Nieuwsbericht

What's Up - ACM scherper over misleidende duurzaamheidsclaims

Event

  • International Online Buyers Meeting Oost-Afrika 2023 21/06/23 09:00-12:00

Sector

  • ACM scherper over misleidende duurzaamheidsclaims
  • Nederlanders zijn koploper online kopen én terugsturen van kleding / nieuws in cijfers 
  • De meeste modebedrijven hebben geen idee hoe duurzaam hun textiel is. ‘Ze zijn te afwachtend’ 
  • ‘Inspecties Europese Commissie bij modebedrijven gericht op prijsstrategieën' 
  • You Might Want to Think Twice About Clothing Brands That Push Rental, Resale, and Recycling 

Bedrijven 

  • H&M Group groeit omzet met zes procent in tweede kwartaal 
  • Allereerste voorraad kleding Daily Paper belandde op de vuilnisbelt
  • C&A Europa benoemt nieuwe Chief Consumer & Digital Officer 
  • Takko Fashion schrijft recordomzet in de boeken voor financieel jaar 2022-2023
  • Sport 2000 ziet omzet stijgen tot boven pre-coronaniveau 
  • Prénatal heeft nieuwe CEO 
  • FTM: ‘Patagonia buit textielmedewerkers uit en produceert in fast fashion fabrieken’
  • C&A aims to enhance supplier costing, sustainability, sourcing process Armani tests sustainable cotton production in Italy 
  • Invito failliet door 'naweeën corona', nog geen doorstart 

Textiel

  • Webinar: Sustainable innovations for your home decorations and textiles businessJoin this webinar to discover the latest developments – 06/07/23 - 10:00 – 11:30 CEST
  • Ook het wasbare dekbed kon Hulleman Textiel niet redden: Almelo verliest bedrijf met historie 


Event
International Online Buyers Meeting Oost-Afrika 2023 21/06/23 09:00-12:00

Modint nodigt u van harte uit om deel te nemen aan het International Buyers meeting met als thema sourcing in Oost Afrikaanse landen. U kunt zich gratis aanmelden. De meeting zal zeer waarschijnlijk voonamelijk in het Engels worden gepresenteerd. Deze meeting wordt georganiseerd door onze zusterorganisatie in Duitsland, DTB.
Meer informatie te verkrijgen bij Antonio F. Barberi Ettaro

Sinds enkele jaren ontwikkelt Oost-Afrika zich tot een alternatief voor de textiel- en kledingproductie in Oost-Azië. Vanwege de lage arbeidskosten, flexibele werktijden en concurrerende arbeidsgerelateerde belastingstructuur is deze regio de voorkeursbestemming voor grote, arbeidsintensieve sectoren, waaronder textiel- en modeproductie. Samen met de Africa sourcing and fashion week (ASFW) en de Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) nodigen wij u graag uit op dit belangrijke online forum waar de belangrijkste productielanden van Oost-Afrika elkaar op het hoogste niveau kunnen leren kennen: Vertegenwoordigers van de vrijhandelszones en regeringen uit Mauritius, Madagaskar, Kenia en Ethiopië zullen hun landen presenteren, inclusief textiel- en modeproductie. Deelname aan het evenement is gratis.

Uw registratie voor het Online Textile Buyers Forum 2023 - klik hier

Sector
ACM scherper over misleidende duurzaamheidsclaims

Consumenten hebben recht op duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheid van producten en diensten. Termen als klimaatneutraal, duurzaam of milieubewust zijn te vaag en daarmee snel misleidend. Consumenten moeten met de juiste informatie een duurzamere keuze kunnen maken. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Leidraad Duurzaamheidsclaims geactualiseerd. In de vernieuwde leidraad staan vijf vuistregels waaraan ondernemers zich moeten houden bij de verkoop van hun producten en diensten, meldt de ACM. Lees meer

Voor Modint CR afnemers wordt een geupdate factsheet gemaakt. Wilt u hier meer over weten?neem contact op met Aisha Talacua

Nederlanders zijn koploper online kopen én terugsturen van kleding / nieuws in cijfers 
Nederlanders weten webshops goed te vinden. Vooral met het online kopen van kleding, schoenen en tassen lopen ze voorop in Europa. Ook met de aanschaf van andere producten, maaltijden en de bezorging van boodschappen scoren Nederlanders hoog in Europa, net als met het terugsturen als de aankoop niet bevalt. Dat concludeert pakketdienst DPD uit eigen onderzoek, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlig nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
 


De meeste modebedrijven hebben geen idee hoe duurzaam hun textiel is. ‘Ze zijn te afwachtend’ 
Modebedrijven doen nog maar weinig aan certificering van duurzame katoen. De ontwikkelingsorganisatie Solidaridad hoopt op wetgeving. ‘Dat zet de textielindustrie op scherp, schrijft Trouw. Lees meer

‘Inspecties Europese Commissie bij modebedrijven gericht op prijsstrategieën' 
De Europese Commissie is in april dit jaar begonnen met onaangekondigde inspecties op bedrijventerreinen van modebedrijven, zo liet de commissie weten. De commissie liet destijds weten dat het vermoeden bestaat dat de modebedrijven concurrentieregels hebben overtreden. Bronnen melden nu aan nieuwsbureau Reuters dat er specifiek gekeken wordt naar de manier hoe handtassen en lederen goederen geprijsd worden voor distributeurs, meldt persbureau Reuters. Lees het bericht hier

You Might Want to Think Twice About Clothing Brands That Push Rental, Resale, and Recycling 
This month, three shirts, two dresses, and a pair of shorts arrived at my door. They’re mine, but only for a month. After that, I’ll pack them in a reusable tote bag and send them to a warehouse in Pennsylvania, where they’ll be cleaned and shipped to their next (temporary) owner. Along with more than 150,000 other people—most of them, like me, women between the ages of 25 and 35—I subscribe to Nuuly, a rental service operated by URBN, the parent company of brands including Anthropologie, Free People, and Urban Outfitters. For just shy of $100 a month, I get a regular influx of new clothing—and a chance to clear my conscience, writes Time. Read more

Bedrijven
H&M Group groeit omzet met zes procent in tweede kwartaal

H&M Group noteert een omzetplus van zes procent in de boeken voor het tweede kwartaal van het financiële jaar 2023. Daarmee komt de omzet neer op 57,6 miljard Zweedse kroon (4,96 miljard euro), zo meldt H&M Group in een persbericht. Lees meer

Allereerste voorraad kleding Daily Paper belandde op de vuilnisbelt
Een mooie anekdote uit de begintijd van het streetwear-merk wordt opgediept in Against All Odds – the Daily Paper story. Het beginnende bedrijfje moest het antikraakpand verruilen voor een zoveelste tijdelijk onderkomen. Iemand stopte de voorraad T-shirts in vuilniszakken, een ander zette ze vast op straat. En ja hoor, in een onbewaakt moment nam de Amsterdamse reinigingsdienst alles mee. Zo belandde de allereerste voorraad van Daily Paper op de vuilnisbelt,schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

C&A Europa benoemt nieuwe Chief Consumer & Digital Officer
C&A benoemt Daniel Jeminez tot Chief Consumer & Digital Officer voor Europa, zo maakt C&A maandag bekend in een persbericht. Jeminez neemt per 1 augustus de rol op zich, schrijft FashionUNited. Lees meer

Takko Fashion schrijft recordomzet in de boeken voor financieel jaar 2022-2023
Textieldiscounter Takko Fashion boekt een recordomzet van 1,2 miljard euro in financieel jaar 2022-2023, zo maakt het bedrijf bekend in een jaarverslag. De omzet ligt zeventien procent boven het niveau van een jaar eerder meldt FashionUnited. Lees meer

Sport 2000 ziet omzet stijgen tot boven pre-coronaniveau 
Sport 2000 International noteerde vorig jaar een bruto-omzet van 6,5 miljard euro. Dat is een stijging van 36,5 procent ten opzichte van 2019, het jaar voor de coronacrisis,meldt retailTrends. Lees meer 

Prénatal heeft nieuwe CEO 
PRG Retail Group, het moederbedrijf van Prénatal, benoemde op 6 juni Richard Turk als nieuwe CEO van Prénatal en Kind B.V., zo maakt het bedrijf dinsdag bekend in een persbericht.Turk neemt veel retail kennis en ervaring met zich mee, schrijft FashionUnited. Lees meer

FTM: ‘Patagonia buit textielmedewerkers uit en produceert in fast fashion fabrieken’ 
Patagonia, het merk dat bekend staat om zijn activisme rondom het milieu en verduurzaming, lijkt alles goed te doen voor zijn werknemers, voor de mensen die de kleding maken en voor het milieu. Maar, Patagonia produceert in dezelfde fabrieken als waar fast fashionmerken hun kleding vandaan halen. Dat betekent: werknemers werken onder dezelfde slechte omstandigheden, schrijft Follow The Money. Lees meer

C&A aims to enhance supplier costing, sustainability, sourcing process 
Fashion retailer C&A is working with digital technology company Coats Digital to introduce standardised time, method, cost, and capacity forecasting throughout its supplier network and improve its sourcing process.European fashion retailer C&A has teamed up with Coats Digital to enhance its supply chain transparency and sustainability.Coats Digital says C&A recognised the need for a common costing and sourcing methodology among its suppliers so turned to its GSDCost solution. It adds that C&A has taken a proactive step towards enhancing its supply chain operations and enforce its strong commitment to sustainability and ethical business practices, writes Just-style.com. Read more (notice you may need a login to read the complete article)

Armani tests sustainable cotton production in Italy 
Luxury fashion house Armani Group has started an experimental agroforestry plantation in southern Italy to test new ways to produce cotton sustainably, it said on Monday. Armani said cotton planting started last month over one hectare of land - to be expanded to five hectares - in the southern region of Apulia. Agroforestry is a land-use system that plants trees in and around crop and pastureland, reports reuters. Read more

Invito failliet door 'naweeën corona', nog geen doorstart 
De twee winkels van schoenen- en kledingketen Invito in Arnhem en Nijmegen zijn failliet door de langdurige effecten van de coronacrisis en het recentelijke verhogen van de huren. Er is nog geen sprake van een doorstart onder een nieuwe eigenaar, schrijft RetailTrends. Lees meer

Textiel 
Webinar: Sustainable innovations for your home decorations and textiles businessJoin this webinar to discover the latest developments – 06/07/23 - 10:00 – 11:30 CEST

Register here

Ook het wasbare dekbed kon Hulleman Textiel niet redden: Almelo verliest bedrijf met historie 
Dertig jaar bedrijfshistorie dreigt te verdwijnen van het Bedrijvenpark Twente. Hulleman Textiel uit Almelo is failliet. De producent van dekbedden, kussens, matrassen, spreien en ander beddengoed leverde met name aan zorg, horeca, scheepvaart en particuliere markt. Het laatste topproduct, het hoesloze, wasbare dekbed, heeft de firma niet kunnen redden schrijft Twentsche Courant Tubantia. Lees meer