UPV textiel gaat later in
Event
- Handelsmissie Circulair Textiel naar Turkije
Sector
- Besluit UPV Textiel gaat in op later moment: voorjaar 2023
- Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector – ABN AMRO
- The State of Fashion 2023: Holding onto growth as global clouds gather
- Lagere omzetgroei voor detailhandel in 2023 – ING
- EU bereikt akkoord over strengere consumentenbescherming voor online aankopen
- 'Winkels hebben grotere overlevingskans'
- Fysieke winkels scoren met Black Friday en Cyber Monday
Bedrijven
- Vinted ziet omzet en verlies flink stijgen
- H&M moet kosten besparen en schrapt wereldwijd 1500 banen
- Podcast: Hoe Zalando diversiteit en inclusiviteit door het hele bedrijf aanpakt
- Hoe Scotch & Soda zijn voorraad stroomlijnt bij internationale groei
- Van de Velde vindt de juiste pasvorm niet
Event
Handelsmissie Circulair Textiel naar Turkije
Werkt u als ondernemer in de kleding- of textielindustrie? En bent u benieuwd naar de kansen in Turkije voor circulair textiel? Meld u zich dan aan voor de handelsmissie Circulair Textiel naar Turkije. Deze vindt plaats van 27 tot en met 31 maart 2023. eze handelsmissie staat open voor 12 Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen die circulaire of digitale oplossingen bieden aan de textiel- en kledingindustrie. De doelgroep van de missie bestaat uit Nederlandse ondernemers, bedrijven/adviesbureaus, kennisinstellingen die innovatieve oplossingen bieden op het gebied van circulair textiel.
Deelname aan deze handelsmissie kost € 500 exclusief btw per bedrijf (maximaal 2 deelnemers per organisatie). Bij meer dan 2 deelnemers per organisatie betaalt u € 250 exclusief btw extra per persoon. Iedere deelnemer moet zich apart aanmelden. De uiterste inschrijfdatum is 13 februari 2023. Meer informatie en aanmelden klik hier
Sector
Besluit UPV Textiel gaat in op later moment: voorjaar 2023
Maar van uitstel komt absoluut geen afstel.
Vanaf 2023 treedt het Besluit UPV in werking. Producenten en importeurs van kleding en huishoudtextiel op de Nederlandse markt krijgen met deze nieuwe wetgeving te maken. Stichting UPV Textiel gaat de opdracht gezamenlijk uitvoeren namens deelnemers in het collectief. Uit andere sectoren leren we dat het de beste manier is om de verplichtingen efficiënt, effectief en betaalbaar te kunnen organiseren. Lees meer
Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector – ABN AMRO
ABN AMRO verwacht voor de retailsector een volumekrimp van 0,5 procent in 2023. Een belangrijke oorzaak is druk op de koopkracht, die ondanks alle overheidsmaatregelen flinke klappen krijgt. Vooral grote aankopen worden uitgesteld. Ook nemen kosten voor veel retailers toe. Deze drukken op de marges. Lees meer
The State of Fashion 2023: Holding onto growth as global clouds gather
Het jaarlijkse rapport van McKinsey is gepubliceerd. Lees de publicatie hier
Lagere omzetgroei voor detailhandel in 2023 – ING
De omzetgroei zal in 2022 circa 7,5% bedragen. De fors gestegen prijzen zijn hiervoor verantwoordelijk, de volumegroei is minimaal (0,5%).
De druk op de consumentenbestedingen begin 2023 leidt tot een verdere volumekrimp. De prijsstijgingen zullen volgend jaar minder groot zijn (+3,5%). Dit resulteert in een omzetgroei van ongeveer 2,5%. In het food segment is de volumekrimp met 1% naar verwachting lager dan in het non-food segment (-2%). Hogere prijzen resulteren in beide segmenten wel in omzetgroei.De omzetkrimp van circa 3% in het online segment in 2022 slaat in 2023 om in een groei van 3%. De volumedaling houdt aan, maar is met -1% lager dan in 2022 (-8%). Lees meer
EU bereikt akkoord over strengere consumentenbescherming voor online aankopen
De EU is het eens geworden over nieuwe regels om online winkelen veiliger te maken. Dit is onder meer bedoeld om de veiligheid van goederen besteld vanuit niet-EU-landen te vergroten, schrijft het Duitse consumenten onderzoekstijdschrijft Oko-Test. Lees meer (in Duits)
'Winkels hebben grotere overlevingskans'
De kans dat een nieuw opgerichte winkel of webshop na vijf jaar nog steeds bestaat, stijgt. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Van de in 2010 opgerichte winkels bestond 45 procent in 2015 nog steeds. De jaren hierna steeg de overlevingskans van retailers: van de in 2015 opgerichte winkels stond meer dan dehelft (56 procent) in 2020 nog overeind,schrijft retailTrends. Lees meer
Fysieke winkels scoren met Black Friday en Cyber Monday
In fysieke winkels is in de week tot en met Cyber Monday beter verkocht dan in dezelfde week vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland, schrijft retailTrends. Lees meer
Bedrijven
Vinted ziet omzet en verlies flink stijgen
Vinted zag zowel de omzet als het verlies vorig jaar flink toenemen. Dat blijkt uit het jaarverslag dat het platform voor tweedehandskleding bij de Britse Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd, meldt Quote. Lees meer
H&M moet kosten besparen en schrapt wereldwijd 1500 banen
Hennes & Mauritz (H&M) is van plan wereldwijd 1500 banen te schrappen als onderdeel van een kostenbesparingsprogramma. Het bedrijf maakt meer dan 73 miljoen euro vrij om de reorganisatie te betalen, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer
Podcast: Hoe Zalando diversiteit en inclusiviteit door het hele bedrijf aanpakt
Hoe ga je als groot modebedrijf aan de slag met diversiteit en inclusiviteit. In de podcast ‘All things inclusive’ vertelt Megan Maley, de general manager voor de Benelux, UK en Ierland bij Zalando, hoe ze dit zowel intern als extern aanpakken. Wat zijn de uitdagingen en wat heeft het bedrijf al geleerd? Deze podcast is alleen in het Engels te beluisteren. Luister hier nar de podcast.
Hoe Scotch & Soda zijn voorraad stroomlijnt bij internationale groei
Scotch & Soda heeft het afgelopen jaar 36 nieuwe winkels geopend in onder meer Noord-Amerika, het Midden-Oosten en China. Deze groei tot in totaal 273 winkels was niet mogelijk zonder flinke investeringen in logistiek en IT, vertelt cfo Thomas Bervoets. Door de voorraad op de juiste plek neer leggen verwacht de modeketen minder vaak te hoeven afprijzen, schrijft RetailTrends. Lees meer (u heeft een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Van de Velde vindt de juiste pasvorm niet
Nauwelijks zes maanden nadat hij er aantrad als CEO, stapt Peter Corijn onverwacht op bij Van de Velde. De Oost-Vlaamse lingeriemaker Van de Velde neemt voor de derde keer in zes jaar verkrampt afscheid van zijn CEO. Wat is er fout gelopen tussen Peter Corijn en het lingeriebedrijf? En waarom slaagt het er zo moeilijk in de juiste CEO te vinden? Vraagt de Belgische zakenkrant de Tijd zich af. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).