Nieuwsbericht

Modint: Initiatiefnota D66 duurzaam textiel biedt kansen

Sector

  • Initiatiefnota D66 duurzaam textiel biedt kansen in de transitie van niche naar norm
  • Containertarieven Azië-Europa nu bijna terug op pre-coronaniveau
  • Han wil de kledingindustrie veranderen: ‘De misstanden zijn niet te omschrijven’
  • Maatpak Van Gaal is dit WK achterhaald: 'Je bent geen advocatenkantoor'
  • Sinterklaas was één van de laatste afnemers. Nu lonkt een comeback voor jute
  • Winkels mogen niet meer misleiden met nepkortingen

Bedrijven

  • Protest Sportswear breidt uit naar Noord-Amerika
  • ’Ikea neemt ’n bewust risico met hoger loon’ - Sandra Schouten, de cfo van Ikea Nederland
  • Hoe America Today de diepte ingaat met AI
  • Hoe modemerk Four Amsterdam veroverde: ‘We willen een legacy achterlaten’


Sector
Initiatiefnota D66 duurzaam textiel biedt kansen in de transitie van niche naar norm

Kamerlid Kiki Hagen heeft deze week een initiatiefnota ingediend in de Tweede Kamer. Hiermee verzoekt ze de kamerleden om steun voor aanvullende acties op het Nationale en Europese Transitiebeleid van de Textielindustrie. Lees meer

Containertarieven Azië-Europa nu bijna terug op pre-coronaniveau
De spottarieven in de containerlijnvaart zijn nu bijna terug op het oude niveau van voor de coronapandemie. Op de World Container Index van de Londense consultant Drewry zakte het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief donderdag voor het eerst in jaren weer onder de 2000 dollar per 40-voetscontainer: 1965 dollar. Vlak voor het uitbreken van de pandemie werd op de belangrijke vaarroute rond de 1800 dollar voor een container gerekend. Lees meer 

Han wil de kledingindustrie veranderen: ‘De misstanden zijn niet te omschrijven’ 
Kleding en textiel produceren, zónder gebruik te maken van nieuwe grondstoffen. Dat is wat het Etten-Leurse bedrijf Circularity doet. ,,Het is tijd voor verandering”, zegt Han Hamers, CEO van Circularity.In Bangladesh lopen kinderen door chloorbaden om kleding wit te maken. Kledingfabrikanten verbranden soms wel 22 procent van hun collectie als die niet is verkocht. Naar schatting worden er in Nederland jaarlijks 1 miljard kledingstukken gedumpt, blijkt uit cijfers van de Plastic Soup Foundation. Het zijn slechts enkele feiten die aangeven hoe vervuilend de textielindustrie is. Hoog tijd voor verandering, vindt Han Hamers, CEO van Circularity. Zijn bedrijf produceert circulaire kleding, ofwel: kleding waarvoor geen nieuwe grondstoffen worden gebruikt, schrijft het BNdeStem. Lees meer. Lees meer

Maatpak Van Gaal is dit WK achterhaald: 'Je bent geen advocatenkantoor'
Wat hebben WK-bondscoaches Kasper Hjulmand (Denemarken), Gareth Southgate (Engeland), Luis Enrique (Spanje), Carlos Queiroz (Iran) en Murat Yakin (Zwitserland) naast voetbal gemeen? Hun kledingstijl. Ze dragen de 'scandi style'. Een informele kledingstijl waarmee ze een nieuw type leiderschap uitstralen langs de lijn, meldt de NOS. Lees meer

Sinterklaas was één van de laatste afnemers. Nu lonkt een comeback voor jute 
Eeuwenlang was jute het belangrijkste verpakkingsmiddel in de wereldhandel, tot plastic het product verdrong. Alleen Sinterklaas en de aardappelboeren bleven de jutezak van NNZ in Groningen trouw. Producenten dromen voorzichtig van een comeback voor de natuurvezel. Alle jutezakken die NNZ verhandelt komen in balen uit Bangladesh, na India de grootste producent van jute schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Winkels mogen niet meer misleiden met nepkortingen
Doorgestreepte vanaf-prijzen die aan klanten een hoge korting moeten tonen op prijskaartjes, moeten wel echt kloppen. Vanaf 2023 zijn valse prijsverminderingen verboden, meldt het ministerie van Economische Zaken dinsdagochtend. Lees meer

Bedrijven 
Protest Sportswear breidt uit naar Noord-Amerika

Protest Sportswear rolt verder uit. Nadat het merk al online beschikbaar was in Noord-Amerika, komt het binnenkort ook in winkels in de Verenigde Staten en Canada te liggen, zo meldt het merk aan FashionUnited. Lees meer

’Ikea neemt ’n bewust risico met hoger loon’ - Sandra Schouten, de cfo van Ikea Nederland
Financieel directeur over salarisplus van 17%: Bij Ikea krijgen de 6000 Nederlandse medewerkers er in een jaar tijd tussen de 13 en 16,7% salaris bij. Daarmee steekt het woonwarenhuis gunstig af bij andere cao’s die de afgelopen tijd werden afgesproken. „We doen dit niet zomaar”, zegt Sandra Schouten, de financiële topvrouw van Ikea Nederland. „We willen investeren in onze mensen.”Schouten is op de kop af drie jaar cfo bij de Nederlandse poot van Ingka Group, zoals het moederbedrijf van Ikea heet. Ze werkt inmiddels twintig jaar bij de maker van de befaamde Billy boekenkast, schrijft de Telegraaf. Lees meer

Hoe America Today de diepte ingaat met AI
Dat rode zwembroeken bij warm weer over de toonbanken van Spaanse modewinkels vliegen, valt goed te verklaren. Maar wanneer je antwoord zoekt op de vraag waarom een regenjas in een winkel in Oost-Nederland beter verkoopt dan in onze hoofdstad, wordt het al gauw nattevingerwerk. Precies om die reden dook America Today in de wereld van demand forecasting. Dit zijn de eerste bevindingen, schrijft retailTrends. Lees meer

Hoe modemerk Four Amsterdam veroverde: ‘We willen een legacy achterlaten’ 
Let erop, en je ziet ze overal: kleren en tassen van Four die trots hun plaats van aankoop verkondigen. Dat de modewinkel werd verdreven uit de P.C. Hooftstraat deerde ondernemers Edward de Jonge Urbach (53) en Jordi Chris (35) niet. Nu lopen jong en oud, influencers en BN’ers de deur plat. ‘Die feeling, dat kun je niet uit een boekje halen.’De korte reis die ze in mei maakten naar Ibiza, in een branded privéjet, om de nieuwe collectie van hun modemerk Four te presenteren, compleet met een lokale pop-up store en een gezamenlijk verblijf in het OKU-hotel: dat was toch wel de meest over the top activiteit die Edward de Jonge Urbach (53) en Jordi Chris (35) de laatste jaren hebben ondernomen. In de privéjet was alles van Four, tot de kussens aan toe., schrijft Het Parool. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig omhet complete artikel te kunnen lezen).

Personeel Bijenkorf: 'Koop even niet bij ons' 
Personeel van de Bijenkorf voert opnieuw actie voor betere arbeidsvoorwaarden, en niet voor het eerst. In zowel Rotterdam als Amsterdam worden klanten aangesproken en hen wordt gevraagd om tijdens de actie geen aankopen te doen bij de Bijenkorf, meldt BNR. Lees meer

H&M gaat samenwerking aan met Snapchat en stapt verder in digitale wereld
Modegigant H&M en Snap Inc, het moederbedrijf van Snapchat, gaan een digitale samenwerking aan, dat meldt Snap in een persbericht. De social media app geeft middels hun Camera Kit H&M de mogelijkheid om drie Augmented Reality-creaties te proberen en te delen via de H&M-app en Snapchat, schrijft FashionUNited. Lees meer