What's Up: Chinees-Nederlandse Circular Fashion Days in Shenzhen 16-17 september
Events
- Chinees-Nederlandse Circular Fashion Days in Shenzhen 16-17 september
- How to promote sustainability through innovation in the textile ecosystem?
- CBI Webinar: Sustainable innovations for your home decorations and textiles business
Sector
- Waardes en volumes lopen in de consumptie van kleding en woninginrichting flink uiteen
- Kleinere prijsstijgingen kleding en textiel, behalve interieurstoffen
- Europese concurrentieregels voor digitale platforms (DMA)
- Tweedehands kleding: voor het goede doel of de business in Kenia?
Bedrijven
- Bedrijven trekken weg uit Myanmar wegens misstanden
- WE International: meer omzet maar minder winst
- Kik projecteert tientallen extra winkels in Nederland
- Perry Sport en Aktiesport gaan Sprinter heten
- Amazon snijdt in aantal eigen modemerken
- Scapino naar het buitenland?
- Recordjaar voor Hugo Boss
Events
Chinees-Nederlandse Circular Fashion Days in Shenzhen 16-17 september
Modint organiseert tijdens de Shenzhen Fashion Days een workshop en conferentie inclusief een excursie en netwerkbijeenkomst. Onderwerpen zijn:
- Ontwerp en materiaalgebruik gericht op circulariteit.
- Verantwoorde productie, eco-dyeing, recycling in Nederland en China.
Klik hier voor meer informatie over het programma.
How to promote sustainability through innovation in the textile ecosystem?
STEP2030 Webinar on Friday 15 September at 9:30am (CET). Hosted by EURATEX, the webinar aims to create awareness among textile stakeholders of the innovation happening within the textile industry as well as the needs for further innovation; it also will explore the innovation needed in the textile industry to implement the EU Textile Strategy. Please register as soon as possible by using this link.
CBI Webinar: Sustainable innovations for your home decorations and textiles business
The demand for environmentally-friendly and socially responsible products and processes is growing. And understanding the European Union (EU) regulations is becoming more and more important. Watch this webinar to discover the latest developments and requirements and how to meet these.
CBI Webinar: Sustainable innovations for your home decorations and textiles business - YouTube
Sector
Waardes en volumes lopen in de consumptie van kleding en woninginrichting flink uiteen
In juni hebben huishoudens 2 procent meer duurzame goederen gekocht dan in juni 2022. Ze hebben vooral meer kleding, schoenen en auto’s gekocht. Verder hebben huishoudens in juni bijna 6 procent meer overige goederen verbruikt: ze hebben vooral meer getankt. Huishoudens hebben echter minder energie verbruikt. Aan voedings- en genotmiddelen, ten slotte, hebben ze bijna 2 procent minder besteed. Consumenten hebben in juni bijna 1 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in juni 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit. Lees meer.
Kleinere prijsstijgingen kleding en textiel, behalve interieurstoffen
Consumentengoederen en -diensten waren in juli 4,6 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In juni was de inflatie 5,7 procent. De prijsontwikkelingen van kleding had een neerwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie. Kleding was in juli 5,5 procent duurder dan een jaar eerder, in juni was dat 10,5 procent. Herenkleding werd 8 procent duurder, dameskleding 5 procent en kinderkleding 3 procent, steeds vergeleken met juli 2022. Lees meer.
Europese concurrentieregels voor digitale platforms (DMA)
Er zijn nieuwe Europese concurrentieregels voor de allergrootste digitale platforms. Deze staan in de Digital Markets Acts (DMA). De nieuwe regels bieden meer bescherming voor bedrijven en consumenten die de platforms gebruiken. Lees hier wat dit betekent voor ondernemers.
Tweedehands kleding: voor het goede doel of de business in Kenia?
Er wordt al lang veel kleding ingezameld en deze kwam altijd via de liefdadigheid terecht in ontwikkelingslanden zoals Kenia, waar het systeem tot een enorme industrie is gegroeid. Maar de tweedehandskledingmarkt staat onder druk. En het goede doel is niet altijd wat het lijkt, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Bedrijven
Bedrijven trekken weg uit Myanmar wegens misstanden
Misstanden in kledingfabrieken in Myanmar, zoals uitbuiting, zijn onderwerp van onderzoek door H&M. Het bedrijf doet dat naar aanleiding van een onderzoeksrapport van een Britse mensenrechtenorganisatie. Ook vakbonden en andere NGO’s vragen om meer aandacht voor verslechterde arbeidsomstandigheden in Myanmar sinds het leger in 2021 de macht greep schrijft NOS. Lees meer.
WE International: meer omzet maar minder winst
De omzet van WE International steeg met bijna 7% en lag daarmee hoger dan voor de coronacrisis, maar het bedrijf zag de winst het afgelopen boekjaar (tem 31 januari) met ruim 80% dalen. Uit de onlangs gedeponeerde jaarrekening blijkt dat de winst bijna €8 miljoen bedroeg, tegen bijna €42 miljoen een jaar eerder meldt RTLnieuws. Lees meer.
Kik projecteert tientallen extra winkels in Nederland
Alleen al dit jaar opent Kik twaalf winkels in Nederland, bevestigt David Philipoom, Managing Director in Nederland, aan FashionUnited. Er waren meer locaties mogelijk geweest, maar het bedrijf heeft daar oa vanwege het huidige personeelstekort in de retailsector vanaf gezien. Maar van uitstel komt geen afstel: er volgen nog minstens 15 winkels in 2024 meldt FashionUnited. Lees meer.
Perry Sport en Aktiesport gaan Sprinter heten
Perry Sport en Aktiesport sloten winkels in de afgelopen jaren. Een deel ging onder de naam Sprinter verder. Hiervan zijn er inmiddels dertien winkels in Nederland. Deze Spaanse formule is net als Perry Sport en Aktiesport in handen van moederbedrijf JD Sports schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Amazon snijdt in aantal eigen modemerken
Amazon verkleint het aantal eigen fashionlabels met 90%: van de 30 merken gaan er 27 verdwijnen. Het bedrijf zou zo in de kosten willen snijden. Verder wordt het bedrijf ervan beschuldigd de eigen merken voor te trekken op het platform en daarom onder vuur liggen van de Amerikaanse antitrustwaakhond, meldt RetailTrends. Lees meer.
Scapino naar het buitenland?
Scapino Retail heeft volgens een persbericht inmiddels 175 winkels verdeeld over heel Nederland. Toch zou men verder uit willen breiden in Nederland en hint in het bericht zelfs op een stap naar het buitenland schrijft FashionUnited. Lees meer.
Recordjaar voor Hugo Boss
"Dankzij de rigoureuze uitvoering van onze 'CLAIM 5'-strategie, hebben we van 2022 een recordjaar voor ons bedrijf gemaakt met een breed gedragen momentum in merken, regio's en contactpunten met consumenten” schrijft Hugo Boss. Er is daarmee een sterke basis voor de toekomst gelegd verwacht men. Lees meer (artikel is in het Engels).