Nieuwsbericht

Nieuwsbrief Business Development mei 2023

Nieuws 

  • Analyse: alles wordt duurder, hoe kom je als retailer uit de kosten?
  • Waar komen en verdwijnen winkels en waar zit ik dan?

Bankenanalyses over de retailsector

  • Hoe e-commerce de weg naar boven terugvindt - Rabobank
  • Sector en thema updates - ING
  • Kwartaal Update Retail & Groothandel april 2023 – Rabobank

Consumenten

  • Nederlanders willen 'consuminderen' maar doen het niet
  • Tweedehands kleding duurzaam? Het is nog beter om gewoon minder kleding te kopen – EenVandaag 
  • Hagen: “Cruciaal dat consument minder en duurzame kleding koopt” – Afval online 


Nieuws 
Analyse: alles wordt duurder, hoe kom je als retailer uit de kosten?
De snel stijgende bedrijfskosten duwen de winstverwachting van veel mode- en schoenenretailers de komende jaren in de rode cijfers. Zorgwekkend, vinden brancheorganisaties en retaildeskundigen. Hoe houd je het bedrijfsresultaat op peil? “Met een goed plan is echt nog wel winst te maken.” Textilia vraagt een retailer, onderzoekbureau, verhuurder hoe zij hier tegen aan kijken. Lees meer>>

Waar komen en verdwijnen winkels en waar zit ik dan?
In tien jaar veranderde de winkelstraat enorm. Speelgoedwinkels, platen- of cd-winkels en ook kleding- en schoenenwinkels namen af. In de plaats daarvan zien we steeds meer foodwinkels gespecialiseerd in bijvoorbeeld kaas of koffie in het straatbeeld verschijnen. Ook het aantal winkels in tweedehands kleding kent een ongekende groei. https://www.kvk.nl/over-kvk/media-en-pers/nieuws-en-persberichten/kvk-signaleert-hoe-de-winkelstraat-het-laatste-decennium-veranderde
Serieus aan de slag met vestigingsplaatsen en verzorgingsgebieden? Neem dan contact op met MCR-Retailminds of Rens Tap van Modint.

Bankenanalyses over de retailsector
Hoe e-commerce de weg naar boven terugvindt - Rabobank
Na jaren van groei kampt de e-commercesector met stagnatie. Een tijdelijke dip volgens ons. We verwachten later dit jaar herstel. De combinatie van gemak en prijstransparantie van onlineverkoop zorgt namelijk voor structureel ander consumentengedrag. In een tijd van stijgende kosten en een hypercompetitief concurrentieveld doet dat stenen winkels misschien wel meer pijn dan ooit, schrijft de Rabobank. Lees meer>>

Sector en thema updates - ING
Benieuwd naar de impact van inflatie en consumentenvertrouwen in verschillende sectoren? Je leest het in de nieuwste sector thema updates Inflatie en consumentenvertrouwen van de ING over de retailsector. Lees meer>>

Kwartaal Update Retail & Groothandel april 2023 - Rabobank
Ondernemers in de dynamische detail- en groothandel staan voor grote uitdagingen en worden geconfronteerd met hogere kosten. Die kunnen ze niet allemaal doorberekenen zonder omzet en marktaandeel te verliezen. Binnen de sector neemt het aantal faillissementen toe. Niet iedereen zal overleven. Ondernemers moeten hun strategie aanpassen, excelleren in de executie en slim digitaliseren. Gelukkig is er ook sprake van economisch herstel.

In deze update lees je meer over de laatste trends en ontwikkelingen binnen de dynamische non-food detail- en groothandel:

  • Sectorprognoses 2023 en verder: we verwachten een bescheiden groei in handel non-food. Dankzij economisch herstel na de coronapandemie is er geen recessie maar er zijn veel veel uitdagingen voor ondernemers en het aantal faillissementen neemt toe;
  • Hogere kosten voor inkoop, personeel, energie en huisvesting zetten winstgevendheid onder druk. 2022 werd afgesloten met een recordgroei in omzet voor de non-food detailhandel maar naar onze mening is er weinig reden tot juichen. Snel stijgende bedrijfskosten duwen de winstverwachting van ondernemers richting de rode cijfers. Dat is zorgwekkend;
  • E-commerce omzet hapert maar de verschuiving naar online zet de komende jaren door. Het online omzetaandeel zal zowel in B2C als in B2B verder toenemen. Er is daarbij zeker nog toekomst voor fysieke winkels;
  • TOMO opent fysieke winkel en heeft omnichannel-groeikansen. Voor alle bedrijven geldt dat kansen kunnen ontstaan vanuit een kristalheldere propositie en digitalisering op basis van een toekomstbestendig IT-fundament. Gecombineerde modellen van winkels met online zijn ook zeer geschikt voor samenwerkingsverbanden.

Ook andere (toe)leveranciers van textiel en kleding kunnen op de site terecht voor informatie over de sectoren aan wie ze leveren zoals bouw, industrie of zorg. Helaas niet op het niveau van afzet van textiel en kleding, maar wel over de economische ontwikkelingen in de sector. Lees meer>>

Consumenten
Nederlanders willen 'consuminderen' maar doen het niet
De Nederlandse economie kan meer circulair worden gemaakt dan hij nu is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) (https://www.pbl.nl/publicaties/hoe-circulair-zijn-nederlandse-consumenten). De bereidheid van consumenten om andere keuzes te maken is op papier relatief groot, stelt het PBL. Veel mensen willen best kleiner gaan wonen, tweedehands kleding kopen of minder ver op vakantie gaan, schrijft BNR. Lees meer>>

Tweedehands kleding duurzaam? Het is nog beter om gewoon minder kleding te kopen – EenVandaag 
Ook al willen meer mensen duurzame kleding, het gaat volgens Veenhoven in veel opzichten niet heel veel beter dan 10 jaar geleden. "We kennen fast fashion, dat zijn de grote modemerken die in een week een nieuwe seizoenscollectie kunnen creëren. Ultra-fast fashion kan dat nog veel sneller. Binnen 3 dagen gaat het van ontwerp naar winkel."Met ultra-fast fashion testen merken een kleine oplage snel bij de consument. Ontwerpen die niet goed lopen, worden er uitgegooid voordat het in de massaproductie komt. Veenhoven: "Dat klinkt heel mooi, snel en efficiënt. Maar het zorgt ook voor uitbuiting. De kleding is vaak van slechte kwaliteit en niet goed getest”, zegt Noor Veenhoven. Lees meer>>

Hagen: “Cruciaal dat consument minder en duurzame kleding koopt” – Afval online 
Een week voor de behandeling van haar initiatiefnota over de verduurzaming van de kledingketen in de Tweede Kamer reageert Kiki Hagen (D66) op kritische vragen hierover van haar collega-parlementariërs, meldt Afval online. Eind januari stelden Kamerleden in totaal 26 vragen over Hagen’s initiatiefnota ‘Kleding – een nieuw ontwerp voor de kledingindustrie: van wegwerpmaatschappij naar circulaire economie’. De nota bevat zestien voorstellen die allemaal moeten bijdragen aan een duurzamere kledingindustrie. Uit de Kamer kwam onder andere de vraag wat de uitvoering van al die voorstellen concreet moet opleveren: hoeveel minder kleding zal er worden gekocht en hoeveel meer kleding zal er worden gerecycled? Hagen, niet gezegend met een glazen bol, moet het antwoord op die vraag schuldig blijven. Alle voorstellen dragen volgens haar op hun eigen manier bij aan een meer transparante, eerlijkere, duurzamere en meer circulaire kledingindustrie. Consumentengedrag en vooral een aanpassing in consumentengedrag op basis van beleid laat zich echter moeilijk voorspellen, schrijft Hagen aan haar collega’s. Haar voorstellen ondersteunen in ieder geval de ontwikkeling van innovatieve koploper, verwacht ze.

Preventie
Hagen kreeg uit de Kamer, maar eerder bijvoorbeeld ook van milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux, de kritiek dat ze in haar nota te weinig aandacht besteedt aan productpreventie. Het Kamerlid is het daar niet mee eens. Volgens haar is het cruciaal dat de consument minder en duurzame kleding koopt. Door met haar voorstellen in te zetten op een betere kwaliteit van kleding (dan hoeft de consument minder vaak nieuw te kopen), betere informatie voor de consument (etikettering met eco-labels en inzicht in het retourbeleid van winkels) en hogere UPV-tarieven voor fast fashion (de vervuiler betaalt) denkt Hagen met haar nota wel degelijk bij te dragen aan het consuminderen van kleding.