Nieuwsbericht

What's Up - Durfkapitaal in Kleding en Textiel? Avonden aan de Amstel

24 april 2023

Event

  • Durfkapitaal in Kleding en Textiel? Avonden aan de Amstel, 15 juni, AMFI, Amsterdam

Sector 

  • Tien jaar na megaramp kledingindustrie: werk veiliger, lonen erg laag 
  • Geen slechte arbeidsomstandigheden meer: nieuwe EU-wet houdt bedrijven verantwoordelijk voor hele productieketen
  • Besluit UPV Textiel is gepubliceerd! 
  • Waar komen en verdwijnen winkels en waar zit ik dan?

Bedrijven 

  • Wehkamp rekent vanaf nu retourkosten om grote stroom terugzendingen te stoppen
  • Gucci onderwerp Europees kartelonderzoek modebranche 
  • Beddenverkoper Beter Bed ziet omzet in eerste kwartaal stijgen 
  • G-Star Raw produces AI-designed one-off denim garment
  • Yumeko in finale Coolest Dutch Brands 2022 
  • Kapitaalinjectie: Prada wil productie opvoeren, investeert 60 miljoen euro
  • Curator V&D: 'Het was ontzettend frustrerend'
  • Zalando test virtuele pashokjes met 3D-avatars

Textiel

  • Twentse textielfabriek produceert verse garen uit gebruikte kleding en wil zo een beetje de wereld redden 


Event
Durfkapitaal in Kleding en Textiel? Avonden aan de Amstel, 15 juni, AMFI, Amsterdam

Gegeven het grote succes in het verleden is het hoogtijd om een nieuwe editie van de Avonden aan de Amstel te introduceren. De Avonden aan de Amstel is een – fysiek ¬– platform waar ondernemers, academici en overige experts een kritische discussie aangaan betreft wat de textiel en kledingwereld op het moment bezig houdt. Wie erbij was herinnert zich zeker nog de inspirerende discussies over ontwikkelingen in het vak tussen vooraanstaande ondernemers, lectoren, studenten en overige betrokkenen. De eerste bijeenkomst zal gaan over durfkapitaal in nieuwe zakelijke modellen in de mode: Is dat nu echt eindelijk rendabel? De volgende experts zullen het podium delen voor een sprankelende discussie, geleidt door Joris Volker: Dirk Mulder (Sector banker Trade and Retail at ING) Arjan van den Born ( Director ROM Utrecht Region and professor of digital entrepreneurship at Tilburg University) en Tal Azmon Shaked (CEO at Atalye).
Wij vragen U om alvast de volgende data vast te leggen: 15 Juni en 9 November 2023, van 1800h tot 2000h te Amsterdam Fashion Institute, Mauritskade 11, 1019CG Amsterdam. Ter afsluiting zal een borrel plaatsvinden. 
Voor de eerste bijeenkomst op 15 Juni graag voor 8 Juni 2023 antwoorden via een email aan dit adres: avondaandeamstel-amfi@hva.nl

Sector 
Tien jaar na megaramp kledingindustrie: werk veiliger, lonen erg laag 

"Het was donker. Te donker. Ik had de ingewanden van een vrouw op me liggen", zegt Mohammad met zachte stem. "God had mij gered. Maar toen duurde het nog 36 uur. We vonden wat water om te drinken en probeerden een uitweg te vinden."  Het is op de dag af tien jaar geleden dat in Bangladesh Rana Plaza instortte. In het bedrijfsverzamelgebouw in hoofdstad Dhaka waren fabrieken gevestigd die kleding produceerden voor merken als Benetton, Mango en Primark. De bovenste verdiepingen van het gebouw vermorzelden de verdiepingen daaronder. Textielarbeider Mohammad Emdad wist zichzelf uit het puin te bevrijden. Ruim 1100 anderen - vooral jonge vrouwen - vonden de dood.De grootste ramp in de geschiedenis van de kledingindustrie schudde de modewereld wakker: zulke dodelijke voorvallen zouden nooit meer mogen gebeuren. In het afgelopen decennium is veel gedaan om de veiligheid in textielfabrieken te verbeteren. Maar lang niet alle problemen zijn opgelost. Lees meer

Geen slechte arbeidsomstandigheden meer: nieuwe EU-wet houdt bedrijven verantwoordelijk voor hele productieketen – EenVandaag 
Zeggen dat je niet wist dat de kleding die je verkoopt onder slechte omstandigheden is gemaakt, zit er niet meer in. Dat dankzij een nieuwe Europese wet die bedrijven verantwoordelijk houdt voor de hele productieketen."Je kunt als bedrijf niet meer zeggen: ik houd me aan de wet, maar mijn toeleveranciers niet", zegt PvdA-Europarlementariër Lara Wolters. Zij is de drijvende kracht achter de Wet ketenverantwoordelijkheid, die bedrijven verantwoordelijk moet maken voor de schade die ze veroorzaken bij mens en milieu, schrijft EenVandaag. Lees meer

Besluit UPV Textiel is gepubliceerd
Afgelopen vrijdag is het Besluit UPV Textiel gepubliceerd: https://www.officielebekendmakingen.nl/stb-2023-132.html
De datum inwerkingtreding staat op 1 juli 2023, zoals verwacht. We blijven inzetten op het bereiken en informeren van bedrijven door middel van informatiesessies. 
Deze staan op de website www.stichtingupvtextiel.nl  en worden gehouden op
•    9 mei van 11-12 uur (NL) 
•    2 juni 11-12 uur (NL) 
•    22 juni 13-14 uur (NL)
Aanmelden voor een sessie kan via info@stichtingupvtextiel.nl

Waar komen en verdwijnen winkels en waar zit ik dan?
In tien jaar veranderde de winkelstraat enorm. Speelgoedwinkels, platen- of cd-winkels en ook kleding- en schoenenwinkels namen af. In de plaats daarvan zien we steeds meer foodwinkels gespecialiseerd in bijvoorbeeld kaas of koffie in het straatbeeld verschijnen. Ook het aantal winkels in tweedehands kleding kent een ongekende groei. Lees hier meer. Serieus aan de slag met vestigingsplaatsen en verzorgingsgebieden? Neem dan contact op met MCR-Retailminds of Rens Tap van Modint.

Bedrijven 
Wehkamp rekent vanaf nu retourkosten om grote stroom terugzendingen te stoppen

Wehkamp gaat geld vragen voor spullen die klanten terug willen sturen. De webshop rekent vanaf vandaag 50 eurocent per artikel, om klanten bewuster te maken van de grote stroom retourzendingen, meldtd e NOS. Lees meer

Gucci onderwerp Europees kartelonderzoek modebranche 
Bij het onderzoek van de Europese Commissie naar mogelijke kartelafspraken in de modebranche is ook een inval gedaan bij Gucci in Italië. Dat heeft het moederbedrijf Kering bekendgemaakt.Eerder deze week meldde de Europese Commissie dat antikartelwaakhonden in verschillende Europese landen invallen hebben gedaan bij modebedrijven. Namen werden toen niet bekendgemaakt, evenmin als in welke landen invallen waren gedaan. Volgens Reuters spitste het onderzoek bij Gucci zich toe op de productie van reisaccessoires, tassen en lederen producten, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Beddenverkoper Beter Bed ziet omzet in eerste kwartaal stijgen 
Beter Bed ziet zijn omzet in het eerste kwartaal van 2023 stijgen naar €63,5 mln, een stijging van 5,1% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf spreekt zelf van 'sterke resultaten'. De omzet in de eerste drie maanden van 2023 steeg 1,3% vergeleken met de laatste periode van 2022.Het aantal bestellingen in het eerste kwartaal steeg met 9,5%, wat resulteerde in een orderboek van €19,5 mln. In een verklaring zegt het bedrijf dat zijn resultaten beter zijn dan voor de coronapandemie. Vooral in de Benelux zegt Beter Bed goed te hebben gepresteerd. Volgens John Kruijssen, de ceo van Beter Bed, onderstrepen de resultaten het succes van Beter Bed als slaapspecialist.

G-Star Raw produces AI-designed one-off denim garment
G-Star Raw has become what it says is the first fashion label to take an AI-generated design off the screen and into the workshop. It has unveiled a “unique piece of denim couture, which highlights how AI is being used in the real world”, reports Fashionnetwork. Read more

Yumeko in finale Coolest Dutch Brands 2022 
Samen met The Good Roll en Wakuli is Yumeko door naar de finale van de Coolest Dutch Brands 2022. "Deze week presenteerden we onze impact pitches voor de 60 koppige jury. Met ook prachtige purpose stories van Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger, Julie Munneke-Tromp van Tiny Library en Jouri Schoemaker van Pieter Pot. Een inspirerende avond bij Dentsu Creative", laat CEO Rob van den Dool weten op social Media, schrijft Wonen360. Lees meer

Kapitaalinjectie: Prada wil productie opvoeren, investeert 60 miljoen euro
Het Italiaanse luxemerk Prada investeert 60 miljoen euro in zijn toeleveringsketen om de productie van zijn knitwear fabriek in Torgiano, Umbrië, op te voeren. De kapitaalinjectie wordt gebruikt om de faciliteiten te verbeteren en de technologieën te moderniseren, zo schrijft FashionUnited. Lees  meer

Curator V&D: 'Het was ontzettend frustrerend'  - BNR
Na jaren van rode cijfers gooit 's lands grootste warenhuisketen Vroom & Dreesmann (V&D) op 22 december 2015 de handdoek in de ring en vraagt uitstel van betaling aan. Daarmee staat de toekomst van 62 warenhuizen, 250 filialen van horecaketen La Place en van 10.000 medewerkers op losse schroeven. Op oudejaarsdag valt het doek dan definitief, schrijft BNR. Lees meer of luister terug.

Zalando test virtuele pashokjes met 3D-avatars
Zalando investeert meer aandacht in het vinden van een goede maat. De Duitse online moderetailer test virtuele paskamers met consumenten in alle markten via een speciale campagne-omgeving, dat maakt Zalando bekend in een persbericht. Lees meer

Textiel 
Twentse textielfabriek produceert verse garen uit gebruikte kleding en wil zo een beetje de wereld redden 

Waar kun je nou beter een textielfabriek neerzetten dan in Nijverdal? Toch ooit één van de kloppende harten van de Twentse textielindustrie. Paula Gerritsen (43) deed het en sinds een week draait Spinning Jenny op volle toeren om van dikke pakken gebruikte stof verse garen te spinnen. Dit kan wel eens de oplossing zijn voor de wereldwijde berg overtollige kleren.” Wat moet je je tegenwoordig voorstellen bij een textielfabriek? Ratelende reusachtige weefgetouwen? Honderden arbeiders tussen walmen stoom en dikke zwarte rook? Niets van dat alles, schijft Tubantia. Lees meer