van die jurk ligt veel hoger 
De duurzame kritiek op Black Friday is weer losgebarsten. En die kritiek lijkt sterker te worden. Want waar bedrijven zich eerst vooral uitspraken tegen overconsumptie, sluit een keten als Dille & Kamille nu op deze vrijdag zijn fysieke winkels én de webshop. Er is zelfs een Green Friday.Deze initiatieven lijken echter niet al te veel resultaat op te leveren - de omzetcijfers van Black Friday stijgen nog ieder jaar, schrijft dagblad Trouw.

Bedrijven 
Koningin Maxima brengt werkbezoek aan MUD Jeans

Hare Majesteit Koningin Máxima bracht 23 november een werkbezoek aan het hoofdkantoor van MUD Jeans in Laren. MUD Jeans is een circulair modebedrijf dat spijkerbroeken, een van de meest vervuilende items binnen de mode-industrie, duurzaam ontwikkelt en hergebruikt om de impact op het milieu zo klein mogelijk te maken, schrijft FashionUnited. Lees meer

Topdesigner Raf Simons trekt stekker uit eigen modelabel 
Topontwerper Raf Simons stopt na 27 jaar met zijn gelijknamige modelabel. Dat kondigt de Limburger aan op zijn Instagram-pagina.'De lente- en zomercollectie van 2023 is het einde van een buitengewone reis van 27 jaar en het laatste seizoen van het modemerk Raf Simons', schrijft ontwerper Raf Simons op Instagram, schrijft de belgische zakenkrant de Tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Omzet Abercrombie & Fitch Co. lager door sterke dollar, bedrijf draait netto verlies
In het derde kwartaal van het boekjaar lag de omzet van Abercrombie & Fitch Co. 3 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet kwam uit op 880,1 miljoen dollar (omgerekend ongeveer 858 miljoen euro), tegenover 905,2 miljoen dollar (882 miljoen euro) vorig jaar, schrijft FashionUnited.

Stoov wint met zijn warmtekussens de Oryx-prijs
De omzet van Stoov stijgt snel, mede dankzij dure energie en het buitenland. In 2019 verkocht het bedrijf voor €1,3 mln aan warmtekussens, drie jaar later was dat €16,4 mln. Dus wint Stoov de Oryx, de prijs voor de FD Gazelle met de bijzonderste groeiprestatie. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Mascot zet in op gerecyclede werkkleding 
Mascot, Deens producent van werkkleding voor schilders en andere bouwgerelateerde beroepen, wil kledingafval in de nabije toekomst verwerken tot zo'n hoge kwaliteit dat het rechtstreeks kan worden gebruikt bij de productie van nieuwe kleding, meldt de webiste van het Schildersvak

Zeeman: ‘Lineair businessmodel zal kantelen richting tweedehands’ 
Het lineaire businessmodel van de productie en verkoop van producten gaat volgens Zeeman op termijn verdwijnen. Manager CSR & quality Arnoud van Vliet voorziet een kantelpunt waarbij de huidige aanpak verandert in een productiewijze waarbij ‘circular by design’ centraal staat, zegt hij tegen RetailTrends

Creatief directeur Michele vertrekt bij Gucci
Het Italiaanse designermerk Gucci ziet zijn creatief directeur vertrekken. Alessandro Michele treedt na ruim zeven jaar terug bij het bedrijf, zo maakte Gucci en het Franse moederbedrijf Kering bekend. Lees meer

Stakingen Bijenkorf breiden uit: Medewerkers leggen werk neer tijdens Black Friday
De stakingen bij de Bijenkorf zetten voort en breiden zich uit. De volgende stakingsdag, de zevende in twee maanden tijd, zal plaatsvinden tijdens Black Friday (25 november), zo meldt vakbond FNV. Dit keer zullen werknemers uit heel Nederland deelnemen, meldt FashionUnited.