Nieuwsbericht

Quality & Sizing Update nr. 1, 2022

In the media

  • Bureau Veritas CPS launches Virtual Footwear Fitting Solution
  • Victoria Secret opts for 3D virtual fitting technology for bra 
  • Nike Launches .SWOOSH, a New Digital Community and Experience
  • Alvanon / Modint Members: Offer
  • HeiQ AeoniQ – nieuwe cellulose vezel
  • "Winkelen gaat over pasvorm, niet over de maat": Bods oprichter Christine Marzano over virtuele avatars en sexy tech 
  • How This German Innovator’s Boot Adapts to Wearer’s Foot 
  • Plus size clothing marketet to grow at 5.7% CAGR till 2032 
  • These denim brands offer the best fit, according to true fit
  • How can digital fashion and technology help brands to be more size-inclusive
  • Het etiket als handleiding 
  • Pas je geen one size-kledingstukken? Dit is waarom dat heel normaal is 
  • ,,Er is weinig duurzame mode voor mensen met grote maten"
  • What Will It Take for Consumers to Embrace Virtual Fitting Rooms? 


In the media
Bureau Veritas CPS launches Virtual Footwear Fitting Solution
Bureau Veritas Consumer Products Services (BVCPS) is pleased to introduce our new Virtual Footwear Fitting Solution. Sizing remains one of the biggest issues for brands and retailers resulting in high cost of returns, bad customer experience, and higher carbon footprint due to the solid waste generated from returned products and packaging. Read more>>

Victoria Secret opts for 3D virtual fitting technology for bra 
Victoria’s Secret & Co. has partnered with NetVirta to introduce new bra fit technology Verifyt® within the retailer’s app for Victoria’s Secret and Victoria’s Secret Pink bras.The retailer will use this 3D scanning technology to provide shoppers with personalised bra size recommendations and to simplify the process of finding the right-sized bra, reports Apparel Resources. Read more>>

Nike Launches .SWOOSH, a New Digital Community and Experience
Nike launches .SWOOSH. The new digital community and experience is a home for Nike virtual creations and uses blockchain-powered technology — or what many call “web3” — to offer an inclusive, equitable place for athletes, creators, collectors and consumers to design and own the future of sport. 

To ensure it is a safe, trusted space, .SWOOSH has its own domain: welcome.swoosh.nike. There, Nike Members will be able to learn about and collect virtual creations, which are typically interactive digital objects, such as virtual shoes or jerseys, that community members will soon be able to wear in digital games and immersive experiences. Read more>>

Alvanon / Modint Members: Offer
Modint members that wish to order a standard series Alvaform will receive an 8% discount off  the list price if payment is received before 31st December 2022. Contact: Miriam Geelhoed

HeiQ AeoniQ – nieuwe cellulose vezel
HeiQ AeoniQ is een nieuw man-made cellulose vezel, met eigenschappen die vergelijkbaar zouden zijn aan die van polyester of polyamide. Het materiaal is ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf HeiQ. De vezel kan worden gemaakt uit verschillende grondstofstromen: gerecycled katoen, maar ook cellulose uit algen of cellulose afval uit de landbouw. Als een kg polyester vervangen zou worden door een kg van deze nieuwe vezel zou dat volgens HeiQ een CO2-reductie van 5 kg CO2 per kilogram betekenen. In 2022 is een pilot plant geopend voor het materiaal in Herzogenburg in Oostenrijk met een beperkte capaciteit van 100 kg garen per jaar. Een opschaling tot een fabriek met een capaciteit van 30.000 ton per jaar (met een investering van 300 miljoen dollar) staat gepland voor eind 2024.

"Winkelen gaat over pasvorm, niet over de maat": Bods oprichter Christine Marzano over virtuele avatars en sexy tech 
Nu online retouren en pasvorm steeds problematischer worden, zoeken modemerken naar innovatieve manieren om deze issues te voorkomen. Bods, een start-up uit Los Angeles, wil het antwoord zijn in deze zoektocht door middel van digital-first pasvorm oplossingen.Het op mode gerichte technologiebedrijf, dat in juni 2021 werd gelanceerd door voormalig Dior-model Christine Marzano, stelt consumenten in staat om online een 3D-weergave van zichzelf te genereren door foto's te uploaden. De fotorealistische afbeeldingen, die met behulp van kunstmatige intelligentie worden gecreëerd, zijn bedoeld shoppers te helpen nauwkeuriger aankoopbeslissingen te nemen, omdat ze kunnen zien hoe kleding bij hun lichaam past, schrijft FashionUnited

How This German Innovator’s Boot Adapts to Wearer’s Foot 
A German design studio has created a 3D-printed boot upper that it says can adapt to the ergonomics of the wearer’s foot.  WertelOberfell’s Auxetic Wear utilizes an auxetic structure that expands “bidirectionally” as soon as it experiences a tensile force, allowing it to stretch or compress based on the foot shape of the wearer. The upper, along with the skeleton-like frame to which it attaches, was printed using a “strong” TPU, the firm said, and then glued together and stitched to an existing sole, writes Sourcing Journal

Plus size clothing marketet to grow at 5.7% CAGR till 2032 
The plus size clothing market is expected to grow at a 5.7 per cent CAGR from $601.7 billion in 2022 to $1,044.3 billion by 2032. The COVID-19 epidemic had a negative impact on the market share for plus-size clothing. The sales of plus size apparel have fallen as a result of a lack of labour, production issues like fabric shortages and order cancellations, lower exports, and a decline in consumer spending on non-essential items, reports FashionatingWorld

These denim brands offer the best fit, according to true fit
Most of the top brands that U.S. consumers love for their fit have one thing in common: jeans. New data by size and fit platform True Fit shows that despite loungewear securing its place in closets during the pandemic, denim still ranks favorable with shoppers. The data was culled from over 90 million active registered consumers who have created a True Fit profile while shopping across the platform’s network of retail partners between December 2020 and December 2021, writes Sourcing Journal (notice you may need a login to read the complete article).

How can digital fashion and technology help brands to be more size-inclusive
Small, Medium, Large or Extra Large? Why does the industry continue to define plural body types in such a small range of sizes? If fashion is about expressing identities, why do we keep being reduced to improbable standards? Asks a guest contributer of Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article).

Het etiket als handleiding 
Een zijden bloesje, driedelig kostuum of een wollen sjaal: alle kledingstukken zijn voorzien van een etiket met uitgebreide was- en droogvoorschriften. En vaker dan we willen, staat daar handwas of stomerij. Maar is dat echt nodig? Wat gebeurt daar precies met onze kleding? En kunnen we het handwasprogramma van de wasmachine vertrouwen? Professor Paul Kiekens, oud-voorzitter van de vakgroep Textielkunde van de Universiteit Gent, legt uit. 

Wat gebeurt er met onze kleding in de stomerij?
"De stomerij of droogkuis maakt om de kleding te reinigen ook gebruik van machines", zegt professor Paul Kiekens, oud-voorzitter van de vakgroep Textielkunde van de UGent. "Het is een soort wasmachine, maar het grote verschil zit hem in het gebruik van een solvent, dat de vuildeeltjes uit kleding moet verwijderen. Dat is een organisch product. Perchloorethyleen is zo'n middel en wordt het vaakst gebruikt in stomerijen. Een ander voorbeeld is trichlooretheen. We moeten er wel bij vertellen dat het hier gaan om toxische stoffen. Daar moet je voorzichtig mee omgaan."
 
Waarom verkiezen fabrikanten de stomerij boven de wasmachine?
"Het grote voordeel van het solvent is dat het in normale omstandigheden niet zal reageren met de vezels van het textiel van je kleding. En dat in tegenstelling tot je wasmachine thuis waaraan water te pas komt: het water in jouw wasmachine zorgt, afhankelijk van het textiel, voor vervorming, krimpen of net uitzetten. Dat heb je bij een chemische rei¬niging in de stomerij niet."
 
Als het kledingetiket expliciet aangeeft 'geen chemische reiniging' dan blijf je er beter weg. "Het komt weinig voor, maar bepaalde producten in de chemische reiniging kunnen toch de kleding aantasten. De vezels absorberen dan het solvent en de kleren zien daarvan af. Zeker als er bepaalde harsen aangebracht zijn op het kledingstuk. Voorts kunnen ook de pigmenten aangetast worden of kunnen sommige kledingstukken vergeeld terugkeren van de stomerij door een reactie van zouten, ureum en melkzuren. Als er op het etiket staat 'geen chemische reiniging', dan volg je dat beter op. Vooral synthetisch leder kan lijden onder een solvent."
 
Welke soorten textiel breng je maar beter naar de stomerij?
"Delicate kledingstukken zoals een trouwjurk of gevoelige stoffen zoals leder, kasjmier, angora, wol, ... Kortom, kledingstukken met een meer complexe structuur, textuur en vorm, breng je beter af en toe eens naar de stomerij." Daartoe behoren ook pure zijde, ribfluweel en kledingstukken voorzien van bijvoorbeeld pailletten, pareltjes en andere versieringen. En textiel dat je simpelweg niet in je eigen wasmachine krijgt zoals zetelbekleding of overgordijnen.
 
Als je kleding ophaalt bij de stomerij, verwijder dan meteen de beschermende plastic zak. "Raar maar waar, die plastic kan ook vlekken veroorzaken op je kleding. En loop niet te lang rond in kleding die chemisch gereinigd moet worden, laat het regelmatig wassen."
 
Stomerijen zijn niet goedkoop. Kies ik niet beter voor het handwasprogramma?
"Tegenwoordig zijn de wasmachines wel zo geëvolueerd dat ze steeds vaker in de buurt komen van het reinigings¬principe van een stomerij. Maar dat is nog niet helemaal zo."
 
Staat er handwas of wolwas op het etiket, kies dan ook voor dat specifieke wasprogramma. "Door de temperatuur laag te houden, en dan hebben we het over 20 à 30 graden, en het aantal rotaties te beperken, verkleinen we de kans op beschadigingen." Want het zijn die draaiende bewegingen van de wastrommel die de vervorming van kleding versterken. Kies daarom voor 400 of minder rotaties maar het houdt altijd een, wel klein, risico in."
 
De kostprijs om zelf de was te doen, is ondanks de stijgende energieprijzen nog altijd goedkoper dan een bezoekje aan de stomerij. En je gebruikt geen solventen. "Het nadeel is dan weer dat vuilresten bij zo'n lage temperatuur zich minder goed laten verwijderen. De gouden regel is hier: volg altijd het kledingetiket als je op zeker wilt spelen."
 
En wat met een echte handwas?
Niet alleen is het tijdrovend, maar eigenlijk doet het ook niet veel goeds voor jouw textiel. Een wollen sjaal of truitje bijvoorbeeld kan zelfs sterk vervormen of er kan sprake zijn van kleurverloop. Bij handwas heb je nu eenmaal de neiging om het kledingstuk bij het uitwringen om te rollen, zodat je er gemakkelijk het water uit kan persen. Of je gaat de textielvezels kneden om vlekken te verwijderen. Het zijn twee technieken waarbij het kledingstuk beschadigd kan geraken, waardoor het er vervormd uitziet.
 
En dan heb je nog de vlekken. Door het met de hand te wassen, is het niet alleen moeilijker om restjes vuil te verwijderen, ook durven we wel eens met een andere stukje van het truitje tegen de vlek aan te schuren met alle gevolgen (lees: vervorming of beschadiging) van dien.

Pas je geen one size-kledingstukken? Dit is waarom dat heel normaal is 
Veel modemerken verkopen one size-kledingstukken: items waarvan wordt beweerd dat ze voor ieder figuur geschikt zijn. ‘One size fits all’, zoals wordt gezegd. Maar die bewering klopt niet.LINDA.meiden sprak eetstoornis-therapeut Sanne Broeders- van Loon over het effect van ‘one size fits all’ op jonge vrouwen, meldt Linda

,,Er is weinig duurzame mode voor mensen met grote maten" 
Leanne Greeven uit De Meern begon ruim twee jaar geleden een webshop voor duurzame stoffen: mevrouw Jett. ,,Wat ik doe, is maar een druppel op een gloeiende plaat. Maar ook die druppel kan van belang zijn."Greeven werkt daarnaast als activiteitenbegeleider met mensen met een verstandelijke beperking. Die schakelt ze ook in voor haar bedrijfje, bijvoorbeeld om hergebruikt verpakkingsmateriaal te bestempelen. ,,Ik hoop dat dat bijdraagt aan hun gevoel van eigenwaarde."Bij de start van mevrouw Jett was dat laatste -mensen een gevoel van eigenwaarde geven- een belangrijke drijfveer. ,,Er is weinig mode voor mensen met grote maten, en duurzame kleding al helemaal niet. Ik ben zelf 'plussize', dus ik spreek uit ervaring. Dat is best schokkend. Alsof mensen die een grotere maat hebben, geen duurzame kleding waard zijn. Lees meer>>

What Will It Take for Consumers to Embrace Virtual Fitting Rooms? 
Long touted as a solution for e-commerce’s low conversion rates and ballooning returns, AR and AI-powered fit-tech is gaining momentum — but many of the same old challenges remain. Virtual fitting rooms have been positioned as a way for retailers to boost online sales and lower returns, but have largely failed to gain meaningful traction. Investors, a new crop of tech companies and retailers are more optimistic about the tools because of pandemic-induced shifts in habits, technological development and brands’ desire to differentiate themselves.

To see success, brands and retailers need to think about how to make virtual fitting rooms a more exciting and experiential proposition for consumers.
As long as e-commerce has existed, so has consumer frustration with finding the right fit. Again and again, tech companies promise virtual sizing solutions that will boost sales and reduce returns, writes Business of Fashion.