Nieuwsbericht

Corporate Responsibility Update nr. 2, 23

Event

  • Decent Work in Global Supply Chains - 17 april

Sector

  • Meer Made in Europe , minder afhankelijkheid van China: hoe haalbaar zijn de Europese plannen voor groene industrie? 
  • Kledingindustrie zet steeds meer in op duurzaamheid, maar verfmethodes blijven achter
  • Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding 

Companies

  • Why H&M, Asos and Zalando Should Be Worried About ‘Radical’ Green Claims ‘Crackdown’
  • YKK recognized as "supplier engagement leader" for reducing greenhouse gas emissions 
  • From Amazon to Shein to H&M, Who Passed and Failed the Fossil-Free Fashion Scorecard 

Material

  • Kleding van zeewier is toekomst 

Tweede Kamer / regelgeving

  • Kiki Hagen: “Rondetafelgesprek was baanbrekend” 
  • Brief regering:Verslag conferentie IMVO-wetgeving, IMVO-steunpunt en herziening OESO-richtlijnen 
  • EU proposes net-zero industry act to boost clean tech manufacturing 
  • Brussel wil ’greenwashing’ tegengaan en ’consuminderen’ stimuleren met nieuwe regels
  • The EU’s New Greenwashing Rules, Explained 
  • Nieuwe milieuwetgeving en een aanpak van greenwashing: Wat betekent dat voor de mode? 


Event
Decent Work in Global Supply Chains - 17 april
Op 17 april organiseert de SER in samenwerking met de ILO en het Ministerie van SZW het evenement Decent Work in Global Supply Chains. Het evenement zal specifiek inzoomen op werkomstandigheden en sociale dialoog in internationale toeleveringsketens. Één van de break-out sessies zoomt specifiek in op de kleding- en textielsector, met name op het garanderen van gezonde en veilige werkomstandigheden op productielocaties. De sessie zal een combinatie zijn van een panelgesprek tussen experts en dialogen tussen deelnemers aan de hand van specifieke vragen. Voor de sessie hebben we een aantal interessante sprekers bij elkaar gebracht om hierover te spreken:

  • Casper Edmonds - Head of Unit for Extractives, Energy and Manufacturing, ILO
  • Femke Lotgerink – Sustainability Manager at O My Bag
  • Eric Roosen – Founder and co-owner at Star Sock
  • Athit Kong – President of the Coalition of Cambodian Apparel Workers' Democratic Union (CCAWDU)
  • Joris Oldenziel – Executive Director at the International Accord for Health and Safety in the Textile and Garment Industry

Fleur Meerman zal de sessie modereren. Klik hier om je te registreren.

Sector
Meer Made in Europe , minder afhankelijkheid van China: hoe haalbaar zijn de Europese plannen voor groene industrie? 
De Europese Commissie presenteerde ingrijpende plannen om de productie van groene technologie naar Europa te halen. Wat houden de plannen precies in en zijn ze haalbaar? Vraagt NRC Handelsblad zich af. Lees meer>>

Kledingindustrie zet steeds meer in op duurzaamheid, maar verfmethodes blijven achter 
De kledingindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld. Hoewel de industrie steeds meer inzet op duurzaamheid, is er nog veel winst te behalen op het gebied van verfmethodes, meldt Textielbeheer. Er zijn alternatieven voor het verven van textiel, die minder belastend zijn voor natuur en milieu. Zo’n twintig procent van het vervuilde water is afkomstig van het verven van textiel. De meeste verfsoorten bevatten chemische stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Het vervuilde restwater wat overblijft wordt vaak gedumpt in lokale rivieren die uitmonden in grotere zeeën.

Als alternatief voor chemische kleurstoffen, die nu worden gebruikt om textiel een kleur te geven, is er onderzoek gedaan naar kleurpigmenten uit schimmels. Sommige schimmels maken pigment aan, zoals een gele of rode kleur. Men laat de schimmels groeien en als ze genoeg pigment hebben aangemaakt worden de schimmels gedood zodat alleen de kleur overblijft. Met het residu kan kleding een kleur gegeven worden. De kleur vervaagt nu nog iets sneller dan reguliere textielverf, maar dit wordt verder ontwikkeld. Het voordeel van kleurpigmenten uit schimmels is; ze zijn heel makkelijk om mee te werken, ze groeien snel en het neemt weinig ruimte in.

Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding 
Een leven zonder kleding, dat kunnen we ons niet voorstellen en gelukkig hoeft dat ook niet. Er is niets mis met jezelf willen bedekken en je buurman liever niet in zijn blootje zien rondhuppelen. Maar ergens zijn we als samenleving de mist ingegaan wat betreft onze relatie met kleding en mode, met alle gevolgen van dien, schrijft Het Belang van Limburg. Lees meer>>

Companies
Why H&M, Asos and Zalando Should Be Worried About ‘Radical’ Green Claims ‘Crackdown’ 
According to a leaked draft of a European Union proposal aimed at quashing unsubstantiated sustainable product claims, member states must put in place a system of authentication carried out by “independent verifiers.” Instead of nebulous terms like “green,” “eco,” “environmentally friendly” and, yes, “conscious,” companies will have to prove their bonafides against a standard, science-based methodology such as the bloc’s own Product Environmental Footprint (PEF), which assesses the impact of a good or service based on more than a dozen criteria, including ozone depletion, water pollution and climate change. “Consumers lack reliable information about the sustainability of products and face misleading commercial practices like greenwashing or the lack of transparency and credibility of environmental labels,” a draft of the green claims directive said, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article).

YKK recognized as "supplier engagement leader" for reducing greenhouse gas emissions 
YKK Corporation, a global leader in fastening solutions, has been recognized as a “Supplier Engagement Leader” by the international environmental non-profit, CDP, for its efforts to reduce greenhouse gas emissions throughout its supply chain, reports FashionatingWorld. Read more>>

From Amazon to Shein to H&M, Who Passed and Failed the Fossil-Free Fashion Scorecard 
The answer, while far more complicated than a simple yes or no, is far from reassuring, according to recent assessments of the industry’s climate efforts.The latest of the lot, the Fossil-Free Fashion Scorecard published Wednesday by the environmental nonprofit Stand.earth, asserts that more than 40 of the most influential fashion companies have failed to “show leadership” in ridding their supply chains of coal, oil and other fossil fuels, which in turn is undermining their ability to cut emissions at the scale necessary to keep global temperatures from rising past 1.5 degrees Celsius above pre-industrial levels, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article).

Material
Kleding van zeewier is toekomst 
De textielindustrie is een van de vervuilendste industrieën, onder meer door het synthetisch verven van stoffen. Dat het schoner en duurzamer kan, bewijst het Haagse Zeefier. Met natuurlijke kleurstoffen die letterlijk voor het oprapen liggen: zeewier. 
Zeewier is een geweldig organisme dat op grote schaal groeit in de zee en daar geoogst kan worden. Of nog beter, het spoelt dagelijks aan op de Nederlandse kusten en hoeft enkel geraapt te worden. Het is de snelst groeiende biomassa op aarde, produceert 50 procent van onze zuurstof en wordt ook wel het gewas van de toekomst genoemd.Zeewier groeit zoals een plant, plant zich voort als een schimmel maar is een alg. Het is voor verschillende doeleinden te gebruiken, de bekendste zijn cosmetica en voedsel zoals onder meer sushi. Maar de Haagse Nienke Hoogvliet, dol op zowel zee als textiel, ontdekte dat het ook kan dienen als een natuurlijke kleurstof voor verschillende stoffen, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog ndig om het complete artikel te kunnen lezen).

Tweede Kamer / regelgeving
Kiki Hagen: “Rondetafelgesprek was baanbrekend” 
Circulaire koplopers moeten we op het schild heffen, vindt Tweede Kamerlid Kiki Hagen (D66). Het rondetafelgesprek over de verduurzaming van de kledingindustrie was wat haar betreft ook in die zin een groot succes."Zo moet een rondetafelgesprek toch zijn?” Een dag na het rondetafelgesprek over de verduurzaming van de kledingindustrie in de Tweede Kamer, steekt initiator Kiki Hagen haar enthousiasme niet onder stoelen of banken. “De bodes wisten niet waar ze alle mensen kwijt moesten. Bij de detectiepoortjes voor de Kamer stond een lange rij. Het was de eerste keer dat we met partijen uit de textielketen om tafel gingen over duurzaamheid. Als de interesse dan zo groot is, is dat mooi. Ik vond het baanbrekend: we hebben de circulaire koplopers op een goede manier op het schild geheven, denk ik”, schrijft Afval online. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om heet complete artikel te kunnen lezen)

Tweede Kamer / regelgeving
Brief regering:Verslag conferentie IMVO-wetgeving, IMVO-steunpunt en herziening OESO-richtlijnen 
Lees hier het verslag van de Tweede Kamer omtrent IMVO-wetgeving, IMVO-steunpunt en herziening OESO-richtlijnen.

EU proposes net-zero industry act to boost clean tech manufacturing 
The European Commission has unveiled a new proposal, the Net-Zero Industry Act, aimed at ramping up the production of clean technologies across the European Union (EU) to support the bloc's transition to clean energy. The initiative was announced as part of the Green Deal Industrial Plan, and will create better conditions for setting up net-zero projects in Europe while attracting investments reports FashionatingWorld. Read more>>

Brussel wil ’greenwashing’ tegengaan en ’consuminderen’ stimuleren met nieuwe regels 
Bedrijven bombarderen de consument met allerlei groene claims op producten en diensten. Maar kloppen al die klimaat- en milieubeloftes wel? Volgens Brussel is dat vaak niet het geval en zijn er Europese regels nodig. Uit onderzoek van de Europese Commissie (EC) blijkt dat 40 procent van de groene leuzen op producten en diensten ongegrond zijn, meldt de Telegraaf. Lees meer of lees het bericht van de Europse Commisie zelf.

The EU’s New Greenwashing Rules, Explained 
Fashion brands will need to back up ‘green’ claims or risk fines of at least 4 percent of annual revenue in the offending market. But the regulations still leave a lot open to interpretation.The EU is stepping up its crackdown on greenwashing. Trade groups and environmental advocates say it isn’t going far enough. On Wednesday, the European Commission published a draft of new rules intended to stamp out fluffy and misleading eco-marketing of products including clothing and cosmetics. The proposed regulation takes aim at a booming market for “green” products whose environmental credentials are, more often than not, hollow. It lays out baseline requirements for brands to back up any claims with robust and verified information or risk significant fines. 

The long-awaited draft rules come amid a broader greenwashing crackdown that’s already changing how brands market products, pushing terms like “green” and “conscious” out of fashion. It’s a high-stakes topic, with the UN issuing a last-chance warning on climate action this week and the reputational and regulatory risks associated with sustainability marketing rising. But the EU’s proposed regulations don’t address the thorniest issues of all, remaining vague on the technical details of how brands should substantiate their claims. That leaves the market with increased legal risk, but without coherent, robust and comparable standards, frustrating both trade groups and environmental campaigners. “It really runs the risk that things will get very, very confusing,” said George Harding-Rolls, campaign manager at environmental campaign group Changing Markets Foundation. “We’re going to see ‘green hushing.’ We’re going to see a lot of fashion brands and companies across sectors taking a while to digest this and in that vacuum probably making far fewer green claims.”

The New Rules of ‘Green’ Marketing
At the core of the EU’s proposed rules is a requirement brands back up any environmental claims with high quality, scientific evidence that’s been verified by a third party. At the moment, over 50 percent of claims in the EU are vague, confusing or unfounded, according to a 2020 study by the Commission. The market is awash with more than 200 eco labels, many of which are unverified and misleading, according to the draft regulation. Under the proposed rules, any environmental claim will need to consider the full lifecycle of a product and cover all relevant environmental impacts, rather than cherry picking one issue and ignoring others. “Self-certified” environmental labels with no third-party verification or regular monitoring will be banned. Companies will need to be transparent about any trade offs associated with their eco claims. For instance, the draft rules highlighted ambiguity around the benefits of clothes made from recycled polyester, since these are usually made from repurposed plastic bottles which cannot be recycled again. The proposed regulation also takes aim at “carbon neutral” and “climate neutral” claims, which it said are particularly likely to be misleading. Any climate-related claims should indicate how much brands are relying on offsets, rather than reducing their footprint. And where offsets are used, there should be clear and substantiated evidence of their impact, the draft said. The penalties for greenwashing aren’t fully defined, but could amount to at least 4 percent of annual turnover in the countries where brands are found to have used misleading marketing, the draft said. “The first line has been drawn in the sand,” said Dalena White, secretary general of the International Wool Textile Organisation and a spokesperson for lobby group Make the Label Count. “It’s not just a free game of let’s pick [a sustainability claim] and this is our marketing for the next season.”

From Greenwashing to ‘Green Hushing’
Though the new regulation is intended to drive ambiguity out of sustainability marketing, some industry watchers wading through the 80-page document this week said they were still missing clarity. Brands navigating the shifting regulatory landscape over the last year have been looking to the EU to provide common, agreed upon standards for how they should back up green claims. Instead, the high-level guidelines leave the field open for companies to pick and choose the methodologies they want and for the rules to differ from market to market, industry watchers said. “It’s a minimum baseline that leaves a lot of rules open to interpretation and doesn’t deliver any legal certainty,” said Baptiste Carriere-Pradal co-founder and director of public affairs consultancy 2B Policy and chair of fashion industry advocacy group Policy Hub. “It completely fails to deliver the clarity people wanted.” The regulatory uncertainty is already leading some companies to stop talking about their environmental efforts. That’s not necessarily a problem according to environmental advocates, but industry representatives argue that companies will have no incentive to invest in climate action if they can’t communicate about it to consumers. There’s still room for refinement. The draft rules need to move through the European Parliament and it will likely be years before they’re implemented as law. In the meantime, they do send a direct signal that greenwashing is out of style. “If anything is clear from this, it’s that substantiation, primary data and the more information brands can provide, the better,” said Harding-Rolls. “And if they’re not doing that already, they probably are greenwashing.” Read more>>

Nieuwe milieuwetgeving en een aanpak van greenwashing: Wat betekent dat voor de mode? 
In januari 2023 is de richtlijn van de EU inzake duurzaamheidsrapportage voor bedrijven (CSRD) goedgekeurd. De nieuwe CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is opgenomen in de EU-strategie voor duurzaam textiel, die op haar beurt verankerd is in andere bredere programma's zoals het actieplan voor de circulaire economie (CEAP) en de Europese Green Deal, en verplicht bijna 50.000 in aanmerking komende grote organisaties en kmo's in diverse sectoren, waaronder de mode, te rapporteren over ESG-metriek volgens gedefinieerde normen die met externe audits kunnen worden gecontroleerd, schrijft FashionUnited. Lees meer>>