Energiekosten: ‘Concurrentiepositie Europese textielindustrie in gevaar’
Sector
- Modint highlights 2022
- Energiekosten: ‘Concurrentiepositie Europese textielindustrie in gevaar’
- Mode Federaties Directory met meer dan 100 kleding verenigingen, federaties en NGO's
- Kindershirts stijgen in prijs met meer dan een tiende - Modeprijzen stijgen met 5% in november 2022 in Duitsland
Bedrijven
- H&M Shares Drop as Sept-Nov Sales Fail to Impress
- De toekomst van mode – Zalando & Anna Field
- Oorzaak faillissement SheSuit: Jaren verlieslatend, aantrekken nieuwe investeerders niet gelukt
- Blokkerbaas: ’Ik moet er niet aan denken dat de winkelstraat verschraalt’
- De Bijenkorf blijft ondanks dreigende kerststaking bij eindbod
- CEO Giny Boer (60) moet c&a opfrissen: 'maar we zijn er niet alleen voor de fashionista'
Sector
Modint highlights 2022
Als een ding in 2022 duidelijk is geworden, is het dat één bedrijf slechts een stukje van de oplossing is. De kleding- en textielsector staat in de hele keten voor complexe uitdagingen. Ga er maar aan staan, dezelfde vragen komen ieder jaar bij onze leden terug: Hoe ziet je bedrijfsstrategie eruit? Wat betekent dat voor de duurzaamheidsstrategie? Hoe waarborgen we kwaliteit? Kan technologie ons helpen en hoe dan?
Veel bedrijven zoeken inspiratie en samenwerking. Wat doet mijn concurrent? Wat wil de overheid van mij en wanneer moet ik daarvoor klaar zijn? Hoe neem ik mijn klant mee en breng ik de boodschap over dat duurzaamheid en kwaliteit ook een prijskaartje hebben?
Gelukkig zien we steeds meer partnerships ontstaan. Met toeleveranciers en maatschappelijke organisaties. Met partijen die dezelfde ambities delen en zoeken naar kansen en mogelijkheden om nog beter in deze wereld te ondernemen. Samen kan meer dan alleen en samenwerking loont! Lees meer of bekijk de video
Energiekosten: ‘Concurrentiepositie Europese textielindustrie in gevaar’
De concurrentiepositie van de Europese textielindustrie verslechtert snel door de relatief hoge energiekosten en de beperkte compensatie daarvan. Dat schrijven zes Europese brancheorganisaties in een persbericht. De organisaties vrezen dat de textielbranche onder de voet zal worden gelopen en roepen daarom politieke leiders in Europa op om actie te ondernemen.De organisaties die het persbericht onderschrijven zijn Aiuffass, CIRFS, Eurocoton, de International Fur Federation, Edana en Euratex.. Dat zijn Europese brancheorganisaties van respectievelijk de zijde- en kunstvezelindustrie, de katoenindustrie, de bontproductie, de productie van ongeweven stoffen en textielproductie in het algemeen. Modint is aangesloten bij Euratex Lees meer op de website van Euratex.
Mode Federaties Directory met meer dan 100 kleding verenigingen, federaties en NGO's
Een belangrijk deel van de wereldwijde mode-industrie wordt gedreven door grote organisatorische entiteiten die de impact van mode op de wereldeconomie versterken. Federaties verbinden de verschillende onderdelen van de modebranche; van het productieniveau tot de creatieve richting. Zo worden zij de ambassadeurs van de textiel- en kledingsector. Sommige richten zich op het wereldwijd promoten van de nieuwste modeontwerpen en textiel door het organiseren van beurzen en modeshows. Andere federaties houden zich bezig met sectoroverschrijdende kwesties die het economisch beleid beïnvloeden en zoeken naar duurzame en innovatieve oplossingen voor de sector. Lees meer
Kindershirts stijgen in prijs met meer dan een tiende - Modeprijzen stijgen met 5% in november 2022 in Duitsland
Verzwakking ten opzichte van de voorgaande maand. Net als de algemene inflatie vertraagde de prijsstijging in de modesector in november enigszins, meldt het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Toch moesten consumenten vorige maand 5% meer betalen voor mode dan het jaar ervoor. Dit betekent dat de trend in de modeprijzen dichter bij de inflatie komt. Volgens het federale bureau voor de statistiek was de inflatie in november 2022 plus 10% in vergelijking met het voorgaande jaar. Voor het eerst sinds juli is het licht gedaald ten opzichte van de voorgaande maand, maar de inflatie blijft in de dubbele cijfers.
Ook de prijzen voor kleding en schoeisel daalden in november ten opzichte van de voorgaande maand. Terwijl kleding in oktober nog 5,6% duurder was dan het jaar ervoor, lagen de modeprijzen in november slechts 5% hoger dan in november 2021. De schoenenprijzen daalden in vergelijkbare mate: van plus 5,1% op jaarbasis in oktober naar plus 4,4% in november 2022.
Er zijn echter grote verschillen in de prijsontwikkeling in de modesector. Overhemden, blouses en overhemden voor kinderen werden in november bijzonder duur. Voor deze ranges noteerden de statistici een prijsstijging van 11,5% ten opzichte van november 2021. Ook de prijzen voor herentruien en vesten en kindersportkleding stegen sterk, telkens met 8%. Alleen de prijzen voor kousen, sokken en panty's voor vrouwen daalden. Ze waren 8,4% goedkoper dan een jaar geleden. De prijzen in dit segment dalen sinds april. In april en mei daalden ze elk met bijna 10%. De enige andere productgroep waarvoor consumenten minder moesten betalen dan in 2021 waren herenpakken, waarvan de prijzen in november met 0,3% daalden. Ook hier laten de statistieken een langdurige trend zien: de prijzen in dit segment dalen sinds mei. Pakken behoorden vorig jaar echter ook tot de mode-items, die aanzienlijk duurder waren geworden.
Bedrijven
H&M Shares Drop as Sept-Nov Sales Fail to Impress
Shares in H&M, the world’s second-biggest fashion retailer, fell 4.5 percent in early Thursday trade as a 10 percent rise in net sales in the September-November quarter failed to match a recent pick up in some analysts’ expectations, reports reuters. Read more
De toekomst van mode – Zalando & Anna Field
Anna Field werkte samen met Zalando voor het creëren van een unieke virtuele paservaring. Lees meer
Oorzaak faillissement SheSuit: Jaren verlieslatend, aantrekken nieuwe investeerders niet gelukt
SheSuit Nederland B.V. kon niet tijdig nieuwe investeerders vinden waardoor het uiteindelijk in november faillissement moest aanvragen, zo blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curator. Het bedrijf blijkt al jaren verlieslatend te zijn. Daarbij is van een doorstart op dit moment geen sprake, schrijft FashionUnited. Lees meer
Blokkerbaas: ’Ik moet er niet aan denken dat de winkelstraat verschraalt’
Het is fris in de kantine achter in de Blokker in Muiden. De verwarming staat uit. Jeanine Holscher, ceo van Blokker, heeft na de fotosessie in de winkel een overjas omgeslagen. „We zijn zuinig op energie omdat het duurzaam is en kosten bespaart”, schrijft De Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
De Bijenkorf blijft ondanks dreigende kerststaking bij eindbod
De Bijenkorf blijft ondanks een dreigende kerststaking bij zijn eindbod om de cao-lonen met 6 procent te verhogen. Dat zegt een woordvoerder van de warenhuisketen tegen RetailTrends. Volgens vakbond FNV leggen medewerkers op 23 en 24 december het werk neer als er geen 'redelijke loonsverhoging' komt, schrijft RetailTrends. Lees meer
CEO Giny Boer (60) moet c&a opfrissen: 'maar we zijn er niet alleen voor de fashionista'
Van meubels naar mode: Giny Boer (60) verliet IKEA om als eerste vrouwelijke CEO C&A te leiden. Aan haar de uitdagende taak om het modemerk eigentijds te maken. LINDA. spreekt de van oorsprong Groningse over haar weg naar de top en de veranderende mode-industrie. Lees meer